Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Morromann said:

Du skjønner ikke hvorfor de har innført tiltak igjen? Det burde selv 5-åringer som ikke har lært seg å lese ennå skjønne.

Du misforstår poenget mitt. Dem har innført nye tiltak, bare for å annonsere at dem løsner dem opp igjen. Konstante overskrifter om hvor bekymringsfult det er står i sterk kontrast til overskrifter om gjenåpning og løsning på innstramninger.

Folk som ikke er direkte påvirka av det her, har lett for å danne seg et bilde om at dette er bare surr og gidder derfor ikke bry seg heller.

Og... siden du bare for et par-tre sider tilbake hadde en triade om personangrep så syntes jeg du kan holde deg for god for sånt sjøl.

Endret av Wheeljack
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (14 minutter siden):

Du misforstår poenget mitt. Dem har innført nye tiltak, bare for å annonsere at dem løsner dem opp igjen. Konstante overskrifter om hvor bekymringsfult det er står i sterk kontrast til overskrifter om gjenåpning og løsning på innstramninger.

Dette er jeg enig i, selv om det da altså egentlig ikke står i sterk kontrast da Oslo strammer inn, mens Regjeringen åpner. Problemet er kommunikasjonen av dette som er vanskelig.

Regjeringen burde vært enda tydeligere på å presisere at disse lettelsene ikke gjelder der det er satt inn tiltak lokalt. Det burde også nyhetsmediene være i sine overskrifter.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Dette er jeg enig i, selv om det da altså egentlig ikke står i sterk kontrast da Oslo strammer inn, mens Regjeringen åpner. Problemet er kommunikasjonen av dette som er vanskelig.

Takk! Det var det jeg prøvde å fremheve.

Folk som følger intenst med er klar over forskjellen, men folk som ikke er veldig berørt leser ikke hver eneste artikkel om temaet, siden det har vært i media mer eller mindre konstant siden mars.

 

Lenke til kommentar
21 hours ago, Glassmaneten said:

Alltid like surrealistisk når Politiet går ut og varsler om at en type lovbrudd ikke vil bli straffet. Lurer på om de tenker at dersom de kommer med den typen uttalelser, vil folk kanskje forstå at de har for lite ressurser og for mye å gjøre? At det er et slags ønske om sympati. Ellers vet jeg ikke hva tanken bak det kan være.

Ikke spesielt smart hvertfall og direkte motarbeidende til innsatsen.
"De neste 2 månedene vil ikke politiet prioritere innbrudd eller voldshendelser". Free season.

Har man noen gang opplevd at politiet har gått ut med "Vi har dessverre ikke nok ressurser til å overvåke den enorme mengden biler på veiene og derfor vil vi ikke håndheve brudd på trafikkreglene de neste 2 månedene". Neida, dette har man jo alltid ressurser til. Om bestemor kjører i 80 på 70 veien er viktigere enn en pandemi må du skjønne.

*frust talk*

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En ting som ikke er nevnt her er at Norge for noen dager siden rundet én million gjennomførte tester.

Vi fikk en påvist smittet på kontoret jeg sitter mandag. Jeg sendte alle som har vært innom kontoret til test, selv om ingen har hatt nærkontakt. Alle fikk bestilt test og testet seg iløpet av gårsdagen, og nesten alle har fått svar allerede i dag. Imponerende kjapt! Virker som testkapasiteten i Oslo er meget god nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Hvorfor mener du det er drøyt ? Merk at det kun gjelder kommuner med lite/ingen smitte.

Hvorfor tror du at det ikke skal være klart oppdelte soner? Det er kanskje en av de viktigste tiltakene arrangørne kan bruke for å sikre meteren de er påkrevd å sikre.

Vel det er poenget, hvorfor skal man risikere å få oppblomstring i kommuner med lite/ingen smitte? Arrangement av slike størrelsesorden kan bidra til det. Det holder at det kommer personer fra landsdeler med mer smitte også er det i gang.

Har ikke lest veilederen, men jeg vil tenke at de som kan sno seg unna billig smittevern vil gjøre det. Å tilrettelegge for oppdelte soner er kostbar for arrangørerer, og de vil selvsagt unngå slike kostnader om de kan. Fotballtribuner er imidlertidig naturlig oppdelt i soner, så det kan fungere bedre.

Simen1 skrev (40 minutter siden):

Men du er vel enig i at spredningsrisikoen er lavere utendørs enn innendørs? Kanskje også langt lavere? Hvordan henger det sammen med argumentet om at utendørsarrangementer med 600 kan gi større utbrudd enn 200 innendørs?

Ja den er lavere utendørs, men alle arrangement som samler større mengder med folk er risiko. 200 innendørs er mye det også. Om man begynner å se på tilbake på hva som har skapt større smitteutbrudd i områder, så virker fellesnevneren å være større arrangement der mange samles. Fadderarrangement, konfirmasjoner, bursdagsfeiringer etc. Dermed blir det større smitteoppsporing.

Ser man også hva slags smitteoppsporingsarbeid slike arrangement har iverksatt, og hvor sprengte enkelte kommuner er på kapasiteten der, så stiller jeg meg undrende til hva et potensielt smitteutbrudd på et utearrangement med 600 oppmøte kan bidra til. Det er et enormt arbeid. Hadde ikke forundret meg om vi om noen ukers tid får lese om kommuner som ber om hjelp fordi de opplever et større utbrudd i tilknytning til et slikt arrangement, og sliter med å komme i mål med smitteoppsporingen. Og som man vet, er tid avgjørende her for hvordan det utvikler seg videre.

Jeg sier ikke at arrangement ikke skal kunne arrangeres, men jeg ville seriøst ha vurdert størrelsen på arrangementene både innendørs og utendørs da erfaring tilsier at det utgjør en særlig smitterisiko og man også skal tenke på smitteoppsporing. Å skrive gjestelister hjelper bare litt, om man ikke har personale/smittevernsteam til å følge opp.

Endret av Fnugle
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

En ting som ikke er nevnt her er at Norge for noen dager siden rundet én million gjennomførte tester.

Vi fikk en påvist smittet på kontoret jeg sitter mandag. Jeg sendte alle som har vært innom kontoret til test, selv om ingen har hatt nærkontakt. Alle fikk bestilt test og testet seg iløpet av gårsdagen, og nesten alle har fått svar allerede i dag. Imponerende kjapt! Virker som testkapasiteten i Oslo er meget god nå.

Testngen har vært veldig bra synes jeg siste måneden. Skryt der skryt hører hjemme :)
Jeg ser også stadig fler bruke munnbind i Oslo selv på gaten. Så gode ting skjer.

Ellers topp at du agerte på måten du gjorde. Hvordan fungerer dette, får alle ansatte beskjed om noen har testet positivt eller vært i nærheten av noen som er testet positiv på deres arbeidsplass? Hva er praksisen generelt her?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er svært positivt overasket over at de faktisk ser ut til å skifte fokus nå etter hvert til flere lokale tiltak og færre nasjonale! Selvfølgelig kjipt for de i oslo og andre storbyer som nok må leve med tiltakene i mye større grad enn oss på "landet" men det er og har alltid vært den mest fornuftige fremgangsmåten :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Testngen har vært veldig bra synes jeg siste månedene. Skryt der skryt hører hjemme :)
Ellers topp at du agerte på måten du gjorde. Hvordan fungerer dette, får alle ansatte beskjed om noen har testet positivt eller vært i nærheten av noen som er testet positiv på deres arbeidsplass? Hva er praksisen generelt her?

Personen som ble smittet opplyste smittesporing om hvilke kontakter hen kunne hatt. To av de på kontoret ble dermed oppringt av smittesporingsteamet, og ble fortalt at de kan ha hatt nærkontakt med en smittet på en dato.

Siden to på kontoret ble ringt omtrent samtidig skjønte jeg at sannsynligheten var stor for at det dreide seg om en person på kontoret med smitte, ved å legge sammen 2+2. På grunn av taushetsplikten kan ikke smittesporing si hvilken person det er som er smittet, eller hvor nærkontakten kan ha skjedd. De sier bare dato.

Dermed måtte jeg selv sette i gang detektivarbeid og kontakte alle som var innom kontoret den datoen for å finne ut hvem den smittede var. Reagerte heldigvis så kjapt at jeg fant ut av hvem det var før den smittede tok kontakt med meg. På grunn av taushetsplikten informerte jeg alle om at det var en smittet person på kontoret men ikke hvem, og at alle måtte holde seg hjemme og bestille test så fort som mulig. Vi er ganske få, så alle skjønner likevel hvem det er selv om man ikke sier navnet. 

Jeg kan ikke tvinge folk til karantene eller test med mindre smittesporing ber om det, men alle gjorde selvsagt dette på eget initiativ. Så vasket jeg over alle flater og dro hjem selv. Ringte deretter smittesporing og tilbudte meg navn og nummer på alle som var innom kontoret denne datoen, hvordan vi sitter etc, men dette var de ikke interessert i. De var likevel veldig glade for at alle skulle ta test, og har tatt frivillig karantene. 

Etter at mange har fått tilbake testsvar er ingen foreløpig smittet. Vi er veldig få på kontoret samtidig og har flere meter avstand mellom plassene samt har veldig gode rutiner, så derfor har det etter all sannsynlighet ikke spredd seg til noen andre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Personen som ble smittet opplyste smittesporing om hvilke kontakter hen kunne hatt. To av de på kontoret ble dermed oppringt av smittesporingsteamet, og ble fortalt at de kan ha hatt nærkontakt med en smittet på en dato.

Siden to på kontoret ble ringt omtrent samtidig fikk jeg vite at sannsynligheten var stor for at det dreide seg om en person på kontoret med smitte, ved å legge sammen 2+2. På grunn av taushetsplikten kan ikke smittesporing si hvilken person det er som er smittet, eller hvor nærkontakten kan ha skjedd. De sier bare dato.

Dermed måtte jeg selv sette i gang detektivarbeid og kontakte alle som var innom kontoret den datoen for å finne ut hvem den smittede var. Reagerte heldigvis så kjapt at jeg fant ut av hvem det var før den smittede tok kontakt med meg. På grunn av taushetsplikten informerte jeg alle om at det var en smittet person på kontoret men ikke hvem, og at alle måtte holde seg hjemme og bestille test så fort som mulig. Vi er ganske få, så alle skjønner likevel hvem det er selv om man ikke sier navnet. 

Jeg kan ikke tvinge folk til karantene eller test med mindre smittesporing ber om det, men alle gjorde selvsagt dette på eget initiativ. Så vasket jeg over alle flater og dro hjem selv. Ringte deretter smittesporing og tilbudte meg navn og nummer på alle som var innom kontoret denne datoen, hvordan vi sitter etc, men dette var de ikke interessert i. De var likevel veldig glade for at alle skulle ta test, og har tatt frivillig karantene. 

Etter at mange har fått tilbake testsvar er ingen foreløpig smittet. Vi er veldig få på kontoret samtidig og har flere meter avstand mellom plassene samt har veldig gode rutiner, så derfor har det etter all sannsynlighet ikke spredd seg til noen andre.

Jepp, hvem er ikke interessant og underlegges personvernhensyn. Du slår meg som en veldig oppegående og ansvarsfull person så tenkte ikke en gang på det :).

Men det en bekjent fikk beskjed om av fastlegen (flere med ham) forrige dagen var følgende:
"Hvis noen på ditt kontor har vært testet positiv så betyr det at alle på kontoret blir pålagt karantene samt alle hjemme hos de som var på kontoret blir pålagt karantene..." Osv. Dette var hvistnok ikke valgfritt og er noe som kom fra hvertfall 2 uavhengige leger i Oslo.

Men dette håndterte du helt eksemplarisk vil jeg si :) Bravo.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (24 minutter siden):

 

Ser man også hva slags smitteoppsporingsarbeid slike arrangement har iverksatt, og hvor sprengte enkelte kommuner er på kapasiteten der, så stiller jeg meg undrende til hva et potensielt smitteutbrudd på et utearrangement med 600 oppmøte kan bidra til. Det er et enormt arbeid. Hadde ikke forundret meg om vi om noen ukers tid får lese om kommuner som ber om hjelp fordi de opplever et større utbrudd i tilknytning til et slikt arrangement, og sliter med å komme i mål med smitteoppsporingen. Og som man vet, er tid avgjørende her for hvordan det utvikler seg videre.

 

Ja, men nå ser vi jo også det at alle de store smitteutbruddene vi har hørt om kan spores til aktiviteter som fant sted innendørs. Derfor er ikke store utendørs demonstrasjoner eller samlinger i parker og strender f.eks voldsomme smittebomber. Det har jo vist seg at virus kan sirkulere rundt i luften i lengre tid i smale innendørs settinger, noe vi også har lest her inne om firmabiler som har påbud om munnbind for stadig skiftende sjåfører. Det har jo vært store demonstrasjoner over hele verden for alt mulig og ingen av disse har utført noen smittebombe, heller ikke samlinger i parker og på strender. Men innendørs selskaper er megasmittebombearenaer. Det er prisverdig at fyselskapene var tidlig ute med å påby munnbind for det er få steder man så lett utsettes for dråpesmitte som inne på et fly.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Jepp, hvem er ikke interessant og underlegges personvernhensyn. Du slår meg som en veldig oppegående og ansvarsfull person så tenkte ikke en gang på det :).

Men dette håndterte du helt eksemplarisk vil jeg si :) Bravo.

Takk! Vi er ikke en bedrift, men forskjellige selvstendig næringsdrivende. Det er jeg som har tatt på meg ansvaret for dette på kontoret, så sånn må det nesten bare være. Har vært forberedt lenge og lært mye av filmbransjen som jeg jobber i, hvor det er veldig, veldig strenge regler :) 

Sitat

Men det en bekjent fikk beskjed om av fastlegen (flere med ham) forrige dagen var følgende:
"Hvis noen på ditt kontor har vært testet positiv så betyr det at alle på kontoret blir pålagt karantene samt alle hjemme hos de som var på kontoret blir pålagt karantene..." Osv. Dette var hvistnok ikke valgfritt og er noe som kom fra hvertfall 2 uavhengige leger i Oslo.

Dette stemmer ikke! De var kun interesserte i eventuelle nærkontakter, det vil si de som er opplyst av den smittede å ha vært på mindre enn 2 meters avstand innendørs i 15 minutter eller mer må i karantene. Resten trenger hverken å gå i karantene eller testes, men vi gjør dette på eget insj. Det er heller ikke sånn at de man bor med må i karantene når en i samme husstand må det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Dette stemmer ikke! De var kun interesserte i eventuelle nærkontakter, det vil si de som er opplyst av den smittede å ha vært på mindre enn 2 meters avstand innendørs i 15 minutter eller mer må i karantene. Resten trenger hverken å gå i karantene eller testes, men vi gjør dette på eget insj. Det er heller ikke sånn at de man bor med må i karantene når en i samme husstand må det. 

Takk for oppklaring. Veldig useriøst at leger i både privat og offentlig praksis da opplyser om det. En var hos Aleris på mandag (eller var det Volvat, usikker nå) og en annen hos fastlege på fredag tror jeg det var. Det var ifb. med at de var i risikogruppe og måtte få attest av legen for å ikke møte på kontoret i Oslo.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tykkjer det er merkeleg at ein heldt breiddeidretten stengd i sommar då smittepresset var lågt, og så opnar opp når smittepresset er stigande. I går kom FHI med ein prognose der R-talet er langt over 1, og der ein forventar fleire hundre til intensivbehandling rundt jul. Å opne opp no må no vel vere galskap? Er det Tegnell som styrer arbeidet med koronapandemien i Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal være helt ærlig å si at breddeidrett er noe jeg synes har fått lide merkelig mye kontra andre kulturaktiviteter. Synes regelrett synd på unge fotballspillere i starten av karrieren.

Man får lov å gå på rulleski og sykle så tett som bare det men fotball, nei huff og huff.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Simen1 said:

Så FHI tør altså ikke å gjøre annet enn kollektiv avstraffelse? Dette gir kun mening i kommuner som er røde 31. oktober. Bare irriterende tøv i resten av landet. Skjønner heller ikke "poenget" om dørhåndtak som kontaktpunkt. De som ringer på skal jo ikke berøre noe dørhåndtak. Det er det kun beboeren som skal. Som seg hør og bør gir man kun emballert godteri og man trenger ikke bryte 1m-regelen for å gi godteri. Så eneste kontaktpunkt er egentlig ringeklokka, med mindre beboeren følger med og ser at ungene kommer og åpner før de trykker på knappen

Faen, må jeg stå å sprite av ringeklokka etter hver besøkende, eller bør barna ha opplæring i å sprite den av selv? Jeg barer lurer.

Jeg skal kaste godteriet på bakken som om at jeg mater høns.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Selv om jeg er litt bekymret for noen familiemedlemmer ønsker jeg ikke en ny lockdown. Jeg ønsker gode tiltak der det er nødvendig.

Jeg også. Og det er bra at man innfører tiltak i Oslo og nabokommuner. Skjønt jeg mener at kommuner som ikke ønsker smitteimport bør innføre Oslokarantene intill Oslo er på "grønt" nivå igjen. Ihvertfall ønsker jeg at kommunen min gjør det;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, G said:

Faen, må jeg stå å sprite av ringeklokka etter hver besøkende, eller bør barna ha opplæring i å sprite den av selv? Jeg barer lurer.

Jeg skal kaste godteriet på bakken som om at jeg mater høns.

Du får bare tape over ringeklokka akkurat den kvelden

En litt sær kompis jeg har tapet en tom leverposteiboks over ringeklokka ?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...