Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

WHO: 10% of world’s people may have been infected with virus

"The head of emergencies at the World Health Organization said Monday the agency’s “best estimates” indicate roughly 1 in 10 people worldwide may have been infected by the coronavirus — more than 20 times the number of confirmed cases — and warned of a difficult period ahead."

https://apnews.com/article/virus-outbreak-archive-united-nations-54a3a5869c9ae4ee623497691e796083

WHOs beste estimat er altså at omtrent 10% av verdens befolkning har hatt COVID-19. Altså omtrent 780 millioner mennesker. Med 1 million døde så utgjør det altså en dødelighet på ca. 0.1%.

Og her sier folk at vi ikke kan sammenligne COVID-19 med influensa?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gomby skrev (16 minutter siden):

Slår alarm om snikende helsekrise

"Folk har i stor grad unnlatt å gå til lege med akutt sykdom under covid-19-pandemien. Nå slår forskere alarm om etterslep og mulige alvorlige helsekonsekvenser."


Det er nesten ironisk at dette kommer fra Storbritannia, der har man slitt med at folk ikke hører etter, å nekter å holde seg hjemme fra pub'en og andre steder, men sykehusene vil de altså ikke besøke, selv om de driter i alt av regler.

Det står "byen Salford" i artikkelen, men Salford er vel en forstad til Manchester, et av de stedene man har slitt mest med å få folk til å følge restriksjonene?

Jeg kan dog forstå logikken, i Manchester er det trolig mer smitte på sykehuset enn på pub'en.

https://www.manchestereveningnews.co.uk/news/greater-manchester-news/tameside-hospital-battling-covid-19-18952105
 

Sitat

Health chiefs are battling a Covid-19 outbreak at Greater Manchester hospital where 18 people died from the virus in a week.

 

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gomby skrev (24 minutter siden):

Protesterer mot dagens covid-19 helsepolitikk

"Et internasjonalt opprop fra fremtredende epidemiologer og infeksjonsmedisinere mener tiden er inne for å endre tiltakene mot covid-19. De mener dagens lockdownpolitikk har ødeleggende effekter på folkehelsen både på kort og lang sikt."

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/protesterer-mot-dagens-covid-19-helsepolitikk

Jeg vil oppfordre alle til å signere erklæringen her.

Nei takk. Dette gidder jeg ikke signere. 

Jeg har gått igjennom betennelse på hjertet etter virussykdom i 2016. Jeg er ung, frisk og ikke i risikogruppen. Men jeg er ikke interessert i å utsette meg for viruset og risikere å gå gjennom dette helvete jeg var igjennom en gang til! Unge friske folk kan få denne typen bivirkninger av virus.

Apropos mental helse, jeg var ødelagt i flere måneder etterpå! Var redd for at hjertet skulle stoppe, turte ikke å utsette meg for hard trening og det tok meg minst 1 år før jeg begynte å føle meg normal. Jeg orket ikke å være sosial, turte ikke være med på fest de første månedene og det satte store begrensinger i livet mitt. Jeg var ganske langt nede.

Å ha en frisk kropp, men ha noen begrensinger i en periode er noe jeg mye heller vil ha enn å risikere å bli syk av covid.

Endret av Fnugle
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):

 

Hvorfor skal ikke musikk, arrangør og eventbransjen få støtte i likhet med andre hardt rammede bransjer egentlig? Bare basert på hva Karlsen, en av svært mange aktører i bransjen, har tjent? Har ikke mye personlig medfølelse med Karlsen jeg heller, men de snakker mange fleres sak. Det er klart disse bransjene nå er nødt til å få hjelp slik at ikke masse selskaper og arbeidsplasser som midlertidig ligger brakk skal bli borte permanent.

Man risikerer å miste kompetanse og arbeidsplasser for lang tid fremover i bransjer som ansetter veldig mye mennesker, har underleverandører i flere titalls andre bransjer, og er svært viktig for næringslivet i Norge. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gomby skrev (9 minutter siden):

Ja, det er bare tre av verdens ledende epidemiologer, fra Harvard, Oxford og Stanford, som har opprettet erklæringen. Som videre har blitt signert av titusener av forskere og helsepersonell (25,000 sist jeg sjekket).

Idioter, alle sammen. Eller hva? :roll:

Sunetra Gupta, Jay Bhattacharya og Martin Kulldorff er ikke tre av verdens ledende epidemiologer, det er tre tullinger, og de har alle tre blitt nevnt og diskutert i denne tråden tidligere.

Gupta er jo en gjenganger, hun har hele tiden, siden starten av pandemien, hevdet at viruset ikke er farlig, og at flokkimmunitet er løsning.

At tusenvis av mennesker er så nedsnødde at de signerer dette våset er helt fantastisk, det passer best som toalettpapir.
 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (3 timer siden):

Jo absolutt, men det er også nok av land og regioner som drukner i smitte og hvor det virker usannsynlig å ikke komme i kontakt med smitte flere ganger på ett år. I Norge må du nok ha ganske uflaks eller f.eks. være student.

Men der er det også lite testing, og dermed vil desse tilfella mangle i statistikkane.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal ikke musikk, arrangør og eventbransjen få støtte i likhet med andre hardt rammede bransjer egentlig? Bare basert på hva Karlsen, en av svært mange aktører i bransjen, har tjent?


Hvor mange små eventselskaper tror du det er, som driver på en måte hvor de akkurat holder det gående, å som nå virkelig trenger hjelp?

I eventbransjen er det de som har mange artister i stallen, og avtaler med næringslivet, som klarer seg, det er de samme som nevnes her, som altså tjener flere titalls millioner.

Jeg tror neppe det finnes noen små slike selskaper som drives av "vanlige" folk, i så fall, hva skulle de arrangere, lokalkonsert med visesanger Marthe Wang på samfunnshuset i Indre Arna? Det blir i så fall mer "hobbyvirksomhet".

Det er nok slik i den bransjen, at enten raker man inn millionene, eller så er det en hobby man tjener noen tusenlapper i året på.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Du ender like fullt opp som gjeldsslave ut livet dersom du ender på utenlandsk sykehus. Ingen norske reiseforsikringsselskaper dekker Covid-19 på utenlandske sykehusopphold. Regning på slikt kan ende på flere hundretusen eller millioner av kroner.

Sidan Norge er i EØS har vel nordmenn den same rett på offentleg helsehjelp i EØS-land som det landet sine eigne innbyggjarar har?

https://www.helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort

Den store rekninga kjem vel derimot dersom pasienten må fraktast heim til Norge.

Lenke til kommentar
0laf skrev (23 minutter siden):

Hvor mange små eventselskaper tror du det er, som driver på en måte hvor de akkurat holder det gående, å som nå virkelig trenger hjelp?

I eventbransjen er det de som har mange artister i stallen, og avtaler med næringslivet, som klarer seg, det er de samme som nevnes her, som altså tjener flere titalls millioner.

Jeg tror neppe det finnes noen små slike selskaper som drives av "vanlige" folk, i så fall, hva skulle de arrangere, lokalkonsert med visesanger Marthe Wang på samfunnshuset i Indre Arna? Det blir i så fall mer "hobbyvirksomhet".

Det er nok slik i den bransjen, at enten raker man inn millionene, eller så er det en hobby man tjener noen tusenlapper i året på.

Hæ? Hva er "vanlige folk"? Mistenker at du ser på eventbransjen som noe litt annet enn det faktisk er, og baserer det litt vel mye på hva denne Karlsen holder på med. Eventbransjen består av langt mer enn de som har musikkartister i stallen, det er både byråer, firmaer og selvstendig næringsdrivende i mange bransjer, som igjen sysselsetter en rekke underleverandører.

Og ja, det finnes også mange små eventfirmaer som arrangere slike ting du nevner i eksempelet til slutt der, og det er ikke hobbyvirksomhet, men ekte jobber som genererer ekte lønninger og ekte skatteinnbetalinger.

Jeg kjenner mange helt vanlige folk som jobber i helt vanlige jobber i helt vanlige firmaer både i eventbransjen og i tilknytning til den. Både som arrangører, teknisk som lyd, lys og scene, som grafisk designere, cateringbyråer, regnskapsførere, HR, transportkoordinatorer, selgere, you name it. Dette er helt vanlige norske arbeidsplasser tilknyttet en helt vanlig bransje. Akkurat som i reise- og hotellnæringen, for eksempel.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Tusenvis melder seg til frivillig å la seg smitte med coronaviruset

<p>Flere titusener har meldt seg for å være forsøkskaniner for vaksine mot coronaviruset. Illustrasjonsfoto: REUTERS/Axel Schmidt</p>Flere titusener har meldt seg for å være forsøkskaniner for vaksine mot coronaviruset.
Spoiler

 

Illustrasjonsfoto: REUTERS/Axel Schmidt
Frivillig har flere tusen registrert seg på en ny kampanje hvor de sier ja til å bli smittet med coronaviruset. 
Martin Huseby Jensen
13. okt. 2020 07:25  Oppdatert 13. okt. 2020 07:25

– Jeg ble opprørt. Ingen bør bli etterlatt, gamle folk, fattige folk eller mennesker med annen bakgrunn - alle fortjener å være friske. Dette er mitt bidrag til å få kontroll over situasjonen igjen. Og å føle at situasjonen var litt mindre håpløs. Dette får jeg til - å gjøre det bedre, jeg velger ikke å ha frykt.

Det sier 32 år gamle Estefania Hidalgo fra Bristol i England til CNN. Hun er blant dem som har meldt seg til å bli smittet med viruset gjennom nettsiden 1Day Sooner.

Motivet til 1Day Sooner er å få fortgang i utviklingen av vaksiner mot covid-19, slik at disse er klare så tidlig som mulig. Organisasjonen samler inn frivillige som ønsker å bli brukt som prøvekaniner for vaksinene. Altså vil de først få vaksine, for så å bli injisert med viruset.

Strøm av frivillige

Så langt har mer enn 38.000 fra 166 land meldt seg for å være prøvekaniner. 14.000 av dem hadde meldt seg allerede en måned etter at organisasjonen ble etablert. Bak 1Day Sooner står folk som har bakgrunn i bioforskning, medisin og psykologi for å nevne noe.

Å teste medisiner på mennesker er gjenstand for kontroverser, men det er blitt gjort mange ganger før. Og helt risikofritt er det heller ikke, forteller Terence Stephenson som leder Storbritannias Health Research Authority (HRA), som eventuelt godkjenner medisinske forsøk på mennesker.

– Det er veldig få undersøkelser som er risikofrie. At folk ønsker å gjøre dette for å bidra for resten av samfunnet, synes jeg ikke er særlig overraskende, sier han.

Helt naturlig

En frivillig er 18 år gamle Alastair Fraser-Arquhart. Han forteller at ideen om å melde seg på til forsøk kom der og da og er for ham en ide født av sunn fornuft.

– For meg er risikoen knøttliten, men å ta denne lille risikoen for meg selv kan jeg potensielt bidra til å beskytte tusenvis av andre fra å bli smittet, sier han.

En av grunnleggerne bak 1Day Sooner, Josh Morrison, sier til Vox at man må respektere folks valg om de ønsker å stille som forsøkskaniner.

– Etikerne har en viktig rolle for å presentere prosessen og kriterier som de frivillige bør vurdere, men til syvende og sist bør avgjørelsen være de frivilliges som skal ta. Å gjøre noe annet ville vært paternal kvelning av valg som kan bidra til samfunnet, og det ville vært perverst å gjøre når fordelene potensielt er så enorme.

 

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2020/10/13/195711652/tusenvis-melder-seg-til-frivillig-a-la-seg-smitte-med-coronaviruset

Endret av G
pokkers formatering. orker ikke rette på det. brukte en spoiler for å flikke litt da
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

NY DELVIS NEDSTENGNING I NEDERLAND

Nederland innfører en ny delvis nedstengning av landet, melder AFP.

 

Nedstengningen innebærer at restauranter, kafeer og barer må stenge, at det ikke lenger kan selges alkohol i butikken etter klokken 20, og at man bare får lov å ha tre gjester i hjemmet om dagen. Det vil ikke være tiltatt med innendørs arrangementer med flere enn 30 gjester uten unntak, breddeidrett for voksne vil er ikke lenger lov. Det vil bli påbudt med munnbind innendørs på offentlige steder, også i utdanningsinstitusjoner fra videregående skoler og oppover, ifølge nederlandske Nos.

 

Alle tiltakene vil gjelde fra klokken 22 i morgen.

 

– Vi går til delvis nedstengning. Det gjør vondt, men det er den eneste måten, sier statsminister Mark Rutte, ifølge Nos.

 

Folkehelseminister Hugo De Jonge sier at tiltakene vil vare i fire uker, men at regjeringen vil vurdere status om to uker.

Nederland har i dag 35 nye døde. Totalt 6631 døde. 

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Nederland: ikke alkohol i butikken etter klokken 20

Ikke øl i butikken etter åtte? Fryktelig det...men vent litt...slik har det da alltid vært her på berget? Der ser dere. Vanlig norsk alkoholpolitikk som har vært her hele tiden har bidratt til lav smittespredning i samfunnet;)

Endret av Morromann
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Ikke øl i butikken etter åtte? Fryktelig det...men vent litt...slik har det da alltid vært her på berget? Der ser dere. Vanlig norsk alkoholpolitikk som har vært her hele tiden har bidratt til lav smittespredning i samfunnet;)

Er vel en mer liberal holdning til de fleste rusmidler i Nederland. 

Det virker som om land som åpnet opp for turister fra omtrent alle land i sommer, nå får baksmellen med økt smitte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (53 minutter siden):

endel skeptikere sammenligner det, med å stille opp som forsøksperson for å teste om skuddsikre vester under utvikling/produksjon, virkelig er skuddsikre.

Det er tvilsomt om dette i artikkelen blir noe av. Hovedinnvendingen er at det ikke finnes noen kur eller "motgift" mot sars-cov-2 coronaviruset. Med andre ord, x-antall forsøkspersoner risikerer worstcase å dø, eller få varige skader.

Har de som signerer seg på denslags lister, tenkt grundig igjennom valget sitt? Eller er det hele utslag av "tiden vi lever i" med sosiale medier/twitter, osv. som skaper kollektive euforiske tilstander blant lettpåvirkelige sjeler?

Hvorfor skal noen unge friske mennesker frivillig potensielt dø, for at ikke jeg (eller du) skal dø? Er ikke det uetisk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Medisinprodusent Eli Lilly i USA melder tysdag at dei har sett testinga av ein behandling mot koronaviruset med bruk av antistoffar på pause av tryggingsårsaker. Selskapet vil ikkje gå ut med kvifor testinga har vorte sett på pause, melder CNN.

Aner vi samme antistoff problem som dengue. Der man blir alvorlig syk når man får samme virus senere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...