Gå til innhold

Teslas dørhåndtak får skylden for dødsfall


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At han kjørte fort og kræsja er sjølvsagt ein viktig faktor, og avgjerande i søksmålet, men det interessante i denne saken er korleis bilen oppfører seg, uavhengig av kva som var årsaken til ulykka.

 

Uansett om ein må vente at dørene er deformert så burde det vere mogleg å opne dørene frå utsida i eit sånt tilfelle. Med så mykje sensorar og teknologi så burde vel bilen vore programmert til å gjere dørhåndtakene tilgjengeleg ved ein sånn kollisjon?

 

Brannvesen har sjølvsagt utstyr for å kutte seg inn i ein bil, men det er ein stor fordel om ein kan opne dørene i eit sånt tilfelle. Det kan vere tilfeldig forbipasserande, ambulanse, politi eller andre som kjem til situasjonen før brannvesen.

 

Dette kan óg skje i ei mindre dramatisk ulykke der føraren blir ubevisst. Skulle sjåføren bli ubevisst og hamne med hovudet bøygd framover så kan han bli kvalt. Alt som skal til for å redde vedkomande er å løfte hovudet bakover, noko kven som helst kan få til. Er dørene låst så blir det brått verre.

 

Dette er ikkje berre ei aktuell problemstilling for Tesla, men alle bilar som har denne type design på dørene.

Endret av Zeph
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er dørhandtaket inne så er bilen låst.

Er det i det heletatt noen biler man kan åpne døren på når de er låst? Er ikke litt av poenget at det ikke skal være mulig?

 

(Har vel å merke ikke studert saken - men på min Tesla Model 3 er dørene automatisk låst når bilen står i gir. I visse land må man vel ha slik for at ikke folk skal rane deg som i GTA)

Endret av Complexity
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er dørhandtaket inne så er bilen låst.

Er det i det heletatt noen biler man kan åpne døren på når de er låst? Er ikke litt av poenget at det ikke skal være mulig?

 

(Har vel å merke ikke studert saken - men på min Tesla Model 3 er dørene automatisk låst når bilen står i gir. I visse land må man vel ha slik for at ikke folk skal rane deg som i GTA)

 

Det er vel blitt vanleg at dørene blir låst i fart, men dei opnar seg vanlegvis når bilen stoppar og bør i alle fall gjere det ved kollisjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel blitt vanleg at dørene blir låst i fart, men dei opnar seg vanlegvis når bilen stoppar og bør i alle fall gjere det ved kollisjon.

På vår Tahoe så åpner dørene seg kun om bilen står i "park", og jeg tror dette er vanlig på mange Amerikanske biler

 

Jeg låser dørene på min bil når jeg står stille eller kjører sakte, som om jeg kræsjer så er dørene låste..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å knuse vinduet? Og åpne døren med innvendig døråpner? Eller ble det for varmt? I såfall var'n dau allerede!

Er ikke bare bare å knuse nymoderne ruter. Du finner eksempler der selv en slegge ikke klarer det ved gjentatte forsøk.

 

Trikset er å slå helt i hjørnene av ruta. Men for vanlige folk i gata så spørs det hvor allment den kunnskapen er.

 

I dette tilfellet så var det folk som prøvde å komme seg inn i bilen, men ingen klarte å knuse ruta og komme seg inn før batteri brannen slukte alt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker ganske urimelig søksmål. Hvorfor kjøre i 145 km/t i utgangspunktet? Virker som om sjåfør er ansvarlig her utifra beskrivelsen. Brannvesenet har jo redskaper for å kutte dører, fordi når biler kolliderer blir de jo deformerte. Du kan ikke bare åpne døren på en bil som har kjørt 145 km/t uten videre. Så hvordan håndtaket her skal ha skylden? Virker ekstremt søkt.

 

Den norskutviklede hurtigfrigjørinsmetoden går ut på å klippe chassis på begge sider ca ved B-stolpen, kappe taket i to, bruke kjetting og vinsj og trekke bilen fra hverandre, slik at den bretter seg opp som en V opp ned, slik at helsepersonell kan komme til, og slik at man frigjør den eller de som er fastklemte. Hvordan det fungerer på en EL-bil der chassiset er en batteripakke, det vet jeg ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker ganske urimelig søksmål. Hvorfor kjøre i 145 km/t i utgangspunktet? Virker som om sjåfør er ansvarlig her utifra beskrivelsen. Brannvesenet har jo redskaper for å kutte dører, fordi når biler kolliderer blir de jo deformerte. Du kan ikke bare åpne døren på en bil som har kjørt 145 km/t uten videre. Så hvordan håndtaket her skal ha skylden? Virker ekstremt søkt.

 

Det står at sjåføren av ukjent grunn mistet kontrollen over bilen og krysset flere kjørefelt før han kræsjet. Det kan være han fikk et illebefinnende. Fartsgrensen på motorvei i Florida er forøvrig 113 km/t, så det er ikke som det skjedde i 80 sonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel blitt vanleg at dørene blir låst i fart, men dei opnar seg vanlegvis når bilen stoppar (...)

I mine biler åpner ikke låsene seg når bilen stopper (i vanlig bruk). Alternativene er såcidt jeg husker "on/off" - slå det av eller låse seg ut. Det ville forøvrig vært en ganske dårlig effekt mot carjacking om låsen kun beskytter deg mot inntrengere mens den er i fart.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Virker ganske urimelig søksmål. Hvorfor kjøre i 145 km/t i utgangspunktet? Virker som om sjåfør er ansvarlig her utifra beskrivelsen. Brannvesenet har jo redskaper for å kutte dører, fordi når biler kolliderer blir de jo deformerte. Du kan ikke bare åpne døren på en bil som har kjørt 145 km/t uten videre. Så hvordan håndtaket her skal ha skylden? Virker ekstremt søkt.

 

Hvordan skal de kutte dører når det brenner? Han var i live men døde pga at det brant og mannskapene kunne ikke åpne dører pga håndtakene. De hadde ikke tid å bruke kutteren og om de kunne bare åpnet dørene ville de klart å få han ut fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...