Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Høres ikke veldig realistisk ut å gjennomføre. Uken er vell snart over uansett. At folk blir å samles for fester skjer jo uansett.

Nettopp. Aldri har jeg vært klar over hvor uffattelig mange selvopptatte, egoistiske drittsekker og rasshøl som gir totalt faen oi livet og helsen til andre som det befinner seg i dette samfunnet. Noen s*tans rasshøl er de! De vet hva de gjør og konsekvensene av det de holder på med. De har blod og andre menneskers liv på samvittigheten, men syden og fylla trumfer alt for slike drittsekker. Håper de vil innse hvilken side av historien de har stått på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (17 timer siden):

Nå har vi allerede hatt en nedstengning, så da må vel situasjonen være bedre for sykehusene enn om alt kom med en gang. Det var det de sa i mars. 

vx89o.jpg

Jeg tror ikke du tar innover deg eller forstår alvoret i hva som faktisk foregår her. PS! Mange av fesgtdrittsekkene er ikke en gang ungdommer men opp til 40 år gammel. Altså middeleladrende søppelmennesker som aldri har lært seg ansvar i livet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (19 timer siden):

   

 

Statistikken for Sverige er noe sånt 
 

Åldersgrupp             Totalt_antal_fall            Totalt_antal_intensivvårdade           Totalt_antal_avlidna
       
Ålder_0_9 530 8 1
Ålder_10_19 3514 15 0
Ålder_20_29 12800 92 9
Ålder_30_39 12838 116 16
Ålder_40_49 13799 283 44
Ålder_50_59 14898 646 161
Ålder_60_69 8504 764 398
Ålder_70_79 5947 501 1242
Ålder_80_89 6573 104 2392
Ålder_90_plus 3551 4 1503
Uppgift saknas 18 0 0


Ett barn under 10 år er altså død, det kan nok være flere, Sverige har noen barnedødsfall som er litt usikre om jeg ikke tar helt feil.

En del har også blitt innlagt på sykehus, 24 har blitt behandlet for mer alvorlige symptomer på intensivavdeling.

Han var i karantene, men ble tatt tre ganger på kort tid for brudd på karantenebestemmelsene.

Nå er jeg litt usikker på det juridiske, men dette er ikke forenklet forelegg, da er det vel slik at politiet må anmelde for brudd på en lov, og så kan tilby at vedkommende gjør opp straffen i form av forelegg, i stedet for å ta saken til en domstol?

Jeg tror det er slik at alle som har fått ordinære forelegg for brudd på karantenebestemmelsene, og det er jo noen nå, også anmeldes først for brudd på smittevernloven, for deretter å få tilbud om forelegg.

Dersom de ikke godtar forelegget, kan påtalemyndighetene ta saken til domstolen, hvor det ender med dom.
Jeg ville tippe at de aller fleste som har gått på en smell med brudd på smittevernloven, heller tar forelegget enn å dra det til retten?
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QoblPV/oslo-40000-i-bot-for-karantenebrudd

Jeg synes ikke synd på fyren bare for å gjøre DET helt klart; han fortjente selvfølgelig å bli dømt for det. MEN - det er åpenbart at her var politiet kun ute etter å SETTE ET EKSEMPEL og gi intnrykk av at de tar denne loven på alvor noe det er helt krystallklart åpenbart at de ikke gjør. Det å ta EN person for å sette et eksempel og håper på at det er avskrekkende er veldig vanlig praksis desverre. Tusenvis bryter karantenereglene og konsekvensene er lik null. Han hadde bare "uflaks" kan du si siden han åpenbart var en politiet valgte ut til å sette et eksempel på. Og når de først bestemmer seg for å "sette et eksempel" følger de nøye med på akkurat den personen de satte seg ut, så da var det neppe noen tilfeldighet at han ble oppdaget i bil med noen kamerater kort etterpå. Men tusenvis av andre har brutt regler på karantene og isolasjon og ingen har blitt dømt. Desverre.

Leser nå at en drittsekk med symptomer som var ilagt karantene dro på fest. Vil vedkommende bli straffet? Neppe, høyst usannsynlig. Jeg hadde blitt veldig positivt overrasket om det hadde skjedd, men jeg tror desverre ikke det selv om det er et alvorlig og grovt brudd på straffelovens paragraf 237 og burde medføre ubetinget fengsel. Så denne drittstøvelen får nok bare fortsette å gå fritt rundt i samfunnet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (6 timer siden):

Generelt; Sier bare at den som gjør studenter til gjeldsslaver (gir dem store bøter), ikke kan være en venn av landet. En venn av landet vil prøve å legge til rette for studentene og ungdommen.  Går kanskje opp i opp med deres stipendier, men de skal visst ut i et land med arbeidsledighet også. 

Jeg synes ikke dette er tiden for snillisme mot de uansvarlige som truer landet vårt. Statuerer man et par eksempler kan det isolert sett virke hardt, men på mer overordnet nivå redde veldig mange fra konsekvensene av nedstengning. se det store bildet, et par bøter i størrelseorden 40 000 er ikke verdens undergang.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke dette er tiden for snillisme mot de uansvarlige som truer landet vårt. Statuerer man et par eksempler kan det isolert sett virke hardt, men på mer overordnet nivå redde veldig mange fra konsekvensene av nedstengning. se det store bildet, et par bøter i størrelseorden 40 000 er ikke verdens undergang.

Slike samfunnskriminelle drittsekker som setter helsen og økonomien i samfunnet i fare fordi de selv ser på det å gå på fylla som det viktigste i livet er det ikke noen bruk for på våre opplæringsinstitusjoner uansett. De er ikke mentalt modne for noen høyere utannelse og jeg støtter 100% å gjøre dem til gjeldslavet resten av livet. De VET at det de gjøær er feil og at de setter liv i fare så en politiker som straffer slike drittsekker ER en venn av land. Her ser jeg det er mye forsvar og sympati for lovbryterer. Mener Budeia at studenter skal få slippe uinna om de begår drap og voldtekter også? Fordi de er studenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (17 timer siden):

Nå har vi allerede hatt en nedstengning, så da må vel situasjonen være bedre for sykehusene enn om alt kom med en gang. Det var det de sa i mars.

0,2-0,5% av befolkninga har nå hatt smitten. Dersom det hadde medført varig immunitet så ville det blitt 0,2-0,5% lettere for sykekusene. I mars visste man ikke at smitte bare gir veldig kortvarig immunitet. Så i praksis er det ingen forskjell i situasjonen med sykehuskapasitet vs en ny bølge. Vi må regne med å leve med mange smitteverntiltak i lang tid fremover og ikke tro at dette går over så raskt som best case scenariet man gjettet på i mars.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Budeia said:

Hmm... 

Generelt; Sier bare at den som gjør studenter til gjeldsslaver (gir dem store bøter), ikke kan være en venn av landet. En venn av landet vil prøve å legge til rette for studentene og ungdommen.  Går kanskje opp i opp med deres stipendier, men de skal visst ut i et land med arbeidsledighet også. 

Kan man være student uten å bli gjeldsslave? Hadde over 300k i gjeld når jeg omsider kom i fast jobb og startet med en trainee lønn som var 1/4 av vanlig lønn.

Bodde derav på hybel til jeg var 27 og fikk ikke råd til å kjøpe egen bolig sammen med samboer før jeg rundet 32. En gammel godt brukt bil fikk man først råd til som 28. Jeg tror mange unge har det litt for godt i dag skal jeg være helt ærlig.

Forventer full jobb med høy lønn fra man er 23 og helst råd til egen bolig før man er 25. I tillegg skal boligen og bilen være top notch, gjerne helt ny og fancy så man kan kjøre rundt i den med "resting bitchface". Skal gjerne ha de beste oppgavene uten å jobbe for dem også. Gå på kafé å spise? Hæ hvordan i alle dager har unge mennesker råd til det? Men instagram profilen er bra da.

Jeg har sagt opp jobber fordi jeg ikke orker å jobbe sammen med slike og jeg jobber gjerne med og deler av kunnskap med unge for å løfte de opp og frem men "Skal ha, skal ha!" sutrekopper orker jeg ikke.

Ja nå høres jeg ut som en gammel grinebiter men fy f. så sutrete de unge er i dag uansett hvor bra de har det. Noen ganger lurer jeg på om de klarer å skille mellom livsstil reklame på TV, film og virkelighet? På tide å våkne fra Vogue  tilværelsen og leve i den virkelige verden ;)

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

følge The Washington Post kom forskerne fram til at munnbind i bomull er vel så effektive som vanlige kirurgiske munnbind.

- Du kan virkelig se at munnbindet gjør noe. Det er mye diskusjon rundt dette og folk sier at «masker gjør ingen forskjell». Vel, svaret er at noen gjør ikke det, men de fleste gjør det, sier en av forskerne bak studien, Warren S. Warren, til avisa.

Ga mer spredning

Åndedrettsvern, også kjent som N95-masker, viste seg mest effektive, og slapp ikke gjennom én eneste partikkel. Disse maskene brukes som oftest på sykehus og er en del av smittevernutstyret sykehusansatte bruker når de behandler smittsomme pasienter.

Bøffene, som ofte produseres i pustende og lette materialer, førte til mer spredning enn om man ikke dekket til ansiktet i det hele tatt, ifølge forskerne. Materialet stykket opp dråpene fra munnen til enda mindre partikler, noe som gjorde at partiklene ble hengende lenger i luften enn om de ikke hadde passert gjennom materialet.

Forskeren Ficher kommer med en klar oppfordring til personer som enten skal lage munnbind selv, eller velger å kjøpe:

- Hvis du kan se gjennom det når du holder det opp mot lyset, og du enkelt kan blåse luft gjennom det, da vil det mest sannsynlig ikke beskytte noen, sier Ficher.

At alle skal kunne bære de mest effektive åndedrettsvernene er imidlertid ikke mulig, og munnbind laget av bomullstoff viste seg også å være effektive. Verdens helseorganisasjon har tidligere anbefalt at et munnbind laget i bomull bør ha tre lag.

 

Så ingen grunn til å kjøpe engangsmunnbind.

https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-mot-dette/72735341

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ref.

Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Så ingen grunn til å kjøpe engangsmunnbind.

https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-mot-dette/72735341

Omtale av denne studien her sist søndag, med mer info om hvilke bind/masker som ble testet, og testresultater. 

xRun skrev (På 9.8.2020 den 14.17):

Fersk studie fra Duke University rangerer masketyper etter hvor godt de virker mtp. spredning ut fra personen som bærer dem.
Ifølge studien stopper en godt tilpasset N-95 maske mer enn 99% av mikrodråpene på utpust. De fant at kirurgisk munnbind stopper ca. 95% av mikrodråpene, og selv tekstilmasker med minst to lag tekstil stopper mellom 60-95% av mikrodråpene, avhengig av maskens kvalitet (flere testet).
Blant verstingene i testen var ifølge studien bandana og løs-halser som trekkes opp over nesen, som fungerte heller dårlig.

Maskene som ble testet (foto):

  Vis skjult innhold

F2.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1


Testresultater.

  Vis skjult innhold

Venstre figur indikerer hvor mye som slapp igjennom. Høyre figur en "droplet count" etter masken.

F3.large.jpg

Farger: Blå er kirurgisk munnbind, orange er bomullsmaske, rød er bandana, grønn er uten maske. (ref. tekst i studie)

Tallnøkkel for venstre figurs Y-akse:
1.0 = 100% slapp gjennom
0.0 = 0% slapp igjennom.


Medieomtale:

Study Finds Not All Face Coverings Offer The Same Level Of Protection Against Spreading Coronavirus
https://pittsburgh.cbslocal.com/2020/08/08/duke-university-mask-study/

  Vis skjult innhold

Utdrag:

"Dr. Fischer and Dr. Westman’s team tested several types of face coverings. They found that N95s without valves were the best protection, and surgical masks were also adequate. Popular double-layer cotton masks provided good coverage as well.

But coverings like bandannas and neck fleeces did not block droplets much and may actually spread them more. “You have this mesh in front of you, these big droplets that you emit, actually get broken down by this type of fabric into a bunch of little droplets,” Dr. Fischer says.

The findings drive home how critical masks are, especially since the coronavirus can spread when someone doesn’t have symptoms. “If you want to reduce your risk and other people’s risks of a transmissible disease, the science is clear that you should wear a mask or wear a face cover,” Dr. Eric Westman says."


Artikkel om studien publisert via journalen "Science Advances" og Duke Health:

Low-cost measurement of facemask efficacy for filtering expelled droplets during speech
https://advances.sciencemag.org/content/early/2020/08/07/sciadv.abd3083

Inexpensive, Accessible Device Provides Visual Proof that Masks Block Droplets
https://corporate.dukehealth.org/news/inexpensive-accessible-device-provides-visual-proof-masks-block-droplets

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (19 minutter siden):

 

 

Ja, vi får se nå da, om de endelig har tatt til fornuft eller om det bare er en masse svada med velmenende råd med "nå mo dokke tenka dokke om og ikkje rejsa, samtidig kan me ikkje stenga grensane"-svada. Den siste ukens pressekonferanser er ikke noe annet enn et grovt misbruk av skattepengene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det nå slik at man bare kunne be om en test om man har hatt halsbetennelse et par dager? Skulle man da ringe korona telefonen 116117?

Nå er det min tur. Var på en akutttime pga. tannverk hos tannlegen for ca. 10 dager siden og har blitt gradvis dårligere siste 2-3 dager.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Var det nå slik at man bare kunne be om en test om man har hatt halsbetennelse et par dager? Skulle man da ringe korona telefonen?

Bor du i Oslo så lykke til.

Sitat

Fra onsdag 12. august 2020 vil det innføres nye testkriterier for covid-19. Testkriteriene endres for at alle som selv mistenker at de er smittet av covid-19 bør få anledning til å teste seg uten leges vurdering.

https://www.fhi.no/nyheter/2020/nye-testkriterier-for-covid-19/

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Pc Lynet said:

Jeg bor i en liten kommune og fikk testet meg dagen etter jeg ringte. Kommunens koronatelefon. Sjekk din kommunes nettsider.

Takk sjekkes.

Ok dette står på våre sider og telefonen er åpen kun et par timer sent på dagen (et par dager i uken).

Quote

Hvordan får du testet deg

Hovedregelen er at fastlege henviser til testing for innbyggere i xxx kommune

Ser heldigvis ut som koronatelefonen har åpningstid i 2-3 timer i dag så kan ringe de når de åpner den. Jeg bor sammen med folk som er i risikogruppe og har jeg fått korona (av tannlegen) bør jeg vurdere tiltak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...