Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

37 av 40 på bussen med pensjonister er coronasmittet

Bare tre personer på bussen med coronasmittede pensjonister har så langt ikke testet positivt på covid-19.

Lørdag kveld kom enda en positivt test, og tallet på smittede er dermed 37.

– Det kan fortsatt komme flere positive prøvesvar, sier kommuneoverlege Hans Petter Torvik i Sandnes til NRK.

Bussen hadde 14 stopp på ruten gjennom de åtte fylkene Rogaland, Agder, Telemark, Viken, Innlandet, Trøndelag, Møre og Romsdal og Vestland.

Rundt 80 personer er satt i karantene langs bussruten.

– Det virker som smitten har kommet inn og blitt større og større inni bussen på slutten av turen. Så vi tror at risikoen for at busspassasjerene har smittet personer på reiseruten, er størst på Vestlandet og mindre på Østlandet, sier Torvik.

Det var den 15. september at bussen la ut på den seks dager lange turen. Reisefølget var innom seks overnattingssteder på turen gjennom Østlandet, Dovre og Vestlandet. Passasjerene kom fra Jæren og var i alderen 67 til 84 år. (NTB)

 

Endret av Pc Lynet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (6 timer siden):

Der skrev du det jeg ellers ville brukt mer tid på å forklare de som hele tiden setter seg på bakbeina med "hva med kreft; hva med bilulykker, hva med influensa" som unnskyldning for ikke å foreta seg noe som helst.

Det er inntrykket av at tiltakene tar livet av de som kan være friske og fortsette samfunnet... F.eks. jublet du for å sette en familiefar i fengsel i 5 år. En person som kunne ha bidratt til samfunnet. 

Har kontakt med enkelte i England via et Farm Game, og ei dame skrev nylig at hun skulle i begravelsen til nevøen. Han hadde mistet jobben pga koronatiltak, og ble deretter skilt fra kona på grunn av at han mistet jobben. Noe som førte til at han skadet seg selv fatalt.

Lenke til kommentar

Enkelte kvinner viser seg å ikke være verdt å være i lag med når de kan vise seg fra en så dårlig side. Men, det er jo slik samfunnet har blitt.

Langt fra alle, men en god del menn tror jeg på at er mer stabile i psyken i vanskelige stunder. Men, disse mannfolkene tåler kanskje mye dårligere samlivsbrudd enn det kvinneskallen gjør med sitt brede sosiale nettverk.

Endret av G
Lenke til kommentar
Budeia skrev (55 minutter siden):

Det er inntrykket av at tiltakene tar livet av de som kan være friske og fortsette samfunnet... F.eks. jublet du for å sette en familiefar i fengsel i 5 år. En person som kunne ha bidratt til samfunnet. 

 

Ja, dakkars samfunnskriminelle mennesker. De som behandler covid-pasienter på sykehuset er ikledd fulle "romdrakter" og her sitter du og forsvarer at noen med vitende og vilje ubeskyttet går inn i spisesteder fulle av mennesker og sprer smitte og dermed setter andre i en farlig situasjon VEL VITENDE om hva dette medfører fra samfunnet. Ja jeg ser og registrerer at du først og fremst føler solidaritet med de som med vitende og vilje gir faen; IKKE med de syke, ikke med fullstendig utslitte og utbrente helsearbeidere som bokstavelig talt vasser i dritten fra morgen til kveld fordi slike rasshøl som denne "damiliefaren" driter i alt som heter regler som vi andre oipofrende må følge. Og så føler du solidaritet med de som bare MÅÅÅÅ feste og gå på fylla og utsette andre for fare, ja dakkals små på "bare" 25 år. Den omsorgen du føler for samfunnskriminelle regelbrytere er for mitt vedkommende utelukkende forbeholdt de svake, gamle og syke i risikosonen og for helsearbeiderne våre som må lide seg gjennom enda mer dritt på grunn av de du sitter og føler en sløik enorm omsorg for. Så det at noen er familiefedre, mener du i fullt alvor at det betyr at de skal ha dimplomatisk immunitet og blankofullmakt til ¨gjøære hva faen de vil? Det du kommer med her er jo en fornærmelse av alle familiefedre som faktisk FØLGER LOVER OG REGLER I SAMFUNNET!! Mener du at mordere, ranere og narkotikalangere skal få slippe straff også dersom de har familier? Er det slik jeg skal tolke våset ditt??

"En som kunne bidratt til samfunnet".....fy fader, er det mulig...en som BIDRAR TIL AT SAMFUNNET MÅ STENGE NED OM OG OM IGJEN OG AT HELSEVENSENET KOLLAPSER OG MENNESKER DØR!! Er det i det hele tatt mulig å sitte å forsvare slikt. Fyren er en drittsekk og et avskum og bør ikke ha foreldremyndighet for barn når han opptrar såpass uansvarlig. Barnevern må kobles inn mot slike typer. Jeg mener; se hva slags ELSEMPLER de er for egne barn som gjør slikt!!

Jeg blir målløs av alt jeg leser her. Er det mulig??

Jeg har vært i karantene selv og for meg var det ikke under noen omstendighet aktuelt å bryte dette for å hygge meg på kaffe eller noe slikt og jeg var ikke smittet en gang. Morro var det ikke men det er nå slik det er. Da blir jeg ekstra provosert av å lese om SMITTEDE som gir såpass fullstendig faen. Og i og med at jeg kjente til to(i utlandet)som døde provoserer det meg ekstra mye å lese om slike. Om de ble smittet på grunn av drittsekker som skulle isolere seg var ute eller om det var noe annet vet jeg ikke. Men de som bryter isolasjonen når de er smittet bidrar til at andre mennesker dør og får liv på samvittigheten.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Morromann said:

Det blir et velfortjent fengselsopphold på ham det - til opptil 5 år. 

Skremmende fascistisk tankegang det der...
 

2 hours ago, Morromann said:

"En som kunne bidratt til samfunnet".....fy fader, er det mulig...en som BIDRAR TIL AT SAMFUNNET MÅ STENGE NED OM OG OM IGJEN OG AT HELSEVENSENET KOLLAPSER OG MENNESKER DØR!! Er det i det hele tatt mulig å sitte å forsvare slikt. Fyren er en drittsekk og et avskum og bør ikke ha foreldremyndighet for barn når han opptrar såpass uansvarlig. Barnevern må kobles inn mot slike typer. Jeg mener; se hva slags ELSEMPLER de er for egne barn som gjør slikt!!

Ellers har du det godt?  

Forsvarer ikke at han gikk ut, men herregud da mann, du oppfører deg som han har begått massedrap.  Sandsynligvis har ingen ting skjedd, men likevel bifalder du helt uproportionalt hårde straffe for sådan en bagatell av en lovovertredelse. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 timer siden):

Skremmende fascistisk tankegang det der...
 

Ellers har du det godt?  

Forsvarer ikke at han gikk ut, men herregud da mann, du oppfører deg som han har begått massedrap.  Sandsynligvis har ingen ting skjedd, men likevel bifalder du helt uproportionalt hårde straffe for sådan en bagatell av en lovovertredelse. 

BAGATELL?`???????

Over 1 million mennesker har død verden over og langt flere ville det vært om du og denne k*dden på McDonalds hadde fått det som dere vil hvor man hadde fått lov å gjøre hva faen man vil. Jeg blir rett og slett KVALM av denne bagatelliseringen av en epidemi som har rammet verden hardt og krevd utallige menneskeliv i fler eland. Du bagateliiserer at SMITTEDE begir seg ut i restauranter men andre mennesker. Spisesteder er blant de verste steder for spreding av smitte og så sitter du og forsvarer dette.

Fascisme ja. Meg bekjent dyrker fascismen de sterke og tilpasningsdyktige og forakter de svake. Regler for å begrense smittevern handler om å beskytte de svake og det kaller du fascoisme? Her ser vi det igjen; det er de som gir faen og går rundt og sprer smitte som er ofre; de er det synd påå og de skal få lov og gå rundt og gjøre hva f*en de vil mener en del av dere. Jeg blir rett oig slett uvel av å lese sånn. Og for å minne igjen; to jeg vet om er DØDE nå og er ikke lenger blant oss PÅ GRUNN AV PERSONER SOM GÅR RUNDT OG SPRER SMITTE. Og dette mener du at man skal ha lov til å gjøre selv om MAN VET AT MAN ER SMITTET!!!!! Jeg blir rett og slett kvalm av en slik bagatellisering. BAGATELL????????

Massedrap? Vel, sjansen for at han har smittet noen på restauranten som er i risikosonen kommer til å dø er i aller høyeste grad til stede, så sjansen for at han har forårsaket andre menneskers død, ja den er der i aller høyeste grad. Covid smitter veldig lett og det er en grunn til at vi har så strenge regler. Men hva hjelper det å forklare noe for ignoraranter? Kaster jeg bort tiden?

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

BAGATELL?`???????

Over 1 million mennesker har død verden over og langt flere ville det vært om du og denne kødden på McDonalds hadde fått det som dere vil hvor man hadde fått lov å gjøre hva faen man vil. Jeg blir rett og slett KVALM av denne bagatelliseringen av en epidemi som har rammet verden hardt og krevd utallige menneskeliv i fler eland. Du bagateliiserer at SMITTEDE begir seg ut i restauranter men andre mennesker. Spisesteder er blant de verste steder for spreding av smitte og så sitter du og forsvarer dette.

Fascisme ja. Meg bekjent dyrker fascismen de sterke og tilpasningsdyktige og forakter de svake. Regler for å begrense smittevern handler om å beskytte de svake og det kaller du fascoisme? Her ser vi det igjen; det er de som gir faen og går rundt og sprer smitte som er ofre; de er det synd påå og de skal få lov og gå rundt og gjøre hva f*en de vil mener en del av dere. Jeg blir rett oig slett uvel av å lese sånn. Og for å minne igjen; to jeg vet om er DØDE nå og er ikke lenger blant oss PÅ GRUNN AV PERSONER SOM GÅR RUNDT OG SPRER SMITTE. Og dette mener du at man skal ha lov til å gjøre selv om MAN VET AT MAN ER SMITTET!!!!! Jeg blir rett og slett kvalm av en slik bagatellisering. BAGATELL????????

Ikke glem å puste. Litt over toppen det der mener jeg da. Greit å bli litt varm iblandt, men det er kanskje litt bedre å vente en stund med å svare hvis det koker. Bare et forslag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Ikke glem å puste. Litt over toppen det der mener jeg da. Greit å bli litt varm iblandt, men det er kanskje litt bedre å vente en stund med å svare hvis det koker. Bare et forslag.

Joda, men jeg blir ufattelig provosert over hvilken ekstrem ignoranse som fortsatt er der ute etter over et halvt år med pandemien. Det går folk rundt oss som mener at det er helt greit å ta med seg hele familien på restaurant full av folk mens man har coronasmitte. Det mener de virkelig. Jeg er skremt over slike holdninger og det på vegne av familiemedlemmer som jeg vet vil stryke med om de utsettes for slike.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

The Times melder om at britene planlegger ny total lockdown i hele den nordlige delen av landet, samt London
 

Sitat

 

Northern Britain and London facing new lockdown

The UK government is planning to impose a total social lockdown across most of northern England and potentially London, to combat a second coronavirus wave, the Times reports.

Under the new lockdown measures being considered, all pubs, restaurants and bars would be ordered to shut for two weeks initially, the report said.

The report added that households would also be banned indefinitely from meeting each other in any indoor location where they were not already under the order.

Britain had last week imposed new measures that required people to work from home where possible and had ordered restaurants and bars to close early to tackle a fast-spreading second wave of Covid-19, with new restrictions lasting probably six months.

Merseyside, the northeast and Lancashire are expected to be included in the new measures alongside London, according to the newspaper.

Schools and shops will be allowed to remain open, as will factories and offices at which staff could not work from home, the Times added, citing a senior government source.

 

Ei87YZkWAAsiEPh?format=jpg&name=large

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Burde vel egentlig holde om tyskeren stod for at en måtte bukke under pga. hans grusomt dårlige dømmekraft? Bare det at noen kan bli invalide pga. hans dømmekraft er jo ille nok.

Jeg er skremt over at folk etter over et halvt år klarer å få seg selv til å bagatellisere alvoret. Selv om det ikke er så mange slenger de seg innom tråden her med "viruset er en nothingburger"; "å bryte smittevernsisolasjonen og gå på restaurant er en bagatell"; "smoittelovene er fascisme for å plage folk" og slikt. Mennesker dør fortsatt; å dø med covid er en grusom død hvor man kveles, men å utsette andre for en slik potensiell død....nei det er en "bagatell". Skriver ignoranter her inne. Tør de si det face to face til de som har mistet noen de var glade i til sykdommen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (51 minutter siden):

Og dette for hva et par ignoranter skriver er "en bagatell" og "en nothingburger".


Det er nok lett å bli litt overveldet av alt oppstyret rund koronaviruset, og også alle tall og artikler som kommer hele tiden.

Når man sammenligner pågående pandemi med andre ting man kan dø av, så virker ikke 1 million så ille, og når sant skal sies, så trodde jeg selv i våres at det ville bli verre enn det har vært så langt.

top-10-global-causes-of-deaths-2000.jpg?

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death

COVID-19 kommer nok ikke inn på den listen.
Dersom det forsetter med rundt 5000 dødsfall daglig globalt, så vil det nok trolig havne på 1.5 mll. døde i løpet av inneværende år av COVID-19.

Det som er verdt å merke seg dog, er at kreft ikke er med på den listen.
Det ser ut som de har skilt alle undertyper av kreft, og ingen av de er alene store nok til å kommer på listen, men kreft, i alle former, tar livet av rundt 10 mill. årlig.

Det andre som er verdt å merke seg, er at de færreste årsakene til død på listen over, er et svært smittsomt virus.
Faktisk er i følge WHO hele 71% av dødsfallene forårsaket av ting som ikke er smittsomt, og i rike vestlige land er det tallet enda høyere, hvor 88% av dødsfallene skyldes ikke-smittsomme sykdommer, som kreft, hjerte- og karsykdommer, slag osv.

Nå vet vi at det går an å forebygge en del sykdom, som hjerte- og karsykdommer, kreft, slag osv. ved livsstilsendringer, men dette er jo også de tingene folk flest dør av, uansett hvordan de lever, å noe skal vi jo alle dø av en gang.

SARS-CoV-2 derimot er jo noe helt annet, det er ikke en gang sammenlignbart med de fleste av sykdommene på listen ovenfor.
Det er en svært smittsom sykdom som man kan få nesten hvor som helst, av hvem som helst, av å bare være i nærheten av smittede eller ta på ting osv.

Det at det kan ramme hvem som helst gjennom smitte, når som helst, og at det går bare et par uker så kan man bli alvorlig syk eller dø, er ganske unikt når man ser på dødsårsaker, hvor de fleste årsakene er ting som kommer etter lang tids sykdom, ikke bare plutselig rammer nær sagt hvem som helst, også ellers friske mennesker, i løpet av to uker.

Det er vel derfra panikken og alle tiltakene for å hindre smitte kommer.
COVID-19 kan åpenbart også ganske effektivt hindres med enkle smittevernstiltak, dersom folk følger opp, noe som selvfølgelig ikke er mulig for ting som kreft, slag og hjerteinfarkt.

Det finnes åpenbart ting man kan dø av som er vanligere, men det faktum at man kan bli smittet på en busstur eller i butikken, for så å bli særdeles syk eller dø, er ikke vanlig blant disse andre dødsårsakene.

Nå finnes det jo en rekke andre virus og bakterier man kan få som kan lede til alvorlig sykdom eller død, men svært få av disse dreper 1.5 millioner mennesker på ett år, det er vel kun AIDS og tuberkulose som har slike dødstall, den første kan man normalt unngå i vesten ved å først bruke det store hodet, så bruke beskyttelse på det lille hodet, og tuberkulose er normalt ikke veldig farlig dersom man får behandling, de høye dødsfallene skyldes sykdommens utbredelse i den tredje verden.

Det er dette som skremmer de aller fleste, inkludert eksperter og politikere, at det rammer hvem som helst, og det rammer raskt, og det smitter lett, noe som er ganske unike egenskaper hos en sykdom i dagens samfunn.

Vi vet alle at vi kan få AIDS, men vi vet tross alt hvordan man får det, og hvordan man normalt kan unngå det.
Tuberkolose er noe som er uvanlig i den vestlige verden, og noe som kan behandles.

Vi har selvfølgelig influensaen fra før av, men vi vet altså at COVID-19 er mange mange ganger farligere, og langt oftere gir alvorlig sykdom eller fører til død, slik at COVID-19 er de fakto den verste smittsomme sykdommen i den vestlige verden akkurat nå, og den har potensiale til å også bli den verste smittsomme sykdommen i den tredje verden, selv om det så langt har gått forholdsvis bra i de landene.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, 0laf said:

Det er en fellesnevner på de dødsårsakene ovenfor, med unntak av at kun 1 av dem har potensiale til å lage sånn noenlunde kaos i samfunnet. Det er tuberkulose, før antibiotika, og kanskje dersom den en dag skulle bli antibiotikaresistent og spre seg med denne resistensen.

I og med at tuberkulose er en bakterie så er den enkel å behandle i dag, og det er også potensiale for å finne ny antibiotika dersom man leter og treffer bra med funn (vet selvsagt for lite om antibiotika til å kunne hevde det siste jeg nevnte der).

Når landet vårt slet med turberkulose så skulle folk unngå å spytte på gaten som et av tiltakene f.eks. fordi det er smittsomt. Muligens at det tørker ut og sporer dannes og kan forstøves og spres?

De andre som er på listen kan neppe forårsake kaos i et samfunn! Sånn da fikk jeg nevnt poenget også.

Hva gjør COVID-19 med samfunnet, jo det har stort potensiale for å lage kaos! De andre større dødsårsakene er derfor mindre samfunnsforstyrrende, på tross av at flere liv går tapt.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):




SARS-CoV-2 derimot er jo noe helt annet, det er ikke en gang sammenlignbart med de fleste av sykdommene på listen ovenfor.
Det er en svært smittsom sykdom som man kan få nesten hvor som helst, av hvem som helst, av å bare være i nærheten av smittede eller ta på ting osv.



Nå finnes det jo en rekke andre virus og bakterier man kan få som kan lede til alvorlig sykdom eller død, men svært få av disse dreper 1.5 millioner mennesker på ett år, det er vel kun AIDS og tuberkulose som har slike dødstall, den første kan man normalt unngå i vesten ved å først bruke det store hodet, så bruke beskyttelse på det lille hodet, og tuberkulose er normalt ikke veldig farlig dersom man får behandling, de høye dødsfallene skyldes sykdommens utbredelse i den tredje verden.

Det er dette som skremmer de aller fleste, inkludert eksperter og politikere, at det rammer hvem som helst, og det rammer raskt, og det smitter lett, noe som er ganske unike egenskaper hos en sykdom i dagens samfunn.

 

 

Helt riktig. Det er det som er så j*vla skremmende og ganske så alvorlig og er grunnen til at vi har så strenge regler og at man MÅ reagere knallhardt når noen med vitende og vilje bryter reglene og drar smitten med seg inn på offentlig steder. Med denne viten om hvor alvorlig farlig dette er og hvilken livsfare man utsetter andre for, potensielt andre er det ufattelig og hårreisende provoserende at ignoranter slenger innom og sier at dette bare er en "bagatell" og at bare det å hpndheve smittevernsregler som er der for å beskytte andre er "fascisme"(disse ignorantene skulle levd i et ekte fascistregime),ja da blir jeg kvalm og forbanna. Men for ignoranter er det helkt klart umulig at det i det hele tatt kan trenge gjennom at dette er FARLIG. "Sannsynligvis skjer det ingen ting" skriver ignorantene. Hvordan vet de det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...