Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (15 timer siden):

"Helsemyndighetene anbefaler at de som har mulighet til å vaksinere seg mot influensa, bør gjøre det for å redusere risikoen for dobbeltsykdom med influensa og covid-19"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0ne0LG/bekymret-for-manglende-influensavaksiner-til-risikogruppen

Samstundes er det vel ikkje så sannsynleg at det blir noko stort influensautbrot denne sesongen i og med at folk reiser mindre og alle mogelege smitteverntiltak er på plass. Dette er vel snarare det året ein IKKJE treng å vaksinere seg mot influensa skulle eg tru.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste uke som det er tall for ser ut til å være uke 35, altså ikke forrige uke, men uken før det, tallene for forrige uke kommer vel i løpet av noen dager.

Sverige testet 85 060 i uke 35. De tar også med at de i tillegg har utført 45 907 antistoff-tester, uten at det er særlig relevant.
Norge testet 84 554 i uke 35.

Tallene for utførte tester er altså temmelig like, men Sverige har åpenbart dobbelt så mange innbyggere, så effektivt tester Norge dobbelt så mye som Sverige.

Danmark utfører vel nå rundt 20 000 tester i døgnet, så de tester dobbelt så mye som Norge igjen.

Edit: der kom det en over med de samme tallene også ;-)

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 5.9.2020 den 22.27):

Fant svaret

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-35-final.pdf

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/andre-halvar-2020/2020-09-02-ukerapport-uke-35-covid-19.pdf

Uke 35 Tester PCR neseprøve

Sverige: 85 060 tester av de Positive 1212 stk eller 1.6%

Norge: 84 554 tester av de Positive 374 stk eller  0.44%

Expessen sier at Norge og Danmark har flere positive tilfeller på million innbyggere noe som IKKE stemmer for Norge. Og de nevner ikke det faktumet at Norge tester dobbelt så mange som Sverige. Norge ca 5 mill innbyggere, Sverige ca 10 mill.

 

Jeg vil også være med.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 9/5/2020 at 7:48 PM, Budeia said:

Kanskje de frykter at navnelistene skal brukes mot dem på andre måter. 

FHI anslår nå at langt flere nordmenn har vært smittet, enn hva de inntil nylig har trodd. 

Burde ikke dette få dem til å konkludere med at situasjonen var litt mindre alvorlig her enn i Italia? Og det burde få konsekvenser for de inngripende tiltakene som fortsatt er i bruk. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/GGz9rJ/nye-fhi-anslag-langt-flere-smittede-i-norge-enn-tidligere-antatt

Kanskje det, men hvor vanskelig er det i dagens samfunn å hente inn mobilovervåkning dersom du får tillatelse til det som etterretningsvesen egentlig? Tipper på at de har mobilen sin på ihvertfall nesten helt til dørstokken av moskéene sine.

De gir det norske folk nok en grunn til å ikke se opp til muslimer. Sånn blir det bare da. Det må de være bevisste på.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 9/6/2020 at 1:28 AM, DårligNavn said:

Steng ned på nytt og så? Åpne opp på nytt for så og se at det blusser opp igjen? Håpløst. 
Det eksisterer ikke en god løsning for alle parter så lenge det ikke eksisterer en vaksine. 

Det vi behøver i mellomtiden i påvente av vaksine er en effektiv sykehusbehandling for de som blir alvorligst syke. Men, vi bør også forsøke å lete fram en forebyggende medisin som alle eller de som velger det kan ta, slik at sykdommen ikke får ødelagt folk med varige lidelser (uføretrygd, livslang sykehjemsplass). Vaksine er jo allerede i sving, men dette andre som vi behøver her og nå, hvor blir det av det liksom?

Lenke til kommentar
Sitat

Smitte ved skole i Oslo

Det er bekreftet ett tilfelle av covid-19 ved Sagene skole i Oslo, opplyser rektor Peter Fossland overfor VG. Foreløpig er fire ansatte og rundt 55 elever satt i karantene.

– Skolen er i dialog med bydelsoverlegen om videre håndtering av saken. De berørte blir fulgt opp, sier Fossland.

Han bekrefter at de berørte foresatte og ansatte er informert.

Sitat

Setter inn vakter på Haukeland - smitte ved seks avdelinger

Syv ansatte ved seks ulike avdelinger på Haukeland sykehus er smittet av corona, skriver Bergens Tidende.

– De har ingen sammenheng, og smitteveien er forskjellige. Og smitten kommer utenfra, sier administrerende direktør Eivind Hansen.

I løpet av uken vil alle publikumsinnganger få vakter, skriver avisen.

Sitat

1300 i karantene i Fredrikstad

Mandag formiddag er totalt 1300 personer i karantene i Fredrikstad.

1000 av dem er tilknyttet skoler og barnehager, opplyser kommuneoverlege Guro Steine Letting til VG.

Lørdag var tallet 600.

Steine Letting opplyser at flere går ut av karantene på tirsdag.

Søndag ble det registrert fem nye coronatilfeller i Fredrikstad, en nedgang fra dagene før, ifølge VGs tallspesial. Alle har kjent smittevei og kan spores tilbake til feiringen i Sarpsborg.

 

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/6/2020 at 9:30 AM, Evil-Duck said:

Det er jeg helt enig i, jeg har ingen problem med å gjøre min del for å begrense pandemien om det så betyr å begrense min egen personlige frihet en stund. Mitt eneste krav er at vi denne gangen bruker det vi har lært å kun stenger ned der det er nødvendig og lar de områdene som er lite rammet få eksistere som før om så bare for lokalbefolkningen slik vi slipper flere konkurser som en konsekvens av at kommuner 60 mil unna har høy smittespredning.

Hva skal man gjøre med folk som valfarter til kjøpesentre i de grønne kommunene, la de få komme så mange som vil dit? Dette er en problemstilling. Man har en næring som ikke tjener penger, men man har også et økt smittetrykk på et kjøpesenter når folk fortsetter å dra dit som før.

Her bør myndighetene på banen å finne på smarte løsninger, og folk må være bevisste på at de ikke skal ut på vindus-shopping, men bør ha en tanke om hva de skal kjøpe, gå inn og hente det, så reise hjem. Kafeteriabesøk, food courts, restauranter og sånt blir jo uansett bransjer som naturligvis må lide litt. Det er vanskelig å gjøre så mye med. Takeaway blir kanskje mer populært, men hva om kokken er COVID-19 syk. Det er en del utfordringer som myndighetene må se på hva de kan hjelpe mer med. Myndighetene gjør altfor lite her og nå med det. Kvadrat kjøpsenter i helgen var som en hvilken som helst ordinær lørdag. Og det vet nok de fleste at er tilfelle over hele landets mange kjøpesentere. Folk er i avslappet modusen, og håndspriten er ikke nok tiltak mener jeg. Bruk av masker er et vanskelig og utfordrende tema, vi er ikke vant med slikt og det byr fort på problemer, misnøye og når så skjer så blir det også et lite effektivt tiltak. Det er mye som må sees på, snu hver stein..

Endret av G
Lenke til kommentar
18 hours ago, Budeia said:

Ja, folk bør for all del ikke more seg. Usj og usj. 

Var det som du måtte innom for å kjøpe, helt livsnødvendig? Tviler kanskje på det.

Det var ikke akkurat livsnødvendig, men utskiftning av noe gammelt utstyr med noe nytt. Ja du kan få sett meg i båsen med de andre "tåpelige sjelene" som i det hele tatt drar på kjøpesenter. Men, jeg hadde ihvertfall en plan på hvordan jeg skulle oppføre meg, selv om jeg da utsatte meg for å kunne bli smittet. Nå er det jo ikke bare media men også folk som går rundt og messer budskapet: "men det er så få smittede i regionen rundt Stavanger, atte"..

Ok, jeg har også litt behov for den frihet som alle andre nyter av nå. Ellers får man jo ikke noen bedre mental helse. Jeg vil ikke framheve at jeg er veldig mye bedre enn andre, men kanskje jeg er litt mer bevisst smittefaren. Problemstillingen er hvordan skal man løse det. Folk oppfører jeg som komplett idioter nå. Jeg har ihvertfall bidratt til at næringslivet får inntjening, men ikke særlig mye mer med mitt besøk til Kvadat kjøpesenter. Nja, jeg har skapt litt dialog her da, men.. i hvor stor grad bidrar det egentlig? Hvor mange med faktisk avgjørelsesmyndighet leser egentlig denne snart 1200-sider lange debatten?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Simen1 said:

Det er fordi at i år anbefales ALLE som kan ta influensavaksine å gjøre det. I fjor ble bare risikogruppene anbefalt å ta vaksinen.

Egentlig ganske idiotisk at de ikke delte dette opp i puljer med risikogruppene først og deretter alle andre.

Eller som i Kina, hvor de ønsker å massevaksinere ungdommen. Hvorfor skal risikogruppen være den som står høyest på lista, de er jo ikke de største smittesprederne !! Men ungdommen, er vel en stor potensiell smittespreder. Det kan være du oppnår mer ved å vaksinere smittesprederne enn å skulle vaksinere de som kan få alvorlige sykdomsbilder av smitten.

Det kan virke som det at Kina ønsker å COVID-19 vaksinere ungdom og barn svært tidlig er en fornuftig tankegang.

Kan faktisk hende at vaksinetankegangen om risikogruppene først er helt moldbo og avleggs? Gi det ihvertfall en streiftanke ihvertfall før du skrinlegger Kinas måte å tenke på.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (25 minutter siden):

Hva skal man gjøre med folk som valfarter til kjøpesentre i de grønne kommunene, la de få komme så mange som vil dit? Dette er en problemstilling. Man har en næring som ikke tjener penger, men man har også et økt smittetrykk på et kjøpesenter når folk fortsetter å dra dit som før.

Her bør myndighetene på banen å finne på smarte løsninger, og folk må være bevisste på at de ikke skal ut på vindus-shopping, men bør ha en tanke om hva de skal kjøpe, gå inn og hente det, så reise hjem. Kafeteriabesøk, food courts, restauranter og sånt blir jo uansett bransjer som naturligvis må lide litt. Det er vanskelig å gjøre så mye med. Takeaway blir kanskje mer populært, men hva om kokken er COVID-19 syk. Det er en del utfordringer som myndighetene må se på hva de kan hjelpe mer med. Myndighetene gjør altfor lite her og nå med det. Kvadrat kjøpsenter i helgen var som en hvilken som helst ordinær lørdag. Og det vet nok de fleste at er tilfelle over hele landets mange kjøpesentere. Folk er i avslappet modusen, og håndspriten er ikke nok tiltak mener jeg. Bruk av masker er et vanskelig og utfordrende tema, vi er ikke vant med slikt og det byr fort på problemer, misnøye og når så skjer så blir det også et lite effektivt tiltak. Det er mye som må sees på, snu hver stein..

Jeg mener at så frem kommunene har kontroll på smitte i den grad at det er "grønt" bør livet gå relativt normalt innad i de kommunene og nærliggende andre "grønne" kommuner. En bør heller regulere det på en slik måte at eventuelle tilreisende fra røde kommuner må i karantene ved innreise i grønne kommuner. 

Jeg vet selv at næringslivet i min kommune ble tynnslit under forge lockdown, et par butikker og en restaurant måtte faktisk legge ned driften og vi står igjen med tomme lokaler, svømmehallen var et hårstrå fra å måtte erklære seg konkurs . Det er faktisk dramatisk for småbyer som jeg bor i bare å miste noen få slike tilbud. Det eneste som reddet oss fra full kollaps i sentrum var en fantastisk turist sesong med nordmenn som faktisk benyttet butikker og restauranter, uten denne boosten var det mange som gjorde seg klar for å stenge dørene.  En ny full lockdown nå ser derfor de fleste næringsdrivende her på med panikk.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pc Lynet said:

Å vaksinere ungdom mot influensa er helt iditoisk, så lenge vi ikke har nok til alle. Ungdom og barn dør sjelden av influensa.

Det er ikke idiotisk å vaksinere de som potensiellt smitter andre mest. Noe jeg tror ungdommen er. Det er nok velfunderte medisinske grunner bak tankegangen i Kina. Mange liker å sverte Kina tydeligvis (sier ikke at du er en av de), men vi har observert at Kina på mange måter har en god del effektive løsninger. Burde vi ikke lytte litt mer til det "maskebærende" folkeslaget i øst?

Vi har allerede flere medisinske rapporter som forteller oss at unge mennesker har et betydelig høyere antall virus i nese og svelg enn hva voksne har. Kanskje det er på tide å se litt mer på disse sammenhengene, så skal du se at Kina nok får rett nok en gang på noe, altså vaksinering av ungdom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg mener at så frem kommunene har kontroll på smitte i den grad at det er "grønt" bør livet gå relativt normalt innad i de kommunene og nærliggende andre "grønne" kommuner. En bør heller regulere det på en slik måte at eventuelle tilreisende fra røde kommuner må i karantene ved innreise i grønne kommuner. 

Jeg vet selv at næringslivet i min kommune ble tynnslit under forge lockdown, et par butikker og en restaurant måtte faktisk legge ned driften og vi står igjen med tomme lokaler, svømmehallen var et hårstrå fra å måtte erklære seg konkurs . Det er faktisk dramatisk for småbyer som jeg bor i bare å miste noen få slike tilbud. Det eneste som reddet oss fra full kollaps i sentrum var en fantastisk turist sesong med nordmenn som faktisk benyttet butikker og restauranter, uten denne boosten var det mange som gjorde seg klar for å stenge dørene.  En ny full lockdown nå ser derfor de fleste næringsdrivende her på med panikk.

Den frykten kan jeg forstå. Det er mulig at Stortinget bør se på litt forsiktig stimulering av næringslivet nok en omgang da? Ikke så de blir rike av det, men så flere næringer kan overleve?

Nå kommer folk til Kvadrat kjøpesenter i fra land og strand. Det er nok et yndet sted å reise til for folk som f.eks. bor i Egersund for å ta et eksempel. Faktisk så har kjøpesenteret egne turistbussparkeringsplasser. Så dette er ihvertfall en problemstilling, det at folk kan tilreise kjøpesenteret i fra andre kommuner, kanskje noen av dem er røde også for hva jeg vet.

(og der kom jeg ajour å lese meg opp på det nyeste i diskusjontråden, atter en gang, med unntak av noe i sommer som jeg ga opp, måtte ha pause jeg også)

Endret av G
Lenke til kommentar
9 minutes ago, G said:

Det er ikke idiotisk å vaksinere de som potensiellt smitter andre mest. Noe jeg tror ungdommen er. Det er nok velfunderte medisinske grunner bak tankegangen i Kina. Mange liker å sverte Kina tydeligvis (sier ikke at du er en av de), men vi har observert at Kina på mange måter har en god del effektive løsninger. Burde vi ikke lytte litt mer til det "maskebærende" folkeslaget i øst?

Vi har allerede flere medisinske rapporter som forteller oss at unge mennesker har et betydelig høyere antall virus i nese og svelg enn hva voksne har. Kanskje det er på tide å se litt mer på disse sammenhengene, så skal du se at Kina nok får rett nok en gang på noe, altså vaksinering av ungdom.

All smitte i norge kan sporast tilbake til di som har reist inn og ut av landet. Da er det og rimelig at all reise inn og ut av landet medfører vaksinering når vaksine føreligger. Så vil tida vise kor ofte man må vaksinere seg for at vaksinen skal fungere som buffer. Etter kvart som det blir produsert meir vaksine kan man dele di ut etter behov i samfunnet. Målet må være å stoppe spreiinga, dvs slå den ned i norge(det greier vi utan vaksine) og vaksinere di som kan ta den innatt i landet, dvs di som reiser inn og ut av landet. Alt anna blir strutsepolitikk for at eliten skal slippe å få eit vaksinestikk i røven.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 minutt siden):

All smitte i norge kan sporast tilbake til di som har reist inn og ut av landet.

Finnes det smittetilfeller i Norge kan spores tilbake til folk som har reist UT av landet?

Jeg tenker vi må fortsette med karantenekrav ved innreise fra røde soner og heller gi unntak fra karantenekravet for de som er beskyttet av en vaksine som er effektiv ved innreisetidspunktet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):
  Sitat

Setter inn vakter på Haukeland - smitte ved seks avdelinger

Syv ansatte ved seks ulike avdelinger på Haukeland sykehus er smittet av corona, skriver Bergens Tidende.

– De har ingen sammenheng, og smitteveien er forskjellige. Og smitten kommer utenfra, sier administrerende direktør Eivind Hansen.

I løpet av uken vil alle publikumsinnganger få vakter, skriver avisen.

Ja, ein må for all del hindre at publikum blir smitta av dei tilsette inne på sjukehuset.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 minutter siden):

Det ville sikkert vere ein tanke å vaksinere dei største smittespreiarane fyrst, enten det er studentmiljøa eller folk som reiser mykje. I tillegg må helsepersonell og samfunnskritiske personar prioriterast.

Poenget med både influensa og korona vaksinen er a vi får såpass få doser at vi ikke kan vaksinere alle smittespredere. Da er det bedre å vaksinere de som mest sannsynlig vil dø av sykdommen. Jeg håper og tror at vi fpr rekordlite influensa denne sesongen pga. lite reise og gode smittevern rutiner. Australia hadde omtrent ikke influensa i sin vintersesong (norsk sommer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...