Gå til innhold

Teslas dørhåndtak får skylden for dødsfall


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

på vanlig standard biler? eller biler som har blitt oppgradert til å være skuddsikre eller noe i den duren?

 

får nesten lyst til å ta med slegga å dra innom hugger'n å spørre få teste ut teorien på et knippe ulike biler. :grin2:

 

men kan hende du har rett, bare høres litt merkelig ut :roll:

Du trenger ikke gå rundt og teste. Det finnes YT videoer som illustrerer dette på en grei måte. :p

https://www.youtube.com/watch?v=ZYfth9hNlBE

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At han kjørte fort og kræsja er sjølvsagt ein viktig faktor, og avgjerande i søksmålet, men det interessante i denne saken er korleis bilen oppfører seg, uavhengig av kva som var årsaken til ulykka.

 

Uansett om ein må vente at dørene er deformert så burde det vere mogleg å opne dørene frå utsida i eit sånt tilfelle. Med så mykje sensorar og teknologi så burde vel bilen vore programmert til å gjere dørhåndtakene tilgjengeleg ved ein sånn kollisjon?

 

Brannvesen har sjølvsagt utstyr for å kutte seg inn i ein bil, men det er ein stor fordel om ein kan opne dørene i eit sånt tilfelle. Det kan vere tilfeldig forbipasserande, ambulanse, politi eller andre som kjem til situasjonen før brannvesen.

 

Dette kan óg skje i ei mindre dramatisk ulykke der føraren blir ubevisst. Skulle sjåføren bli ubevisst og hamne med hovudet bøygd framover så kan han bli kvalt. Alt som skal til for å redde vedkomande er å løfte hovudet bakover, noko kven som helst kan få til. Er dørene låst så blir det brått verre.

 

Dette er ikkje berre ei aktuell problemstilling for Tesla, men alle bilar som har denne type design på dørene.

 

Så hvordan løses det når dørhåndtakene faller av grunnet dårlig design..

det er faktisk MANGE biler som dærhåndtakene sitter på "utsiden" av døra. men det er bare 2 små plast klips som holder dørhåndtaket fast..

går du på 90-00 tallet var faktisk normen at dørhåndtakene car festet med 2 små skruer i og plastklips..

 

vinduene er laget som en sikker måte og åpne opp en totalskadet bil.. sidevinduene blir faktisk bare små firkanter med glass hvis du lager et knatt i disse, og etterlater bare støv av 5mm glassbiter.

 

skal du komme noe vei i denne saken, ville jeg brukt batterienes solide sammenkobling mot bilens ramme, og at det kanskje kunne vært tilsvarende bensin/diesel biler, hvor motorene står på "bryte pinner" sånn at en koalisjon vill droppe motoren ned under bilen i stede for igjennom bilens kupe.

 

Men igjen dørhåndtak er bare for åpning av dører under ideale områder, ikke ved kolisjon eller hvis bilen tester yrket som en ubåt.

Lenke til kommentar

Kva er årsaken til at dørene skal forbli låst i ein kollisjon? Det kan sjølvsagt skje mange ting med ei dør som gjer at den uansett ikkje kan opnast, men eg ser ikkje at det skal vere forklaring på at dørene er låst i ein sånn situasjon. Du kan óg ha mange ulykker der døra er heilt uskadd og personar på utsida kan raskt koma seg inn i bilen og yte hjelp dersom døra kan opnast.

 

Ja, det skal lite til for å knuse glaset, men om dørhåndtaket er tilgjengeleg så er det langt raskare og ikkje minst lettare for å få ein person ut. Det er ikkje sikkert dei som kjem til ulykka først har noko til å knuse ruta med eller kjem på å prøve det.

 

Dette gjeld ikkje berre Tesla eller elbilar, men alle bilar på veien. Det burde vere i alles interesse at bilen er designa for at frigjering etter ein kollisjon skal vere lettast mogleg, men eg ser jo at det ikkje er tilfelle.

Lenke til kommentar

Carjacking er nok ein av dei tingene eg bekymrar meg minst for. Vil nokon absolutt ha bilen, så får dei heller ta den. Det er sånt ein har forsikring for. Eg er meir opptatt av sikkerheit for brukarane.

 

Jeg sier ikke at du skal bekymre deg for carjacking, men carjacking er faktisk en av ytterst få ting som automatisk låsing av dørene virker mot. Det fungerer ikke som barnesikring, det er en separat funksjon og løses gjerne ut av innvendig dørhåndtak.

 

Forøvrig er carjacking et relativt voldelig fenomen, så jeg tenker det også regnes som sikkerheten til brukerne. Men siden det ikke er noe vi bekymrer oss for i Norge, er det begrenset motivasjon for å slå på funksjonaliteten her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kva er årsaken til at dørene skal forbli låst i ein kollisjon? Det kan sjølvsagt skje mange ting med ei dør som gjer at den uansett ikkje kan opnast, men eg ser ikkje at det skal vere forklaring på at dørene er låst i ein sånn situasjon. Du kan óg ha mange ulykker der døra er heilt uskadd og personar på utsida kan raskt koma seg inn i bilen og yte hjelp dersom døra kan opnast.

Som forklart tidligere. Dørene vil låses opp og dørhåndtakene stikke ut hvis man havner i en ulykke. Men det skjer ikke om bilens systemer som skal sørge for at dette skjer er ødelagte i ulykken. Da spesielt 12V systemet og elektronikken.

 

Det går så klart alltids an å designe systemer som tåler mer og ikke blir like lett ødelagte. Men hvor skal man trekke grensen? Skal det gå fint å åpne dørene etter en ulykke i 150 km/t? 170 km/t? 200 km/t?

 

Allerede ved 100 km/t er det stor sannsynlighet for at bilen vil være betydelig deformert i en ulykke. Og hva hjelper det egentlig da om man har så gode dørhåndtak at bildørene i teorien ville kunne åpnes, hvis hele bilen er vridd og sammentrykt, slik at det uansett er slik at ingen av dørene kan åpnes uten jekk e.l.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det virker ganske utrolig at kollisjon i 145km/t ikke førte til indre blødninger og død. Sier ganske mye om hvor bra Teslaen er. At brannvesenet ikke knuse ruten å vedkommende ut, ikke fullt så imponerende....

Ja det er merkelig lite fokus på slikt når det kommer til Tesla og ulykker.

 

Som eksempel så driver fortsatt biler å ruller over på elgtesten, mens lite fokus på at man ikke engang kan tippe en Model X.

https://youtu.be/L24xzJkCGdk

 

Og er temmelig sikker på om det var en Toyota eller noe vedkommende hadde kjørt hadde det ikke vært noe oppstyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som vanleg forsvinn mykje informasjon på veien frå kjelda til artikkelen me får.

 

I kjeldeartikkelen står det:

 

According to a wrongful death lawsuit filed in the Circuit Court of Broward County, police officers and bystanders were unable to help Awan as his car filled with fire and smoke. Local firefighting chief Robert Diferdinando told the media at the time: “We have a problem where the car keeps catching fire because the battery pack itself hasn’t drained yet.” According to the lawsuit, Awan had sustained no broken bones or internal injuries, with the cause of his death recorded as smoke inhalation.

 

Der er difor ikkje sikkert brannvesenet var på staden, men ein bør vel kunne vente at politiet er i stand til å knuse ei rute og to.

 

For øvrig står det ingen stad at han kolliderte i 145 km/t. Det står:

 

According to media reports, his car had veered off the road for unknown reasons, leading him to overcorrect the steering and sending it careering across three lanes of traffic at up to 145km/h before crashing into a palm tree.

 

Kva hastigheit han til slutt hadde då han traff treet veit me ikkje, men den kan vere langt under 145 km/t. Det er deakselerasjonen som er farleg, ikkje hastigheita.

 

Frå ein anna artikkel:

 

A Davie police officer arrived at the scene almost immediately after the crash and tried to open the car’s doors, but the handles failed to automatically extend from their retracted positions, the suit claims.

“Without door handles, he could not open the doors," the suit says.

 

Det er jo informasjon som er ganske vesentleg. Kva politimannen prøvde då han fann ut at han ikkje fekk opp døra veit eg ikkje, men det er ikkje utenkeleg at om han hadde fått opp døra med ei gong så kunne livet blitt redda.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo informasjon som er ganske vesentleg. Kva politimannen prøvde då han fann ut at han ikkje fekk opp døra veit eg ikkje, men det er ikkje utenkeleg at om han hadde fått opp døra med ei gong så kunne livet blitt redda.

Det er vel ikke utenkelig. Men det er heller ikke utenkelig at livet hans hadde blitt reddet om politimannen hadde vært snartenkt nok til å knuse ruten. Eller at ulykken ikke ville vært dødelig om det hadde vært autovern eller palmen hadde vært hugget ned dagen før.

 

Vet ikke helt hva som er mest riktig her (minst feil), å saksøke Tesla, å saksøke politiet eller å saksøke veimyndighetene. Men vil anta at det enten blir et forlik eller at Tesla vinner rettsaken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søksmålet og utfallet er eg så veldig ikkje interessert i, men dei tekniske eigenskapane til bilar (Tesla og alle andre) er av interesse, samt korleis design av bilane påverkar ulykkesstatistikken og sjansane for å redusere skadar og dødsfall.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, noen ting vet vi.

Det er at bilen kolliderte, at føreren døde som resultat av brann og at dørene forble låst.

Hvorfor de ikke knuste rutene for å få han ut vet vi ikke, det kan være en rekke ulike årsaker til det.

 

Altså, det er ingen tvil om at dørene forble låst selv om de burde låst seg opp og latt seg åpne fra utsiden. Hvorvidt det er som følge av en feil eller villet design vet ikke jeg ihvertfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det virker ganske utrolig at kollisjon i 145km/t ikke førte til indre blødninger og død. Sier ganske mye om hvor bra Teslaen er. At brannvesenet ikke knuse ruten å vedkommende ut, ikke fullt så imponerende....

 

Nå har vel politiet i USA sine batonger og annet slagvåpen som burde kunne brukes til å knuse ruta med.

 

Forøvrig, min egen elbil, en Hyundai Kona, låser opp dørene når den settes i "Park", men jeg kan stille inn låsing i innstillingene, men hva bilen finner på når man krasjer i opptil eller over 145 km/t er vel litt av akademisk interesse, men det er vel ikke noe en eneste bil er ment å skulle tåle, selv om den designes for å redusere skadevirkningene.

Lenke til kommentar

Hvis du får sleng over tre filer i 145km/t, tilsier vel bremselengden, hastigheten og mangelen på veigrep i en to tonn tung bil at du har sånn ca. 145km/t når du treffer første obstruksjon. Gjetter på at det ikke er å anbefale. Med mindre du kjører en gammel Volvo laget av jernbanesviller, tror jeg lett på det om noen hadde sagt døra ble stuck.

 

Jeg kjører en nyere Volvo og der kosta det meg nettopp noen tusenlapper fordi sløyfa på hyssingen av en dørhåndtak-mekanikk hadde gått opp. Tror ikke det håndtakdesignet kan bryte opp en dør, akkurat. Der var det mer solid før, da de utstyrte bilene med håndtak du kunne løfte den etter.

Lenke til kommentar

Hvis du får sleng over tre filer i 145km/t, tilsier vel bremselengden, hastigheten og mangelen på veigrep i en to tonn tung bil at du har sånn ca. 145km/t når du treffer første obstruksjon.

 

Sannsynligheten for at hastigheten er vesentlig lavere etter å ha fått en sånn sleng er stor, i tillegg burde dørene låst seg opp allerede i det bilen forstod at det gikk til helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker ganske urimelig søksmål. Hvorfor kjøre i 145 km/t i utgangspunktet? Virker som om sjåfør er ansvarlig her utifra beskrivelsen. Brannvesenet har jo redskaper for å kutte dører, fordi når biler kolliderer blir de jo deformerte. Du kan ikke bare åpne døren på en bil som har kjørt 145 km/t uten videre. Så hvordan håndtaket her skal ha skylden? Virker ekstremt søkt.

 

En slags innebygget dødsstraff her altså, for å gjøre noe dumt.

Ikke sikkert det er brannmannskapet som kommer først hver gang.

Om en person i en hel Tesla har et illebefinnende, og trenger førstehjelp. Hvordan kommer man seg inn om vedkommende ikke kan hjelpe til fra innsiden? Vente?

Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke utenkelig. Men det er heller ikke utenkelig at livet hans hadde blitt reddet om politimannen hadde vært snartenkt nok til å knuse ruten. Eller at ulykken ikke ville vært dødelig om det hadde vært autovern eller palmen hadde vært hugget ned dagen før.

 

Eller bedre, ikke kjørt så fort. :)

Er ikke lett å knuse ei rute med bare hendene.

Lenke til kommentar

At dørene ikke kan åpnes etter kraftige kollisjoner er jo alt annet enn unormalt. Det er jo nettopp derfor redningstjenestene har sirkelsager og platekuttere med seg på slike oppdrag. Selv om dørhåndtaket hadde vært tilgjengelig så hadde ikke det hjulpet hvis hele døra stod i spenn i den deformerte ramma.

 

Man får heller ikke sjekka om muligheten er tilstede for å åpne.

Det kan jo også vere at bilen er så lite skadd på førersiden at de ville vere verdt forsøket.

 

Hvermansen kommer ofte først, men har ikke spesialverktøy.

At sekundene og minuttene skal gå uten at man

i det minste kan forsøke noe, er traumatisk også.

Lenke til kommentar

Er dørhandtaket inne så er bilen låst.

Er det i det heletatt noen biler man kan åpne døren på når de er låst? Er ikke litt av poenget at det ikke skal være mulig?

 

(Har vel å merke ikke studert saken - men på min Tesla Model 3 er dørene automatisk låst når bilen står i gir. I visse land må man vel ha slik for at ikke folk skal rane deg som i GTA)

 

Å ha noe spisst for hånden som kan "knerte" ruta må vel vere det enkle svaret, men det er heller ikke så enkelt som det høres ut som.

Kanskje en solid ring(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...