Jump to content

O.A.G.

Medlemmer
  • Content Count

    194
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

164 :)
  1. Samme tåpelige displayet foran fører hvor man ikke kan få opp NAVI kart med trafikk, som på ID.3? Nå har Volkswagen flott AID på e-Golf, T-roc med fler, hvor man kan gå opp kart og trafikk rett foran fører uten å flytte blikket til siden. Så kaster de godt utviklet produkt 'på havet' med et mindre og tåpelig display. HUD erstatter ikke fullt NAVI kart, men et godt supplement. Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden og ødelegge for seg selv.
  2. Med tanke på brann så er den jo ikke den løsningen tett. I tillegg så leder den regnvann bort fra veibanen noe som både minsker jo faren for vannplaning og i tillegg mindre energiforbruk på grunn av mindre rullemotstand enn om alt vannet ville kommet ned i veien.
  3. Det gjenstår å se. Vinner APene valget og tar med Miljøpartiet De Gale så blir det nok bråstopp på veibygging. Bare se hvordan de ødelegger for bilkjøring i Oslo. Også for elbiler!
  4. Ren kW pris opp til 80 % og så begynner minutt taksameteret å løpe i tillegg. Raskere og raskere jo nærmere 100 % man kommer. Da tror jeg folk er flinkere til å slippe til neste i køen når ladehastigheten synker. Prosenten på SOC får jo laderen fra bilen så det ligger bare i villigheten til ladeoperatørene å få programmeringen for slik prismodell. ?
  5. Mye kan nok begrenses ved å ikke reise mellom kontinenter uten at det er strengt nødvendig i embeds medfør. Videre så er det i enkelte områder for mange mennesker så tettheten og trengselen inn på ville dyr blir for stor i tillegg til markeder for ville levende dyr.
  6. Enig. ? Bare se hvor godt e-Golf fortsatt selger til tross for begrenset rekkevidde. Ordentlig interiør. Ikke en designstudie hvor det ser ut til at de glemte betjening av funksjoner så de nærmest kastet inn ett par nettbrett med dobbeltsidig tape. Ser hel jævlig ut. ?
  7. ACC (i hvert fall i Volkswagen og Audi - de bilene jeg har kjørt) ser ikke stillestående objekter da de ikke skilles fra andre reflekser. ACC krever radarreflekser fra objekter med en viss hastighet i samme retning for å oppfatte det som et form for kjøretøy. Og dermed regulere hastigheten etter det. Anti kollisjon systemene i de bilen jeg har kjørt (gjerne definer som auto stopp eller by assistent) virker bare under 30—40 km/t.
  8. At lagring av strøm i batterier ikke er lønnsomt er ingen 'BOMBE', men det kan være flott backup lokalt hvis noe går galt og man har systemet konstruert på riktig måte (ikke avhengig av nettspenning inn for å levere strøm ut slik rene PV - nett invertere er). Backup løsninger er ikke gratis uansett hvordan man vrir det. Dessverre så ser folk flest kun på økonomi der og da ikke på muligheter på komfort og sikkerhet slikt kan medføre. Ved bygging av nytt hus nå, så skal jeg ha noen kontakter som elektrikker lett kan koble fra resten av forsyningen i sikringskapet og over på UPS kurs hvis jeg på senere tidspunkt får meg inverter og batteribank. Kanske solceller også. Dette skal drive en frysere, kjøleskapene, kjølehjørne, noen få kontakter for lys og ett sted hvor det skal være TV. Huset blir klargjort for det selv om ikke alt blir installert ved bygging.
  9. Bygg de til havs. Det er ikke bare fugler som lider av de, men innsekter også som vi trenger for pollinering av vekster som også innbefatter vår matproduksjon. https://www.nrk.no/norge/tysk-vindkraft-dreper-1200-tonn-insekter-arlig-1.14565780
  10. Ref. "Standard kontaktledning er rimeligst å drifte,...." Uansett så kan man vel komme raskest i gang med delelektrifisering. . I tillegg kan batterilokomotivene brukes som backup løsning når strekningen er helt elektrifisert. Det kan for eksempel være å hente tog hvor kjøreledningen er revet ned og linjen må legges strømløs. . Andre alternativer kan være å bruke ved effektopper i strømnettet eller ustabil strømleveranse.
×
×
  • Create New...