Jump to content

KLAB19

Medlemmer
  • Content Count

    80
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

116 :)
  1. Har da prøvekjørt flere slike Tesla modeller. Lurer fremdeles på hvorfor så mange kjøper de med alle barnesykdommene de fremdeles har. Ikke har jeg sittet godt i noen av dem heller. Men, men... Folk har vel sine preferanser.
  2. Et godt over gjennomsnitet patetisk navn på det nye redningshelikopteret. Folkesjelen kommer nok opp med noe bedre etter hvert. Vil tro det latterlige "offisielle" navnet ganske fort forsviner ut i tiden, og det med rette.
  3. Foreslår at vi henger en 600Kva generator på den motoren å ser hvor lenge den varer på maks last (lading)...? Avsluttningen antar jeg kan bli en studie i røyk og flyvende metallveler
  4. Avgiftsystemet i Norge har favorisert rene elbiler og paralell hybrider. Desverre har seriehybriden, som jeg mener burde være ideell her i Norge, falt i gjennom i det systemet. Hvis vi ser på paralellhybridene så har så å si samtlige en "elektrisk rekkevidde" på 50 km. Det er primært forde målesyklusen for utslipp var basert på 41 km. Ved å legge til en elmotor og et lite batteri ville altså paralellhybridene få kunstig lave utslippstall basert på de standardiserte testene, og avgifter der etter. Realiteten er desverre at de fleste paralellhybridene bruker mere drivstoff enn en ren ICE bil, med mindre førern er svært aktiv med lading når de kan. En seriehybrid med 200 km reell elektrisk rekkevidde + rekkeviddeforlenger ville i praksis fungert utmerket som ren elbil i hverdagen for de aller fleste, og hatt den ekstra rekkeviddesikkeheten opp til hytta som vi nordmenn er så glede i. Tatt i betrakning at tilgangen til batterier er en industriell utfordring om dagen, og vel den utfordringer som for øyeblikket legger mest begrensning på produksjon og salg av elbiler, så kan vel det å prioritere monster batteripakker i premium biler sies å være lite hensiktsmessig. Hvis utslippene var hovedfokus ville jeg heller hatt 100 seriehybrider med 200 km e rekkevidde og generator på veien, enn 10 Tesla/e-Tron med lang e rekkvidde og 90 rene ICE biler. Realiteten er at bilfabrikkene lager de bilene de mener de kan selge, og de bilene de mener de kan tjene mest på basert på de resursene de har tilgjengelig. Da får vi paralellhybrider og premium elbiler slik markedet og kjøretøyforskriftene er nå.
  5. Fjerner du partikkelfilter og katalysator så er ikke bilen lengre godkjent, den vil være ulovlig å bruke og du vil ikke få den gjennom en PKK (EU-Kontroll). Du kan ikke stille bilfabrikkene til ansvar for det, da det alltid vil være kreative personer der ute som vil finne måter å omgå de systemene de måtte ønske. Men tross det utgjør de en liten brøkdel av totalen, og neppe hovedutfordringen. Hvor forurenset luften i byene er kommer vel ann på hva du bruker som referanse. Ta Oslo som et eksempel. Lufta i Oslo har neppe vært renere enn det den er nå siden vikingetiden, og garantert ikke hvis du ser på luftkvaliteten fra 1800 og frem til nå. Alle de virkelig store forurensningskildene er for lengst borte. Slik som tungindustri, omfattende kull og vedfyring samt mangelen på renovasjon (utedasser og slikt) og den omfattende bruken av hester til transport. Det meste av trafikken er også rutet utenom sentrum og langt i tunell. De norske byene har gjort kvantesprang på luftforurensing bare de siste 30-40 årene. problemet med byer er at de historisk sett har vært samlingssteder for handel. Skal du ha absolutt ren luft i byen, så er løsningen å bli kvitt alle folka, og helst alle bygningene også. Så lenge du har masse mennesker på ett sted, vil du i realiteten ikke klare å redusere forurensningen, selv om du fjerner alle former for transport ut over apostlenes hester. Prøv å sett opp avgassmåling i et vanlig rom og inviter et par venner på middag, så skjønner du fort hva jeg mener. Rensekravene til nye ICE er faktisk allerede så høye at eksosen i enkelte tilfeller har lavere måleverdier enn innsugslufta. Da blir det lite kost/nytteverdi i å innføre stadig strengere krav som er svært vanskelig å tilfredstille. Hvis målet er å fjerne ICE fullstendig fra markedet så bør man heller være ærlige på det. Men da må man også være forberet til å ta de utfordringene som kommer med at nye løsninger, som at transport kan bli mangelvare eller det at det faktisk ikke kommer noen fullgode alternativer. Det er fremdeles langt igjen før el og hydrogenbiler vil være i stand til å ertatte ICE bilen fullstendig. Det voldsomme fokuset på å avlive personbilen ser jeg på som en avledningsmanøver. Det blir for ensidig hvis det virkelig er global forurensning man vil til livs. Blant annet produksjon og transport av forbruksvarer fra Asia og Kina burde komme mye høyere opp på agendan hvis forurensning virkelig var tema.
  6. Med dagens EURO 6 standard er er utslippene redusert til en lite komma nede i hjørnet, sammenlignet med hva det var for bare 20 år siden. Å redusere det komma til et "halvt komma" vil ikke bidra mye til å redusere utslippene av NOx, partikkler og kreftfremkallende stoff. Men vil være ekstremt krevende å produsere. Spørsmålet er om kostnaden faktisk står i forhold til det man ønsker å oppnå?
  7. Den var bygget som seriehybrid hvor tanken var at når batteriet begynte å nærme seg tomt så skulle bensinmotoren gi rekkeviddeforlengelse. Jeg mener det var nevnt at bensinmotoren startet ved ca 30% batterikapasitet. Bakgrunnen for 9 liters bensintank var et det er et maks krav i California for å komme inn under en eller annen forskrift. Litt usikker på hva du mener med at den hadde mindre batteri? Når den kom hadde den samme batterikapasitet som en ren I3 elbil. I3 er vel nå på tredje eller fjerde batterikonfigurasjon og det er godt mulig REX ikke ble prioritert oppdatert mot slutten. Tilbakemeldigen fra BMW importøren var at i de få utgavene som ble solgt var bensinmotoren så å si ikke i bruk, altså var det en svært effektiv hybrid som primært gikk på strøm, noe vi vel neppe kan si om mange av de andre hybridene? Dagens utgave av I3 med 120 Ah batteri har nok bedre rekkevidde enn den opprinnelige REX hadde når den kom, men det har mere med prioritet i utvikling enn tilgang på teknologi å gjøre. At prisen på REX var 30% høyere enn ren BEV utgaven, samt at du ikke fikk noen av elbilfordele bidro nok at modellen ikke ble veldig poppulær. Utviklingen på elbil har jo gått ganske fort. Leste en gang en analytiker som påstod at en elbil med 330 km reell rekkevidde bruksmessig ville være direkte sammenlignbar med en bensin/diesel bil for de aller fleste brukerene. Det stemmer godt overens med mine egne erfaringer. Slike elbiler begynner det jo å bli godt utvalg i nå, men det var det ikke den gangen I3REX var aktuell. BTW: Det eneste som mangler for at elbil skal bli en fullgod erstattning for familiebilen nå, er hengerfeste og firehjulstrekk til en fornuftig pris
  8. Sett i et historisk perspektiv så har utslippene fra nye personbiler gått dramatisk ned siden EURO X normene trådte i kraft i 1992. Industrien har gjort kvantesprang og teknologien i en ny bil i dag holder veldig høy presisjon, på bekostning av kompleksitet og produksjonskostnad. Man har for lengst plukket de lavthengende fruktene, og det ser vi tydelig på alle de triksene som benyttes for å få kjøretøyene gjennom nåløyet i målestandardene. Enda en innstramming vil ha store kostnader, men vil ha liten reell effekt på klima, utover det at en mere krevende produksjon i alle ledd også vil være en produksjon med høyere utslipp og mere bruk av resurser som det kan være lite av.. Spørsmålet er hva man ønsker å oppnå? Hvis det å avlive personbilen er et mål i seg selv så bør man vel heller bare forby personbiler like godt først som sist? Det store spørsmålet som da dukker opp er hva som kommer i steden, både transport og sammfunnsmessig..?
  9. Det var jo en glimmrende seriehybrid på markedet i BMW I3 REX, men den falt igjennom i avgiftsystemet og ble urimelig dyr. Dagens "hybrid" biler er i realiteten en ICE bil med et lite batteri for å tilpasse seg avgiftsnormene. Skal en hybrid ha noe for seg bør den ha minst 100km reell rekkevidde på batteri. Det er det meg bekjent ingen som har i dag.
  10. Oppsummert har altså 2020 så langt vært et svært heldig år for fornybart fordi værforholdene har vært optimale med tanke på fornybar energiproduksjon? Derfor vil de nå fjerne backup energiproduksjonen... Hva har de tenkt å gjøre den dagen værforholdene ikke er fullt så optimale da..?
  11. I USA er det ikke vanlig med 3 fas i boliger. De har basert seg mye mere på en fas fra fordeling og ut, og heller kjørt mere strøm på den ene en fasen. Du får i alle fall 40~50 A på utekontakt med en fas der borte. Et raskt søk på div maskinforum osv vil gi deg en haug med kreative løsninger for å konvertere fra en til tre faser....
  12. Hvis investorene ikke har fått med seg at omfanget av vindkraftutbyggingen vi ser nå ville bli kontrovesielt, så har de seg selv å takke. Mye tyder på at de har satset på at svake politikere og sterke lobby organisasjoner skulle klare å holde de nasjonale styringsorganene i sjakk. Vi er alle tjent med at investoren ikke lykkes med det.
  13. En naturlig utvikling. Nå som kritisk masse i form av nok som skal resirkuleres etter hvert blir tilgjengeli, er det bare naturlig at det også kommer løsninger for resirkulering og gjenvinning av materialene i disse batteriene. Foreløping har batteriene holdt over all forventning. Skulle det vise seg at det blir et marked for utskifting av batterier så vil det helt sikkert komme ettermarkedsløsninger for det også.
  14. Med noen års erfaring med VW sin "We Conect" tjeneste kan jeg bare si _good løkk_ til den løsningen. Vurderte å bytte bil for et år siden, men VW insisterer på å holde fjernstyringe av forvarming som gissel i appen sin så ble det lite aktuelt. I følge selger "var dette fikset nå", men da jeg sa: "fint, da tar vi med i kontrakten at dere betaler meg 500kr hver gang det ikke virker" så var han vist ikke så sikker på at det var fikset like vel.... Mulig jeg er gammeldags og sær, men når det gjelder bil så mener jeg at f&#%skapet skal starte når jeg vrir om nøkkelen, og innstillingene skal være slik jeg hadde stilt de inn når jeg parkerte. Jeg er veldig lite fasinert av at fabrikken skal kunne tukle med min bil sånn som det passer dem. Det bør i alle fall inn i kontrakten at hvis de gjør endringer som er ugunstige for meg i forhold til forige versjon, så kan jeg kreve en betydelig erstattning fra fabrikken. Og da tenker jeg det bør være minst seks siffer i summen.
  15. Det har også noe med leveringskapasiteten i nettet å gjøre. Snakket med en forhandler for ikke lenge siden om dette. De hadde fått krav fra nettleverandør på over 1 mill for ny forsyningstrafo, før de kunne tenke på å sette opp en hurtiglader...
×
×
  • Create New...