Jump to content

Rosewell1983

Medlemmer
  • Content Count

    429
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

29 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hva vet du om hva vanlige folk er? Jeg vet hva som kjennetegner venstre siden. Det er veldig typisk for dere å bli følsomme, skrike og generelt lage bråk. Tror mer på fantasi og følelser. Vanlige folk er ikke venstre. De er også høyre og i midten.
  2. Liberals...er det ikke noen som er midt imellom demokrater og republicans? Litt i senter av det politiske spektrum? De er visstnok ekstremt få tror jeg
  3. Har det ikke alt å gjøre med abort debatten? Det å føde er noe unikt som kun kvinner kan gjøre. Mennesker er seksuelt dimorfisk noe som betyr det er kun 2 kjønn i menneskearten. Går ikke ann å identifisere seg vekk fra kroppen. Jeg synes det er nedlatende retorikk når det blir debattert om abort og noen ikke klarer å nevne kvinner engang. Ordet kvinne betyr jo bare "hunnkjønn av menneske arten" eller noe i den duren. Litt rart på norsk så jeg sier det på engelsk "woman=human female".
  4. Noe annet som er typisk liberals/venstre siden er at de anklager konservative for å drive krig mot kvinner. Jeg ser også mange innlegg fra de på venstre siden og de klarer ikke å nevne "women" i innlegg som handler om abort/kvinner. I mange innlegg blir ikke kvinner nevnt engang. Blir istedenfor omtalt som "people with uterus" eller "pregnant people". Latterlig. Gi kvinner respekten de fortjener, la de bli anerkjent for den jobben de gjør hadde jeg sagt til demokratene/liberals
  5. Husker jeg ble skuffet av forrige diablo spill. Men jeg hadde feil forventninger. Dette er et spill som har kort singleplayer (if any) hvor man skal gjenta spillet om og om igjen og hele tiden samle bedre gear?
  6. Takk for infoen. Men folk får bruke de pronomen de selv ønsker. Ser de en dame så bruker de "hun". Folk klarer å se forskjell på mann/dame så de får selv velge om hun eller han er korrekt.
  7. Eg syns Pedro snakker bra engelsk uansett hvilken aksent han bruker. Dessverre er det en del folk som tenker: hvis man ikke gir folk inntrykk av at man er født og oppvokst i england/usa så snakker man dårlig engelsk
  8. Jeg selv ønsker kun en 125cc scooter så jeg synes det godt kan være forskjellige regler avhengig om det er automat eller manuell giring man ønsker. Automat er så mye enklere, men det er litt irriterende med forsinkelse i aksellerasjonen. Jeg er nå redd for at byråkratene ikke tenker likt som meg. At de fleste som lager disse reglene er eldre og vil "kjøre trygt" i bil. Jeg har ventet siden slutten av 2018, håpet ble enda mindre når FRP mistet samferdselminister posten. Nå har jeg gått til innkjøp av bil istedenfor en 125cc scooter. Det latterlige er at siden jeg tok lappen før 2013 så kan jeg kjøre en 1000cc 3hjuling men ikke lov å kjøre en 125cc scooter.
  9. Som en annen i tråden sa "Atpåtil kjører de fleste bare 3-4 måneder i året, og begynner nesten på nytt hver vår. Jeg har f.eks. kjørt i 10 år, og er på ingen måte utlært, og alt må trenes på for å holde det vedlike.". En person som kjører året rundt på en 50cc moped skal alså ikke få lettere tilgang til A1 (eller B kode 138) og 75cc ekstra fordi det er kjempefarlig. Men, en person som kjører kun 3-4mnd pr år og som starter hver MC sesong med rustne kunnskaper kan fint sette seg på en 1000c motorsykkel uten at noen reagerer. Det synes jeg er litt galt. Kan man ikke tilpasse regelverket slik at alle blir fornøyd? Ikke la folk med billappen automatisk få førerret til moped. Krev at før de får enkel tilgang til A1 faktisk tar mopedlappen o.l. og har den i 2-3år før de kan få forenklet tilgang til A1 eller kode 138.
  10. Jeg ser noen argumenter du har som jeg kan si meg enig i når du legger de frem slik du gjør. Men jeg selv er vel påvirket av mine egne erfaringer da og går mot strømmen. Men du tar utgangspunkt i at de fleste kjører kun MC ca 3mnd i året? Jeg vet ikke hvor mange andre er som meg. Men moped er min hovedkilde for transport og for meg varer hver sesong 365dager. Jeg er avhengig av et kjøretøy for å komme til jobb kl 5:30 og det er ingen problem for meg om det er snø og is ute. Jeg kjører alikevel. For meg er det uaktuelt å kjøre bil igjen. Det er et for dyrt kjøretøy. Jeg prøvde meg på klasse A, men etter en cost-benefit analyse ga jeg opp forsøket etter 7 dobbeltimer. Å betale nesten 2000kr for ca 55min i kjøregården på forus i rogaland var uaktuelt og ikke ha mulighet for privat øving gjorde at det tok tid. Men jeg lærte at masse CC er skummelt. Å kjøre rundt med 700cc var skummelt synes jeg. 125cc scooter hadde vært bedre for meg. Hvorfor skulle ikke jeg få lettere tilgang til A1? Etter 16år synes jeg at jeg kunne fortjent lettere tilgang til A1 etter noen timer hos kjøreskole som oppfriskningskurs. da uten å måtte stille krav som førerprøve osv. Hvorfor kunne ikke regelverket tatt hensyn til at det finnes personligheter som er bedre egnet enn andre til å få lettere tilgang til A1? Det er ikke akkurat 1000cc vi snakker om heller. Å måtte kreve førerprøve trenger ikke bevise noen ting. Jeg som kjører moped/scooter ser jo nesten hver dag bilister som har klart førerprøven, men som hadde mistet lappen vis politiet hadde sett det samme som meg. For 3mnd siden kjørte jeg i midten i kjørefeltet mitt. I en 40sone. Alikevel kommer denne bilisten å tar en forbikjøring sakte. Legger seg inn igjen å presser meg mot autovernet og da lå jeg ved bilens bakre dør. Først når jeg legger merke til at bilisten har en lang båttilhenger skvetter jeg. Hadde kanskje ikke skjedd vis jeg hadde hatt motorkraft til å kjøre 55kmt i 40sonen istedenfor bare 46.
  11. 125cc er definitivt farligere, men hvor mye avhenger av personen som kjører. At evt antall ulykker går opp ved lettere tilgang til A1/B138 trenger ikke nødvendigvis være pga manglende opplæring. Istedenfor å skjære alle over 1 kan kan man ikke heller ta hensyn til at det finnes flere personligheter i flere aldre? En 30åring har kanskje ikke det samme behovet som en 18åring å vise seg frem å tøffe seg. Jeg synes det fint kunne blitt forskjellige krav basert på alder, tidligere kjøreerfaring, tidligere skadehistorikk osv Noen vil kanskje bare ha et kjøretøy man kan holde fartsgrensen med evt litt større motor som man kan kjøre med lavere omdreining. Synes det er galt vis personer (gjerne basert på egen tidligere erfaring) skal være imot en endring som vil være positiv for mange andre mennesker. Det jeg er redd for er det er for mange regler som ikke er nøyaktige nok, at reglene gir rom for tolkning og svarene kan variere enormt fra person til person. Feks ved flere A1 kjøretøy på veien så øker jo sjansen for at man faktisk møter på en sjåfør som ønsker å kjøre ved siden av deg. Ikke foran eller bak, men ved siden av deg med faren det medfører. Var utrolig kjipt at FRP gikk ut av regjering, da går vel forslaget aldri igjennom.
  12. Det er jo bare spekulasjoner om hva det kommer til å koste og hvordan opplegget kommer til å bli. Det har stort sett vært kun snakk om A1 i denne tråden. Får inntrykk av at de fleste vil kun ha A1 når de snakker om lett-MC. Klasse A1 skal gi internasjonal førererett og må ha førerprøve osv. Denne vil nok koste en del selv om det blir noe enklere tilgang. Noen nevnte 15k tidligere i tråden. "B kode 138" er den klassen som er mest revolusjonerende og er planlagt å gi enklest, billigst og raskest tilgang til A1. Her var det snakk om få timer teori på kjøreskole, noen timer i trafikken samt null oppkjøring/førerprøve. Jeg finner det sannsynlig at denne også blir billigere enn en ren A1 Er det noen i denne tråden som faktisk har bestemt seg for A1 eller kode 138? Selv om de skal kun kjøre i Norge? Jeg ønsker "B kode 138" raskest mulig. At det blir uten førerprøve trenger ikke bety noe som helst.
  13. Jeg får bare beskjed om at videoene er "private".
  14. Jeg håper sterkt det blir mulig å få billappen påstemplet med kode 139. Jeg selv er ikke så interessert i lettere vei til A1 da. Men synes dette tar unødvendig lang tid. Dette ble jo nevnt i november ish i 2018 og "skulle" være klar innen mars var det vel. Nå er det snart gått 1 år =D
×
×
  • Create New...