Gå til innhold

ID.3: 40 prosent billigere å bygge enn e-Golf


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke så rart at den billigere når man bygge bil fra bunnen av over et flatt batteri og tilpasser karosseriet til motor som sikkert er optimalisert på drift og produksjonskostnader.

Sparer nok noe på at det er bakhjulsdrift også.

Og til slutt plastic-fantastisk dashbord med skjermer som ser ut som er blitt glemt i utgangspunktet, men kastet inn i all hast etterpå, sparer de sikkert mye på. I tillegg nesten ikke knapper, men gjemt funksjoner i menyer og undermenyer.

Med slikt minimalistisk dashbord med 'ettermonterte' skjermer så er det dessverre slutt for premium følelsen som vi har i dagens e-Golf (dessverre snur neste fossil Golf seg også mot denne knappe mangelen). Premium perioden dessverre går mot slutten.

Synes myndighetene (Norge og EU) må på banen og kreve fysiske knapper og mindre meny trykking på touch skjermer for at biler skal bli typegodkjent.

https://www.dinside.no/motor/dette-er-den-nye-livsfaren-i-trafikken/71366593

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
O.A.G. skrev (1 time siden):

 

Synes myndighetene (Norge og EU) må på banen og kreve fysiske knapper og mindre meny trykking på touch skjermer for at biler skal bli typegodkjent.

https://www.dinside.no/motor/dette-er-den-nye-livsfaren-i-trafikken/71366593

 

Ikke farlig med med skjerm, såfremt UI er intuitivt satt opp, og basics kan styres fra ratt.

Synes det er verre med alle gjemte knapper. Prøvd Leaf? I så fall - aktiver propilot mens du kjører. Hint: knapp nr1 finnes bak og under rattet til venstre ved siden av knappen til rattvarmen, med 97% identisk symbol på knappen. Det er forøvrig 6 knapper i denn klyngen.

Endret av Klykken-
  • Liker 6
Lenke til kommentar

@O.A.G
Enig med deg her. Det gir en billig følelse over hele kjerra. De store skjermene vi har i dagens biler begynner å bli et problem. Selv om du dimmer de helt ned, bidrar de til å blende sjåføren ganske betydelig. Jo mørkere det blir utenfor, jo værre blir det.

@The Very End

Hvis det er noen trøst er det du kaller "boomer" generasjonen sannsynligvis de siste som faktisk får anledning til å kjøre selv.
Dagens fjortiser kommer enten ikke til å ha råd når de passerer 50, eller de kommer ikke til å få lov av myndighetene til å kjøre selv forde det blir regnet som for farlig for de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette illustrerer egentlig ganske godt hvordan å hvile på ens laurbærblad kan ha katastrofale følger, spesielt i et "dog eat dog", aggressivt fritt marked.

For ørtende gang:

Samtlige bilprodusenter sov totalt i timen inntil Tesla dukket opp. Bare så begynte de å våkne.

Samtlige "store" (VW, BMW, Audi, Renault, Ford etc) satt og sitter enda på ufattelig mye erfaring som bildesignere/produsenter, de har både fabrikker, kapital, know-how, forbindelser og merkevarene sine.

Så nå det VW egentlig sier er at den overprisede E-Golfen, som ALLE VISSTE VAR OVERPRISET, var i tillegg et lappeverk og en nødløsning basert på bensinbil som fikk "nytt liv" ved å være bygget om på en nokså mangelfull måte til elbil. But that's not all! Det man fikk som helhetlig omtrent all-inclusive løsning hos Tesla - kunne man få hos VW. Bare... så snart man tikket av for alle de ekstrautstyrs-opsjonene ble prisen helt uholdbar ifht hva man fikk.

Dette er omtrent bilverdens Nokia da Apple kom på banen, bare at de hadde mer å gå på og våknet til slutt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror dette blir en suksessbil i Europa. VW vet hva som selger og til hvilken pris. Prissetting av bil er sammensatt av mange faktorer, delepriser og produksjonstid betyr noe, men nedbetaling av utviklingskostnader (inkludert ny produksjonslinje) og garantivilkår spiller også inn. Jeg tror ID.3 treffer veldig godt i det mellom-europeiske markedet. Tysk normal-kvalitet til normal pris pleier å bety suksess for VW.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
nessuno skrev (1 time siden):

Dette illustrerer egentlig ganske godt hvordan å hvile på ens laurbærblad kan ha katastrofale følger, spesielt i et "dog eat dog", aggressivt fritt marked.

For ørtende gang:

Samtlige bilprodusenter sov totalt i timen inntil Tesla dukket opp. Bare så begynte de å våkne.

Samtlige "store" (VW, BMW, Audi, Renault, Ford etc) satt og sitter enda på ufattelig mye erfaring som bildesignere/produsenter, de har både fabrikker, kapital, know-how, forbindelser og merkevarene sine.

Så nå det VW egentlig sier er at den overprisede E-Golfen, som ALLE VISSTE VAR OVERPRISET, var i tillegg et lappeverk og en nødløsning basert på bensinbil som fikk "nytt liv" ved å være bygget om på en nokså mangelfull måte til elbil. But that's not all! Det man fikk som helhetlig omtrent all-inclusive løsning hos Tesla - kunne man få hos VW. Bare... så snart man tikket av for alle de ekstrautstyrs-opsjonene ble prisen helt uholdbar ifht hva man fikk.

Dette er omtrent bilverdens Nokia da Apple kom på banen, bare at de hadde mer å gå på og våknet til slutt.

For det første så er jo e-Golf en vellykket og populær elbil. Skulle en mistenke noe, så måtte det være at den har vært underspriset i det norske markedet tatt i betraktning at den i følge nessuno "er et lappverk basert på bensinbil som fikk "nytt liv" ved å være bygget om på en nokså mangelfull måte til elbil".

Sannheten er jo at denne Golf'en ble designet for å ha både BEV-drivverk og fossilt drivverk. Jeg finner det naturlig at VW gikk forsiktig inn i elbilmarkedet. Ingen bilprodusenter i verden har hittil klart å få stort salg av sine elbiler. Tesla er vel verdens største med ca 30.000 i måneden, noe som er ca 0,45% av verdens bilproduksjon.

VW inngang i elbilmarkedet er omfattende og risikofylt satsing. Håper de lykkes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 timer siden):

For det første så er jo e-Golf en vellykket og populær elbil. Skulle en mistenke noe, så måtte det være at den har vært underspriset i det norske markedet tatt i betraktning at den i følge nessuno "er et lappverk basert på bensinbil som fikk "nytt liv" ved å være bygget om på en nokså mangelfull måte til elbil".

Sannheten er jo at denne Golf'en ble designet for å ha både BEV-drivverk og fossilt drivverk. Jeg finner det naturlig at VW gikk forsiktig inn i elbilmarkedet. Ingen bilprodusenter i verden har hittil klart å få stort salg av sine elbiler. Tesla er vel verdens største med ca 30.000 i måneden, noe som er ca 0,45% av verdens bilproduksjon.

VW inngang i elbilmarkedet er omfattende og risikofylt satsing. Håper de lykkes!

Vel det var en måte å se det på... den andre måten er å se nærmeste konkurrentene som tilbyr det omtrent samme (Leaf, Ioniq etc) og se på prisene der, så lese nøye gjennom artikkelen og se at VW selv sa (!!) at ID.3 ulikt Golfen skal faktisk bygges nytt og ikke være en beskjeden ombygging (og derav prisen).

Jeg vet ikke hvor mye mer enn "the horse's mouth" dette kan bli når VW selv per def innrømmer dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det at de har en play og pause knapp på speed og bremsepedal viser meg et desperat forsøk på å være kule/moderne.

http://motori.quotidiano.net/wp-content/uploads/2019/09/Volkswagen-ID3-41-1200x800.jpg

Bare husk det folkens, hvis du glemmer hva som er hva, så er det bare å løfte litt på beina og kikke ned i mørket. Etter det er det akkurat likt en kasettspiller.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Klykken- said:

Ikke farlig med med skjerm, såfremt UI er intuitivt satt opp, og basics kan styres fra ratt.

Synes det er verre med alle gjemte knapper. Prøvd Leaf? I så fall - aktiver propilot mens du kjører. Hint: knapp nr1 finnes bak og under rattet til venstre ved siden av knappen til rattvarmen, med 97% identisk symbol på knappen. Det er forøvrig 6 knapper i denn klyngen.

Hæ? Er du full?

Kjører nyeste Leaf og alle knappene for ProPilot sitter ved høyre tommel på rattet. Sikker på at du ikke prøver å åpner ladeluka eller skru av "krabbelyden" mens du kjører på motorveien? ;)

Å rette ut armen til venstre for å sette på rattvarmen (der man før hadde lysbryter på biler) når ma setter seg inn i bilen en kald vintermorgen er ingen issue men luksus.

Er så glad for at Leaf har fornuftige og solide knapper kontra å måtte betjene alt fra en teit touchskjerm mens man kjører bil. Er helt enig med svensken i denne artikkelen.

Ved neste bilbytte vil det med fornuftig knapplayout være en av tingene jeg ønsker å ha med meg videre. Biler som har prøvde å gjøre seg selv til en smarttelefon vil havne lenger ned på kjøpslisten.  Når det er sagt nyter jeg hver dag AndroidAuto både med og uten tråd og det er den foretrukne integreringen på mobil/bil for min del.


EDIT:
Det du snakker om er muligheten til å deaktivere "stearing assist" manuelt for ProPilot systemet. Dette har en knapp ved rattvarmeren eller kan gjøres via rattknappene på venstre tommel.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Theo343 said:

Det du snakker om er muligheten til å deaktivere "stearing assist" manuelt for ProPilot systemet. Dette har en knapp ved rattvarmeren eller kan gjøres via rattknappene på venstre tommel.

Høres fortsatt litt tungvindt ut.. Til tross for at Tesla ikke har noe knapper har de faktisk en spake til dette ved å benytte girspaken.
En gang ned - Adaptiv Cruisecontrol
To ganger ned - Autopilot
Opp - Avbryt

Farten finjusterer man på tommehjulet på rattet. Ruller man sakte justerer man 1km\t rullet man kjapt justerer man 5km\t.
Dytter man rullehjulet sidelengs justerer man avstand til bilen forran.

Vet ikke om det kan gjøres mye enklere..

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):


EDIT:
Det du snakker om er muligheten til å deaktivere "stearing assist" manuelt for ProPilot systemet. Dette har en knapp ved rattvarmeren eller kan gjøres via rattknappene på venstre tommel.

Jeg lånte en Leaf for en tid tilbake for å prøvekjøre nytypen. Mulig det er et engangstilfelle å aktivere propilot, men syntes det var hinsides knotete å slå på dette mens jeg kjørte i alle fall, med mye leting. Tror det totalt var tre trykk for å slå på det der. Stemmer det? 
Ellers husker jeg at knappen på rattet var en blå bil med en ring rundt. Intuitivt og forklarende (??). Og ikke nok med det, men når det først var påslått så forsøkte den å å dra seg over i motgående kjørefelt på e6.

Enda godt det er et engangstilfelle at man må bak rattet for å få på PP i så fall.

Lenke til kommentar

- Du trenger ikke forhold deg til å "aktivere propilot", alt er der og du bruker det som i andre biler.
- Det er 2 trykk på rattet.  (bruk og sett hastighet)
- Det blå ikonet på knappen er intuitivt formet som et beacon/radarsignal. Man kan gjøre det så vanskelig eller enkelt man vil men jeg skjønte uten info hva som gjorde hva. Jeg kom fra bil uten CC, ACC eller bedre.
- Min leaf har aldri dratt seg over i motsatt kjørefelt på E6 (alle biler sliter der det er avkjøring og påkjøring, som er noe helt annet).

Quote

Enda godt det er et engangstilfelle at man må bak rattet for å få på PP i så fall.

Det er feil. Du må ikke "bak rattet" i det hele tatt og ei heller inn i menyene.
Å snakke ned et produkt før man kjenner det blir bare litt rart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Høres fortsatt litt tungvindt ut.. Til tross for at Tesla ikke har noe knapper har de faktisk en spake til dette ved å benytte girspaken.
En gang ned - Adaptiv Cruisecontrol
To ganger ned - Autopilot
Opp - Avbryt

Farten finjusterer man på tommehjulet på rattet. Ruller man sakte justerer man 1km\t rullet man kjapt justerer man 5km\t.
Dytter man rullehjulet sidelengs justerer man avstand til bilen forran.

Vet ikke om det kan gjøres mye enklere..

Knappen som nevnes der er snakk om fullstendig avslåing av "steering assist", noe man altså ikke skal trenge å gjøre noe særlig.

Men man kan velge "modus" på knappen på rattet. Justering av hastighet gjøres også på "opp ned" rattknapp eller pedal og rattknapp.

Ser ikke hvorfor det skal være enklere å ta handen av rattet og trykke på noe fremfor å ha begge hendene på rattet og trykke på noe :). Men det er vel preferanser.

Synes man det er vanskelig ville jeg vært bekymret for føreren i bilen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, Theo343 said:

Det er snakk om en manuell overstyring. Man kan velge alt på den ene propilot knappen på rattet. Justering av hastighet gjøres også med 1 knapp eller pedal og 1 knapp.

Ser ikke hvorfor det skal være enklere å ta handen av rattet og trykke på noe fremfor å ha begge hendene på rattet og trykke på noe :).
Men det er vel preferanser.

Girspaken er bak rattet så man tar aldri handa bort. Er en vanlig spake som de fleste biler styrer viskerne med.

Lenke til kommentar

Ah, jeg glemte at amerikanskje biler har tradisjon for å ha "girspaken" i rattkonsollen. Uansett, tenker jeg at begge systemene fungerer helt fint og om man synes det andre er "mer tungvidt" så er det som regel fordi man ikke har kjørt det i særlig grad selv og vent seg til et annet system :).

Synes ikke systemet du nevner virker tungvindt og vet at Leafen sitt ikke er det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja amerikanske biler har spaken der. Utrolig hendig for å bytte raskt mellom gir når man skal parkere kronglete.

Har aldri prøvd leaf, men sier bare at jeg tror ikke det kunne vært enklere enn på Model 3. Alt på dette bildet er alt man bruker (unntatt skjermen) for å styre autopilot og cruisecontrol.

 

Tesla-Model-3-volume-steering-wheel-cont

Kan tillogmed ta ned girspaken 5 ganger for å starte en sang med kubjeller (need more cowbell). Hvor nyttig det er kan definitivt diskuteres men må innrømme jeg lo når jeg oppdaga det.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...