Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

Avisa BT melder om at en student gikk på fadderfest i Bergen før vedkommende hadde fått svar på sin coronatest. Testen viste seg siden å være positiv.

Den smittede var med på arrangement i Nygårdsparken.

En student i samme faddergruppe yttrykker seg kristisk overfor BT om UIB-ledelsen som har tillatt store grupper.

Tenker han blir populær.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Tenker han blir populær.

FY F*EN! Han burde blitt hengt ut med navn opg bilde i media! Jeg hadde ikke trodd at det var SÅ mange selvsentrerte DRITTSEKKER i det norske samfunnet! Det er hundrevis, ja tusenvis av dem! Drittsekker av rang! Han burde som en konsekvens miste studieplassen og blitt nektet adgnag til høyere utdannelsesinstoitusjoner de neste 5 årene. Og bli straffedømt etter straffelovens paragraf 237. Kommer denne i det hele tatt til anvendelse i disse dager? Eller er det fritt frem for disse drittsekkene å gjøre nøyaktig som de vil med Bent Høies stillteitendes akesept? Å ikke la slikt ha rettslige konsekvenser er det samme som stilletiende aksept.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt utrolig, og skremmende lesning om Sveriges innledende koronastrategi. Det vises også e-poster mellom Norge og Sverige, og avslører en uprofesjonalitet hos Giesecke og Tegnell som knapt er til å tro:

Mejlen som avslöjar Gieseckes inflytande över coronaplanen

Sitat

Flockimmunitet. Hela världen förknippar Sverige med ordet, men ändå vill ingen säga att det varit vår strategi. Så hur har strategin formats hos de ledande tjänstemännen på Folkhälsomyndigheten? Genom tillgång till hundratals mejl har jag kunnat kartlägga vad som byggt grunden för Sveriges covid-19-strategi.

Det här är del 1, berättelsen om Johan Giesecke och Folkhälsomyndigheten. 

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mejlen-som-avslojar-gieseckes-inflytande-over-coronaplanen/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Fikk 20.000 i bot etter å ha brutt isolasjonsreglene

En mann i 20-årene fra Lillestrøm er av politimesteren i Oslo ilagt en bot på 20.000 kroner etter at han i juni brøt isolasjonsreglene.

Mannen som var koronasmittet og hadde fått pålegg om isolasjon fram til 19. juni av helsevesenet, kjørte bil til Frognerkilen og tilbake mot sitt hjem på Lillestrøm. På veien ble han stanset av politiet i Heimdalsgata i Oslo.

Personer som er bekreftet smittet av covid-19, skal holde seg isolert i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted. Perioden for isolering skal være i samsvar med helsemyndighetenes anbefalinger.

For å ha brutt smittevernreglene, ilegges mannen en bot på 20.000 kroner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle tro at det å ta seg en fest var livsviktig på lik linje med mat og vann. Man dør ikke av å droppe en fest. Man dør heller ikke av å unngå å være klint oppi hverandre heller. Var innom Universitetet i går, og folk stod helt inntil hverandre i store grupper. Selv de som studerer helsefag driter i det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windoge skrev (7 minutter siden):

Skulle tro at det å ta seg en fest var livsviktig på lik linje med mat og vann. Man dør ikke av å droppe en fest. Man dør heller ikke av å unngå å være klint oppi hverandre heller. Var innom Universitetet i går, og folk stod helt inntil hverandre i store grupper. Selv de som studerer helsefag driter i det. 

Det virker som en del på forumet her mener det også. Samme med utenløandsferier; det er visst også en livsnødvendighet under en pandemi også selv om det ikke er mange generasjoner siden det norske folk klarte seg utmerket fint med sommerferier på hytter og camping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pc Lynet said:

Problemet er at koronaviruset ikke er dødelig nok for unge voksne. Da bryr de seg ikke.

Om unge bryr seg eller ikke hadde vært irrelevant om politikerene turte å håndheve smittevernsreglene

Man trenger ikke å stoppe og bøtlegge mange fester før de forsvinner av seg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er som regel skeptisk til konspirasjonsteorier men jeg lurer nå seriøst på om politikerne bevisst unngår å gjøre en dritt for å la smitten spre seg så fort og raskt og ukontrollert som mulig for så å iverksette en lockdown vi ikke har sett maken til når smitten har blitt tilstrekkelig stor. Det er jo absurd å bevitne hvordan de nå tilsynelatende virker mer maktesløse enn i mars. Det gir jo ikke mening. Altså at en lockdown vil kommer, men at de nå venter mens smitten fortsatt sprer seg ukontrollert.

Den "hasteinnkallede" pressenkonferansen senere i dag vil kun inneholde mer pisspreik og "no må me slutta å feste så mykje". Hasteinnkalling er kun et middel for å gi folk inntrykk av at de tar dette på alvor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Pc Lynet said:

Problemet er at koronaviruset ikke er dødelig nok for unge voksne. Da bryr de seg ikke.

Sant. Derfor mener jeg fremdeles at Sverige har en bedre løsning, men forutsetningen er at man faktisk klarer å skjerme de eldre. Her har ikke Sverige klart å lykkes, men det skyldes også en dårlig startfase. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Morromann said:

Den "hasteinnkallede" pressenkonferansen senere i dag vil kun inneholde mer pisspreik og "no må me slutta å feste så mykje". Hasteinnkalling er kun et middel for å gi folk inntrykk av at de tar dette på alvor.

Jeg mistenker at den kun vil inneholde flere "oppfordringer" men jeg håper at de kommer med litt mer klar tale i dag kl. 14.

Samtidig leser jeg i avisen:
"Hvordan være en god Corona reisende" og blir bare oppgitt. Hvorfor har folk vært på reisefot utenfor landets grenser siste halvår? Har man ikke forstått hva en pandemi er? Dekker ikke mastergrad og doktorgrad slikt?

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som har vært på harryhandel i det siste?  Er der fortsatt mye kø ved butikker og grenseovergange?  Tenker primært på RV2 / Eda glasbruk. 

Begynder å slippe opp for energidrikk og det er nesten umulig å få tak i noe annet enn svindyr Red Bull i norske butikker som også smaker dårligere enn de jeg foretrekker, og nå som der sikkert snart blir lukket igjen, kan det være siste sjanse å få tak i det. 

Lenke til kommentar

Det fins grader av gjeldsslaver også da, en snakker da om gjeld i tillegg til studielån. 

Leste jeg riktig, mener dere det nå er bevist at korona smitter igjen og igjen? Har dere kilder på dette?

I tilfelle kan vi vel bare sende søknad til Putin om å bli utslettet av en atombombe, først som sist. 

Lenke til kommentar
Windoge skrev (10 minutter siden):

Sant. Derfor mener jeg fremdeles at Sverige har en bedre løsning, men forutsetningen er at man faktisk klarer å skjerme de eldre. Her har ikke Sverige klart å lykkes, men det skyldes også en dårlig startfase. 

Uenig. Viruset kan være svært farlig også for unge mennesker, og mer voksne i alderen 30-50. Vi har sett flere artikler om nordmenn i denne aldersgruppen som har blitt veldig syke, og har slitt masse med senvirkninger i lang tid. I Sverige har det vært hundrevis av disse, som vi har sett i reportasjer og artikler i svenske medier.

De hadde også i lengre tid et svært høyt press på sykehusene, og det var langt fra "bare" eldre som var innlagt.

Dette er ikke noe man ønsker å få i kroppen uansett om man er frisk eller ikke, og flokkimmunitet er foreløpig et ganske så uvisst område. Jeg kjenner selv to som har vært sykehusinnlagt med Covid-19, han ene på 37 år og han andre på 46. Førstnevnte er helt fin og frisk i dag, mens sistnevnte knapt klarer å gå for å kaste søpla snart et halvt år senere. De er selvsagt uheldige, men det er på ingen måte noen garanti for at man står av sykdommen uten noe stress.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...