Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

37 minutes ago, MacBain said:

Nå er jo Xbox One X forrige generasjon da 🙂. Ser ikke helt hva som ikke er kvalitetsfokusert med Series X vs PS5?.
Sony har i hvert fall vist at de ikke viser nåde med å flå kundene for mest mulig penger. 

Så siden det er forrige generasjon så teller det ikke at MS oversolgte og underleverte ?

Ingen er i dette gamet for å gi ting gratis til kundene. Eneste grunnen til at MS er "gavmilde" er fordi det gir dem større marked. Akkurat det samme man ser med giveaways fra EPIC Games store.

Det at Sony tar seg betalt henger sammen med at de ikke har så mye bufferkapital som MS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, vidor said:

Så siden det er forrige generasjon så teller det ikke at MS oversolgte og underleverte ?

Ingen er i dette gamet for å gi ting gratis til kundene. Eneste grunnen til at MS er "gavmilde" er fordi det gir dem større marked. Akkurat det samme man ser med giveaways fra EPIC Games store.

Det at Sony tar seg betalt henger sammen med at de ikke har så mye bufferkapital som MS.

Jeg snakker ikke om forrige generasjon eller den før det, snakker kun om nåværende og der har Microsoft gjort betydelige forbedringer. At de gir kunde mye mer for pengene for de har råd til det og dermed øker markedsandelen er jo selvfølgelig, hvorfor skulle de ikke gjøre det?
At Sony ikke har like mye bufferkapital rettferdiggjør ikke prisene og strategien deres slik som med Horizon Forbidden West.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At MS har har gjort mye riktig og blitt mer dyktige i konsolloperasjonen sin er bra. På hardware vant de sånn jeg ser det denne runden, selv om jeg er større fan av Sony sine kontrollere. Personlig liker jeg faktisk best PDP sin XBO-kontroller, mye fordi D-PAD ikke klikker. Generelt er PS4-kontrolleren mer stille der original XBO-kontroller er bråkete. Series-kontrolleren er vel i stor grad basert på Elite-kontrolleren.

Foreløpig er Next-gen temmelig i startfasen, så vanskelig å spå spillmarkedet til begge konsollene framover, så jeg følger litt med mens jeg fremdeles bruker PS4 Pro og Xbox One X.

Har nok fremdeles mest troen på Sony på software-siden selv om MS har gjort en god del for å posisjonere seg der. Blir spennende å følge med dette framover for dem som ikke er den typiske Game Pass kunden.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, vidor said:

At MS har har gjort mye riktig og blitt mer dyktige i konsolloperasjonen sin er bra. På hardware vant de sånn jeg ser det denne runden, selv om jeg er større fan av Sony sine kontrollere. Personlig liker jeg faktisk best PDP sin XBO-kontroller, mye fordi D-PAD ikke klikker. Generelt er PS4-kontrolleren mer stille der original XBO-kontroller er bråkete. Series-kontrolleren er vel i stor grad basert på Elite-kontrolleren.

Foreløpig er Next-gen temmelig i startfasen, så vanskelig å spå spillmarkedet til begge konsollene framover, så jeg følger litt med mens jeg fremdeles bruker PS4 Pro og Xbox One X.

Har nok fremdeles mest troen på Sony på software-siden selv om MS har gjort en god del for å posisjonere seg der. Blir spennende å følge med dette framover for dem som ikke er den typiske Game Pass kunden.

Ok, da gir det mere mening, trodde du hadde både Series X og PS5 🙂.
Kontrollerene blir jo veldig personlig preferanse. Dual Shock'en var grusom å holde i for min del, mens DualSense'en er mye bedre.
Fordelen til DualSense er jo mer avansert vibrasjon etc., men den føles fortsatt billig ut sammenlignet med Xbox Elite v2 kontrolleren, men nå koster jo denne mye mer. Begge er jo like dårlig når det kommer til stick drift siden de bruker samme komponent.
Personlig har jeg bare opplevd det på Elite kontrolleren (kan jo ha noe med at den brukes mest 🙂), er på min 3. nå.
Siden det bare tar en uke å få ny fra Microsoft så går det greit.  Batteritiden på Elite kontrollen er i en helt annen liga.
Skulle ønske Sony kunne lage en offisiell "Elite" versjon av DualSense'en

Lenke til kommentar
23 hours ago, MacBain said:

Ok, da gir det mere mening, trodde du hadde både Series X og PS5 🙂

Er nok ikke den som står fremst i køen for å skaffe meg next-gen. Sitter mer på gjerdet å følger litt med fremdeles. Foreløpig er det for lite som jeg synes skikkelig utnytter kraften som ligger i next-gen og en har heller ikke fått utviklet system-software godt nok enda heller. Er nok mer typen som venter til ting er mer optimalt istedet for å være med på alle barnesykdommene. Horizon II er vel det som frister mest med PS5, men spillet kommer nok til å sparke rimelig bra fra seg på PS4 også etter 1'eren å dømme.

Litt kjipt er det jo at forrige gen sannsynligvis holder tilbake next-gen titler i starten, men sånn blir gjerne det når man skal satse bredt.

Edit: Venter vel egentlig mest på at Unreal Engine 5 spill skal begynne å manifestere seg på next-gen. Det er virkelig en perfekt motor for next-gen spill.

Det man egentlig betaler for så lenge spill ikke er laget spesifikt for next-gen er stort sett muligheten til å spille current-gen patchet til bedre hardware. Sony har jo forsøkt å tilrettelegge for dette automatisk, men normalt trengs det patcher fra utvikler for å utnytte kraften optimalt, og få ønsker å fikse opp sub-prime spill gratis bare for at du skal få en bedre opplevelse på next-gen med mindre dette sponses av Sony. Derfor venter jeg til at ting er mer modent.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
13 hours ago, vidor said:

Så siden det er forrige generasjon så teller det ikke at MS oversolgte og underleverte ?

Ingen er i dette gamet for å gi ting gratis til kundene. Eneste grunnen til at MS er "gavmilde" er fordi det gir dem større marked. Akkurat det samme man ser med giveaways fra EPIC Games store.

Det at Sony tar seg betalt henger sammen med at de ikke har så mye bufferkapital som MS.

Betyr ikke at det er greit dog, Forsvare jo den slags på en indirekte måte. Jo da alle vil tjene penger, det som er målet. Men man kan være brukervennlig samtidig tjene penger.

Endret av Raul07
Lenke til kommentar

Ser ikke problemer med Sonys forretningsmodell. I det hele tatt. Men nå kjøper jeg max 4-5 spill i året så jeg er kanskje ikke kjernekunden..? Til gjengjeld bruker jeg vel dobbelt så mye på DLC og mikrotransaksjoner på spill jeg liker, og støtter.

At Xbox må gi bort spill gratis for å kapre markedsandeler er fint for et utvalg kunder, det, men allikevel taper MS markedsandeler, også i hjemmemarkedet. Ikke uten grunn at de ikke vil oppgi salgstall for konsollen sin, og at de selger inn seg selv som en konsolidert gamingløsning for pc/konsoll. Hvor lenge klarer de å fortsette å gi bort ting gratis?

Jeg driter litt i gratis spill jeg allikevel ikke hadde spilt. Jeg er uansett mest glad for at jeg har et alternativ der jeg ikke tvinges til å møte pc-spillere som har mange lovlige og ulovlige fordeler i f.eks multiplayerspill. Et par i gjengen dumpa Microsoft når de fant ut at de kunne spille spill bare mot andre playstationeiere. Og andre playstation-spillere er det nok av..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nimrad said:

Jeg er egentlig litt motsatt kjenner jeg. Har jo selvfølgelig ikke lyst å betale mer enn nødvendig, men å betale litt for en oppgradering syns jeg ikke høres helt urimelig ut. Men det er jo selvfølgelig irriterende å gjøre når det er gratis andre steder…

Tipper Sony kommer til å snu etter all den negative pressen angående Horizon Forbidden West.
Spillet var jo lovet som ett av lanseringsspillene som skulle få gratis oppgradering og nå først utsettes det og så skal de ta ekstra betalt i tillegg. Ganske dårlig valg det der.

Endret av MacBain
Lenke til kommentar

Hvorfor så mye oppstandelse over Horizon Forbiden West når det nøyaktig samme skjedde med Ghost of Tsushima DC? På sistnevnte føltes det jo som det gikk forbi i stillhet.  Jeg støtter ikke praksisen og klaget mye på hvordan Ghost of Tsushima håndterte next gen upgraden, ei heller støtter jeg det i Horizon, syns det bare er et litt spesielt fenomen :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Hvorfor så mye oppstandelse over Horizon Forbiden West når det nøyaktig samme skjedde med Ghost of Tsushima DC? På sistnevnte føltes det jo som det gikk forbi i stillhet.  Jeg støtter ikke praksisen og klaget mye på hvordan Ghost of Tsushima håndterte next gen upgraden, ei heller støtter jeg det i Horizon, syns det bare er et litt spesielt fenomen :p 

Problemet med Horizon Forbidden West var jo at de lovet gratis oppgradering fra PS4 til PS5 kostnadsfritt. 
Hvis du ikke får tak i en PS5 før lanseringen av dette spillet, noe som ikke er usannsynlig da PS5 sikkert ikke blir å finne lett tilgjengelig i butikker før om 1-2 år så må du enten kjøpe Collector's Edition til 2200,- eller Regalla Edition til 3000,-. Noe andre en de mest die hard fans kommer til å gjøre.
De må i så fall kjøpe spillet først til PS4 og så til PS5, ikke slik som med Ghost Of Tshushima, her må du ut med fullpris til både PS4 og PS5. Tipper Sony snur og kommer til å tilby en rabatt til de som oppgraderer fra PS4 til PS5 siden de får så mye tyn, hvis ikke tror jeg de begår en stor tappe. 
Men, hvis Sony ser de klarer å selge spill til 3000,- så blir sikkert det den nye standarden om ikke så alt for lenge 😄

Endret av MacBain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MacBain skrev (6 minutter siden):

Problemet med Horizon Forbidden West var jo at de lovet gratis oppgradering fra PS4 til PS5 kostnadsfritt. 
Hvis du ikke får tak i en PS5 før lanseringen av dette spillet, noe som ikke er usannsynlig da PS5 sikkert ikke blir å finne lett tilgjengelig i butikker før om 1-2 år så må du enten kjøpe Collector's Edition til 2200,- eller Regalla Edition til 3000,-. Noe andre en de mest die hard fans kommer til å gjøre.
De må i så fall kjøpe spillet først til PS4 og så til PS5, ikke slik som med Ghost Of Tshushima, her må du ut med fullpris til både PS4 og PS5. Tipper Sony snur og kommer til å tilby en rabatt til de som oppgraderer fra PS4 til PS5 siden de får så mye tyn, hvis ikke tror jeg de begår en stor tappe. 
Men, hvis Sony ser de klarer å selge spill til 3000,- så blir sikkert det den nye standarden om ikke så alt for lenge 😄

aaah, da har jeg misforstått, om en må kjøpe hele spillet på nytt for å spille PS5 versionen er dette selvsagt ikke greit, vertfall ikke slik konsoll tilgjengelighets  situasjonen er nå.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Hvorfor så mye oppstandelse over Horizon Forbiden West når det nøyaktig samme skjedde med Ghost of Tsushima DC? På sistnevnte føltes det jo som det gikk forbi i stillhet.  Jeg støtter ikke praksisen og klaget mye på hvordan Ghost of Tsushima håndterte next gen upgraden, ei heller støtter jeg det i Horizon, syns det bare er et litt spesielt fenomen :p 

"No one should be disappointed," Ryan told The Washington Post. "The PS5 versions of those games [Horizon: Forbidden West and Spider-Man: Miles Morales] are built from the ground up to take advantage of the PS5 feature set, and we have an upgrade path for PS4 users to get the PS5 versions for free. It's about people having choice. I'm really quite pleased about the situation."
 

Er i grunn uttalelsen her som ligger til grunn for irritasjon hos folk. 
Ghost of Thushima har nå vært åpne hele veien, de ga flerspiller gratis til spillet som var helt greit men som ingen visste kom før sent opptil release. 

Spillet kjører bra på ps4 versjon så en trenger ikke oppgradere heller om en ikke vil ha 3D lyd og 4K, men sistnevnte ikke ikke hva jeg ville lagt mest vekt på her. 
 

Er 2 helt forskjellige saker så kan ikke helt sammenlignes når en er ærlig mens den andre er uærlig. 
 

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (56 minutter siden):

aaah, da har jeg misforstått, om en må kjøpe hele spillet på nytt for å spille PS5 versionen er dette selvsagt ikke greit, vertfall ikke slik konsoll tilgjengelighets  situasjonen er nå.

Det må man ikke. Men man må oppgradere til deluxe utgaven av spillet om man ønsker å spille det på både PS4 og PS5 ved lanseringen.

Altså snakk om 100,- mer enn standard utgave, og man får med følgende ekstra i tillegg;

Soundtrack, bok med tegninger fra utvikling av spillet, en tegneserie, 4 in-game items, noen ressurser for bruk i spillet.

Endret av Iki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...