Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (10 minutter siden):

??

de omtaler de som "pasients" både i overskrift, under bilde, og i teksten forøvrig.

Hvis sykehusinnleggelse er et nødvendig kriterium for å falle inn under kategorien «pasient», så greit. Men jeg er ikke så sikker på at dette er tilfelle.

Engelskspråklige Wikipedia mener pasientbegrepet har røtter i latinske patiens, «one who suffers» (https://en.wikipedia.org/wiki/Patient), og andre kilder rundt om, for eksempel her:

https://www.merriam-webster.com/dictionary/patient, og her:

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/patient, synes heller ikke å mene at «pasienter» nødvendigvis må ha vært innlagt på et sykehus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (17 minutter siden):

Alltid like surrealistisk når Politiet går ut og varsler om at en type lovbrudd ikke vil bli straffet. Lurer på om de tenker at dersom de kommer med den typen uttalelser, vil folk kanskje forstå at de har for lite ressurser og for mye å gjøre? At det er et slags ønske om sympati. Ellers vet jeg ikke hva tanken bak det kan være.

Du må ha misforstått. Maske-påbudet i Oslo er ikke lovregulert. Det er innført som en midlertidig kommunal forskrift og så vidt jeg vet er det ikke politiets oppgave å sørge for at folk håndhever slike forskrifter. Tviler på de har noen relevante sanksjonsmuligheter også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Tviler på de har noen relevante sanksjonsmuligheter også.

Politiet truer nå med bøtelegging. https://www.tv2.no/nyheter/11679046/ Som vil bli litt tilfeldig, uten omfattende kontroller. 

Snop som overleveres uten hansker, vil nok av foreldre sees på som en smittebombe. De vil nok stå ved siden av og nekte å ta imot snop som ikke overleveres av en hanskebruker. Og i tillegg med video som beviser at snopet ble kjøpt av en hanskebruker :) Skakke være lett. 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (5 minutter siden):

Snop som overleveres uten hansker, vil nok av foreldre sees på som en smittebombe. De vil nok stå ved siden av og nekte å ta imot snop som ikke overleveres av en hanskebruker. Og i tillegg med video som beviser at snopet ble kjøpt av en hanskebruker :) Skakke være lett. 

Hvorfor tror du det? Viruset smitter hovedsaklig gjennom aerosoler fra utpust. Spritingen av hender har vist seg å være et av de minst treffende tiltakene. Og skulle man likevel frykte smitte overført fra hender til emballert godteri så kan man la det ligge til dagen etter. Virus på plastoverflater dør i løpet av få timer.

Som sagt: 99% hysteri. Egentlig tragisk å se hvordan samaritanere blir overivrig "politisk korrekte" med gode hensikter, men uten saklig smittevern-grunn. Mistenker egentlig at det støttes godt opp om av motstandere av allehelgensaften og godteri-motstandere. Må jo bare lure på hva som blir det neste misforståtte tiltaket "i god hensikt".

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (24 minutter siden):

kan bli ett dilemma hvis du oppdager i siste liten å ha glemt munnbind hjemme, gå ombord? (å risikere 5000 i bot) eller stå igjen på perrongen?

For å unngå en slik slendrian, må du selvsagt huske å ta på maska før du går hjemmefra. Ellers mener visst mange her at du fortjener å bli gjeldsslave :)

Lenke til kommentar
Budeia skrev (13 minutter siden):

For å unngå en slik slendrian, må du selvsagt huske å ta på maska før du går hjemmefra. Ellers mener visst mange her at du fortjener å bli gjeldsslave :)

jeg mistenker det hovedsakelig vil bli folk som allerede sliter her i livet, som vil få denne (økonomiske) belastningen i tillegg.

folk som generelt ikke lever "strukturert liv", for å uttrykke det slik.

hvis da ikke snuten ser an situasjonen, og lar nåde gå for rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Du må ha misforstått. Maske-påbudet i Oslo er ikke lovregulert. Det er innført som en midlertidig kommunal forskrift og så vidt jeg vet er det ikke politiets oppgave å sørge for at folk håndhever slike forskrifter. Tviler på de har noen relevante sanksjonsmuligheter også.

Vel, Byrådet er uenig med deg, i følge denne artikkelen som sier «ifølge byrådet er det nettopp politiet som skal sørge for at påbudet blir overholdt». Det er forøvrig ganske vanlig at jeg misforstår ting, spesielt politikk. :)

https://www.dagsavisen.no/oslo/ruter-vi-kan-ikke-nekte-folk-plass-1.1780069

Lenke til kommentar
Budeia skrev (50 minutter siden):

For å unngå en slik slendrian, må du selvsagt huske å ta på maska før du går hjemmefra. Ellers mener visst mange her at du fortjener å bli gjeldsslave :)

Det er ikke snakk om at noen fortjener å bli gjeldsslave. Det handler om at noen har vanskeligere enn andre for å godta lover og regler som gjelder for ALLE i samfunnet og at det er ganske urimelig at noen skal slippe unna med dette fordi de gir totalt blanke faen og kun tenker på seg selv. Av samme grunn som vi har trafikkbøter. Men du mener kanskje at de som råkjører skal slippe bøter også? Det ER frivillig å bryte loven. Jeg har blitt tatt for sniking på offentlig transport et par ganger og det svei men ikke f*en om jeg er et OFFER for det. Jeg visste hva jeg gjorde og jeg fortjente det så jeg trenger ikke din medlidenhet. Men jeg utsatte i det minste ikke andre for potrensiell livsfare noe som du sitter og jubler for at man bør gjøre.

Er det egentlig anarki du ønsker siden du mener at ingen bør stilles til ansvar for lovbrudd? Skal det at noen er "familiefedre" eller what not brukes som unnskyldning for ALT av lovbrudd??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (32 minutter siden):

jeg mistenker det hovedsakelig vil bli folk som allerede sliter her i livet, som vil få denne (økonomiske) belastningen i tillegg.

folk som generelt ikke lever "strukturert liv", for å uttrykke det slik.

hvis da ikke snuten ser an situasjonen, og lar nåde gå for rett.

Hvorfor skal det være så jævla vanskelig å følge påbud som de fleste av oss ikke har noen problemer med?

Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/09/29/195708899/hoie-uakseptabelt-med-trusler-mot-ansatte-i-helsemyndighetene

Er det konspiranoiafolket som er i gang med truslene sine? De som har skummet seg gjennom "plandemic"-videoer på BitChute og er overbevist om at det hele er et satansik komplott iverksatt av Rotschild og Rockefeller og Bill Gates selvfølgelig; de samme som sprayer luften med chemitrails og som tror at alle mektige personer er født med motsatt kjønn av det de er? Det er jo ihvertfall slike som sender drapstrusler til helsemyndigheter i andre land.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Flere enn meg som har vondt "bak nesa/inni hodet" lenge etter å ha tatt test? Det var ikke slik for meg første gang jeg testet meg for en stund siden og selve testen synes jeg er helt grei, men i dag tidlig måtte jeg teste meg igjen og har fortsatt et skikkelig ubehag. Forplanter seg til øyet på en måte. Vanskelig å forklare hvor det sitter, men de som har testet seg skjønner kanskje hva jeg mener? 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Flere enn meg som har vondt "bak nesa/inni hodet" lenge etter å ha tatt test? Det var ikke slik for meg første gang jeg testet meg for en stund siden og selve testen synes jeg er helt grei, men i dag tidlig måtte jeg teste meg igjen og har fortsatt et skikkelig ubehag. Forplanter seg til øyet på en måte. Vanskelig å forklare hvor det sitter, men de som har testet seg skjønner kanskje hva jeg mener? 

Ja ømt ett døgnstid etterpå. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Av samme grunn som vi har trafikkbøter. Men du mener kanskje at de som råkjører skal slippe bøter også? Det ER frivillig å bryte loven.

Her er du litt inne på hva det vil si å synde mot sin neste. Forskrifter om fartsovertredelser er ikke kriselover. Du krever at alle skal være takknemlige for kriselover som er meget inngripende. Skoler og barnehager som lukkes ned, og åpnes igjen stadig vekk. etc. Mens det på forhånd ble sagt at kurven skulle minkes ifra mars til mai-juni, driver de ennå på med disse tingene. Det er upålitelig å si at noe skal avskaffes på et tidspunkt, og det ikke skjer. 

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver er raskt ute med å følge anbefalinger fra Oslo kommune, alle er pålagt hjemmekontor frem til 13.10, med mindre det er strengt nødvendig. Støtter tiltaket helt, selv om jeg er blant de som foretrekker å være på kontoret fremfor hjemmekontor, med unntak av tiden som brukes på å reise til/fra kontoret)

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Jeg har ikkje fått med meg noen myndighet som sa dette?

Sitater fra mars:

"Tirsdag formiddag var helseminister Bent Høie (H) avventende da han redegjorde for myndighetenes arbeid i Stortinget: «I senere faser [vår utheving] er målet å bremse spredningen slik at epidemikurven flater ut, at epidemien spres over en lengre periode og færre smittes totalt», uttalte helseministeren.

Noen timer senere understreket statsminister Erna Solberg (H) at det «er viktig å unngå for bratte topper i smittekurven, så ikke for mange blir syke samtidig».

Fra https://filternyheter.no/derfor-er-denne-korona-kurven-sa-viktig-for-norge-na/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...