Gå til innhold

Er det bare jeg som vil jobbe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var også slik når jeg fikk min første jobb. Påtok meg all overtid som var mulig, både på kvelder og i helger.

Etter snart 12 år i arbeidslivet har det sakte men sikkert endret seg til at jeg setter mer og mer pris på den fritiden man har, og nå jobber jeg sjelden overtid, da jeg synes fritiden er mer verdt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg liker også å jobbe, etter to uker med ferie begynner jeg å kjede meg. Jeg liker dog ikke å jobbe tolv timers dag året rundt, men jeg har jobbet tolv til fjorten timer om dagen i kortere tidsperioder. Det går helt fint for meg. Jeg har en jobb som ikke akkurat er fysiske-krevende, men man kan bli ganske mentalt sliten.

 

Det er andre ting i enn jobb jeg verdsetter, så jeg tar meg tid til disse tingen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har holdt på fra 05.30 til varierende 22-02.00 i 8 år, søkt om utvidelse om overtid hvert år.

Nå kommer det an på jobben du har, men vil ikke anbefale å legge asfalt 12-16 timer om dagen. Har bytta jobb nå å trives mye bedre med mindre lønn, og ryggen har det også mye bedre. Å sitte foran en pc i 12 timer er nada problem, det gjør jeg nå.

Lenke til kommentar

Jobben er i veien for livet. Det må unnagjøres så kjapt som mulig før jeg kan begynne dagen og få noe som minner om et liv.

Det gjelder uansett hvilken jobb jeg har jobbet i.

 

Har aldri hatt det sånn i noen av jobbene jeg har hatt. Jeg kan gjerne jobbe litt overtid en gang i blant og trives når jeg er på jobben, men samtidig verdsetter jeg all fritiden jeg har. Det er godt med rom for begge deler.

Lenke til kommentar

Som andre skriv, det er ein grunn til at vi har ein arbeidsmiljølov som setter klare grenser for kor mykje det er lov til å arbeide.

Det er rett og slett helseskadeleg å jobbe for mykje, og fører på sikt til at mange ikkje klarer å stå i jobb til pensjonsalderen med dertil høge samfunnskostnadar i form av uføretrygd og sjukepengar.

 

Forventa levealder for ein skiftarbeidar er 8-10 år kortare enn ein arbeidstakar med vanleg arbeidstid.

Vi har ikkje statistikk for arbeidstakarar som jobbar ulovleg mykje overtid, men det er mykje som tyder på at arbeidsmiljølova er ein del av forklaringa på kvifor den forventa levealderen har auka så dramatisk i nyare tid.

 

 

Det er mange som vil jobbe mykje for å få ekstra inntekt i den livsfasa der dei er aller sprekast, men for samfunnsøkonomien så er det svært øydeleggande om ein arbeidstakar har overtidsarbeid som ellers kunne gitt jobb til ein arbeidsledig. I tillegg så kostar det samfunnet mykje med å betale ut overtidsbetaling, og når det også fører til at arbeidstakaren blir sjukmeldt eller må slutte å jobbe tidlegare så mister samfunnet ei stor verdiskapning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man trenger ikke en gang ha familie og unger for å til slutt nå et punkt der CityMaid sitt slagord "Hva er fritiden din verdt?" gir mening.. Vi hadde en kollega som ble langtidssyk og vi andre i turnusen måtte dekke opp i 10 mnd.. Selv om lønna gikk fra 800 til 930 brutto så ble det rimelig misnøye hos de fleste av oss siden vi nesten ikke hadde fritid i 10 mnd i strekk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobba med en som sa det samme, han holdt ut i 6 mnd før han ble sykmeldt i 6mnd. =)

Hvis vi antar an fikk 0 kr mens han var sykemeldt, noe som antageligvis ikke er tilfellet, og antar at han fikk overtidsbetalt for overtid, så kan vi vel si han gikk økonomisk i pluss. Selv om han ble sykemeldt på 66% lønn.

Lenke til kommentar

Drev eget firma og jobbet opp til 30 timer sammenhengende uten mulighet til å hvile på det verste. Tok selvfølgelig passende fri deretter, men på sikt ble jeg svært utslitt da jeg nok arbeidet et sted mellom 70-80 timer i uka.

 

En senere tøff periode måtte jeg ha en fast jobb og en deltidsjobb ved siden av for å klare meg økonomisk så jeg jobbet 08.00-16.00 ett sted, og så 17.00-21.00 et annet. Dette funka i ca halvåret før jeg kollapsa. Dette var ikke krevende jobber, jeg har stor kapasitet og svært god fysikk, men fordi hjernen konstant er i jobbmodus vil du slite deg ut uansett hvor tøff du tror du er.

 

Ellers er det nok av dokumentasjon som konkluderer med at å jobbe overdrevent mye er særdeles helseskadelig, både mentalt og fysisk.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke jobbe ute, men på kontor. Jeg elsker å jobbe og jeg skal ikke ha familie, for jeg liker ikke barn, jeg blir heller aldri forelsket.

Så du skal fylle livet med døde ting?

 

Anbefaler å lese boka Nextopia.

 

Du kan jo også vurdere å starte noe selv, da kan du jobbe døgnet rundt uten problemer.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...