Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

718 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      96
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, CaZpeR said:

Merk at viften også har fått en liten redesign i finnene. Kan være at det kommer en oppdatering som gjør denne mer effektiv. 

Ser identisk ut som Nidec viften. Uansett så er det som det sies i videoen en nedgradering. Ingenting positivt ved å miste så mye av kjøleelementet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MacBain skrev (4 minutter siden):

Ser identisk ut som Nidec viften. Uansett så er det som det sies i videoen en nedgradering. Ingenting positivt ved å miste så mye av kjøleelementet. 

Hvis det er tilfellet så er det ganske dårlig ja 😕 Da virker det som at 5-7 varmegrader har gått på bekostning av noe spart i kobber-utgifter. 👎

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Må vel vente på at noen tester dette skikkelig, at luft ut er varmere kan jo fort være at ny kjøling flytter varmen bedre enn gammel.  tronicsfix eller gamers nexus gjør nok dette ganske snart.

tronicsfix lagde en video hvor man byttet ut flytende metall med vanlig pasta og maskina ble for varm. det sier meg egentlig at det er noe rart, siden en slik gigantisk heatsink med en sånn svær vifte skal fint kjøle rett over 200w med valig pasta.

Endret av leifeinar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, leifeinar said:

Må vel vent på at noen tester dette skikkelig, at luft ut er varmere kan jo fort være at ny kjøling flytter varmen bedre enn gammel.  tronicsfix eller gamers nexus gjør nok dette ganske snart.

Her er det vel ganske enkelt at kjøleren er såpass mye mindre at den naturligvis blir varmere som igjen fører til varmere luft ut bak.
Er jo bare for å spare penger. Tror nok ikke den er i noen faresone, men allikevel en dårligere utgave.

Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Er der bare målt utblåsningstemperatur på +5 så kan godt designet faktisk være bedre.

Har mine tvil når man ser på hvor redusert den kjøleren er at det er noe annet enn negativt for forbrukeren. Nå tror jeg ikke det blir ps4 nivåer på støy men er glad jeg har launch utgaven selv. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, vidor said:

Er der bare målt utblåsningstemperatur på +5 så kan godt designet faktisk være bedre.

Hvis det hadde vært to identiske konsoller så ville det tydet på bedre transport av varmen, men her har de fjernet 300g av kjøleblokken.
Det et dette som fører til temperaturøkningen, noe som ikke er bra, og i kjølesammenheng er +5 ganske mye.

Lenke til kommentar
1 hour ago, MacBain said:

Hvis det hadde vært to identiske konsoller så ville det tydet på bedre transport av varmen, men her har de fjernet 300g av kjøleblokken.
Det et dette som fører til temperaturøkningen, noe som ikke er bra, og i kjølesammenheng er +5 ganske mye.

Hvis vi ikke vet hva som er målt er det vaskelig å si om det er bedre eller værre.

Skulle tro de ønsker å slå to fluer i en smekk, nemlig å redusere kostnader samtidig som en beholder eller forbedrer kjøleeffeten. Logisk sett ønsker nok Sony at konsollene skal fungere så lenge de tjener penger på salg av produkter og tjenester til den.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, vidor said:

Hvis vi ikke vet hva som er målt er det vaskelig å si om det er bedre eller værre.

Skulle tro de ønsker å slå to fluer i en smekk, nemlig å redusere kostnader samtidig som en beholder eller forbedrer kjøleeffeten. Logisk sett ønsker nok Sony at konsollene skal fungere så lenge de tjener penger på salg av produkter og tjenester til den.

De har vel konkludert med at den første kjøleblokken kanskje var "overkill", men hvis du ser på videoen og sammenligner de to så er det en betydelig reduksjon i størrelsen og dermed kjøleeffekten. Tviler på at dette går ut over holdbarheten, men personlig vil jeg heller ha en PS5 som veier 300g mer og kjører -5 kjøligere 🙂.

Lenke til kommentar

Apple er jo kjent for å godta mer varme for å redusere støy. Dette igjen gir maskinene dårligere holdbarhet som igjen promoterer nysalg. For dem fungerer åpenbart en slik modell. Sony har interesse av at ting skal fungere lenge for å optimalisere salg over tid.

Om selve chipen blir varmere så er det som du sier negativt. Det at Sony måtte gå til det skritt å bruke liquid metal sier vel litt om at de har skviset hardware temmelig langt, så for min del henger det ikke helt på greip at de bevisst lanserer en dårligere kjøleløsning.

Lenke til kommentar

Sony har vel nylig uttalt seg om at de nå ikke lenger taper penger på hver konsoll de selger. Så dette er jo klart et grep de har tatt for å kutte kostnader i produksjonen. Ikke bare har de krympet størrelsen på kjøleren, de har også fjernet antenner knyttet til wifi/bt brikken. Dette er jo endringer som kun gagner Sony og ikke forbrukeren.

Hvor mye det har å si i praksis vil nok andre tester vise, men ville nok vært mer skeptisk til å gjemme denne i en mediehylle nå. 

Lenke til kommentar

Virker litt som det er en generell trend å kostnadsoptimalisere så mye at de går direkte ut over kundene. Produsentene prøver så godt de kan å skjule slikt, men er det et populært nok produkt pleier slikt å komme relativt raskt ut offentlig.

Teknisk sett hadde nok MS den beste løsningen i denne generasjonen, men de har også en rimelig utømmelig pengebinge som Sony mangler. Det forklarer nok en god del av det som skjer og har skjedd. 

Sony sitt ess i ermet er kvaliteten på hva som slippes av spill, så det er nok det som kommer til å berge dem om de fremdeles satser på den fronten. MS gjør i alle fall det de kan på alle områder for å konkurrere. PS4 var for meg en nobrainer, men ting forandrer seg, selv om Sony har opparbeidet seg veldig mye goodwill.

Lenke til kommentar
4 hours ago, vidor said:

Virker litt som det er en generell trend å kostnadsoptimalisere så mye at de går direkte ut over kundene. Produsentene prøver så godt de kan å skjule slikt, men er det et populært nok produkt pleier slikt å komme relativt raskt ut offentlig.

Teknisk sett hadde nok MS den beste løsningen i denne generasjonen, men de har også en rimelig utømmelig pengebinge som Sony mangler. Det forklarer nok en god del av det som skjer og har skjedd. 

Sony sitt ess i ermet er kvaliteten på hva som slippes av spill, så det er nok det som kommer til å berge dem om de fremdeles satser på den fronten. MS gjør i alle fall det de kan på alle områder for å konkurrere. PS4 var for meg en nobrainer, men ting forandrer seg, selv om Sony har opparbeidet seg veldig mye goodwill.

Her er i hvert fall forskjellen mellom de to. Ikke så rent ubetydelig. Mye kobber som er borte der.
Minner meg om Xbox 360 heatsinkene i motsatt rekkefølge, begynte med liten og RROD og endte opp med en svær 😄.

heatsink.thumb.jpeg.65df87df2aee6f31b565d9de4349d125.jpeg

Lenke til kommentar
20 minutes ago, vidor said:

Det kan se ut som de nye PS5 modellene faktisk er bedre.

https://venturebeat.com/2021/08/30/the-new-playstation-5-model-is-not-actually-worse/

Ingenting der som nevner at den er bedre, de bare antyder at den mest sannsynlig ikke er dårligere, noe den er når den har en dårligere kjøler som gjør at den blir +5 varmere. Dette har sikkert ikke noen praktisk betydning, men fakta er at den har en dårligere kjøler, hvis du ikke bruker PS5 til å varme opp rommet så er det en litt dårligere utgave teknisk sett.
Men, forståelig valg fra Sony sin side hvis det ikke går utover ytelsen eller holdbarheten da den sikkert er betydelig billigere å bygge samt frakte. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, MacBain said:

hvis du ikke bruker PS5 til å varme opp rommet så er det en litt dårligere utgave teknisk sett

Er du sikker på det? Alle konsoller bruker like mye strøm, og utvikler dermed like mye varme. Kobber og aluminium spiser ikke varme, den bare hjelper med å lede uønsket varme ut av kabinettet. 

Om den ene konsollens ut-luft er varmere enn den andre den jo være mer effektiv til å lede varme. Om den ikke fungerte ville jo varmen vært på innsiden av kabinettet og kokt CPU og minne. Noen som har temp på CPU-kjerner eller minne på den nye revisjonen?

Lenke til kommentar
MacBain skrev (22 timer siden):

Hvis det hadde vært to identiske konsoller så ville det tydet på bedre transport av varmen, men her har de fjernet 300g av kjøleblokken.

Er det ikkje motsatt då? Om det er identiske konsoller/kjøleelement, der den eine blåser varmere enn den andre, er det naturlig å tenke at den eine konsollen "kjører varmt"

Derimot om ein har 2 forskjellige kjøleelement, og ein måler "eksosen", er det ikkje nødvendigvis at dei har ulik temperatur inne på komponentene. 

Det at lufta som kjem ut er varmere, betyr nødvendigvis ikkje at komponentene er varmere, når ein har redusert kjøleelementet.

CPU lager varme. Den varmen skal flyttes ut ved hjelp av kjøleelementet. Går den igjennom ein voldsom kjøleribbe, er den kjøligere når den kjem ut

CPU lager varme. Den varmen skal flyttes ut ved hjelp av kjøleelementet. Går den igjennom ein litt mindre kjøleribbe, er den litt varmere når den kjem ut.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar

Jeg husker at en eller annen nettside erstattet liquid metal med pasta. Lufta ut av konsollen ble kjøligere og resultatet ble at konsollen overopphetet.

Jeg tror at kombinasjonen ny vifte og annen heatsink har effektivisert luftstrømmen slik at den slipper raskere ut og dermed er luft ut varmere.

Jeg tror også Sony har testet dette nok til å vite bedre enn de fleste.

*edit - venter på at noen måler temperaturen inni konsollen.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (29 minutter siden):

Jeg husker at en eller annen nettside erstattet liquid metal med pasta. Lufta ut av konsollen ble kjøligere og resultatet ble at konsollen overopphetet.

Det har nok meir med forskjellen på evnen til å lede varme mellom flytende metall og pasta. Dette er mellom cpu og kjøleelementet. Kan flytende metall lede varmen fra cpu til kjøleelementet meir effektivt, vil varmen ledes ut meir effektivt, og ein får kjøligere system. Dog varmere luft, akkurat i "eksosen." 

Retroman skrev (34 minutter siden):

Jeg tror at kombinasjonen ny vifte og annen heatsink har effektivisert luftstrømmen slik at den slipper raskere ut og dermed er luft ut varmere.

Eg lener meir på at systemene er veldig like, dog med mindre heatsink, vil eksosen være varmere, men systemet være lik temperatur. Små forskjeller. Mindre heatsink, litt bedre vifte, litt høgere varme på eksosen, lik temp på komponentene.

Uansett ville eg aldri tatt nåke Austin Evans sier for god fisk. Det er ikkje tilfeldig at han måler eksosen, og ikkje tar seg bryet med å måle interne temperaturer. Alt for å stryke sin fanbase på ryggen, og gi eit stikk i retning Playstation. Om det vises at PS har økt temperaturen på interne komponenter, til fordel for billigere produksjon, er det ikkje Austin Evans som har klart å avduke det. Meir etterforskning er nødvendig. Og det står dessverre ikkje søppelkanalen til AE for. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...