Gå til innhold

CDON vil refundere kjøpesummen for defekt produkt - jeg vil ha nok til å kjøpe tilsvarende produkt


Aetius

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Gouldfan said:

Glem at de bruker to dommere/advokater på en tvist om NAS....

Tre, ikke to. Og beløpet for min sak er faktisk (smått) uvanlig høyt, sånn bare for å gi deg mer vann på mølla.

Men mange land har en eller annen slags juridisk ordning for slike saker som denne. I UK har de for eksempel "small claims court" og "better business bureau" (ellerhvadetnåheter).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aetius skrev (2 minutter siden):

Tre, ikke to. Og beløpet for min sak er faktisk (smått) uvanlig høyt, sånn bare for å gi deg mer vann på mølla.

Men mange land har en eller annen slags juridisk ordning for slike saker som denne. I UK har de for eksempel "small claims court" og "better business bureau" (ellerhvadetnåheter).

Ok er det noen som vil diskutere om EU, USA eller England har bedre forbruker rettigheter enn Norge???

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Ikke samme reglene, Norge har de beste regler om garanti og reklamasjon.

https://www.forbrukereuropa.no/nettkjop/reklamasjon-og-garanti/

 

Ja USA har regulering, men de er i favør produsent og firma og ikke hos forbrukerne.

Nei, norge har ikke de beste regler om garanti og reklamasjon, norske regler er helt ordinære og på linje med andre europeiske land. De aller fleste reglene er felleseuropeiske, herunder reglene om heving, retting og omlevering. De fleste land har også erstatningsregler som inkluderer dekningskjøp. 

Reklamasjonsfristen varierer mellom land, og den norske absolutte reklamasjonsfristen på fem år er helt ordinær. 

Jeg tror ikke du vet så mye om forbrukerrettigheter verken i Norge eller i USA som du tror du gjør. Så derfor tror jeg jeg takker pent nei til denne: 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Ok er det noen som vil diskutere om EU, USA eller England har bedre forbruker rettigheter enn Norge???

Tror ikke en slik diskusjon blir særlig fruktbar. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (30 minutter siden):

Nei, norge har ikke de beste regler om garanti og reklamasjon, norske regler er helt ordinære og på linje med andre europeiske land. De aller fleste reglene er felleseuropeiske, herunder reglene om heving, retting og omlevering. De fleste land har også erstatningsregler som inkluderer dekningskjøp. 

Reklamasjonsfristen varierer mellom land, og den norske absolutte reklamasjonsfristen på fem år er helt ordinær. 

Jeg tror ikke du vet så mye om forbrukerrettigheter verken i Norge eller i USA som du tror du gjør. Så derfor tror jeg jeg takker pent nei til denne: 

Tror ikke en slik diskusjon blir særlig fruktbar. 

Nei for dere har allerede feil så den blir kjempekort.....

USA har markedsbasert garanti ordninger.

De har meget lav lovregulert garanti jamført med Norges 5 årige reklamasjon.

Derimot velger du bedrifter som fører bedre garanti, ofte dyrere, eller billigere bedrifter med null til minimum garanti.

Tilogmed svenskene har dårligere garanti og reklamasjon iforhold til oss. Tror det er 2 år i Sverige.

Rettelse 3 år.

I USA er det lovpålagt 1 måned refund på feks elektronikk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg snakket nettopp med Forbrukerklageutvalget, som kunne fortelle at CDONs frist for å ta saken inn for Tingretten har utløpt. De har dermed ikke noe annet lovlig valg enn å betale det de skylder, men jeg har ennå ikke fått svar på henvendelsene til deres kundeservice om dette.

Jeg har derfor kontaktet deres revisorselskap og bedt dem videresende, samt satt CDONs fungerende CEO på kopi.

Jeg håper jeg slipper å gå til Namsfogden med dette, men om jeg må er jeg beredt til å begjære hele røkla konkurs (noe som koster 12-15 ganger så mye som kravet er på, men faen heller).

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (2 timer siden):

Hadde ikke vært noe stort tap om hele firmaet gikk konkurs (men da blir de sikkert bare kjøpt opp av de samme eierne, bare under et annet navn).

CDON konkurs pga en ødelagt hardisk??

Unnskyld hvor gamle er dere eller hva røyker dere eller noe sånt?

CDON er et mulitinasjonalt firma.. litt som Nordeuropas Amazon.com etc.

De har vært i hardt vær i Sverige, pga hvitvasking av penger i mobilmarked og skattesnusk av underselskapene sine..

De ble ikke konkurs av dette, bare byttet på firmaene som leverer. Tror det var snakk om mange millioner...

Om det går til forliksrådet og namsmannen så Kan du komme i dårlig lys, for CDON kommer garantert til å kjøre sak på at de ville refundere salgsbeløp men at du var motvillig og ville ha samme avanserte Nas hardisk til en supersalgspris ...

Forliksrådet er nettopp det, et forsøk på å komme i møte og enighet med hverandre via  en namsmann.

Jeg vil foreslå at du hever kjøpet og venter på et nytt salg..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

CDON konkurs pga en ødelagt hardisk??

Unnskyld hvor gamle er dere eller hva røyker dere eller noe sånt?

 

Hvem som helst kan begjære et firma konkurs om firmaet ikke gjør opp for seg. Jeg er klar over at et firma av CDON sin størrelse da selvsagt vil gjøre tiltak for å forhindre at det skjer, og det enkleste er da å betale tilbake Aetius det de skylder han.

Men mitt poeng var at det hadde ikke vært noe stort tap om CDON faktisk hadde gått konkurs (uavhengig av denne saken), da de ikke er kjent for å være spesielt enkle å ha med å gjøre i reklamasjonssaker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Gouldfan said:

CDON konkurs pga en ødelagt hardisk??

Unnskyld hvor gamle er dere eller hva røyker dere eller noe sånt?

CDON er et mulitinasjonalt firma.. litt som Nordeuropas Amazon.com etc.

De har vært i hardt vær i Sverige, pga hvitvasking av penger i mobilmarked og skattesnusk av underselskapene sine..

De ble ikke konkurs av dette, bare byttet på firmaene som leverer. Tror det var snakk om mange millioner...

Om det går til forliksrådet og namsmannen så Kan du komme i dårlig lys, for CDON kommer garantert til å kjøre sak på at de ville refundere salgsbeløp men at du var motvillig og ville ha samme avanserte Nas hardisk til en supersalgspris ...

Forliksrådet er nettopp det, et forsøk på å komme i møte og enighet med hverandre via  en namsmann.

Jeg vil foreslå at du hever kjøpet og venter på et nytt salg..

Å ta deg en bolle. Ingen her tror at CDON faktisk kommer til å bli slått konkurs her. Men Aetius har absolutt krav om omlevering. Og det har han fått medhold for. Og siden CDON ikke har dratt saken for tingretten så er det vedtaket nå rettskraftig.

Om CDON da ikke velger å betale ut pengene de skylder Aetius så er det fullstendig lov for han å begjøre CDON konkurs. Det er stor forskjell på å begjøre noen konkurs og at de blir slått konkurs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (53 minutter siden):

CDON konkurs pga en ødelagt hardisk??

Unnskyld hvor gamle er dere eller hva røyker dere eller noe sånt?

CDON er et mulitinasjonalt firma.. litt som Nordeuropas Amazon.com etc.

De har vært i hardt vær i Sverige, pga hvitvasking av penger i mobilmarked og skattesnusk av underselskapene sine..

De ble ikke konkurs av dette, bare byttet på firmaene som leverer. Tror det var snakk om mange millioner...

Om det går til forliksrådet og namsmannen så Kan du komme i dårlig lys, for CDON kommer garantert til å kjøre sak på at de ville refundere salgsbeløp men at du var motvillig og ville ha samme avanserte Nas hardisk til en supersalgspris ...

Forliksrådet er nettopp det, et forsøk på å komme i møte og enighet med hverandre via  en namsmann.

Jeg vil foreslå at du hever kjøpet og venter på et nytt salg..

Blind høne finner også korn. 

Du har rett i at cdon ikke går konkurs av dette. Det er tilogmed sånn at konkursbegjæring er en skikkelig uhensiktsmessig løsning her, som det er god grunn til å kritisere. 

Hvordan tenker du man "kjører sak på" noe etter at tvisten er rettskraftig avgjort? Skjønner du hva som har skjedd i denne saken? Hva det innebærer å få et vedtak fra forbrukerklageutvalget som ikke følges opp av en stevning innen fristen? 

Og hvorfor skulle en random privatperson bry seg med hvilket "lys" han havner i i en slik situasjon?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

CDON konkurs pga en ødelagt hardisk??

Unnskyld hvor gamle er dere eller hva røyker dere eller noe sånt?

CDON er et mulitinasjonalt firma.. litt som Nordeuropas Amazon.com etc.

De har vært i hardt vær i Sverige, pga hvitvasking av penger i mobilmarked og skattesnusk av underselskapene sine..

De ble ikke konkurs av dette, bare byttet på firmaene som leverer. Tror det var snakk om mange millioner...

Om det går til forliksrådet og namsmannen så Kan du komme i dårlig lys, for CDON kommer garantert til å kjøre sak på at de ville refundere salgsbeløp men at du var motvillig og ville ha samme avanserte Nas hardisk til en supersalgspris ...

Forliksrådet er nettopp det, et forsøk på å komme i møte og enighet med hverandre via  en namsmann.

Jeg vil foreslå at du hever kjøpet og venter på et nytt salg..

Tror du har kommentert feil tråd, for du har tydeligvis ikke lest et eneste innlegg i denne tråden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Herr Brun said:

Aetius: du vil ta utlegg her, ikke begjære konkurs. Det er mye billigere og enklere, og du har mulighet til å faktisk nå frem. 

Ja, absolutt, det var bare for å illustrere at jeg ikke gir meg på tørre møkka, selv om det vil koste meg langt mer enn jeg kan få ut av det. Sist jeg sjekket var gebyret for ikke-ansatte å begjære konkurs på noen og åtti tusen.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

CDON konkurs pga en ødelagt hardisk??

Unnskyld hvor gamle er dere eller hva røyker dere eller noe sånt?

CDON er et mulitinasjonalt firma.. litt som Nordeuropas Amazon.com etc.

Stikkord etter det Nukleosid skrev: "ønsketenkning". Ikke konstatering.

Vennligst les mellom linjene også.

EDIT:
Presisering.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...