Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Da har vel dere sugd til dere all informasjon som er mulig i dag også? Hva tenker dere?

Selv er jeg veldig glad DualSense får all den positive tilbakemeldingens som jeg håpet den ville. Virker som folk er mer gira på den en noe annet egentlig. Resten er nok veldig lett å ta for gitt i idag...

Men er skuffende hvordan backwards compatibility er synes jeg. Lav oppløsning som på PS4Pro versjoner og ingen andre forbedringer. Dem fleste spill ifra denne generasjonen vil jo se ganske så mye bedre ut på SeriesX med høyere oppløsning (4K vs 1440p) og 16x anisotropic filtering samt auto hdr. Så det er jo litt skuffende.

Ellers så synes jeg det dukker opp spørsmål som irriterer meg at vi ikke vet. Noe så tullete som om det følger med en USB C lade kabel til kontrollen. Det er anmelder som sier det ikke gjør det.. (Nettavisen). Hvordan er butikken? VRR ser ut til å ikke være aktiv overhode i følge DigitalFoundry.

Og hvorfor har ikke PS5 quick resume av flere spill som SeriesX? Det er jo en genial funksjon som kommer til å bli super populær. Er det ikke mulig eller har ikke Sony engang tenkt på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvin skrev (19 minutter siden):

 

 

Red Dead Redemption 2

- Xbox Series X: 1m4s

- PS5: 1m5s
 

FFXV

 Xbox Series X: 48s

- PS5: 1m10s

Destiny 2

- Xbox Series X: 42s

- PS5: 57s

MH World

- Xbox Series X: 35s

- PS5: 51s

Arkham Knight

- Xbox Series X: 58s

- PS5: 1m7s

The new speed king

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Ezio said:

Red Dead Redemption 2

- Xbox Series X: 1m4s

- PS5: 1m5s
 

FFXV

 Xbox Series X: 48s

- PS5: 1m10s

Destiny 2

- Xbox Series X: 42s

- PS5: 57s

MH World

- Xbox Series X: 35s

- PS5: 51s

Arkham Knight

- Xbox Series X: 58s

- PS5: 1m7s

The new speed king

Vent på de ordentlige testene av spill som faktisk er laget for disse konsollene, AC Valhalla, Dirt 5, Legion osv. Bakoverkompatibilitet er nok en veldig dårlig måte å måle faktisk performance her på, men, Xbox har en fordel, ingen tvil.

Bare se på Miles Morales, mye mer omfattende enn bakoverkompatible titler. Under to sekunder fra meny til in-game. Helt vilt.

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selvin skrev (Akkurat nå):

Vent påde ordnentlige testene av spill som faktisk er laget for disse konsollene, AC Valhalla, Dirt 5, Legion osv. Bakoverkompatibilitet er nok en veldig dårlig åte å måle faktisk performance her på, men, Xbox har en fordel, ingen tvil.

Bare se på Miles Morales, mye mer omfattende enn bakoverkompatibilitet titler. Under to sekunder fra meny til in-game. Helt vilt.

Jepp. Dem snakker litt løst rundt nå om at dette kan være pga Jaguar CPU'n i dem eldre (dagens) konsollene som fungerer som en slags flaskehals for PS5. Men om det er noe i det er i lufta enda... 

Lenke til kommentar
LarZen skrev (14 minutter siden):

Da har vel dere sugd til dere all informasjon som er mulig i dag også? Hva tenker dere?

Selv er jeg veldig glad DualSense får all den positive tilbakemeldingens som jeg håpet den ville. Virker som folk er mer gira på den en noe annet egentlig. Resten er nok veldig lett å ta for gitt i idag...

Men er skuffende hvordan backwards compatibility er synes jeg. Lav oppløsning som på PS4Pro versjoner og ingen andre forbedringer. Dem fleste spill ifra denne generasjonen vil jo se ganske så mye bedre ut på SeriesX med høyere oppløsning (4K vs 1440p) og 16x anisotropic filtering samt auto hdr. Så det er jo litt skuffende.

Ellers så synes jeg det dukker opp spørsmål som irriterer meg at vi ikke vet. Noe så tullete som om det følger med en USB C lade kabel til kontrollen. Det er anmelder som sier det ikke gjør det.. (Nettavisen). Hvordan er butikken? VRR ser ut til å ikke være aktiv overhode i følge DigitalFoundry.

Og hvorfor har ikke PS5 quick resume av flere spill som SeriesX? Det er jo en genial funksjon som kommer til å bli super populær. Er det ikke mulig eller har ikke Sony engang tenkt på det?

Bryr meg absolutt ingenting om gamle spill. At folk har tid og planer om å spille slikt når det er så mye bra nytt som kommer forstår jeg ikke. 😆

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (3 minutter siden):

Bryr meg absolutt ingenting om gamle spill. At folk har tid og planer om å spille slikt når det er så mye bra nytt som kommer forstår jeg ikke. 😆

Bakoverkompatibilitet ender egentlig bare opp med å være en ubrukt feature etter 1-2 års tid for min del. Men jeg digga det på PS3. Jeg hadde personlig aldri en PS2 og fikk da spilt 5-10 storklassikere fra gamle tider som er blant mine beste spillopplevelser gjennom tidene. Jeg forstår det for de som skifter mellom Sony/MS og ikke har hatt forrige generasjon. Da betyr det litt.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (10 minutter siden):

Bryr meg absolutt ingenting om gamle spill. At folk har tid og planer om å spille slikt når det er så mye bra nytt som kommer forstår jeg ikke. 😆

Må være en skikkelig hardcore gamer du da som har spilt alt som er kommet ut til PS4. Selv har jeg litt å finne på uten spilling at det er fortsatt HAUGEVIS av spill jeg ikke har spilt enda. Spill som er ifølge anmeldere og spillere fantastiske. Mange av dem store PlayStation exclusive jeg nå kan spille i 60FPS. Så det gleder jeg meg veldig til. 

Vært PC gamer i flere tiår hvor spill nye som gamle har verdi så at konsoll platformer nå ikke kaster fantastiske spill på dynga når en ny maskin kommer er fantastisk. Takk X86 ❤️

Endret av LarZen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selvin skrev (22 minutter siden):

Vent på de ordentlige testene av spill som faktisk er laget for disse konsollene, AC Valhalla, Dirt 5, Legion osv. Bakoverkompatibilitet er nok en veldig dårlig måte å måle faktisk performance her på, men, Xbox har en fordel, ingen tvil.

Bare se på Miles Morales, mye mer omfattende enn bakoverkompatible titler. Under to sekunder fra meny til in-game. Helt vilt.

Stemmer. Alt som kommer ut på forrige gen er ubrukelig og uspillbart på dette stadiet. Alle har spilt absolutt alt. Så det har jo selvsagt ikke noe å si.

Bare å se på Miles Morales? Så vi skal bruke et spill som kun er tilgjengelig på en platform for å måle noe. Daså

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, LarZen said:

Da har vel dere sugd til dere all informasjon som er mulig i dag også? Hva tenker dere?

Selv er jeg veldig glad DualSense får all den positive tilbakemeldingens som jeg håpet den ville. Virker som folk er mer gira på den en noe annet egentlig. Resten er nok veldig lett å ta for gitt i idag...

Men er skuffende hvordan backwards compatibility er synes jeg. Lav oppløsning som på PS4Pro versjoner og ingen andre forbedringer. Dem fleste spill ifra denne generasjonen vil jo se ganske så mye bedre ut på SeriesX med høyere oppløsning (4K vs 1440p) og 16x anisotropic filtering samt auto hdr. Så det er jo litt skuffende.

Ellers så synes jeg det dukker opp spørsmål som irriterer meg at vi ikke vet. Noe så tullete som om det følger med en USB C lade kabel til kontrollen. Det er anmelder som sier det ikke gjør det.. (Nettavisen). Hvordan er butikken? VRR ser ut til å ikke være aktiv overhode i følge DigitalFoundry.

Og hvorfor har ikke PS5 quick resume av flere spill som SeriesX? Det er jo en genial funksjon som kommer til å bli super populær. Er det ikke mulig eller har ikke Sony engang tenkt på det?

Litt skuffende at det ikke finnes noe Quick Resume-ekvivalent på PS5, virker som en bra funksjon på Xbox. Men, på grunn av veldig raske lastetider tror jeg ikke dette blir et stort problem.

Hvorfor har ikke PS5 VRR, ALLM eller 1440p? Merkelig.

At expandable SSD ikke støttes ved release er ikke overraskende, Cerny sa dette tilbake i mars under Road to PS5. Det kommer, og er løst på en mye bedre måtte sammenlignet med Xbox.

Men at man ikke kan flytte PS5-spill til USB cold storage håper jeg de fikser, hvorfor det ikke skal være støttet virker også veldig merkelig. 

Ellers fornøyd, ser frem til å få PS5 på trappa  om under to uker :) DualSense og Tempest lover veldig godt, og kortere lastetider, det er gull for familiefedre med begrense spilletid.

Ladeledning til kontrolleren følges med, bekreftes overalt. Er også bekreftet at HDMI-kabelen er 2.1 - som jo ikke er overraskende, Sony er ikke dumme.

Endret av Selvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man sparer mye mer tid enn man tror med en funksjon som quick resume enn man tror uansett om laste tidene er ekstremt korte så slipper man ikke unna det minuttet hver gang med forskjellige skjermer med selskaps navn etc når man starter et spill. Det slipper man med quick resume. Det at man ikke kan flytte ting til en HHD er vel ikke sp vanskelig å skjønne. Er for at folk MÅ kjøpe en SSD som er kompatibel med PS5. 

Endret av Raul07
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Ezio said:

Stemmer. Alt som kommer ut på forrige gen er ubrukelig og uspillbart på dette stadiet. Alle har spilt absolutt alt. Så det har jo selvsagt ikke noe å si.

Bare å se på Miles Morales? Så vi skal bruke et spill som kun er tilgjengelig på en platform for å måle noe. Daså

 

Det viser at spill som er native for plattformen kjører helt annerledes enn bakoverkompatible spill. Vil være lignende for Xbox, men ser ut til at Xbox implementerer bakoverkompatibilitet bedre, uten å potensielt klokke ned slik PS5 gjør. Sammenligner ingenting, er kun for å illustrere poenget :)

 

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
1 minute ago, Raul07 said:

Man sparer mye mer tid enn man tror med en funksjon som quick resume enn man tror uansett om laste tidene er ekstremt korte så slipper man ikke unna det minuttet hver gang med forskjellige skjermer med selskaps navn etc når man starter et spill. Det slipper man med quick resume.

Virker absolutt som en lovende funksjon, og som sagt, er skuffet over at PS5 ikke kommer med noe lignende. Som nevnt, mindre dødtid er ekstremt mye verdt for oss som har lite spilletid generelt. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Selvin said:

Virker absolutt som en lovende funksjon, og som sagt, er skuffet over at PS5 ikke kommer med noe lignende. Som nevnt, mindre dødtid er ekstremt mye verdt for oss som har lite spilletid generelt. 

Men jeg er en av dem som faktisk aldri har brukt mellomlagring på dagens konsoller :p Kommer nok ikke til å bevist bruke den funksjonen. 

Lenke til kommentar
Selvin skrev (9 minutter siden):

Det viser at spill som er native for plattformen kjører helt annerledes enn bakoverkompatible spill. Vil være tilsvarende for Xbox. Sammenligner ingenting, er kun for å illustrere poenget :)

Det viser ikke noe om hvor kjapt det hadde kjørt på andre platformer. Noe som er temmelig vesentlig når man antyder at konsollen er en "speed king". Da må det settes opp med hva de andre konsollene også klarer og da kan man rett og slett ikke bruke Morales som et eksempel. 

Om konsollen er kun "kjapp" for ekslusive PS5 spill så vil jeg ikke akkurat si at det er noe "speed king" uavhengig om hvor kjapp den faktisk er. Når man måler hastighet så må man sette det opp med hva andre klarer.

Det blir som å løpe 60 meter konk hvor man selv er den eneste som deltar og konkluderer med uansett hva man fullfører med som raskt. Man får se hvordan det blir med hastighet på de andre titlene som faktisk er tilgjengelig på alle plattformer.

Om Xbox klarer 95% av titlene uavhengig av gammelt eller nytt raskere mens Sony kun klarer ekslsuive spill som kun kommer ut på PS. Så er Xbox en raskere konsoll. Men det jo ubetydelig antar jeg.
 

Lenke til kommentar
LarZen skrev (1 time siden):

Da har vel dere sugd til dere all informasjon som er mulig i dag også? Hva tenker dere?

Selv er jeg veldig glad DualSense får all den positive tilbakemeldingens som jeg håpet den ville. Virker som folk er mer gira på den en noe annet egentlig. Resten er nok veldig lett å ta for gitt i idag...

Men er skuffende hvordan backwards compatibility er synes jeg. Lav oppløsning som på PS4Pro versjoner og ingen andre forbedringer. Dem fleste spill ifra denne generasjonen vil jo se ganske så mye bedre ut på SeriesX med høyere oppløsning (4K vs 1440p) og 16x anisotropic filtering samt auto hdr. Så det er jo litt skuffende.

Ellers så synes jeg det dukker opp spørsmål som irriterer meg at vi ikke vet. Noe så tullete som om det følger med en USB C lade kabel til kontrollen. Det er anmelder som sier det ikke gjør det.. (Nettavisen). Hvordan er butikken? VRR ser ut til å ikke være aktiv overhode i følge DigitalFoundry.

Og hvorfor har ikke PS5 quick resume av flere spill som SeriesX? Det er jo en genial funksjon som kommer til å bli super populær. Er det ikke mulig eller har ikke Sony engang tenkt på det?

Jeg var skråsikker på at Sony hadde sin egen greie med "quick resume", men neida. Skuffende. Og så dette jeg leser om at gamle spill blei eid av Xbox når det kommer til lastetid lol. Dette er sikkert ting som kommer...etter hvert. Nye spill kommer nok til å rase avgårde i en heidundrendes fart! Men det virker jo litt halvhjerta for å være ærlig. Veldig synd Sony ikke tar BC like seriøst som MS altså.
 

Når det er sagt er jeg veldig avslappet nå til hele lanseringen, og stresser ikke. Men jeg gleder meg utrolig mye til å teste Dual Sense, den høster jo utvilsomt fantastisk god omtale rundt om!

Endret av Mala
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Ezio said:

Det viser ikke noe om hvor kjapt det hadde kjørt på andre platformer. Noe som er temmelig vesentlig når man antyder at konsollen er en "speed king". Da må det settes opp med hva de andre konsollene også klarer og da kan man rett og slett ikke bruke Morales som et eksempel. 

Om konsollen er kun "kjapp" for ekslusive PS5 spill så vil jeg ikke akkurat si at det er noe "speed king" uavhengig om hvor kjapp den faktisk er. Når man måler hastighet så må man sette det opp med hva andre klarer.

Det blir som å løpe 60 meter konk hvor man selv er den eneste som deltar og konkluderer med uansett hva man fullfører med som raskt. Man får se hvordan det blir med hastighet på de andre titlene som faktisk er tilgjengelig på alle plattformer.

Om Xbox klarer 95% av titlene uavhengig av gammelt eller nytt raskere mens Sony kun klarer ekslsuive spill som kun kommer ut på PS. Så er Xbox en raskere konsoll. Men det jo ubetydelig antar jeg.
 

Og derfor sier jeg at man må vente og heller sammenligne multiplatform native spill, og ikke bakoverkompatible spill eller console exclusives. Så vi er enige. Miles var kun som sagt for å gi et eksempel på et platform-native spill.

Speed King som sies i den Youtube-videoen, det sammenlignes jo med lignende løsninger, og da konkluderer de med at det er imponerende. Det tas ikke ut av løse luften slik du viser til i eksempelet ditt.

PS5 er på papiret king sammenlignet med Xbox uansett hva gjelder SSD-hastighet - 5.5 vs 2.4 GB/s. Og det er ikke medregnet Kraken og Oodle texture som igjen bør øke den forskjellen enda mer.

Men som vi er enige om, vi må ha ordentlige, platform-native head-to-heads her for å se hva dette faktisk betyr i praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LarZen skrev (1 time siden):

Da har vel dere sugd til dere all informasjon som er mulig i dag også? Hva tenker dere?

Grafikken er betydelig bedre.

Spillene ser ut til å være av god kvalitet.

Digital foundry sin test av backcompat ser serdeles god ut.

Og alle skryter av kontrolleren.

 

Det jeg synes er mest spennende av det jeg har sett idag er det at de starter et spill på 4 sekunder, fra man logger inn på en avslått maskin.

Det er høyst imponerende.

Ezio skrev (1 time siden):

Red Dead Redemption 2

- Xbox Series X: 1m4s

- PS5: 1m5s
...

Hellblade:

- Xsx: 35,7s

- ps5: 32,6s

 

Osv.

Det å plukke enkelte spill (nevner også at destiny får en patch/update for begge konsollene) som viser at den ene er bedre enn den andre for øyeblikket sier svært lite, særlig når man også finner tall andre veien.

 

Raul07 skrev (50 minutter siden):

Man sparer mye mer tid enn man tror med en funksjon som quick resume enn man tror uansett om laste tidene er ekstremt korte så slipper man ikke unna det minuttet hver gang med forskjellige skjermer med selskaps navn etc når man starter et spill. Det slipper man med quick resume.

Stemmer ikke.

Miles morales starter som sagt på 4 sekunder.

Hvor kommer det minuttet med logoer inn?

 

Lenke til kommentar

Dette med Quick Resume er jo noe som fort kan komme med en oppdatering senere. Disse konsollene er jo temmelig dynamiske med kontinuerlig forbedringer så det at noe ikke er der til lansering forhindrer det ikke fra å komme i en oppdatering om 1 mnd, 3 mnd, 6 mnd, 9 mnd osv..

Enig i at det er litt skuffende og merkelig at Sony ikke har tenkt på dette. Spesielt med tanke på at Sony selger en Digital Only konsoll. Quick Resume er jo først og fremst relevant for de som skaffer spill digitalt da vinninga går jo fort opp i spinninga når du må dra rææva ut av sofaen for å bytte disc når du skal bytte spill uansett.

For min del så blir det nok lite Quick Resume uansett. Prisene på spill i PlayStation Store er jo fremdeles alt for høy sammenlignet med fysisk kopi i butikken til at jeg betaler såpass mye ekstra for det. Alle spillene som er ute foreløpig får jeg til 150-170 kr billigere om jeg kjøper det fra Elkjøp sammenlignet med PlayStation Store. Det er litt for stor prisforskjell tatt i betraktning hvor mange spill jeg ender opp med å kjøpe gjennom en konsollgenerasjon.

Hadde håpet at Sony nå som de kommer med en Digital Only konsoll skulle bli mer konkurransedyktig på pris. Eventuelt selge digitale spill via butikk ala det vi har hatt på PC i årevis hvor den fysiske kopien du kjøper i butikk bare inneholder en Steam kode, Origin kode osv. Men virker ikke som det blir sånn.

Xbox Series X stiller jo helt annerledes her i all den tid de har et en så latterlig bra løsning via Xbox Game Pass. Så der ville jeg jo fått alle spillene digitalt til en helt latterlig god pris uansett via Game Pass.

Dette med håndkontrollen er svært gledelig og utformingen ser ut til å gjøre den til den første PlayStation håndkontrolleren jeg kommer til å like. Bare synd de enda ikke har tatt til fornuften og gått for asynkrone analogstikker. Det er det eneste som mangler før jeg ikke lenger føler at det er nedtur å bruke PlayStation håndkontroller istedenfor Xbox håndkontroller. Til og med Nintendo har jo med sin Prokontroller til Nintendo Switch gått over til asynkrone analogstikker. Nå er det faktisk bare Sony som er igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...