Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette skal være en dør-til-dør testing i England. Er usikker på om de har kommet for å teste alle, eller for å teste kun enkelte.

Refleksvester brukes nå på dagtid også, og av folk som ikke arbeider ved siden av trafikkert vei.  Det har vel blitt et symbol på det offentliges autoritet. Når du ser en person med refleksvest, vet du at personen har fått den utdelt fra arbeidsgiveren?

Lenke til kommentar
4 hours ago, frohmage said:

163, i følge VG nå.

"Smittetrenden i landet er nå svakt stigende, viser VGs talloversikt. I totalt 15 kommuner vises trenden som stigende. Disse er Bergen, Bærum, Kristiansand, Asker, Drammen, Fredrikstad, Stavanger, Moss, Sarpsborg, Hamar, Ullensaker, Øygarden, Lier, Sola og Råde."

Vanvittige tall. Nær 4-dobbling på en uke.

Dagens nivå med tiltak fungerer åpenbart ikke. Det må strammes til før det er for sent... 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Benbjo said:

Vanvittige tall. Nær 4-dobbling på en uke.

Dagens nivå med tiltak fungerer åpenbart ikke. Det må strammes til før det er for sent... 

Trenden minner meg om hva som skjedde i februar, men denne gangen så tester de så vi kan se trenden.

Over tid så blir det verre og verre, men vi får høre fra politikerene at alt er under kontroll. Og så plutselig øker dødsraten til ukontrolerte høye nivåer og Norge blir stengt ned igjen.

Noe av den siste økningen kan nok forklares av økt testkapisitet, men jeg lurer litt på hvor bærekraftig dagens testenivåer er. Har de nok kapisitet til å følge opp og gjøre sporing på de som får positive svar? Hvis ja, kan de holde på slik i flere måneder?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Trenden minner meg om hva som skjedde i februar, men denne gangen så tester de så vi kan se trenden.

Over tid så blir det verre og verre, men vi får høre fra politikerene at alt er under kontroll. Og så plutselig øker dødsraten til ukontrolerte høye nivåer og Norge blir stengt ned igjen.

Noe av den siste økningen kan nok forklares av økt testkapisitet, men jeg lurer litt på hvor bærekraftig dagens testenivåer er. Har de nok kapisitet til å følge opp og gjøre sporing på de som får positive svar? Hvis ja, kan de holde på slik i flere måneder?

Camelon. Folk som nå blir smittet er unge mennesker som ikke får så alvorlige sykdomsforløp som eldre gjør. Derfor går smittetallene opp mens dødstallene forblir stabile. Det er flere faktorer som spiller inn, men jeg tror bestemt at det er folks våkenhet som er avgjørende. Det at eldre skjermes og at folk i faresonen opprettholder smittevernet. Gå tilbake til min kommentar til Simen for ikke så lenge siden. Vet at du advokerte for dette tidligere, men vi var ikke klar da. Nå er vi det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (6 minutter siden):

Camelon. Folk som nå blir smittet er unge mennesker som ikke får så alvorlige sykdomsforløp som eldre gjør. Derfor går smittetallene opp mens dødstallene forblir stabile. Det er flere faktorer som spiller inn, men jeg tror bestemt at det er folks våkenhet som er avgjørende. Det at eldre skjermes og at folk i faresonen opprettholder smittevernet. Gå tilbake til min kommentar til Simen for ikke så lenge siden. Vet at du advokerte for dette tidligere, men vi var ikke klar da. Nå er vi det.

Hvor mye yngre er folk som blir smittet nå? Har du tall på det? Jeg tipper det er mer eller mindre likt som i Mars.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Oddvardm said:

Camelon. Folk som nå blir smittet er unge mennesker som ikke får så alvorlige sykdomsforløp som eldre gjør. Derfor går smittetallene opp mens dødstallene forblir stabile. Det er flere faktorer som spiller inn, men jeg tror bestemt at det er folks våkenhet som er avgjørende. Det at eldre skjermes og at folk i faresonen opprettholder smittevernet. Gå tilbake til min kommentar til Simen for ikke så lenge siden. Vet at du advokerte for dette tidligere, men vi var ikke klar da. Nå er vi det.

De stenger jo ned skoler og arbeidsplasser om det er smitteutbrudd. Da kommer det til å bli full kaos om store deler av befolkningen er syk på engang og alle deres kontakter må i karantene. Tviler derfor på at flokkimmunitet er deres egentlige strategi.

Jeg sa at land som India og USA som ikke klarer å kontrolere spredningen burde gå for flokkimmunitet. Jeg anser Norge som et land som kan kontrolere smitten, og man bør derfor prøve å holde det nede til vaksinen kommer. Hadde man stoppet alle festene og fokusert mer på sporing, så tror jeg ikke dette smitteutbruddet ville ha skjedd.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (3 timer siden):

Dette skal være en dør-til-dør testing i England. Er usikker på om de har kommet for å teste alle, eller for å teste kun enkelte.

Refleksvester brukes nå på dagtid også, og av folk som ikke arbeider ved siden av trafikkert vei.  Det har vel blitt et symbol på det offentliges autoritet. Når du ser en person med refleksvest, vet du at personen har fått den utdelt fra arbeidsgiveren?

folk har generelt overdreven respekt for refleksvester, var vel VG eller NRK (?) som lagde et stunt av fenomenet, hvor de sende ut "et nek" ikledd vest som dirigerte og hundset fotgjengere hit og dit.

I denne videoen er det vel "ordentlige" representanter fra kommunen, men tror mange vil føle det like ubeleilig og påtrengende som å få Jehovas Vitner eller Mormonere på døra. Mens atter andre kanskje synes opplegget er "helt strålende"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 timer siden):

Vanvittige tall. Nær 4-dobbling på en uke.

Dagens nivå med tiltak fungerer åpenbart ikke. Det må strammes til før det er for sent... 

pust med magen nå, vi tester enormt mange flere i dag enn vi gjorde tilbake i starten av pandemien, at vi nå ser en økning i antall tilfeller er bare en naturlig konsekvens av dette :). Nå blir alle som vil testet, før ble bare de som var virkelig syke og helsepersonell testet.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

pust med magen nå, vi tester enormt mange flere i dag enn vi gjorde tilbake i starten av pandemien, at vi nå ser en økning i antall tilfeller er bare en naturlig konsekvens av dette :). Nå blir alle som vil testet, før ble bare de som var virkelig syke og helsepersonell testet.

Husk at vi snakker eksponensiell vekst her. Økning på 4x tilfeller på 1 uke er voldsomt. Disse 150 per dag nå blir fort 500 og 1000 per dag uten at vi strammer inn. 

Legg til at 7/10 har endringer på hjertet 3 mnd senere med uviss prognose. Dette har nå 2 studier vist. 

Endret av Benbjo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (9 minutter siden):

Husk at vi snakker eksponensiell vekst her. Økning på 4x tilfeller på 1 uke er voldsomt. Disse 150 per dag nå blir fort 500 og 1000 per dag uten at vi strammer inn. 

Legg til at 7/10 har endringer på hjertet 3 mnd senere med uviss prognose. Dette har nå 2 studier vist. 

Jeg sier ikke at Covid ikke er noe dritt jeg sier bare at en må se litt på helheten før en går i full panikkmodus. over 59 000 ble testet for 3 dager siden, prøvesvarene for disse testene begynner vel å komme inn nå i går og i dag.  Når storparten av smittede går rundt uten betydlige symptomer sier det seg selv at en plutselig mangedobling i test kapasitet vil føre til flere positive prøver blir avslørt. 

image.png.10dcb734925c0e201009a8d425cfe0ac.png

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 timer siden):

Dette skal være en dør-til-dør testing i England.

apropos,

advarer mot falske legeteam på døra

https://www.nrk.no/trondelag/melder-om-korona-svindlere-flere-steder-i-landet-1.14925887

også lest om tilsvarende fra Sverige og Danmark. Så er grunn til å advare mot overdreven tillit til evt. refleksvester og "helsepersonell" som oppsøker folk hjemme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Jeg sier ikke at Covid ikke er noe dritt jeg sier bare at en må se litt på helheten før en går i full panikkmodus. over 59 000 ble testet for 3 dager siden, prøvesvarene for disse testene begynner vel å komme inn nå i går og i dag.  Når storparten av smittede går rundt uten betydlige symptomer sier det seg selv at en plutselig mangedobling i test kapasitet vil føre til flere positive prøver blir avslørt. 

image.png.10dcb734925c0e201009a8d425cfe0ac.png

Om du vil se på helheten så bør du ikke ukritisk lese av tall på VG sin oversikt her. En rask kikk på FHI sine offisielle oversikt over testede viser at det på meste har blitt testet litt over 17 000 på en dag (24.august). Det har neppe blitt testet 59 000! 1.september. Det vil isåfall være en enorm økning. Det er mulig det er etterslep, men det er nok neppe hoppet fra 17 000 tester på en uke til nesten 60 000 på en dag. 

Jeg har sett på denne oversikten til VG tidligere og sett at tallene på testing dramatisk høye, uten at dette faktisk stemmer overrens med virkeligheten. Her er det nok noe feil, så ikke bruk VG som kilde for hvor mange tester det har blitt utført på en dag, takk.

Testingen har nok økt, men ikke så mye. Men økt testing er nok også et tegn på at mange begynner å bli syke nå som vi går inn mot høsten, noe som også kan være et dårlig tegn da det sier noe om smitteversrutiner blir holdt eller ikke, da andre forkjølelsesvirus smitter på samme måte som Covid-19.

168 nye på et døgn er mye, særlig når det knyttes til flere lokale smitteutbrudd landet rundt. All grunn til å være på vakt. Men får håpe man får kontroll over det, men det virker som tallene sakte, men sikkert kryper oppover og det blir vanskeligere å kontrollere små utbrudd.

Tiden vil vise. Nå er det først og fremst viktig at vi klarer å beskytte de mest svake og sårbare gruppene. I Bergen er nesten alle smittede i alderen 18 - 28 år, noe som tyder på at de yngste blir smittet og det ikke er så mange som tilsynelatende blir alvorlig syke. Dette er bra. Men studiene om at folk med selv lite symptomer får forandringer på hjertet etter 3 mnd synest jeg er skummelt og verdt å følge med på. For de som har fulgt med tidligere har jeg fortalt selv at jeg har hatt hjertebetennelse etter et hissig virus jeg hadde i 2016/2017 i en alder av 26 år, og etter å ha kjent det på kroppen så unner jeg ingen å få det da det var en svært skremmende opplevelse, selv om jeg tilsynelatende var frisk etter siste kontroll.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 timer siden):

De stenger jo ned skoler og arbeidsplasser om det er smitteutbrudd. Da kommer det til å bli full kaos om store deler av befolkningen er syk på engang og alle deres kontakter må i karantene. Tviler derfor på at flokkimmunitet er deres egentlige strategi.

Jeg sa at land som India og USA som ikke klarer å kontrolere spredningen burde gå for flokkimmunitet. Jeg anser Norge som et land som kan kontrolere smitten, og man bør derfor prøve å holde det nede til vaksinen kommer. Hadde man stoppet alle festene og fokusert mer på sporing, så tror jeg ikke dette smitteutbruddet ville ha skjedd.

Enig med deg i det. Men hvis du leser tråden og tolker folket så ser du at de ikke har mage for forbudspolitikk. Så har du politikerne som gjerne vil sitte med makta. Så har du de økonomiske kreftene som vil ha gjennåpning. Derav et heller utilfredstillende kompromi. Det er demokratiet i aksjon. Slik er det og slik vil vi ha det, megselv inkludert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Trist at det ikke blir gjort mer for å hindre viruset i ytterligere spredning. Kronisk syke som absolutt ikke bør få viruset ser ut til å måtte holde seg inne til evig tid, jobben ryker og økonomien går til helvete. 

Lenke til kommentar
Sitat

17 nye smittede på NHH - 111 totalt

17 nye studenter ved NHH er smittet av corona. Dermed er det totalt 111 smittede ved studiestedet.

Smitteutbruddet blant studentene ved NHH er en sentral del av det pågående utbruddet blant studenter og unge voksne i Bergen.

Viser at all høyere utdanning blir stengt i løpet av høsten.

Lenke til kommentar

12 nye dødsfall rapportert i Sverige i dag.

Sitat

Under torsdagen rapporteras 12 nya dödsfall i Sverige till följd av corona. 

187 nya smittfall rapporteras. 

– Vi ser en långsamt nedåtgående trend, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef för Folkhälsomyndigheten, under torsdagens pressträff. 

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-senaste-siffrorna-fran-folkhalsomyndigheten/

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...