Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest f6cef...3bb

Jeg er i 10 dagers karantene og ankom Norge sist fredag den 28 august fra et rødt land. Fra og med 28/8, altså den den dagen jeg krysset grensa startet karantenen, regnes fredag den 28 august som dag 0 eller 1, jeg er usikker på dette. Hvis fredagen er dag 0, blir dag 10 mandag den 7 september. Blir det sånn at jeg ikke kan bevege meg fritt før dag 11, altså  tirsdag den 8 september?

Hvis fredag 28 august blir dag 1, altså dagen jeg krysset grensa, så blir dag 10 på søndag den 6 september.

Er usikker på regnemåten.

Anonymous poster hash: f6cef...3bb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskriften sier

"Personer som ankommer Norge, skal oppholde seg i karantene i 10 døgn etter ankomst til Norge"

Hvorvidt man regner det nøyaktig i timer og minutter, eller om det regnes hele døgn, vet ikke jeg, men ville tro at dersom du ankom Norge 28. august, for eksempel kl. 12:00, så vil karantentid utløpe 9. september kl. 12:00.

Det er dog ingenting i veien for å vente til den 10. september før man går bananas på byens go-go barer, det er vel bedre å være noen timer for lenge enn for lite i karantene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f6cef...3bb

Det er jeg som nylig stilte disse karantenespørsmålene angående disse 10 dagene i karantene. Jeg vil forklare litt enklere, det ble så mye tall.

La oss si at jeg f.eks krysset grensa 1 august. Blir den dagen regnet som dag null eller en?

Er 1 august regnet som dag null, kan jeg ikke bevege meg før den 12 august?

Er 1 august regnet som dag en, kan jeg ikke bevege meg før 11 august?

Er forvirret.

 

Anonymous poster hash: f6cef...3bb

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Budeia said:

Var slik selv en tid, det er en frustrerende og tragisk tilstand. En dag så ville jeg drive skikkelig åndelig krigføring mot viruset, og hostet etter noen timer opp en liten, mørkegrønn slimklump. Følte meg umiddelbart mye bedre. Var det selve viruset? 

Interessant at åndelig krigføring kan føre til slike helt fysiske resultater. Men gratulerer med den åndelige seieren.

Kanskje det hadde vært en ide å få den slimklumpen analysert hos  fastlegen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (1 time siden):

Kanskje det hadde vært en ide å få den slimklumpen analysert hos  fastlegen?

Riktig, riktig. Men tror ikke de med en gang tar og analyserer noe fra en som ikke er registrert som syk. Den måtte også blitt fraktet på en korrekt måte, måtte muligens blitt fuktet på veien :)

Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:

I Sverige varsles det om at så mange som 150 000 mener de har hatt COVID-19 over lengre tid, uten å bli bra av det.
 


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-langtidssjuka-i-corona-till-vardcentralerna

Greit at det kan være store mørketall i sverige, men at det er opp mot 150 000 langtidssjuke med corona-symptom synast likevel veldig mykje. Så kan man lure på om presset på sjukehusa var såpass stort at desse personane ikkje fekk nødvendig hjelp eller lot være å oppsøke hjelp fordi di ikkje var i faresonen ut fra tengele sitt syn. Flokkimunitet er virkelig knalle god løysing på corona-pandemien. Einaste som vanter nå er at erna & høie lar humla suse i norge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (Akkurat nå):

Greit at det kan være store mørketall i sverige, men at det er opp mot 150 000 langtidssjuke med corona-symptom synast likevel veldig mykje. 

Jeg stusset også på det tallet, men det var altså det som ble rapportert i mediene?

Sverige har tross alt "kun" 85 000 med bekreftet smitte, som har testet positivt, så at nesten dobbelt så mange som det, skulle ha alvorlige symptomer over lengre tid fra COVID-19, virker litt pussig, men tall fra Sverige er jo stort seg pussige, så ingen stor overraskelse ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, 0laf said:

Jeg stusset også på det tallet, men det var altså det som ble rapportert i mediene?

Sverige har tross alt "kun" 85 000 med bekreftet smitte, som har testet positivt, så at nesten dobbelt så mange som det, skulle ha alvorlige symptomer over lengre tid fra COVID-19, virker litt pussig, men tall fra Sverige er jo stort seg pussige, så ingen stor overraskelse ?

 

Nope, ikkje overraska over talla derifra. Men skulle di stemme og resten av grunnlaget er riktig så vil det være snakk om over 1,5 millioner corona-smitta i sverige. At di da bare har greidd å teste 1 av 18 positive og samtidig bare har fått opp mot 6000 døde henger heller ikkje på greip.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Maabren said:

Nope, ikkje overraska over talla derifra. Men skulle di stemme og resten av grunnlaget er riktig så vil det være snakk om over 1,5 millioner corona-smitta i sverige. At di da bare har greidd å teste 1 av 18 positive og samtidig bare har fått opp mot 6000 døde henger heller ikkje på greip.

Eller at andelen langtidssyke er langt høyere enn antatt? For sars 1 så ble jo opp mot 50% aldri friske. 

Edit, det står jo i artikkelen ser jeg. 30% har alvorlige symptomer 10 uker senere...

Det betyr ca 500k smittede og en dødelighet på 1.2%. Ikke helt utenkelige tall det. 

Stemmer godt med denne undersøkelsen:

https://www1.folha.uol.com.br/internacional/en/scienceandhealth/2020/09/covid-19-symptoms-can-persist-for-months.shtml?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsen

Bare 25% føler seg som før! 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Mandag kveld forrige uke avholdt studentforeningens klubb- og kulturutvalg et arrangement i Kjelleren på skolen, som opprinnelig skulle være alkoholfritt og vare i rundt en time. Slik ble det ikke.

Vi har tydelig kommunisert at det ikke er tillatt med fester på NHH, men her brøt man retningslinjene. Det ble konsumert alkohol i lokalet, de dro på hjemmefest, returnerte til skolen hvor de ble bortvist fra området av ansvarlig arrangør, sier Dahle.

En del av dem som nå har fått påvist smitte på skolen, var på dette arrangementet. 45 studenter skal ha deltatt.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJ49E9/studentleder-om-smitteutbruddet-paa-nhh-retningslinjene-ble-brutt

Lenke til kommentar
Quote
 
9095ec25-eaac-4529-a851-079ab6da7f15?fit

SMITTE: Flere innenlands- og utenlandsfly har hatt smitte om bord. Foto: Espen Braata

23 fly med coronasmitte de siste 14 dagene

Under halvparten av flyreisene var innenlandsfly eller avganger fra «gule» land på innreisetidspunktet.

Oppdatert for mindre enn 3 timer siden

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9vjJBM/23-fly-med-coronasmitte-de-siste-14-dagene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...