Gå til innhold

CDON vil refundere kjøpesummen for defekt produkt - jeg vil ha nok til å kjøpe tilsvarende produkt


Aetius

Anbefalte innlegg

Siste nytt:

Fredag 11. mars sendte CDON dette til Forbrukertilsynet:

Quote

Kund har kontaktat oss gällande Sak-21/4695 – (tidligere sak 20/322) vi har inte mottagit något svar från er i detta ärende.
Skulle ni kunna återkomma med beslutet av ärendet?

Som svarte den 14. mars:

Quote

Takk for deres e-post!
Utvalget traff en avgjørelse i denne saken den 02.02.2022. Vedtaket ble sendt til dere med brevpost den 23.02.2022 til følgende adresse:

Box 385
201 23 Malmö
Sverige

Er dette korrekt adresse?

Hvorpå CDON svarte 15/3:

Quote

Vi har inte mottagit svaret än.
Har ni möjlighet att skicka svaret på ärendet till oss på [email protected] istället för via posten då de inte alltid kommer fram.

Forbrukertilsynet svarte på dette igjen i dag, og satte meg på CC:

Quote

Tusen takk for rask tilbakemelding! Vi sender vanligvis ikke ut vedtaket per e-post. Ettersom klageren i denne saken allerede har bekreftet mottak av vedtaket, vedlegger vi det likevel i e-posten her. Merk at oppfyllelsesfristen regnes én måned fra vedtakets forkynnelse. Selv om dere nå får tilsendt vedtaket per e-post, regnes det ikke som forkynt for dere all den tid dere ikke har mottatt det per brevpost. Vedtaket sammen med forkynnelsesbrevet vil derfor blir sendt ut til dere på nytt per brevpost i løpet av de nærmeste dagene. Merk at vi må motta returslippen fra dere for at vedtaket skal anses som forkynt for dere. 

Klageren er for ordens skyld satt i kopi på denne e-posten til orientering.

Jeg har full forståelse for at posten bruker over tre uker på å nå frem til Malmø, og ikke alltid kommer frem overhodet.

For øvrig: Er det ikke PostNord som har en slags postgang der borte hos søta bror?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Aetius said:

Siste nytt:

Fredag 11. mars sendte CDON dette til Forbrukertilsynet:

Som svarte den 14. mars:

Hvorpå CDON svarte 15/3:

Forbrukertilsynet svarte på dette igjen i dag, og satte meg på CC:

Jeg har full forståelse for at posten bruker over tre uker på å nå frem til Malmø, og ikke alltid kommer frem overhodet.

For øvrig: Er det ikke PostNord som har en slags postgang der borte hos søta bror?

Jeg vil vel tro at CDON egentlig har mottatt det, de er bare flinke til å miste post der nede i Malmø.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (8 minutter siden):

Betyr dette at CDON eller hvem som helst kan trenere dette i det uendelige ved å hevde de ikke har fått post? 

Tipper det er dette de prøver på i håp om la saken gå vekk av seg selv, men såvidt jeg har forstått det så har de nå mottatt et rettskraftig dokument som jeg vil anta kan ende med politisak om de ikke gjør opp for seg.

CDon er 2 år på etterskudd med å gjøre det fornuftige i saken, så det virker jo som de vil ha bøter og inkasso...

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (1 time siden):

Betyr dette at CDON eller hvem som helst kan trenere dette i det uendelige ved å hevde de ikke har fått post? 

Nei. Om CDON/folk ikke åpner post (eller hevder posten til stadighet forsvinner) vil til slutt politiet komme på døra og forkynne dokumentene.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (På 17.3.2022 den 18.04):

Siste nytt:

Fredag 11. mars sendte CDON dette til Forbrukertilsynet:

Som svarte den 14. mars:

Hvorpå CDON svarte 15/3:

Forbrukertilsynet svarte på dette igjen i dag, og satte meg på CC:

Jeg har full forståelse for at posten bruker over tre uker på å nå frem til Malmø, og ikke alltid kommer frem overhodet.

For øvrig: Er det ikke PostNord som har en slags postgang der borte hos søta bror?

Post i Sverige er generelt ikke til å stole på. Men de fleste vet inkludert meg at slikt kan sendes trygt rekommandert.

Dette er dokumenter og har intet i vanlig "julekort" postgang å gjøre.

Det må sendes rekommandert med sporing.

Slik jeg gjorde med passet mitt som jeg glemte i Norge.,(bor i Sverige).

Alle viktige dokumenter sendes ikke som brevpost men rekommandert. spesielt om det er utenlands dokumenter...

Jeg gir meg ikke på at trådstarter burde hevet kjøpet, dette kommer til å bli tatt opp i forhandlinger. Stol på det... Dette kommer de til å yrke på.. -Vi har tilbudt oss å heve kjøpet men kunden ville ha et produkt som var ute av salg....

Vit hvor du handler! Det er forskjell på å handle på Power eller Elkjøp med lager og online der de har korte salg.....og ikke klarer å skaffe lik vare etter et kort too good to be true salg.......

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg gir meg ikke på at trådstarter burde hevet kjøpet, dette kommer til å bli tatt opp i forhandlinger. Stol på det... Dette kommer de til å yrke på.. -Vi har tilbudt oss å heve kjøpet men kunden ville ha et produkt som var ute av salg....

I hvilke forhandlinger?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gouldfan said:

Jeg gir meg ikke på at trådstarter burde hevet kjøpet, dette kommer til å bli tatt opp i forhandlinger. Stol på det... Dette kommer de til å yrke på.. -Vi har tilbudt oss å heve kjøpet men kunden ville ha et produkt som var ute av salg....

CDON har nå en rettskraftig kjennelse om at de må betale trådstarter mellomlegget. Det er ikke noe å gi seg på. Saken er avgjort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, BIGG said:

Det skjer bare på amerikanske TV-serier... Eller har du et eksempel?

https://www.ta.no/nyheter/skien/bilforhandler/bilkjoper-saksokt-av-bruktbilfirmaet-na-ma-retten-avgjore-krangelen/s/5-50-347052

Har lest flere slike saker siste året. Det hender nok også at "TV" innimellom er løst basert på virkelighet. Selv bøker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

CDON vil sikkert løse saken, men hva om de ikke kan pga tilgang til utgått vare de ikke fører lenger?

En hund med rabies trengt inn i et hjørne biter gjerne fra seg. (CDON har ikke rabies da, men kan være at det er umulig å innfri trådstarters drøm).

Mulig posten er treg og at saken løser seg fint, om det kun var et pengebeløp for å kjøpe tilsvarende produkt så ordner det seg nok.

Jeg har bare bra å si om CDON, de gav meg ny vare på garanti. Kundeservice var elendig dog, men kvittering og litt mailing og det løste seg.

Jeg tapte 3000kr på CDON i Norge da, en nabo eller postmann stjal alle filmene jeg bestilte...

Og Forbrukerrådet rådet meg til å betale da det var ord mot ord, tror dette er vanskeligere å stjele post idag som det meste er sporbart. CDON og Amazon iallefall

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Uansett, her er prosessen videre:

Hvis CDON ikke mottar brevet (som ikke sendes rekommandert, by the way) eller ikke returnerer svarslippen som bekrefter mottak, vil politi eller tilsvarende troppe opp på døren deres med vedtaket. Det er ikke sikkert de trenger å gjøre det i Sverige, da de representeres av et revisorfirma i Norge, og det er deres adresse som har blitt brukt under saksgangen hittil.

De har inntil 30 dager etter forkynnelsesdato å enten gjøre opp fort seg, eller ta saken inn for tingretten. Hvis ingen av delene skjer innen fristen, kan jeg med loven i hånd inndrive kravet ved hjelp av Namsfogden. Namsfogden kan ta pant i eiendeler, inntekter, kontanter, etc.

Jeg vil jo tro at CDON ikke velger å la dxet gå dit. Å ta saken inn for tingretten tjener de heller ingen ting på. Det vil koste dem store summer i advokatutgifter, og da vedtaket er såpass klart som det er, er deres sjanse for å vinne saken heller tynn. De skriver også på sine egne sider at de retter seg etter konklusjonen fra FKU og lignende instanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (18 timer siden):

CDON vil sikkert løse saken, men hva om de ikke kan pga tilgang til utgått vare de ikke fører lenger?

En hund med rabies trengt inn i et hjørne biter gjerne fra seg. (CDON har ikke rabies da, men kan være at det er umulig å innfri trådstarters drøm).

Mulig posten er treg og at saken løser seg fint, om det kun var et pengebeløp for å kjøpe tilsvarende produkt så ordner det seg nok.

Jeg har bare bra å si om CDON, de gav meg ny vare på garanti. Kundeservice var elendig dog, men kvittering og litt mailing og det løste seg.

Jeg tapte 3000kr på CDON i Norge da, en nabo eller postmann stjal alle filmene jeg bestilte...

Og Forbrukerrådet rådet meg til å betale da det var ord mot ord, tror dette er vanskeligere å stjele post idag som det meste er sporbart. CDON og Amazon iallefall

Hva er det du driver med egentlig? Leser du det TS skriver til deg i det hele tatt? Det er ingen som bryr seg om ditt desperate forsvar av CDON.

Det kommer frem svart på hvitt at de opptrer nærmest som en bedrager i denne saken. Gjør seg utilgjengelig, lyver og forsøker å sno seg unna som en ål.

Aldri mer CDON for min del. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (18 timer siden):

CDON vil sikkert løse saken, men hva om de ikke kan pga tilgang til utgått vare de ikke fører lenger?

Kravet er ikke å få erstatningsvare lengre, for det er CDON alt for sent ute med. Kravet er nå å få betalt for dekningskjøpet. Det kravet har TS fått medhold i. Og CDON har penger til å betale. Så den hypotetiske problemstillingen din er ikke relevant i dag. Det hadde du jo visst om du faktisk evnet å lese innleggene til TS, og dokumentene som er lastet opp her (eller i alle fall vedtaket fra FKU). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Brevet burde vært sendt rekommandert med sporing. Nå må man jo gjette i lang tid om de har fått det eller ei.

Dekningsbeløp tok jeg høyde for, jeg husker ikke alt heller...

Jeg driver ikke noe forsvar av CDON. Jeg sa hvordan en eventuell forhandling i norske forliksrådet ville gå.

Edit"Det står jo i første post at trådstarter vil ha tilsendt helst et tilsvarende produkt."

Min sympati er klart hos trådstarter, og jeg håper han vinner penger til ny NAS. Men nå har han og andre sikkert lært at dokumenter må sendes rekommandert.

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg ville heller aldri kjøpt en avansert Nas på en butikk som CDON eller Amazon. Du vet aldri hvem du handler med, eller hvor lang tid garanti bruker.

CDON og Amazon er ok å kjøpe filmer, musikk, leker, klokke, briller, deler, ledninger, kluter, kanskje noen hodetelefoner...

Nas kjøper du på Komplett.no de har seriøs rask reklamasjon og garanti.

Jeg husker hun svenske CDON dama prøvde å overtale meg om at jeg ikke hadde garanti/reklamasjon. Men kvitteringen og saken var klar og varen ble sendt til InfoCare.

Det var en Blu-ray spiller.....

En slik krangel ville aldri Komplett.no tatt, fordi de er seriøse. Av og til er en ekstra 500kr verdt om man betaler for "seriøs".

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...