Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (11 minutter siden):

 Tamponger funker sabla bra som avfuktere til elektronikk. Brukt i fotoveska i mange år her.
Sikkerhetskontrollen lurte på hvorfor jeg hadde åpne tamponger i veska til den bærbare PCen en gang...

og damebind er glimrende støvleinnlegg. I verktøykassa i båten og diverse smårom i båten kan det være lurt å legge ei bleie.

 

Jeg visste at steinstøv var usunt, men ikke at det minner så mye om hvordan asbest ødelegger lungene. Men nå bør man vel skille på det å jobbe med steinstøv direkte og f.eks å pakke lukkede fiberposer med silikakuler sammen med produkter i esker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, Theo343 said:

Som nevnt er det litt i samme type stil som at noen observerer hvilke fugler de har i hagen. På den måten kunne en i samme boligfelt fortelle meg at etter mange års fravær var Linerla gledelig tilbake i hagen hans. Han værner om Linerla som en hauk hehe. Han er en pensjonert gammel bonde og forteller også om andre naturtegn ift. dårlig og bra bær og soppår og mye annet rart han får med seg av å observere av ting han liker å følge med på.

Så selv om man ikke har aluminiumsfolien i nærheten så legger man merke til endringer på ting man observerer over tid, særlig når det skjer store endringer etter mange år med observasjoner. Er trekkfuglene litt utenfor normal rute får jeg ofte høre det når vi møtes på lufteturer :D

På helikopterne har jeg ikke logget halenumme/kjennetegn via visuell observasjon men det var egentlig et godt tips og skal se om jeg ikke legger til det i loggingen. Mulig jeg må oppgradere opptikken noe for å få den i boks men har sett at jeg ikke alltid har en god observasjonsvinkel for å få det med meg. Samt at lys og værforhold ikke alltid er optimale. Men interessant, skal gjøre et forsøk :). Når de flyr veldig lavt, fort og på grensen til det jeg vil kalle taktisk er det rett og slett vanskelig å rekke å få det med seg før det har passert en horisont med tretopper ol.

Interesant dronehistorie.

 

 

Godt det ikke bare er jeg som har fundert i de samme banene.

Et tips kan også være å sammenligne flightradar med MarineTraffic hvis det f eks plutselig dukker opp et heli midt ute i havet. https://www.marinetraffic.com/

 

Det er vel noe uvanlig at sivile piloter flyr treetop-level også når jeg tenker meg om, minstehøyde er 1000 fot i tettbygd strøk og 500 fot utenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

og damebind er glimrende støvleinnlegg. I verktøykassa i båten og diverse smårom i båten kan det være lurt å legge ei bleie.

 

Jeg visste at steinstøv var usunt, men ikke at det minner så mye om hvordan asbest ødelegger lungene. Men nå bør man vel skille på det å jobbe med steinstøv direkte og f.eks å pakke lukkede fiberposer med silikakuler sammen med produkter i esker.

Enig, derfor så begynte jeg jo som deg å diskutere det der med BadCat. Men han forteller jo at det kan støve ganske heftig, og vi kjenner jo neppe til hvordan det han jobber med ser ut i praksis, sant!?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, InnoPerp said:

Det er vel noe uvanlig at sivile piloter flyr treetop-level også når jeg tenker meg om, minstehøyde er 1000 fot i tettbygd strøk og 500 fot utenfor.

Jepp, derfor stusser jeg når de kommer i høy fart ikke langt over tretoppene noen ganger. Rett over ytterkanter av boligfelt. Noe høyde er det som regel men det er noen ganger man mimrer tilbake til ikke-sivile dager.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Jepp, derfor stusser jeg når de kommer i høy fart ikke langt over tretoppene noen ganger. Rett over deler av boligfeltet.

Det skjønner jeg godt, kan være rimelig heftig når de brenner forbi rett over hårfestet. Mangler bare Ride of the Valkyries og smatringen fra M60.
Er det OK å spørre i hvilken landsdel du bor? Ser at forsvaret har flydd en del trening fra Rygge. https://www.dagsavisen.no/oslo/derfor-har-sorte-helikoptre-flydd-lavt-i-formasjon-over-oslo-1.1705948

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, InnoPerp said:

Det skjønner jeg godt, kan være rimelig heftig når de brenner forbi rett over hårfestet. Mangler bare Ride of the Valkyries og smatringen fra M60.
Er det OK å spørre i hvilken landsdel du bor? Ser at forsvaret har flydd en del trening fra Rygge. https://www.dagsavisen.no/oslo/derfor-har-sorte-helikoptre-flydd-lavt-i-formasjon-over-oslo-1.1705948

 

Helikopterne i Oslo har jeg fått med meg og observert flyvende i bla. formasjon flere ganger men det har jeg forstått og sett på som øvelsesaktivitet. Der har jeg sett det omtrentlig siden januar/februar men mest mot vårparten.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, hvorfor skulle de feire? - for å skryte (både nasjonalt og utad)

Hvorfor skulle de poste et sånt bilde? - for å understøtte skrytet

Hvor stor troverdighet har bildet? - veldig lav, Kina er kjent for å fake det som kan fakes. Dette kan være tatt et annet år, eller trommet sammen for å lage et skrytebilde veldig enkelt ved å markedsføre at badelandet er gratis i dag. Kineserne elsker gratis som ingen andre her på planeten.

Hvordan finner sånne historier og bilder veien til ikke-kinesisk presse? - via CCP

Hvorfor videreformidler pressen sånt ukritisk? - Fordi det er en gratis og ferdig tygd historie. De trenger bare trykke ctrl-c ctrl-v og publiseringsknappen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Oddvardm said:

WTF? Erdet ikke flom i Kina nå?

Kraftig overdrevet. Flomen førte til at ca 700k måtte forlate sine hjem, det ville vært det samme som at 2500 nordmenn måtte forlate sine hjem på grunn av en flom.

Her er en video av bassengfesten. Selv om ting begynner å gå tilbake til normalen, så kan jeg personlig bekrefte at dette er ikke normalt. Mistenker at det egentlige målet med denne festen er å vise verden at Kina har kontrolert smitten.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Kraftig overdrevet. Flomen førte til at ca 700k måtte forlate sine hjem, det ville vært det samme som at 2500 nordmenn måtte forlate sine hjem på grunn av en flom.

Her er en video av bassengfesten. Selv om ting begynner å gå tilbake til normalen, så kan jeg personlig bekrefte at dette er ikke normalt. Mistenker at det egentlige målet med denne festen er å vise verden at Kina har kontrolert smitten.

Det var nyttig å vite. Det er mye feil informasjon ute og går nå. Alt fra at 'three georges' dammen lekker og står i fare for å bryte sammen til at flomvannet har nådd rekordhøyder. Litt informasjon fra plassen det gjelder er bra. Kan representeringen av denne vannfesten være for intern kontroll i Kina?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det i det heletatt mulig å kontrollere smitte? En usynlig smitte kan komme ut av kontroll når som helst. Spesielt hvis folk innbiller seg at det går bra. Det går alltid bra helt til det ikke gjør det lenger.

Noe jeg stiller spørsmål til er at media fremdeles prater om hjemmelagde ansiktsmasker. Er ikke de hjemmesnekrede løsningene avskrevet for lengst og pålagt notis om at det ikke har noen beskyttende effekt ved salg?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 minutter siden):

Noe jeg stiller spørsmål til er at media fremdeles prater om hjemmelagde ansiktsmasker. Er ikke de hjemmesnekrede løsningene avskrevet for lengst og pålagt notis om at det ikke har noen beskyttende effekt ved salg?


Ingen av disse maskene har noen større beskyttende effekt for de som bærer masken.

Disse kirurgiske maskene man anbefaler, samt hjemmesydde, bleier eller hva det måtte være, har kun den effekten at de begrenser dråpene som kommer ut av kjeften på den som har på seg masken.

De har altså en viss beskyttende effekt dersom mange bærer de, ettersom smitte fra presymptomatiske og asymptomatiske vil begrenses drastisk.

For de som har på masken, så er nok effekten omtrent null, man puster inn akkurat den samme luften, med mindre man får seg en skikkelig FFP2/FFP3 maske, å vet hvordan den skal brukes, men disse anbefales altså ikke, ettersom de ikke filtrerer luften som pustes ut, bare den som kommer inn, så de beskytter den som bærer masken, men ikke andre.

Det man anbefaler er altså masker som ikke beskytter deg, men de rundt deg, å da spiller det liten rolle hva man bruker, så lenge det dekker munn og nese slik at dråpene blir hindret fra å spre seg langt utover.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De har en antatt effekt. Det finnes ikke tall eller svært begrenset for covid-19 og tall fra bruk hos helsepersonell mot annen smitte er ikke direkte overførbar til bruk av private mot covid-19.

Tall for virkningsgrad ved medisinske munnbind er svært sprikende. Hjemmelagde masker hjelper muligens like mye som klovnesko hvis store overflate også absorberer smitte. Litt langt å dra inn klovnesko, men hvorfor er folk så skråsikre med tanke på noe som ikke er bevist? Er det i mangel på andre tiltak og i frykt for å få kritikk for ikke å ha gjort NOK? 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 minutter siden):

De har en antatt effekt. Det finnes ikke tall eller svært begrenset for covid-19 og tall fra bruk av helsepersonell og annen smitte er ikke direkte overførbar til bruk av private mot covid-19.

Tall for virkningsgrad ved medisinske munnbind er svært sprikende. Hjemmelagde masker hjelper muligens like mye som klovnesko hvis store overflate også absorberer smitte. 

Du er totalt ute å kjøre. For mye silica kanskje?

Selvfølgelig fungerer munnbind. Koronaviruset sprer hovedsakelig via dråpesmitte fra folk som nyser og hoster. Hvis du da har en barriere som fanger opp en stor prosentandel av dråpesmitten før du får den i munn, nesa hjelper det selvfølgelig. Man blir også sykere når man får en større dose med virus i seg.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

50 ELEVER I KARANTENE ETTER SMITTE VED SKOLE

To elever ved Orstad skole i Klepp er bekreftet smittet av coronaviruset. Som følge av dette må om lag 50 elever ved skolen i karantene i ti dager fra og med i dag. Det bekrefter kommunen i en pressemelding.

Ansatte som har vært i nærkontakt med de aktuelle elevene skal også i karantene. Resten av skolen har har undervisning som planlagt.

Begge de to smittede elevene er symptomfrie. De er i familie med personen fra Klepp som ble bekreftet smittet mandag.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/50-elever-i-karantene-etter-smitte-ved-skole.ygaMN1awi

Det tok ikke lang tid før skoleelever må i karantene. Sannsynligvis ikke videre smitte håper jeg, da de to elevene er symptomfrie.

Lenke til kommentar
Quote

 

Brøt karanteneregel - sendte barna på skolen:

To barn i samme familie i Kristiansand ble sendt på skolen før karantenetida etter en ferie i et rødt land var fullført.
Det skriver Fædrelandsvennen.

- Det var en lærer som oppdaget at barna skulle ha vært i karantene etter utenlandsopphold i et rødt land, sier rektoren til avisa.

Barna var på skolen halvannen dag før karantenebruddet ble oppdaget, og den aktuelle skolen har beklaget dette.

Barna ble i formiddag sendt hjem for å fullføre karantenetida, ifølge avisa. De skal være symptomfrie.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...