Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

tigerdyr skrev (4 minutter siden):

Begynder å slippe opp for energidrikk og det er nesten umulig å få tak i noe annet enn svindyr Red Bull i norske butikker

Så du fristes å risikere liv og helse for å få tak i dette helse-svineriet? Kanskje noen har mer godt av stengte grenser enn de aner. :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Nytt universitetet avlyser fadderuke

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) Campus Vestfold har besluttet å avlyse fadderuken for de nye studentene.

– Vi har hatt et beredskapsmøte med ledelsen i dag, og har valgt å avlyse hele fadderuken på avdeling Vestfold Bakkenteigen. Vi holder god kontroll på arrangementene vi arrangerer, men det vi ikke klarer å kontrollere er det studentene gjør utenom dette, sier leder i linjeforeningen for maritime fag ved USN, Marius Holter Grøvdal til VG.

Ifølge Grøvdal er de blitt opplyst om at det festes i større ansamlinger enn det som er lov, og de har forsøkt å håndtere det med blant annet vektere.

– For alles beste ser vi oss nødt til å gjøre dette, sier Grøvdal.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Jeg er som regel skeptisk til konspirasjonsteorier men jeg lurer nå seriøst på om politikerne bevisst unngår å gjøre en dritt for å la smitten spre seg så fort og raskt og ukontrollert som mulig for så å iverksette en lockdown vi ikke har sett maken til når smitten har blitt tilstrekkelig stor. Det er jo absurd å bevitne hvordan de nå tilsynelatende virker mer maktesløse enn i mars. Det gir jo ikke mening. Altså at en lockdown vil kommer, men at de nå venter mens smitten fortsatt sprer seg ukontrollert.

Du overestimerer norske ledere. Realiteten er at Erna trodde det var ingenting å beskymre seg over før helgen Norge stengte ned. Hun trodde seriøst på at Norge vil slippe unna fordi Norge er bedre enn Italia og Kina. Norge er ledet av karrierepolitikere, ikke de smarteste i Norge.

Grunnen til at de gjør dumme valg nå er samme grunn, de er ikke smarte nok til å forstå hva som bør gjøres, før mediene reagerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

FIKK 20.000 I BOT ETTER Å HA BRUTT ISOLASJONSREGLENE

Sitat

En mann i 20-årene fra Lillestrøm er av politimesteren i Oslo ilagt en bot på 20.000 kroner etter at han i juni brøt isolasjonsreglene.

Mannen som var koronasmittet og hadde fått pålegg om isolasjon fram til 19. juni av helsevesenet, kjørte bil til Frognerkilen og tilbake mot sitt hjem på Lillestrøm. På veien ble han stanset av politiet i Heimdalsgata i Oslo.

Personer som er bekreftet smittet av covid-19, skal holde seg isolert i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted. Perioden for isolering skal være i samsvar med helsemyndighetenes anbefalinger.

For å ha brutt smittevernreglene, ilegges mannen en bot på 20.000 kroner.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fikk-20000-i-bot-etter-aa-ha-brutt-isolasjonsreglene.1uOBub0cH

POLITIHØGSKOLEN AVLYSER FADDERUKE

Sitat

På grunn av oppblomstringen av coronasmitte har fadderstyret ved Politihøgskolen bestemt at fadderuka ikke arrangeres som tidligere, skriver Politiforum.

–  Vi har kommet til enighet om at den fadderuken de hadde lagt opp til er avlyst, men vi ser på hva vi sammen kan gjøre likevel. Vi vurderer nå å få til et arrangement på campus med førsteårsstudentene, hvor formålet er at disse skal bli kjent på tvers. Det vi alle er opptatt av, er at det skal være et godt læringsmiljø, og særlig for førsteårsstudentene som kanskje ikke kjenner så mange, sier Politihøgskolens studieleder, Philip Tolloczko.

Tolloczko skryter av fadderstyret, og sier de har forstått situasjonen og er konstruktive, men forstår at det er synd å avlyse.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politihoegskolen-avlyser-fadderuke.XvAR9lg65

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Uenig. Viruset kan være svært farlig også for unge mennesker, og mer voksne i alderen 30-50

For oss som er glade i fotball, så kom jo Reina og Dybala med historier på hvor ille de opplevde Covid-19, Reina f.eks sa han følte han pustet igjennom et sugerør. Jeg er lite gira på dette viruset personlig, både for meg selv som er utenfor faresonen (men kan fortsatt bli dritsjuk) og fordi jeg har familie i faresonen, så håper folk tar dette alvorlig. De som dør av dette dør av typen som ligner på drukning og at det er svært smertefullt :(

Endret av bshagen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (40 minutter siden):

Problemet er at koronaviruset ikke er dødelig nok for unge voksne. Da bryr de seg ikke.

Kan ikke bare media grave litt i sakene og publisere noen av de mange historiene med "min corona-uansvarlighet kostet livet til noen jeg var glad i" fra unge mennesker?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, bshagen said:

For oss som er glade i fotball, så kom jo Reina og Dybala med historier på hvor ille de opplevde Covid-19, Reina f.eks sa han følte han pustet igjennom et sugerør. Jeg er lite gira på dette viruset personlig, både for meg selv som er utenfor faresonen (men kan fortsatt bli dritsjuk) og fordi jeg har familie i faresonen, så håper folk tar dette alvorlig. De som dør av dette dør av typen som ligner på drukning og at det er svært smertefullt :(

Jepp får man Covid-19 og utvikler kraftig sykdom så spørs det om man ikke velger alternative metoder. Jeg unner ingen den opplevelsen og håper de som blir låst til sykehussengen blir pøst ned med morfin fremfor en torturerende sakte kvelningsdød.

Likevel får ikke studenter som fester hele natta i frognerparken bøter, for det kan jo gjøre litt vondt...

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Jeg er som regel skeptisk til konspirasjonsteorier men jeg lurer nå seriøst på om politikerne bevisst unngår å gjøre en dritt for å la smitten spre seg så fort og raskt og ukontrollert som mulig for så å iverksette en lockdown vi ikke har sett maken til når smitten har blitt tilstrekkelig stor. Det er jo absurd å bevitne hvordan de nå tilsynelatende virker mer maktesløse enn i mars. Det gir jo ikke mening. Altså at en lockdown vil kommer, men at de nå venter mens smitten fortsatt sprer seg ukontrollert.

Hvis vi sier, rent hypotetisk, at det skulle stemme, hvem ville tjene på dette? Hvorfor skulle en nedstengning av samfunnet vi "ikke har sett maken til" gavne noen som helst?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Kan ikke bare media grave litt i sakene og publisere noen av de mange historiene med "min corona-uansvarlighet kostet livet til noen jeg var glad i" fra unge mennesker?

Dessverre er personvern viktigere en smittevern her i Norge. Ref. Datatilsynet som har satt en stopper for smittestopp appen.

Lenke til kommentar
Sitat

Politihøgskolen avlyser fadderuke

På grunn av oppblomstringen av coronasmitte har fadderstyret ved Politihøgskolen bestemt at fadderuka ikke arrangeres som tidligere, skriver Politiforum.

–  Vi har kommet til enighet om at den fadderuken de hadde lagt opp til er avlyst, men vi ser på hva vi sammen kan gjøre likevel. Vi vurderer nå å få til et arrangement på campus med førsteårsstudentene, hvor formålet er at disse skal bli kjent på tvers. Det vi alle er opptatt av, er at det skal være et godt læringsmiljø, og særlig for førsteårsstudentene som kanskje ikke kjenner så mange, sier Politihøgskolens studieleder, Philip Tolloczko.

Tolloczko skryter av fadderstyret, og sier de har forstått situasjonen og er konstruktive, men forstår at det er synd å avlyse.

Skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 minutter siden):

For oss som er glade i fotball, så kom jo Reina og Dybala med historier på hvor ille de opplevde Covid-19, Reina f.eks sa han følte han pustet igjennom et sugerør. Jeg er lite gira på dette viruset personlig, både for meg selv som er utenfor faresonen (men kan fortsatt bli dritsjuk) og fordi jeg har familie i faresonen, så håper folk tar dette alvorlig. De som dør av dette dør av typen som ligner på drukning og at det er svært smertefullt :(

Helt riktig! Og dette er spillere som daglig blir fulgt opp av lege, og dermed sannsynligvis ikke har noe underliggende. Fellaini var også innlagt på sykehus med viruset. Jeg kjenner også til en norsk skuespiller, ung i alder og godt trent, som var innlagt på sykehus.

Vi får såpass mange advarsler fra friske og unge folk som har blitt skikkelig syke av dette at det burde skremme mer. 

Håper media klarer å diske opp flere slike historier fra unge folk som har blitt veldig syke, selv om det er vanskelig på grunn av personvernet. Myndighetene bør også i sterkere grad kjøre kampanjer med disse historiene. I mars var befolkningen skremt og mer redde for viruset, nå ikke i like stor grad. Ikke at de skal direkte skremme, men alvoret er nødt til å komme til overflaten igjen.

Flere historier som denne må opp og frem:

Anette (34) lider av pustevansker og utmattelse fire måneder etter positiv korona-test
https://www.nrk.no/osloogviken/fire-maneder-etter-den-positive-covid-19-testen-har-anette-_34_-alvorlige-ettervirkninger-av-korona-1.15119057

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (5 minutter siden):

Dessverre er personvern viktigere en smittevern her i Norge. Ref. Datatilsynet som har satt en stopper for smittestopp appen.

Hva har det med min kommentar å gjøre? Det er fullt mulig å intervjue etterlatte som med stor sikkerhet kan knytte dødsfallet til smitte fra unge personer, og få tillatelse til å publisere dette. I en serie "angrende synder"-intervjuer, for å opplyse andre unge uansvarlige om mulige konsekvenser for folk de er glade i.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hva har det med min kommentar å gjøre? Det er fullt mulig å intervjue etterlatte som med stor sikkerhet kan knytte dødsfallet til smitte fra unge personer, og få tillatelse til å publisere dette. I en serie "angrende synder"-intervjuer, for å opplyse andre unge uansvarlige om mulige konsekvenser for folk de er glade i.

Ingen vil frivillig la seg bli hengt ut.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Kan ikke bare media grave litt i sakene og publisere noen av de mange historiene med "min corona-uansvarlighet kostet livet til noen jeg var glad i" fra unge mennesker?

Vestkantgjeng lover guttastemning i begravelsen til alle de har smittet med korona

https://www.nrk.no/satiriks/vestkantgjeng-lover-guttastemning-i-begravelsen-til-alle-de-har-smittet-med-korona-_nrk-satiriks_-1.15118949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (Akkurat nå):

Ingen vil frivillig la seg bli hengt ut.

Snakk for deg selv - det er mange eksempler på angrende synder-intervjuer i andre forbindelser. Både med fullt navn og ansikt, og anonymiserte. Jeg er helt sikker på at mange av de angrer og vil gjøre en innsats for at ikke andre skal oppføre seg like uansvarlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, helsten2 said:

Veldig typisk NRK å angripe "vestkantunger" på den måten når det meste smitte skjer i innvandrermiljøer og så skjule seg under "jammen det er jo satire"-flagget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (2 minutter siden):

Den er så drøy at jeg ikke kan tro annet enn at disse 'gutta' er sitert utenfor kontekst. Så dumme er ikke ungdommen. Det nekter jeg å tro. De har tross alt foreldre og besteforeldre alle som en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...