Gå til innhold

Psykisk syk drept av politi


Anbefalte innlegg

 Jeg så en svensk doku om mannen som ikke ville stoppe for politiet og ble skutt, og en annen mann (helserelatert) som hadde blitt meldt til politiet av sine foreldre tror jeg. Og han stod utenfor huset og truet politiet med en gjenstand da han ble skutt.   

 

Har vært flere tilfeller der borte, men muligens denne saken du tenker på.. Foreldrene hadde bedt om help og sønn ble skutt foran øynene på dem.

 

https://www.expressen.se/nyheter/har-skjuts-daniel-ihjal/

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJ0zoE/polis-skot-var-daniel

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får inntrykk i noen av kommentarene her at noen her mener politiet tar lett på skytingen? Stemmer den antagelsen?

.

«Krisemøter i Forsvaret etter sjokkuttalelser

(VG Nett) Mens sjefen mener hensikten med å være i Afghanistan er å drepe, sier soldatene under ham at det å være i kamp er «bedre enn å knulle».

 

Noe sier meg at du er ubegripelig naiv når det gjelder disse tingene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan jo være at det dukker opp noen i tråden som kjente mannen, og da er det ikke overraskende om de bruker uttrykk som "feire med kake på kammerset". 

 

Det som ble trukket fram av mannens tidligere oppførsel, var at han hadde spikret igjen vinduene. Noe som igjen kunne skyldes at det var god sikt inn vinduene, og at andre brukte å se inn vinduene for å se hvordan han hadde det. 

 

Det virker som det er en enkel måte å bli arrestert/drept på. Å spikre igjen vinduene i din bolig er en så provoserende og utilgivelig handling, at det utløser tvang fra det offentlige. 

Lenke til kommentar

Dette er selvsagt ren løgn fra Politiet ... de hadde både bevepnet seg og kallt inn beredskapstroppen ... noe de ikke gjør medmindre de nettopp forutser at de vil kunne trenge å skyte noen.

 

Han angrep to politimenn som var rekvirert av helsevesenet for å sjekke tilstanden til mannen. Så bevæpnet de seg, ikke så veldig rart? Han var åpenbart veldig ustabil. 

Lenke til kommentar

DING DING DING! Vi har en vinner! Det er ikke vanlig å ha ned seg fagfolk! Og der er jammen problemet! Vi sender testosteronsbavianer med skytevåpen! Er det rart det da ender med at testosteronsbavianene får en stjerne i boken for et kill?

Så vi skal altså risikere livet til psykologer, psykiatere og psykiatriske sykepleiere og sende dem alene ut til enn mann som løper rundt med machete? Det er jo totalt uforsvarlig og det kommer ikke til å hjelpe. Dette finnes det prosedyrer på, som funker i de aller fleste tilfeller, jenta mi!

 

Det er ikke innafor, og rimelig spesielt, å hevde at politiet tar lett på slik hendelser. Jeg håper at politiet får tilbud om kollegastøtte og/eller krisehjelp etter å ha vært utsatt for en så traumatisk hendelse det er å være nødt til å skyte noen/drepe noen ved uhell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Krisemøter i Forsvaret etter sjokkuttalelser

(VG Nett) Mens sjefen mener hensikten med å være i Afghanistan er å drepe, sier soldatene under ham at det å være i kamp er «bedre enn å knulle».

 

Noe sier meg at du er ubegripelig naiv når det gjelder disse tingene.

Nå snakker vi om politiet, ikke folk i militæret. Som du forøvrig har lite kunnskap om og baserer det få enkeltuttaleser. Jeg har faktisk pratet om med folk i militæret om bruk av vold og deres prosedyrer i krig, som er dialog fremfor å drepe. Men nå vi snakker om politiet ikke militæret.

Lenke til kommentar

Har vært flere tilfeller der borte, men muligens denne saken du tenker på.. Foreldrene hadde bedt om help og sønn ble skutt foran øynene på dem.

 

https://www.expressen.se/nyheter/har-skjuts-daniel-ihjal/

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJ0zoE/polis-skot-var-daniel

 

Husket ikke navnet, men bildet ser likt ut. Der var han utenfor boligen, men likevel sju meter fra politiet da han ble skutt. 

 

Her er også en sak, Eirik Are (35) som ble kvalt på legevakten.

 

https://www.nrk.no/emne/erik-are-_35_-kvalt-under-arrestasjon-pa-oslo-legevakt-1.12669985

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han var åpenbart veldig ustabil. 

 

det kommer kanskje an på i møte med hvem?

 

aoNWbt1.png

https://www.tv2.no/nyheter/10761150/

 

btw, min intensjon er ikke å klandre politiet som sådan. De har på mange måter fått lempet et voksende samfunnsproblem i fanget, -det er nok bekvemt for helsevesenet å sende andre enn seg selv først først, og det benytter de visstnok mer og mer ifølge politiet selv.

 

Men det må være lov å være betenkt eller stille spørsmål om det går an å forbedre opplæring etc? Det utvikler seg fort en egen dynamikk og når våpen og amper stemning øker, oker også faren for eskalering av situasjoner.

 

Ingen er vel tjent med at pårørende etc. skal være redde for å kontakte hjelp, i frykt for fatale utfall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vi skal altså risikere livet til psykologer, psykiatere og psykiatriske sykepleiere og sende dem alene ut til enn mann som løper rundt med machete? Det er jo totalt uforsvarlig og det kommer ikke til å hjelpe. Dette finnes det prosedyrer på, som funker i de aller fleste tilfeller, jenta mi!

 

Det er ikke innafor, og rimelig spesielt, å hevde at politiet tar lett på slik hendelser. Jeg håper at politiet får tilbud om kollegastøtte og/eller krisehjelp etter å ha vært utsatt for en så traumatisk hendelse det er å være nødt til å skyte noen/drepe noen ved uhell.

Nei, ikke alene, men i førstelinje. Politiet skal holde seg i bakgrunnen til fagfolkene sier noe annet. Dagens baviantilnærming vil bare føre til flere døde pasienter og triggerhappy politi.

 

Det er politiet som gnåler om å springe rundt med skarpt ved hofta i stede for å ha med fagfolk til psykiatriske pasienter. Hva med å heller bruke psykiatrien før politiet dreper noen en etterpå? Nei, politet legger opp til å drepe folk og politiet er for dumme til å forstå det selv.

Endret av missi
Lenke til kommentar

Så vi skal altså risikere livet til psykologer, psykiatere og psykiatriske sykepleiere og sende dem alene ut til enn mann som løper rundt med machete? Det er jo totalt uforsvarlig og det kommer ikke til å hjelpe. Dette finnes det prosedyrer på, som funker i de aller fleste tilfeller, jenta mi!

 

Det er ikke innafor, og rimelig spesielt, å hevde at politiet tar lett på slik hendelser. Jeg håper at politiet får tilbud om kollegastøtte og/eller krisehjelp etter å ha vært utsatt for en så traumatisk hendelse det er å være nødt til å skyte noen/drepe noen ved uhell.

 

Dersom dette blir tatt lett på, så gir jo det signaler om at avlivning er greit på psykisk ustabile personer.

Lenke til kommentar

det kommer kanskje an på i møte med hvem?

 

aoNWbt1.png

https://www.tv2.no/nyheter/10761150/

 

btw, min intensjon er ikke å klandre politiet som sådan. De har på mange måter fått lempet et voksende samfunnsproblem i fanget, -det er nok bekvemt for helsevesenet å sende andre enn seg selv først først, og det benytter de visstnok mer og mer ifølge politiet selv.

 

Men det må være lov å være betenkt eller stille spørsmål om det går an å forbedre opplæring etc? Det utvikler seg fort en egen dynamikk og når våpen og amper stemning øker, oker også faren for eskalering av situasjoner.

 

Ingen er vel tjent med at pårørende etc. skal være redde for å kontakte hjelp, i frykt for fatale utfall?

 

 

Og da er det greit liksom? Hva er det journalist tenker med?

 

 

Siden 2005 har det skjedd fem ganger at norsk politi har skutt og drept personer i Norge. Det er svært lite sammenlignet med alle andre land.

Lenke til kommentar

Det finnes situasjoner der politiet må skyte for å drepe, men når de avliver en 60 år gammel mann som forskanset seg i sitt eget hus uten skytevåpen virker det opplagt at de har gjort noe galt.

 

Det kan jeg være enig i. Kanskje det er på tide at en av lederne tilhørende det politidistriktet tar sin hatt å går? Dersom de ansetter så åpenbart triggerhappy politi. Tiden de måtte vente har ingen innvirkning, jobben må gjøres ferdig. Om de ville hjem for kvelden så kunne de satt ut spanere over natten, og kommet tilbake dagen etterpå?

 

Og jeg gjentar spm.: Hvorfor kunne de ikke gasse han til han kom utendørs? Så kunne noen kastet nett over han så han ikke så lett kunne angripe som en av flere potensielle strategier.

 

Synes svaret mitt passer like godt til dette innlegget:

 

Det var en grunn til at naboer ringte politiet. Det var ikke noe de gjorde hver dag, så det var denne dagen det klikket for ham!

Folk som angriper med machete og motorsag er som regel psykisk syke.

 

Man kan ikke bare "la de stulle med sitt", fordi de er syk. Hadde politiet dratt fra stedet for å ikke eskalere eller fremprovosere en situasjon som ikke var der i utgangspunktet, kunne det vært en mor med barnevogn som etterpå fikk en mann med machete og motorsag etter seg!

Jobben må gjøres ferdig. Men, om dette i Norge betyr å drepe.. ? Endret av G
Lenke til kommentar

Det finnes situasjoner der politiet må skyte for å drepe, men når de avliver en 60 år gammel mann som forskanset seg i sitt eget hus uten skytevåpen virker det opplagt at de har gjort noe galt.

 

Å avlive er vel en spekulasjon foreløpig. Selv om det sikkert var en spent situasjon vil jeg tro at politifolk er proffe nok til å skyte for å deeskalere heller enn å bevisst skyte for å drepe. Husk dette var en 65 år gammel mann. Et skudd er en sirkulatorisk belastning som ikke alle takler. Jo eldre noen er jo større er risikoen. Som regel sikter vel politiet bevisst på bena.

Lenke til kommentar

Hvilke fagfolk mener du bør settes inn når han truer med en machete og motorsag? Det ville vært rett og slett uansvarlig av politiet å sende noen som helst for å ta seg av det.

 

De kunne vel ha sendt en gisselforhandler, selv om det ikke var noe gissel å hanskes, så kan slike personer gjerne noe psykologi? Kanskje vanlige politibetjenter burde få en light-utgave av den utdannelsen som gisselforhandler får? Alternativt så kunne de ha lånt A$AP fra svenskene og fått en amerikansk gisselforhandler diltende etter:

 

https://www.youtube.com/watch?v=vP0MPDrkyOo

Endret av G
Lenke til kommentar

De kunne vel ha sendt en gisselforhandler, selv om det ikke var noe gissel å hanskes, så kan slike personer gjerne noe psykologi? Kanskje vanlige politibetjenter burde få en light-utgave av den utdannelsen som gisselforhandler får? Alternativt så kunne de ha lånt A$AP fra svenskene og fått en amerikansk gisselforhandler diltende etter:

 

https://www.youtube.com/watch?v=vP0MPDrkyOo

De hadde bistand av forhandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen advokat eller jurist, men etter hva jeg forstår er dette feil. Politiet har rett til å innbringe person i maks fire timer hvis personen ikke oppgir enkelte personalia. Relevant lovparagraf fra Politiloven sitert under. 

 

 § 8.Innbringelse

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten

1 den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel 2 den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel 3 den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av 4

den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.

 

Ingen må holdes tilbake lenger enn nødvendig etter denne bestemmelsen og ikke ut over 4 timer.

 

Men de visste jo identiteten på mannen i fra før av. Dessuten så visste de også at han muligens var psykisk ustabil.

Lenke til kommentar

De kunne vel ha sendt en gisselforhandler, selv om det ikke var noe gissel å hanskes, så kan slike personer gjerne noe psykologi? Kanskje vanlige politibetjenter burde få en light-utgave av den utdannelsen som gisselforhandler får? Alternativt så kunne de ha lånt A$AP fra svenskene og fått en amerikansk gisselforhandler diltende etter:

 

https://www.youtube.com/watch?v=vP0MPDrkyOo

De hadde en forhandler tilstede. Nå er ikke jeg noe ekspert på hva politiet trener på, men vil tro at forhandlinger er en del av utdanningen da de ofte havner opp i sånne episoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...