Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Du skrev:

Budeia skrev (5 timer siden):

Mens det på forhånd ble sagt at kurven skulle minkes ifra mars til mai-juni, driver de ennå på med disse tingene. Det er upålitelig å si at noe skal avskaffes på et tidspunkt, og det ikke skjer. 

Og da spurte jeg:

nirolo skrev (1 time siden):

Hvem sa det? Jeg har ikkje fått med meg noen myndighet som sa dette?

Og ditt svar er:

Budeia skrev (7 minutter siden):

Sitater fra mars:

"Tirsdag formiddag var helseminister Bent Høie (H) avventende da han redegjorde for myndighetenes arbeid i Stortinget: «I senere faser [vår utheving] er målet å bremse spredningen slik at epidemikurven flater ut, at epidemien spres over en lengre periode og færre smittes totalt», uttalte helseministeren.

Noen timer senere understreket statsminister Erna Solberg (H) at det «er viktig å unngå for bratte topper i smittekurven, så ikke for mange blir syke samtidig».

Fra https://filternyheter.no/derfor-er-denne-korona-kurven-sa-viktig-for-norge-na/

Men dette sitatet motbeviser påstanden din i stedet for å bekrefte den. Ministeren snakker om å begrense spredning i senere faser, dvs det motsatte av hva du sier de sa.

Jeg kan heller ikke se noe sted det står at kurven skulle minkes fra mars til mai-juni og så skulle man slippe helt opp. Faktisk står verken mars eller juni nevnt og ingen ting i teksten indikerer det du skriver.

Hvis du leser din egen kilde så forklarer den ganske tydelig at dette ikke blir over ved å bremse kurven i starten, men at vi kan få en mindre bratt kurve i starten og dermed ferre døde. Den viser også at en bremsing i starten vil føre til at kurven strekkes ut over mye lengere tid. Dvs det motsatte av det du sa.

Budeia skrev (5 timer siden):

Her er du litt inne på hva det vil si å synde mot sin neste.

Jeg vil vel heller si at du er litt inne på bud nr 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (8 timer siden):

Her er du litt inne på hva det vil si å synde mot sin neste. Forskrifter om fartsovertredelser er ikke kriselover. Du krever at alle skal være takknemlige for kriselover som er meget inngripende. Skoler og barnehager som lukkes ned, og åpnes igjen stadig vekk. etc. Mens det på forhånd ble sagt at kurven skulle minkes ifra mars til mai-juni, driver de ennå på med disse tingene. Det er upålitelig å si at noe skal avskaffes på et tidspunkt, og det ikke skjer. 

Klassiker den der. Hvis et enkelt spørsmål blir for vanskelig å svare på så vrir man seg unna og svarer på noe helt annet enn det man blir spurt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kompis som bor i Oslo ble testet på en feberklinikk i går da han våknet opp med typiske forkjølelses symptomer. Utenfor feberklinikken var det 20+ som sto å ventet på å bli testet, av de 20  var det 2 som brukte munnbind + kompisen min. Ikke akkurat betryggende om det ikke er krav til bruk av slikt utenfor et testsenter, var og antatt at fleste brukte kollektiv transport for å komme seg til og fra klinikken?

Lenke til kommentar

Regjeringen stengte ned for å flate ut kurven ja og den ble flatet ut og da ble samfunnet gjenåpnet på vidt gap. Nå stiger kurven igjen og den må flates ut på nytt. Og det gjør de en forholdsvis god jobb med i Norge uten å ty til drakoniske tiltak. Det ble gjort feil i starten, som hytteforbudet; de har selv innrømmet at det var feil men det var fordi det rådet en panikkstemning og man ikke hadde noe smittesporingsregime.

Å kreve at syke mennesker er hjemme når man er syk er ikke inngripende, det er sunn fornuft og en selvfølge og også noe normale og hensynsfulle mennesker gjorde FØR pandemien. Kun drittsekker tar smittsomme virus de vet at de har med seg rundt og påfører andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

En kompis som bor i Oslo ble testet på en feberklinikk i går da han våknet opp med typiske forkjølelses symptomer. Utenfor feberklinikken var det 20+ som sto å ventet på å bli testet, av de 20  var det 2 som brukte munnbind + kompisen min. Ikke akkurat betryggende om det ikke er krav til bruk av slikt utenfor et testsenter, var og antatt at fleste brukte kollektiv transport for å komme seg til og fra klinikken?

Holdt de 1 meters avstand?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Køen var vel greit spacet ja, men når en må anta at alle som er der for å bli testet enten er syke eller har hatt nærkontakt med faktisk koronasmitte syns jeg ikke 1 meteren er god nok.

Man kan uansett ikke ha på munnbind når man tar testen som går inni halsen og nesa, men du kan være 100% sikker på at de som utfører testen ikke bare har munnbind men også full "romdrakt".

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Man kan uansett ikke ha på munnbind når man tar testen som går inni halsen og nesa, men du kan være 100% sikker på at de som utfører testen ikke bare har munnbind men også full "romdrakt".

Selvfølgelig ikke, men står en 20+ i kø å venter på testing gjerne med forkjølelses symptomer, hoster kanskje litt og slikt så bør en bruke munnbind i køen, annet er jo bare dumskap, vist ikke er det jo en genuin smittefare når du faktisk venter på å bli testet, er vel få plasser det er større sannsynlighet for å møte en faktisk korona syk person.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig ikke, men står en 20+ i kø å venter på testing gjerne med forkjølelses symptomer, hoster kanskje litt og slikt så bør en bruke munnbind i køen, annet er jo bare dumskap, vist ikke er det jo en genuin smittefare når du faktisk venter på å bli testet, er vel få plasser det er større sannsynlighet for å møte en faktisk korona syk person.

Ja, du har rett i det. Det bør være påbud i en kø. Selv om det er en meter avstand så kan dråper fra et nys spre seg langt mer enn en meter. Dråper fra et host sprer seg som regel ikke så langt, men nysing gjør det i aller høyeste grad. Det er en supersmittebombe.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Å kreve at syke mennesker er hjemme når man er syk er ikke inngripende, det er sunn fornuft og en selvfølge og også noe normale og hensynsfulle mennesker gjorde FØR pandemien. Kun drittsekker tar smittsomme virus de vet at de har med seg rundt og påfører andre.

Ikke helt enig i at normale og hensynsfulle mennesker gjorde det før pandemien, jeg har enda til overs å ha en arbeidsgiver som ville godtatt en egenmelding på grunn av en mild forkjølelse, og halve avdelinger  på min arbeidsplass gikk jo stort sett rundt og snufset og hostet høst/vinter halvåret litt på tur. Føler det var slik på de fleste arbeidsplasser rundt om i landet før koronaen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Ikke helt enig i at normale og hensynsfulle mennesker gjorde det før pandemien, jeg har enda til overs å ha en arbeidsgiver som ville godtatt en egenmelding på grunn av en mild forkjølelse, og halve avdelinger  på min arbeidsplass gikk jo stort sett rundt og snufset og hostet høst/vinter halvåret litt på tur. Føler det var slik på de fleste arbeidsplasser rundt om i landet før koronaen.

Joa, utenfor helsevesenet er ikke virusforkjølelse god nok fraværsgrunn, men influensa med feber og mer til er jo det da. Det vet jeg. Men jeg selv går oikke på besøk til andre om jeg har forkjølelse med mindre jeg MÅ og jeg tar heller ikke imot besøk fra folk med forkjølelse med mindre jeg MÅ heller.

Lenke til kommentar

Lettelser i nasjonale tiltak fra 12. oktober:

  • Mulighet for å åpne for arrangementer med inntil 600 personer utendørs (innendørs fortsatt 200)
  • Avvikle nasjonal skjenkestopp klokken 12
  • Åpne for breddeidretten for voksne

– Planen er å kunne starte opp i hele landet, men der det er utbrudd må man vurdere situasjonen lokalt, sier kulturminister Abid Raja å åpningen for breddeidretten. Kulturministeren at en fase to av gjenåpningen for idretten vil vurderes i november, etter at man har sett hvordan det går med fase 1 av gjenåpningen.

– Stedene og arrangørene skal sikre at det er minst en meter, eller ett ledig sete, mellom personer. Folk i samme husstand kan selvfølgelig sitte ved siden av hverandre, sier helseminister Bent Høie.

Når det åpnes, er det imidlertid en forutsetning at lokale utbrudd slås ned lokalt og at kommuner innfører raske og effektive tiltak lokalt, presiserer både helseministeren og statsministeren:

– Nå er det Oslo, Øygarden og Arendal som må ta grep. Raske og effektive tiltak på lokalt nivå er en forutsetning for at vi gradvis kan lette på tiltakene, sier Solberg.

https://www.vg.no/nyheter/i/zgLm0O/regjeringen-letter-paa-nasjonale-coronatiltak

EDIT: Det er viktig å presisere at dette er nasjonale og ikke lokale lettelser. I f.eks Oslo er det fortsatt strenge lokale tiltak minst frem til 13. oktober. Her må Regjeringen og media kommunisere rett for å unngå forvirring.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Der har du jo et prakteksempel på hvorfor mange rett og slett ikke gidder mer og ikke tar situasjonen seriøst lengre.

"Kjempefarlig! Hold dere inne!" - "Nei vent, ikke så farlig alikevel, vi åpner!" - "Oi!! Nå var det farlig igjen. Vi stenger ned" - "Ikke pust når andre mennesker er i nærheten" - "La oss åpne. Etter at vi har stengt...og åpna...og stengt igjen"

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Lettelser i nasjonale tiltak fra 12. oktober:

Veldig bra! Mindre "kollektiv avstraffelse" av hele landet og mer geografisk avgrensede og målrettede tiltak der det er utbrudd.

Nå mangler vi bare tydeligre reiseråd fra "røde" til "hvite" områder, sånn at vi slipper spredning av smitte og tiltak som folk er leie av.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Må si jeg er forvirret selv. Dette sender ikke akkurat signal om å ta viruset seriøst. For meg virker det nesten sånn at de presser igjennom gjenåpningen fordi det er så viktig for de å kunne holde seg til planen de har satt, litt sånn politisk spill.

600 på utendørsarrangement virker ganske drøyt nå spør du meg. Spent på hvordan de skal sikre meteren på arrangement som ikke har klart oppdelte soner. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Veldig bra! Mindre "kollektiv avstraffelse" av hele landet og mer geografisk avgrensede og målrettede tiltak der det er utbrudd.

Jeg er enig i at de strengeste tiltakene må settes lokalt der det er utbrudd, men det betyr ikke at man skal miste sans og fornuft hva gjelder tiltak i resten av landet. Det hjelper ikke å starte tiltakene når det er forsent. Det skal jo være langt tryggere med utendørsarrangement, men 600 utendørs kan potensielt bli et stort utbrudd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (5 minutter siden):

600 på utendørsarrangement virker ganske drøyt nå spør du meg.

Hvorfor mener du det er drøyt ? Merk at det kun gjelder kommuner med lite/ingen smitte.

Fnugle skrev (5 minutter siden):

Spent på hvordan de skal sikre meteren på arrangement som ikke har klart oppdelte soner. 

Hvorfor tror du at det ikke skal være klart oppdelte soner? Det er kanskje en av de viktigste tiltakene arrangørne kan bruke for å sikre meteren de er påkrevd å sikre.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (23 minutter siden):

Der har du jo et prakteksempel på hvorfor mange rett og slett ikke gidder mer og ikke tar situasjonen seriøst lengre.

"Kjempefarlig! Hold dere inne!" - "Nei vent, ikke så farlig alikevel, vi åpner!" - "Oi!! Nå var det farlig igjen. Vi stenger ned" - "Ikke pust når andre mennesker er i nærheten" - "La oss åpne. Etter at vi har stengt...og åpna...og stengt igjen"

Du skjønner ikke hvorfor de har innført tiltak igjen? 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig i at de strengeste tiltakene må settes lokalt der det er utbrudd, men det betyr ikke at man skal miste sans og fornuft hva gjelder tiltak i resten av landet. Det hjelper ikke å starte tiltakene når det er forsent. Det skal jo være langt tryggere med utendørsarrangement, men 600 utendørs kan potensielt bli et stort utbrudd.

Men du er vel enig i at spredningsrisikoen er lavere utendørs enn innendørs? Kanskje også langt lavere? Hvordan henger det sammen med argumentet om at utendørsarrangementer med 600 kan gi større utbrudd enn 200 innendørs?

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig i at de strengeste tiltakene må settes lokalt der det er utbrudd, men det betyr ikke at man skal miste sans og fornuft hva gjelder tiltak i resten av landet. Det hjelper ikke å starte tiltakene når det er forsent. Det skal jo være langt tryggere med utendørsarrangement, men 600 utendørs kan potensielt bli et stort utbrudd.

Det skal vel være sosial avstand mellom de 600? Det er vek ikke snakk om at de kan stå som sild i tønne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...