Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så hemlighetsfulle på hvilket pari de stemmer?


Anbefalte innlegg

I de aller fleste land er man stolt over sin egen politisk tilhørighet, og har ingen problemer vise det til omverden. Mens her på berget er det direkte frekt å spørre hva folk stemmer på. De aller fleste argumenterer med at det er fritt valg, men er det ikke nettopp da det burde være naturlig å være åpen om hva man stemmer fremfor å stenge det inne, det kan da ikke være særlig fritt ved å stenge noe inne, spesielt i et land med åpenhet og ytringsfrihet som grunnpilar. 

 

Skal man ikke stå opp og være stolt over sin egen parti tilhørighet. Normalt når man er stolt over noe, så viser man gjerne det frem. Det kan være den nye bilen, barnebarnet eller den kjæresten sin. Men når det gjelder hvilket parti man stemmer på, så virker det som man tvert i mot er flau over det, derav at man ikke ønsker å fortelle det.

 

Hvordan har vi havnet her og hva er årsaken, eller er det rett og slett bare god gammel dags "vi er annerledeslandet" syndromet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker om folk holder kjeft om politikken sin. Mange er ikke interessert i å snakke om politikk i hverdagen. 

 

Man kan være stolt uten å ha en trang til å vise det. Det er bare sånn at mange føler et behov for å skryte over hvor "perfekte" liv de har.

 

Og til slutt så er det direkte farlig for mange å ytre sine politiske meninger. Mange står i fare for å miste jobb, venner, familie, livet. Det er synd samfunnet vårt er sånn.

 

Edit: " "

Endret av amor patriae
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det på tide å revurdere hvor fritt Norge er, når man ikke kan ytre sin politiske mening uten at de får slike konsekvenser.

 

Jeg har påpeket dette flere ganger på dette forumet, men de fleste virker å være OK med det. Jeg synes ikke det er greit, men jeg er heller ikke under den illusjon at Norge er et fritt land heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da mange som snakker høyt om hva de stemmer, men noen liker å holde det skjult, ofte bare fordi de kan. Når folk blir spurt og proklamerer "hemmelig valg" her til lands, er det som regel med glimt i øyet. Det er nok mest fordi de ikke er interessert i å diskutere politikk akkurat da. Tror ikke folk synes det er så frekt å spørre, nettopp fordi det er helt ukontroversielt å si "det trenger jeg ikke å svare på".

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er det på tide å revurdere hvor fritt Norge er, når man ikke kan ytre sin politiske mening uten at de får slike konsekvenser.

Fri vilje har den effekten at den skal gjelde alle. Du kan fint si hva du stemmer på og folk har lov til å disse deg eller se ned på deg for det. Det er sånn det er i ett ordentlig fritt samfunn, du har rett til å tro hva du vil og andre har rett til å gjøre narr av det om de så ønsker det. Å utøve vold og sånt er ulovlig allerede.

 

De aller fleste i norge har det bare i kjeften så hadde ikke vært skikkelig bekymret over å bli skadet, vi bor ikke i USA, vi har ikke sånne typer desperate tilstander så det er ingen grunn til å være redd for sånt i norge. 

 

Men det er litt som hva du gjør på soverommet; kun din og eventuell partner sin sak og ingen annen sin. Liker stemmekulturen vi har, den er respektfull.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Å ikke være nødt/tvunget til å snakke om hva man stemmer i Norge er ganske fint. Og at de fleste respekterer hemmelig og personlig valg er fint. I politiske debatter er det alltid "ufine" taktikker som benyttes. Er man for å fjerne formuesskatt blir man automatisk et usympatisk rasshøl som skal ta alle pengene fra eldre, skole og velferd og gi de til ekle rike mennesker. Er man 19 år og bekymret for klimaet i verden er det kjekt å slippe å fortelle pappa som (pendler til jobb hver dag med 20'000 i bomkostnader) at man stemmer MDG. 

Kommunesammenslåing, eiendomsskatt, velferdsprofitører og velferd er alle saker som kan skape en sur stemning. Selv skjønner jeg ikke hva som er problemet med kommunesammenslåing. Man blir ikke tvunget til å flytte, staten eksproprierer ikke huset man bor i, og mest sannsynlig brenner de ikke ned alle skoler og omsorgsboliger i området heller. De sparker én rådmann, ordfører og varaordfører. Hvor ofte møter man dem uansett? Det må da være mer i området man bor i enn ordføreren som gjør det verdt å oppholde seg der?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på å hemmeligholde et valg og det å ikke ville snakke om hvem man stemmer på. Sier man hvilket parti man stemmer til folk man ikke vil si det til, så åpner det bare opp for at man blir hakket på.

 

Jeg snakker vanligvis ikke om hvem jeg stemmer på, først og fremst fordi jeg ikke er religiøs ovenfor partipolitikk og er ganske ambivalent til de fleste partiene i Norge. Unntaket er om jeg vet at personen jeg forteller det til ikke vil begynne å lange ut om politikk og "Ja men hva med ..." argumenter.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er stolt over hva jeg stemmer. Sier det gjerne. Men hvor ofte blir man egentlig spurt om det? Svært sjeldent, er min erfaring.

 

Jeg kvier meg også veldig for å spørre, fordi jeg kan totalt skifte min mening om personen om han eller hun stemmer på "feil" parti. Bare nå nylig var det en dude på Twitch jeg har sett mye på, som jeg plutselig ikke klarte å se på lengere, fordi han sa at han stemte på Trump. Det er derfor offentlige personer omtrent aldri avslører hvor de står politisk. Da distanserer du deg fra minst halve befolkningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har påpeket dette flere ganger på dette forumet, men de fleste virker å være OK med det. Jeg synes ikke det er greit, men jeg er heller ikke under den illusjon at Norge er et fritt land heller.

 

Hvor kommer denne fordummende påstanden fra at "ytringsfrihet skal gi ytringer fritak fra konsekvenser"? Tipper det er fra youtube, som alt annet søppel.  (Jada, det er mye bra på youtube også)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvor kommer denne fordummende påstanden fra at "ytringsfrihet skal gi ytringer fritak fra konsekvenser"?

Jeg vet ikke hvor det kommer fra, men personlig mener jeg at det ikke er bra om man ikke kan lufte tanker og meninger offentlig.

 

Ved å kun godta politiske utsagn som kommer fra godhetstyranner, og enhver som motsier dem blir kalt inn på teppet, så er det uheldig. Uheldig for "demokratiet", uheldig fordi det skyver folk mot ekstremistiske nettverk, uheldig.

 

Isåfall bør man gjøre politikk snakk i offentligheten ulovlig, som det er for lærere på skoler.

 

Jeg er for en fri og åpen diskusjon, dessverre er det veldig mange autoritære mennesker i vårt land som vil styre hva som er lov å si, og ikke. Jeg ble oppdratt til å ha respekt for andre, og deres meninger. Det er kanskje ikke en verdi som finnes i dagens Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spurte alle (rundt 10-11 stk) på jobb om de hadde stemt i dag. Alle hadde stemt, så snakket vi om valget og sånt. Ingen spurte noen om hva de hadde stemt på, men et par stykker fortalte det på eget insj og partiene de to stemte på kunne knapt vært mer forskjellig. Alle er frilansere/enkeltpersonsforetak. Ingen sure miner eller særlig diskusjon. Voksne og oppegående folk er i det store og hele respektfulle og sånn har jeg alltid opplevd det rundt valgene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fri vilje har den effekten at den skal gjelde alle. Du kan fint si hva du stemmer på og folk har lov til å disse deg eller se ned på deg for det. Det er sånn det er i ett ordentlig fritt samfunn, du har rett til å tro hva du vil og andre har rett til å gjøre narr av det om de så ønsker det. Å utøve vold og sånt er ulovlig allerede.

 

De aller fleste i norge har det bare i kjeften så hadde ikke vært skikkelig bekymret over å bli skadet, vi bor ikke i USA, vi har ikke sånne typer desperate tilstander så det er ingen grunn til å være redd for sånt i norge. 

 

Men det er litt som hva du gjør på soverommet; kun din og eventuell partner sin sak og ingen annen sin. Liker stemmekulturen vi har, den er respektfull.  

 

En ting er om folk begynner å se ned på deg eller krangle med deg pga hva du stemmer. Det er ikke ytringsfrihet derimot hvis man skal kunne miste jobb pga politiske meninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...