Gå til innhold

Teslas dørhåndtak får skylden for dødsfall


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle oppfordres vel til å ha følgende i bilen.

 

- Førstehjelpsutstyr (kanskje også et lite varmeteppe)

- Brannslukningsapparat (de små for biler)

- Rutehammer / nødhammer (2 siste bør plasseres innen rekkevidde fra førersetet.)

 

Nødhammeren har også verktøy for å skjære av sikkerhetsbeltet. Disse tingene er også for å kunne hjelpe andre i nød.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå var jo en politimann tidlig på stedet. I verste fall er politimannen utstyrt med pistol. Sikt helt øverst på vinduet og vinkle mest mulig opp, så er risikoen minimal.

Se for deg overskriften hvis den kula hadde truffet en svart mann etter å ha knust ruta.

Skytevåpen i en slik sammenheng gir gjerne en betydelig risiko, jeg hadde sannsynligvis ikke skutt på ruta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se for deg overskriften hvis den kula hadde truffet en svart mann etter å ha knust ruta.

Skytevåpen i en slik sammenheng gir gjerne en betydelig risiko, jeg hadde sannsynligvis ikke skutt på ruta.

Nå ville det ikke være det første jeg grep etter. Batong eller en sten hadde vært tidligere. Men om eneste alternativ jeg kunne finne innen rimelig tid var pistolen, så ville jeg brukt den.

 

Etter å ha gått gjennom ruta og (muligens) taket på bilen ville kulen være deformert og ha mistet sin rotasjon, så den ville ikke gått veldig langt eller raskt.

Lenke til kommentar

Nå ville det ikke være det første jeg grep etter. Batong eller en sten hadde vært tidligere. Men om eneste alternativ jeg kunne finne innen rimelig tid var pistolen, så ville jeg brukt den.

 

Etter å ha gått gjennom ruta og (muligens) taket på bilen ville kulen være deformert og ha mistet sin rotasjon, så den ville ikke gått veldig langt eller raskt.

 

Nå kan man bruke pistolens skjefte til å hamre på ruta med, i tillegg til nevnte batong. Ellers går vel de fleste med et nøkkelknippe på seg, slik at å kakke hardt på ruta med nøkkelen ut mellom fingrene, vil nok kunne gjøre ganske mye. Kan eventuelt surre inn hånda si med skjorte/genser/jakke for å beskytte seg selv mot kuttskader i hånda.

Lenke til kommentar

Nå kan man bruke pistolens skjefte til å hamre på ruta med, i tillegg til nevnte batong. Ellers går vel de fleste med et nøkkelknippe på seg, slik at å kakke hardt på ruta med nøkkelen ut mellom fingrene, vil nok kunne gjøre ganske mye. Kan eventuelt surre inn hånda si med skjorte/genser/jakke for å beskytte seg selv mot kuttskader i hånda.

Nøkkelknipe? Har du sett videoene som er her? Det å knuse rutene på nymoderne biler er ikke så lett som folk ser ut til å tru det er. 

 

https://youtu.be/ZYfth9hNlBE?t=549

 

Se gjerne hele, men der starter den med noen som prøver å slå seg inn med noe litt større enn pistolens skjefte. Selv polities batong ville vært en utfordring, når man ser at hammere og slegger ikke fungerer heller, så lenge man slår i midten av ruten. Noe de fleste trur man burde gjøre. Det er jo feil, siden herdingen er hardest og best i midten av rutene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha gått gjennom ruta og (muligens) taket på bilen ville kulen være deformert og ha mistet sin rotasjon, så den ville ikke gått veldig langt eller raskt.

Den ville vært deformert ja men hvor mye kommer an på typen ammunisjon. I noen land bruker politiet ganske solid helmantlet ammunisjon for å ikke skade offeret for mye og noen av disse prosjektilene kan beholde formen overraskende godt selv etter å ha truffet et hardt objekt.

 

Det er også en risiko å avfyre et skudd på kloss hold, å oppnå riktig og fornuftig avstand kan ofte være svært vanskelig.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nøkkelknipe? Har du sett videoene som er her? Det å knuse rutene på nymoderne biler er ikke så lett som folk ser ut til å tru det er. 

 

https://youtu.be/ZYfth9hNlBE?t=549

 

Se gjerne hele, men der starter den med noen som prøver å slå seg inn med noe litt større enn pistolens skjefte. Selv polities batong ville vært en utfordring, når man ser at hammere og slegger ikke fungerer heller, så lenge man slår i midten av ruten. Noe de fleste trur man burde gjøre. Det er jo feil, siden herdingen er hardest og best i midten av rutene. 

 

Tror du glemte eller totalt misset hele poenget med å bruke nøkkelen. Du får nemlig litt av samme effekten som du får ved å bruke disse sikkerhetsglass-hammerne. Nemlig treffpunkt på et veldig lite punkt, fremfor en større flate.

 

Samme med å bruke skjeftet på pistolen, treffer du korrekt får du et lite punkt som hele kraften samles i. Og treffer du i tillegg oppe i et hjørne fremfor midt i ruten, så får du enda bedre effekt av dette. Ren fysikk dette, når man anvender kunnskapen riktig.

 

;-)

Lenke til kommentar

Tror du glemte eller totalt misset hele poenget med å bruke nøkkelen. Du får nemlig litt av samme effekten som du får ved å bruke disse sikkerhetsglass-hammerne. Nemlig treffpunkt på et veldig lite punkt, fremfor en større flate.

 

Samme med å bruke skjeftet på pistolen, treffer du korrekt får du et lite punkt som hele kraften samles i. Og treffer du i tillegg oppe i et hjørne fremfor midt i ruten, så får du enda bedre effekt av dette. Ren fysikk dette, når man anvender kunnskapen riktig.

 

;-)

Trur du fremdeles skal gjøre et forsøk jeg. Du vil slite greit med å klare det. Det er stor forskjell mellom ei nøkkel, og sikkerhetshammeren i kontaktflate. 

 

Se på videoen du har fått linket. De prøver å snu hammeren og treffe med hjørnet bak med en kraft som er mye større enn det du ville klart å fått til med en nøkkel. Selv om det fungerer i Hollywood filmer, så er nok realiteten en annen.

 

https://www.youtube.com/watch?v=l6C5Ytc5Soc

Dette er en video som viser forsøk med verktøy som er designet for nettopp det å knuse glasset (med mye skarpere spiss enn en nøkkel noen sinne ville vært). Dette er i tillegg en eldre bil.

 

Hele formålet med å ha vinduene såpass sterke med temperert glass, er fordi man skal forhindre at folk faller ut av bilen i kollisjoner. Så det er en grunn til at man har herdet dem, samt gjort det slik at de skal takle en smell eller ti. 

 

Dog det finnes et triks, som folk burde lære, og det er at man skal slå i ruten i hjørnene. Da trengs det mye mindre kraft, og da kunne faktisk ei nøkkel ha fungert. Men ikke i midten av vinduet, som er stedet hvor folk flest prøver å knuse vinduet fra. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur du fremdeles skal gjøre et forsøk jeg. Du vil slite greit med å klare det. Det er stor forskjell mellom ei nøkkel, og sikkerhetshammeren i kontaktflate. 

 

Se på videoen du har fått linket. De prøver å snu hammeren og treffe med hjørnet bak med en kraft som er mye større enn det du ville klart å fått til med en nøkkel. Selv om det fungerer i Hollywood filmer, så er nok realiteten en annen.

 

Nok med å se på nøklene mine. Det er riktignok enda spissere på sikkerhetshammere, men de fleste nøkler har "spiss" de og. Og hele poenget er jo å få kraften på et lite punkt fremfor fordelt over en stein eller en slegges kontaktflate.

 

Har for øvrig testet å kaste en passelig stor stein gjennom en bilrute, og der måtte jeg kaste med kanten fremfor den buede flaten før det gav noe skade. Frontruta er naturlig nok kraftigere foliert enn siderutene.

 

Så jeg er temmelig godt klar på hvor mye som skal til for å klare å ødelegge et bilvindu.

Lenke til kommentar

Jeg kom først til en ulykke der føreren var ruset og kjørte av veien. Bilen ble liggende på taket. Føreren hang opp ned i førersete og gjorde ingen tegn på å komme seg ut. Vi hadde nødsentralen på telefonen og spurte hvor lenge han kunne henge opp ned før hun fikk problemer. Vi fikk da beskjed om å få føreren raskt ut på tross av at både politi og ambulanse var på vei.

 

Vi åpnet døren og holdt føreren fast i sete mens en annen på krasjstedet løste sikkerhetsbelte. Vi lyktes i å få føreren ut raskt og uten å knekke nakken på han. Poenget med historien. Ved en ulykke kan du trenge hjelp fra de første som kommer til rimelig raskt. For dem som har sett YouTube videoer av folk som vil knuse vindu på biler vet at det ikke alltid er enkelt.

 

Det kan stå om liv om man ikke kan løse dette raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...