Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

26 minutes ago, Morromann said:

Jeg har ikke tid til å sitte her 24 timer i døgnet og svare umiddelbart når noen spør om denne så du behøver ikke å foregripe for å komme med skittkasting og personangrep noe som forøvrig er brudd på reglene hjer inne. Jeg har rapportert deg til moderator for personanngrep for det der og forventer at de sletter dette

Herregud da mann, det var egentlig skrevet i forsvar av deg; altså forstått på den måten at på et vis kan være forståelig at du ikke kan diskutere på en rolig og saklig måte i og med at du kjenner noen som døde av det.  At jeg nærmest undskylder din oppførsel oppfatter du som personangrep.  Da er det jammen ikke lett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (9 minutter siden):

Herregud da mann, det var egentlig skrevet i forsvar av deg; altså forstått på den måten at på et vis kan være forståelig at du ikke kan diskutere på en rolig og saklig måte i og med at du kjenner noen som døde av det.  At jeg nærmest undskylder din oppførsel oppfatter du som personangrep.  Da er det jammen ikke lett. 

Javel....men at man kjenner til konkrete tilfeller betyr jo at man vet at dette er en alvorlig sykdom som tar liv, selv om dette ikke var i Norge. Og om jeg skulle bli smittet vil jeg med den største selvfølgelighet uten noe om og ha men holde meg i fullstendig isolasjon. Men OK da, jeg tar ditt ord for det oig beklager om det gikk en kule varmt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (35 minutter siden):

Er vi?

Virkelig? Hvor er denne krisa? 

I Oslo for eksempel. Men hele landet er en tikkende bombe og det kan slå til hvor som helst når som helst. Selv om vi har vært heldige i Norge betyr det ikke at dette har vært en enorm katastrofe for flere land verden over. Over 1 million døde i skrivende stund, og det ville vært langt flere, kanskje ti ganger så mange uten lockdowns og forksjellige tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var jeg også direkte berørt, selv med alle forhåndsregler og tiltak gjort.

En person jeg har hatt nærkontakt med på jobb har fått påvist korona. Jeg har ikke blitt oppringt av smittesporingsteamet og blitt satt i karantene, men vet at jeg har hatt nærkontakt med personen og går dermed i karantene frivillig, samt har bestilt test i morgen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Oslo innførte strenge tiltak forrige uke. Å hasteinnføre flere strenge tiltak midt i helga noen dager etter det, forstår jeg at kommunen mener ikke er den beste løsningen. 

Kommunikasjonsjobben er krevende, man må sikre at så stor del av befolkningen som mulig får det med seg. Man bør også ha noen dager på å se effektene av tiltakene som allerede er innført, og befolkningen må forberedes på nye. Ellers risikerer man at nye tiltak ikke følges eller forstås av nok mennesker. Nye regler hele tiden er oppskriften på forvirring og tiltakstretthet.

Jeg støtter definitivt strengere tiltak i Oslo, men innføres de ikke på riktig måte vil de ikke få effekten man trenger. 

Og mens oslo skrenker inn har en bekjent som jobber i Oslo fått beskjed om å komme oftere på kontoret (hver dag) med lengre arbeidstid på kontoret. Jeg ba han derfor nå kontakte legen sin og få attest på at hun er i risikogruppen og levere den til arbeidsgiver med krav om hjemmekontor.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

2. Jeg synes det et skammelig menneskesyn å sortere overvektige røykere som mindreverdige mennesker. Da nærmer vi oss fort et tankegods de fleste av oss håpte verden kastet på dynga for 75 år siden..

Et menneskesyn som nå dessverre har blitt veldig populært igjen blant yngre generasjoner, spesielt i arbeidslivet. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Evil-Duck said:

Det er i det minste gledelig at det ser ut til at det satses mer på lokale tiltak fremfor nasjonale tiltak i denne omgang, selv om enkelte ting som skjenke stopp klokken 12 kan virke litt meningsløst som et nasjonalt tiltak. Eneste konsekvensen jeg selv har merket av det er riktignok at enkelte naboer i sameiet drar festen og feststøyet tilbake i bygget ved midnatt enkelte helger ?

Lokale tiltak er tydeligvis så lokalt at man har forskjellige vurderinger fra bedrift til bedrift i eks. Oslo.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

 I 50-årene og 70-årene. Ungerliggende helsetilstander ja; men langt i fra på dødsleiet og ville hatt mange år og tiår igjen hadde det ikke vært for viruset.

 

50 årene har forøvrig 17 år igjen i arbeidslivet før de engang har blitt pensjonister.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Kryptodebunker said:

Tipper han skal ut av bilen. Ikke noe vits å ta munnbind av og på hele tiden. 

Mon ikke han var på vei hjem fra jobb som de fleste andre på det tidspunktet.  

  

15 minutes ago, Snikpellik said:

Det kan være fordi noen andre skulle bruke bilen etterpå, eller før.

Vi har krav om å alltid ha munnbind på i bil på jobb, selv om vi er helt alene. Dette fordi flere bruker de samme bilene.

Det er rett og slett hysterisk.  Det er ikke slik at viruspartiklerne holder seg flyvende rundt om i bilen i påvente av at en person setter seg inn igjen.  De vil raskt lande på en eller annen overflate og heretter vil det være overflatehygienen som gjør seg gjeldende.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Jeg vet du er opptatt av dette :) 

Det er ikke noe nytt, bare en påminnelse (igjen). Bedrifter som eventuelt ikke etterlever dette har hele tiden brutt koronaforskriften. 

 

Korrekt og iom. at jeg har venner og bekjente som sliter med bedrifter som ikke har etterlevd dette i Oslo så er jeg naturlig nok opptatt av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...