Gå til innhold

CDON vil refundere kjøpesummen for defekt produkt - jeg vil ha nok til å kjøpe tilsvarende produkt


Aetius

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (7 timer siden):

Forøvrig bekrefter dette det mange vet om CDON: deres strategi innen reklamasjoner og erstatninger er å gjøre denne prosessen mest mulig tungvint og langsom slik at kunder forhåpentligvis gir opp underveis. Verdt å notere seg..

Tror elkjøp også har denne strategien i større eller mindre grad..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

CDON har virkelig ikke oversikten i det hele tatt! De fraskriver seg alt ansvar fordi dekningskjøpet ble gjort fra en annen forhandler enn CDON. Her er Forbrukertilsynets korte oppsummering av saken, som de sendte CDON, samt CDONs svar.

image.png.a07d67d8bae0f66d5cf7dfcb59a09dfd.png

image.png.695c6a7141d9c879f3c14c78f55d352f.png

 

EDIT: Jeg så plutselig at rekkefølgen på disse var omvendt av hva jeg først postet. Kan dermed se ut som om CDON har misforstått og trodd saken gjelder klage på erstatningsenheten.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Sexylubb1 said:

Virker litt sent i prosessen å late som om de har rett/ikke forstår nå. Det hjelper vel ikke akkurat deres sak å gjøre dette lenger? 

Ja, jeg sitter nå og lurer på om de ikke evner å forstå saken og reglene, eller ikke ønsker å forstå samme. Eventuelt begge deler.

Lenke til kommentar

Jeg spurte forresten Forbrukertilsynet om de hadde noe estimat for når saken ville behandles, og fikk dette svaret:

Quote

Saken vil sannsynligvis bli behandlet i et utvalgsmøte i løpet av januar-måneden. Etter utvalgsmøte tar det vanligvis ca. 2-3 uker før partene mottar vedtaket i posten.

 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, :utakt said:

Tenk at en sak som startet høsten 2019 enda ikke er løst. Vi skriver snart 2022. 

Jeg har måttet forholde meg til CDON kundeservice én gang. Jeg har ikke lagt igjen en krone der siden, aldri, aldri mer! All sympati trådstarter, lykke til. 

Takk for det. Egentlig begynte saken i januar 2019, da jeg først ble oppmerksom på designfeilen i CPUen og tok kontakt med Synology og CDON om den.

For å oppsummere hva feilen dreier seg om, til glede for nye lesere:
En krets i CPUen er opprinnelig designet for seriell-port og andre lav-kapasitets protokoller som ikke er i bruk lenger. Derfor blir den i stedet brukt til å styre boot-sekvensen, som ikke krever så mye uansett. Praktisk, men problemet er at den i C2000-serien er feildesignet og kan brenne ut etter oppstart. Det oppdager man kun når enheten slås av og ikke kan startes på nytt. CPUen er loddet på hovedkortet, og kan ikke byttes. Nytt hovedkort er (var) mulig, men like dyrt som ny maskin. Det er altså helt og holdent en fabrikasjonsfeil.

Lenke til kommentar

Enda et svar fra CDON, og dette hadde nesten vært morsomt hadde det ikke vært for at det er ca to år siden de fikk denne informasjonen:

image.png.5578666930f7fdf4082e95701871780e.png

De sammenligner altså her sin egen pris INKL MVA med prisen fra Digital Impuls EKS MVA og avviser kravet av den grunn.

For ordens skyld: 14240 pluss 25% MVA = 17800, som igjen er lik 12429 pluss 5731, nøyaktig det som er mitt krav (pluss forsinkelsesrente)

EDIT: Dessuten, som jeg har påpekt tidligere, har ikke CDON lov til å ensidig heve kjøpet mot mine protester, ihht Forbrukerkjøpslovens § 45, første ledd annet punktum: «Selgeren kan ikke heve etter at hele kjøpesummen er betalt.»

Endret av Aetius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 10.12.2021 den 8.10):

Jeg selv har hatt utfordringer de to-tre gangene jeg har reklamert, og jeg kvier meg for å handle der, ihvertfall hardware/elektriske ting.

Eksakt det samme her. Kan til nød kjøpe filmer og evt. forbruksvarer, men jeg kjøper ikke elektronikk gjennom CDON igjen etter bryet jeg også hadde med dem om en reklamasjonssak.

Kort fortalt: et produkt sluttet å virke innenfor garanti tiden. Tok kontakt med CDON, og ble bedt om å sende inn produktet. Så hørte jeg ikke noe mer. Og etter å ha tatt kontakt igjen - som jeg måtte purre på før jeg fikk svar - så fikk jeg beskjed om at produktet var oversendt et svensk reparasjonsfirma (fikk bare firmanavnet - link og epost måtte jeg finne selv) og at det var der jeg fikk forhøre meg videre.

Jeg sa til CDON at hva de gjorde med produktet ikke var min sak, og at produktet var kjøpt hos dem og det var dem som selger jeg skulle forholde meg til.

Etter mer venting og flere purringer fikk jeg slutt svar på at produktet var "blitt borte" (ingen visste hvor det var), så etter et par måneder fra jeg startet saken fikk jeg den opprinnelige kjøpssummen tilbake og en erfaring rikere.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (På 20.12.2021 den 13.56):

For å oppsummere hva feilen dreier seg om, til glede for nye lesere:
En krets i CPUen er opprinnelig designet for seriell-port og andre lav-kapasitets protokoller som ikke er i bruk lenger. Derfor blir den i stedet brukt til å styre boot-sekvensen, som ikke krever så mye uansett. Praktisk, men problemet er at den i C2000-serien er feildesignet og kan brenne ut etter oppstart. Det oppdager man kun når enheten slås av og ikke kan startes på nytt. CPUen er loddet på hovedkortet, og kan ikke byttes. Nytt hovedkort er (var) mulig, men like dyrt som ny maskin. Det er altså helt og holdent en fabrikasjonsfeil.

Så Synology tok altså en snarvei uten fullstendig kunnskap om prosessoren de brukte i fabrikasjonen av modellen du kjøpte?

Jeg var selv på jakt etter enklest og størst mulig nettverkslagring (med prioritet på senere ekspansjon) for en tid tilbake og ble fra flere her på forumet anbefalt en NAS - bla.a. denne tråden var til vurdering når jeg valgte å bygge en enkel vanlig Windows, med et kabinett (Fractal R6) beregnet på mange harddisker, så takker for at du deler din erfaring med et slik et produkt (selv om dette forhåpentligvis er unntaket med en Synology NAS).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
45 minutes ago, PaladinNO said:

Så Synology tok altså en snarvei uten fullstendig kunnskap om prosessoren de brukte i fabrikasjonen av modellen du kjøpte?

Det var nok ikke helt slik - denne CPUen ble brukt i en hel horde av produkter som sluttet å virke pga denne svakheten. - Det er nok heller Intel som solgte den inn til dette bruket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...