Gå til innhold

Fylkesmannen krevde at vindturbinen skulle erstattes med dieselaggregat. Nå griper regjeringen inn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elvestuen driter i naturen som vanlig. Og han som har hytta, hvor forbanna vanskelig er det å få på plass måling som påkrevd? To tosker i fellesskap driter i naturen.

Jeg trur naturen driter i måleren. Og om du mener at diesel-generatoren er bedre gående der, enn den turbinen så får man jo gi opp. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elvestuen driter i naturen som vanlig. Og han som har hytta, hvor forbanna vanskelig er det å få på plass måling som påkrevd? To tosker i fellesskap driter i naturen.

Vel, det jo Elvestuen som griper inn for at hytteeieren skal få beholde vindmøllen, han er jo sjefen :)

 

 

Heinseter har hatt vindmølledrift helt siden 2002, og jeg har derfor bestemt at denne virksomheten kan fortsette, sier klima og miljøminister Ola Elvestuen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut til å være ganske god vannføring i elven. Om man for eksempel langer en liten terskel for å lede ca. 1 m3/s til et mikro kraftverk med ca. 5 m fall, vil dette gi ca. 4o kw. En del andre turisthytter har eller er i ferd med å få slike løsninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det ser ut til å være ganske god vannføring i elven. Om man for eksempel langer en liten terskel for å lede ca. 1 m3/s til et mikro kraftverk med ca. 5 m fall, vil dette gi ca. 4o kw. En del andre turisthytter har eller er i ferd med å få slike løsninger.

 

 

Min tanke også. Det må da være mye mer å hente i det vannet enn litt vind som blåser forbi? Eller kanskje ikke.

Lenke til kommentar

 

Min tanke også. Det må da være mye mer å hente i det vannet enn litt vind som blåser forbi? Eller kanskje ikke.

Det er vel omvendt, da sannsynligheten er størst for at det meste av vannet er is om vinteren når strømmen trengs mest.

Etter hva jeg kjenner til, er hytta ikke åpen i vinterhalvåret.

Ellers, elven har tilløp fra flere store vann som jevner vannføringen. Halnefjorden er i tillegg regulert 4 m med magasin på 45 million m3. Forholdene skulle således være gode for et lite kraftverk som bruker en liten del av vannet i elven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Min tanke også. Det må da være mye mer å hente i det vannet enn litt vind som blåser forbi? Eller kanskje ikke.

Det er vel omvendt, da sannsynligheten er størst for at det meste av vannet er is om vinteren når strømmen trengs mest.

Etter hva jeg kjenner til, er hytta ikke åpen i vinterhalvåret.

Ellers, elven har tilløp fra flere store vann som jevner vannføringen. Halnefjorden er i tillegg regulert 4 m med magasin på 45 million m3. Forholdene skulle således være gode for et lite kraftverk som bruker en liten del av vannet i elven.

Det er jo også en mulighet for å kombinere vind og vannkraft for å unngå at vannkraft ingerpene blir så store.

Mener å ha sett sånne små elveturbinkraftverk men er usikker på effektiviteten på disse og om de ville ha dekket hele hyttas strømforbruk.

Lenke til kommentar

Er nok en fordel med strømproduksjon hele året.

Er det et system med batterier så må disse vedlikeholdslades. Selvutlading tømmer dem,

og tomme batterier ødelegges, blysyrebatterier vil

også fryse i stykker om de er utladet.

En vindmølle kan passe seg selv, noe den gjør hele tiden.

En Dieselgenerator må automatiseres og etterfylles.

En vanntubin har et inntak som må etterses

i tilfelle kvist, løv, og eller is tetter inntaket.

 

Man kan ikke se seg blind uten å være realistisk

på fordeler og ulemper.

Er hytta tom om vinteren

må man kunne stole på utstyret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...