Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, William_S said:

Som et supplement til håndhygiene, alt det andre av smittevernstiltak feiler om man ikke er nøye med håndhygienen. 

Bortsett fra at dette er feil. Studier viser at såkalt fomite-smitte er svært sjeldent. Håndvask og overflatevask har lite for seg for å begrense smitte. Det som derimot hjelper er å holde _god_ avstand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (3 minutter siden):

Hovedparolen deres bør være: STOPP FORFØLGELSEN AV OSS PARANOIDE!

Slike grupper er fascinerende. Det deles linker til blogger og ymse nettsteder over en lav sko, ingen utviser så mye som et snev av kildekritikk og alle sitter og hauser opp hverandre. Og det nytter ikke å prøve å balansere med et "mot-innlegg", for da er man kjøpt og betalt av ... noen. Eller i det minste så er informasjonen du kommer med kjøpt og betalt. 

Nei, best å bare la slikt tøys forbigå i stillhet. Demonstrasjonen blir vel en tjue-tretti stykker som står og skriker høyt. De er best på Facebook disse folkene her. Virkeligheten er for skummel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, William_S said:

Som et supplement til håndhygiene, alt det andre av smittevernstiltak feiler om man ikke er nøye med håndhygienen. 

Mange steder i verden som har kontrolert smitten uten god håndhygiene.

Man blir generelt smittet innendørs med nærkontakt med en smittet. Å unngå situasjoner hvor det er mange innendørs i samme rom er trolig viktigst. Gode karantenesystemer og god smittesporing er også veldig viktig.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (10 minutter siden):

Bortsett fra at dette er feil. Studier viser at såkalt fomite-smitte er svært sjeldent. Håndvask og overflatevask har lite for seg for å begrense smitte. Det som derimot hjelper er å holde _god_ avstand. 

Tydelig at du ikke har lest noe faglig litteratur om smittevern som sier at dette er det desidert viktigste tiltaket generelt.  Men ja jeg er nok tilbøyelig til å være enig i at å holde avstand muligens er et viktigere tiltak for dette viruset enn håndhygiene. Men så skader ikke håndhygiene heller, begge tiltakene er lite inngripende og gir mye nytte for lite kostnad. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, William_S said:

Tydelig at du ikke har lest noe faglig litteratur om smittevern som sier at dette er det desidert viktigste tiltaket generelt.  Men ja jeg er nok tilbøyelig til å være enig i at å holde avstand muligens er et viktigere tiltak for dette viruset enn håndhygiene. Men så skader ikke håndhygiene heller, begge tiltakene er lite inngripende og gir mye nytte for lite kostnad. 

Tydelig at du ikke har lest studier som har tatt for seg dette i relasjon til sars-cov-2

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Benbjo said:

Tydelig at du ikke har lest studier som har tatt for seg dette i relasjon til sars-cov-2

Nå gikk dette plutselig litt over i: "nei dine argumenter er ikke riktige, men mine er". Kunne du heller oppsummert hvordan du har oppfattet at riktige tiltak burde være?

Lenke til kommentar

Skjerper råd for reiser til Oslo
Fylkesmannen og kommunene i Vestfold og Telemark anbefaler befolkningen i fylket å unngå kollektivtransport til og fra Oslo. «Om man må reise til eller fra Oslo, anbefales det at man bruker munnbind der man ikke kan holde en meters avstand, skriver Fylkesmannen i en pressemelding. De som bor i Vestfold og Telemark, og jobber i Oslo, oppfordres til hjemmekontor.
https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1193957893

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, G said:

Nå gikk dette plutselig litt over i: "nei dine argumenter er ikke riktige, men mine er". Kunne du heller oppsummert hvordan du har oppfattet at riktige tiltak burde være?

Argumentet til brukeren jeg svarte er beviselig feil. Det er gjort mange studier på dette i relasjon til Sars-CoV-2. 

Det beste tiltaket er treff så lite folk som overhodet mulig. Hold mest mulig avstand hvis man må treffe folk. Bruk maske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Argumentet til brukeren jeg svarte er beviselig feil. Det er gjort mange studier på dette i relasjon til Sars-CoV-2. 

Det beste tiltaket er treff så lite folk som overhodet mulig. Hold mest mulig avstand hvis man må treffe folk. Bruk maske. 

Jeg skrev om smittevern generelt om du ikke oppfatta det. Men det er utvilsomt viktig også hva gjelder covid 19. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Benbjo said:

Argumentet til brukeren jeg svarte er beviselig feil. Det er gjort mange studier på dette i relasjon til Sars-CoV-2. 

Det beste tiltaket er treff så lite folk som overhodet mulig. Hold mest mulig avstand hvis man må treffe folk. Bruk maske. 

Men, han sa noe riktig. Det er for å håndtere riktig maskebruk så må du vaske hendene 3 forskjellige tidspunkt. Jeg har nevnt det før, men gjentar:

Quote

Masks_Howto_m.thumb.PNG.976d6040c0ab730916613e22f392abc1.PNG

 

Samt det er ganske smart å ha fokus på flertiltaks-tilnærming:

Quote

swiss-cheese-model.PNG.0cfe00755eccadfd8

Noen nye innspill til dette Benbjo?

Endret av G
Lenke til kommentar

WHO backflips on virus stance by condemning lockdowns

“We in the World Health Organisation do not advocate lockdowns as the primary means of control of this virus,”

“Look what’s happened to smallholder farmers all over the world. … Look what’s happening to poverty levels. It seems that we may well have a doubling of world poverty by next year. We may well have at least a doubling of child malnutrition.”

https://www.news.com.au/world/coronavirus/global/coronavirus-who-backflips-on-virus-stance-by-condemning-lockdowns/news-story/f2188f2aebff1b7b291b297731c3da74

Lenke til kommentar

FHI fraråder påbud om munnbind

"28. september innførte Oslo kommune et påbud om munnbind i kollektivtrafikken når man ikke kan holde én meter avstand. Et internt notat viser at Folkehelseinstituttet fraråder påbud om munnbind. Notatet viser også at FHI er sterkt skeptisk til effekten av bruk av munnbind i befolkningen."

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frarader-pabud-om-munnbind/72937095

Lenke til kommentar
39 minutes ago, G said:

Men, han sa noe riktig. Det er for å håndtere riktig maskebruk så må du vaske hendene 3 forskjellige tidspunkt. Jeg har nevnt det før, men gjentar:

 

Samt det er ganske smart å ha fokus på flertiltaks-tilnærming:

Noen nye innspill til dette Benbjo?

Som sagt, ingen har så langt funnet bevis for at Sars-CoV-2 smitter via overflater. 

Med mindre noen nyser i hendene dine og du umiddelbart smører deg i ansikter med væsken så er risikoen for å bli smittet ved å ta seg til ansiktet minimal. 

Dersom kontaktsmitte var vanlig så ville man ha funnet masse eksempler. Så langt, nothing. 

Dette med håndvask er sterkt overdrevet 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Evil-Duck said:

Skrur dere av adblocker forstår dere hvorfor mellomrommene er der ;)

haha ja, jeg tok meg selv i det nå. Jeg reinstallerte jo til en annen adblocker i forrige uke, derfor det har oppstått. Har aldri tenkt på reklame på diskusjon.no som plagsom, har den hovedsaklig for youtube. Takk :)

Lenke til kommentar
4 hours ago, Subara said:

Jeg hadde avvenningskur fra hansker, men nå har tanken meldt seg igjen pga økningen i smitte. Når jeg har vært ute i offentligheten, spriter jeg mobilen med en gang jeg kommer hjem igjen. Hvis man ikke kan ha hjemmekontor blir det generelt mye spriting utover dagen kan jeg tenke meg.

Ja nei det er ikke en opsjon dessverre (hjemmekontor), men hva bruker du for å sprite mobilen? Jeg må begynne med det. Også lurt på om jeg skal låse inn tastatur og mus på jobb når jeg ikke er der, men et sted må man jo sette grensen også 😕

Gleder meg til vi på onsdag skal ha et stort møte med 10 mann i et middels stort møterom når man heller kunne hatt det på hjemmekontor med teams. Vurderer om jeg skal begynne å bruke munnbind på jobb, men hvis det ikke hjelper...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...