Gå til innhold

Psykisk syk drept av politi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5EUGHQz.png

 

Ja, men hvordan kom man dit?

 

Slik jeg forstår utviklingen fra det begynte: de ankommer og prøvde å få dialog med ham gjennom et knust vindu. Når det ikke gikk, forsøkte de å ta seg gjennom døra, og det var da han møtte dem og veivet med maschete.

 

Politiet trekker seg så tilbake. De gjør ytterligere fremstøt mot huset, over flere timers mellomrom, og da kommer truslene med kaste etsende veske, og til sist motorsag inn i bildet. Politiet har hele tiden mulighet for å trekke seg tilbake ut på veien og vurdere situasjonen.

 

Kan det da kalles en plutselig livstruende situasjon som oppstod? Som at, "det måtte gå slik"? Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

så burde politiet ha uskadeliggjort personen uten å drepe. Eller de burde helst ikke fått det eskalert til det nivået

 

Du fikk tydeligvis ikke med deg at politiet brukte både pepperspray og elektrosjokk-pistol, uten at det minsket mannens angrepsevne.

 

Mange her gjør den feilen at de kobler hvordan saken starter, med utfallet! "Uhu, han bråkte jo bare litt"

 

Politiet driter i at dette startet med husbråk når de møtes med ekstrem aggresjon, machete og motorsag! Da er ikke dette lenger husbråk, men en farlig mann som skal innbringes for å beskytte publikum mot en tydelig forstyrret person! Helst levende, men hvis det faktisk blir umulig uten å miste livet eller lemmer, så må de uskadeliggjøre ham samtidig som de beskytter seg selv. Slike metoder kan medføre døden for lovbryteren.

 

Det øyeblikk han viste fram våpen, og prøvde å bruke dem på politiet, var det ingen vei utenom arrestasjon, syk eller ikke. Motsetter man seg det iherdig nok, ser man hva som kan skje. Og han var iherdig!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Og det antas at mannen ville ha gått ut og angrepet tilfeldige folk, bare fordi han forsvarte sitt eget hjem. En usikker antagelse, hvis mannen var 65 og ikke hadde angrepet tilfeldige tidligere. 

 

Det står at de skulle sjekke mannens tilstand. Da var det altså ikke tvangsinnleggelse...?

Men det er sannsynlig at den som bor i huset, frykter at det er en tvangsinnleggelse og handler ut fra det. 

 

Det er vel heller ikke alle som liker å ha politiet og psykiater til en "trivelig" samtale i stua i 30-40 minutter? Han skulle altså ha sluppet dem inn, latt dem se bad og kjøkken, og virket så normal og trivelig som mulig, helt til de gikk igjen. Redigert; dette var også en fritidsbolig/hytte med lite areal. Og det kunne ha blitt brukt mot mannen hvis han ikke hadde skikkelig bad og kjøkken.  

Endret av Budeia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det antas at mannen ville ha gått ut og angrepet tilfeldige folk, bare fordi han forsvarte sitt eget hjem. En usikker antagelse, hvis mannen var 65 og ikke hadde angrepet tilfeldige tidligere. 

 

Det står at de skulle sjekke mannens tilstand. Da var det altså ikke tvangsinnleggelse...?

Men det er sannsynlig at den som bor i huset, frykter at det er en tvangsinnleggelse og handler ut fra det. 

 

Det er vel heller ikke alle som liker å ha politiet og psykiater til en "trivelig" samtale i stua i 30-40 minutter? Han skulle altså ha sluppet dem inn, latt dem se bad og kjøkken, og virket så normal og trivelig som mulig, helt til de gikk igjen. Redigert; dette var også en fritidsbolig/hytte med lite areal. Og det kunne ha blitt brukt mot mannen hvis han ikke hadde skikkelig bad og kjøkken.  

Kjære deg, hva tror du er grunnen til at de dro til han for å sjekke at han hadde det bra. Og en mann på 65 år er ikke ensbetydende med at han ikke er farlig? ikke undervurder eldre mennesker, de kan være jævli fysisk sterke!  Og at en person aldri har gjort noe før er IKKE ensbetydende for at de ikke kommer til å gjøre noe. For psykose MED utagering i form av vold, det kan skje brått og "over natten". 

 

Drøyt nok å angripe politiet på den måten, for at de bare vil sjekke at det går bra med han. Det her går beyond normal måte å forsvare seg på. Han sparket og slo ikke rundt seg, som er vanligvis "bare" det folk i psykose gjør HVIS de gjør det. 

 

Også stiller jeg meg meget skeptisk til at naboene mente han var en rolig mann? Åpenbart ikke, og åpenbart kjente de ham ikke.

 

Så synes det jeg det er litt spesielt at du tidligere nevner "kaken på kammerset"-sitatet er innafor, fordi noen kjente vedkommende som ble drept? Dårlig argument. Okey, for å ta et tenkt eksempel. Si f.eks. om romkameraten min prøvde å drepe politiet, men ender opp med å bli drept selv fordi politiet må forsvare seg og meg.  Så javel da jeg lforsvare handlingen hans kun fordi han er romkameraten min og jeg kjenner han? Uansett hvor snill romkameraten min er nå idag, så vet jeg aldri om det er samme realitet om han skulle havne i psykose en eller annen gang. For det er faktisk FAKTUM! Hun ene pasienten min slo helt vilt etter meg i psykose på nattestid bare jeg skulle hjelpe henne opp i senga,  men er en engel mot meg på dagtid. Folk går inn og ut av psykose.  Helsepersonell og politi ser som regel mer enn hva naboer kan legge merke til. Og da synes jeg det er litt på kanten å påstå at politi og helse har handlet feil. 

 

Jeg synes synd på at det endte slik det endte for mannen på 65 år. Jeg synes synd i pårørende. Jeg synes synd på politimannen som drepte av nødverge, for han må leve med dette. Jeg synes synd på de politiet og i helse som måtte være vitne til dette, må ha vært traumatisk.

 

En person som forsvarer sitt eget hjem forsvarer den ikke med en motorsag, etsende syre og machete. Ærlig talt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du fikk tydeligvis ikke med deg at politiet brukte både pepperspray og elektrosjokk-pistol, uten at det minsket mannens angrepsevne.

 

Mange her gjør den feilen at de kobler hvordan saken starter, med utfallet! "Uhu, han bråkte jo bare litt"

 

Politiet driter i at dette startet med husbråk når de møtes med ekstrem aggresjon, machete og motorsag! Da er ikke dette lenger husbråk, men en farlig mann som skal innbringes for å beskytte publikum mot en tydelig forstyrret person! Helst levende, men hvis det faktisk blir umulig uten å miste livet eller lemmer, så må de uskadeliggjøre ham samtidig som de beskytter seg selv. Slike metoder kan medføre døden for lovbryteren.

 

Det øyeblikk han viste fram våpen, og prøvde å bruke dem på politiet, var det ingen vei utenom arrestasjon, syk eller ikke. Motsetter man seg det iherdig nok, ser man hva som kan skje. Og han var iherdig!

 

Hvor står det at de benyttet pepperspray hen. Den delen har jeg enten oversett eller så stemmer det ikke. De brukte elektrosjokkpistol men var muligens uheldige og bommet innendørs på trangt sted?

Lenke til kommentar

Kjære deg, hva tror du er grunnen til at de dro til han for å sjekke at han hadde det bra. Og en mann på 65 år er ikke ensbetydende med at han ikke er farlig? ikke undervurder eldre mennesker, de kan være jævli fysisk sterke!  Og at en person aldri har gjort noe før er IKKE ensbetydende for at de ikke kommer til å gjøre noe. For psykose MED utagering i form av vold, det kan skje brått og "over natten". 

 

Han sparket og slo ikke rundt seg, som er vanligvis "bare" det folk i psykose gjør HVIS de gjør det. 

 

Hun ene pasienten min slo helt vilt etter meg i psykose på nattestid bare jeg skulle hjelpe henne opp i senga,  men er en engel mot meg på dagtid. Folk går inn og ut av psykose.  

 

En person som forsvarer sitt eget hjem forsvarer den ikke med en motorsag, etsende syre og machete. Ærlig talt. 

(tillot å sakse ned litt)

 

Man vet null om hvilke militærerfaring mannen har tilbakelagt. Null om hvilket yrke han har jobbet med (kanskje tømmerhogger med motorsag). Poenget er jo at mannen kan ha innarbeidete reflekser og erfaringer som gir han en effektivitet i håndtering av ymse redskap. Da nytter det ikke å påstå at "en med psykose bare sparker og slår rundt seg". Jeg tenker meg at dette er svært individuelle egenskaper.

 

Mannen var ustabil på en eller annen måte. Paranoid kanskje, schizofren var nevnt vel? Kanskje psykotisk. Man kan ikke klandre mannens handlinger mot politiet nå i ettertid om man ikke samtidig vet en del. Det kan være muligheter for at mannen følte seg truet på livet gitt den ustabile tilstanden han kanskje var i.

 

Bildet av et politi som jobber med problemet i flere timer taler også for at de har forstått at de behøver å bruke god tid. Også har innsatsstyrken valgt å brøyte seg vei inn i stedet for å prøve å gasse han ut eller liknende tiltak. Da øker også risikoen for en ekstremsituasjon seg i form av nærkamp med vegger rundt seg og lite areal å flytte seg unna på. Politiet har vel seg selv å takke da de neppe kunne vite hvilke redskaper mannen hadde. Men de fikk jo en forsmak med macheten, og sånn sett så kunne de vel heller ha valgt utrøykingsalternativet da det ville gitte øyne fra 360 grader rundt mannen som ville endt opp i gårdsrommet (plenen) eller hva det nå var på stedet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er bare trist å se kommentarer om at det å plaffe ned en åpenbart mentalt forstyrret person er greit.

Dette burde politiet klart å gjøre uten å avlive personen.

Å trekke inn beredskapstropp er jo bare å bekrefte at det var om å gjøre å "eliminere" personen.

Lenke til kommentar

... hvordan kunne den ustabile mannen komme mot politiet inne i hans eget hus ... medmindre Politiet kom mot mannen først?

Ser at de skriver at selv med mange muligheter for og oppnå kontakt med han skjer det ingenting før de faktisk går og prøver å åpne døra hans.. Hvis han er så gæren/psykisk syk at han går på politiet med motorsag forstår jeg hvorfor han ble skutt.

 

edit: Ganske sykt at han ble skutt når de prøver og komme inn i hjemmet hans, vi vet ikke hva slags tilstand han er i selv om det står psykisk syk, men det er trist at det ender på denne måten at han blir skutt.

 

edit2:

Er bare trist å se kommentarer om at det å plaffe ned en åpenbart mentalt forstyrret person er greit.

 

Dette burde politiet klart å gjøre uten å avlive personen.

 

Å trekke inn beredskapstropp er jo bare å bekrefte at det var om å gjøre å "eliminere" personen.

Ser posten, men hvis ikke elektrisitet stopper han og han kommer på med motorsag.. Ville et skjold / større ladning (elektro) ha hjulpet? 

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Ser at de skriver at selv med mange muligheter for og oppnå kontakt med han skjer det ingenting før de faktisk går og prøver å åpne døra hans.. Hvis han er så gæren/psykisk syk at han går på politiet med motorsag forstår jeg hvorfor han ble skutt. 

 

Såvidt jeg har forstått var døra godt låst.

 

Hadde politiet en rettslig ordre som ga dem rett til å bryte seg inn? Hva var grunnlaget dommeren baserte seg på for å gi ut den ordren?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Redigerte innlegget så det ikke skulle se så "ille" ut.. men.. så med andre ord politiet har brukt krefter for og komme inn? Forstår det som at han er fare for sitt eget liv og de prøver og få stell på om det står bra til personen selv med.. planker over vinduer -_-?

 

Vel, med etterpåklokskap kan jeg med 100% sikkerhet si at det var Politiet som utgjorde fare for vedkommendes liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...