Gå til innhold

Psykisk syk drept av politi


Anbefalte innlegg

(tillot å sakse ned litt)

 

Man vet null om hvilke militærerfaring mannen har tilbakelagt. Null om hvilket yrke han har jobbet med (kanskje tømmerhogger med motorsag). Poenget er jo at mannen kan ha innarbeidete reflekser og erfaringer som gir han en effektivitet i håndtering av ymse redskap. Da nytter det ikke å påstå at "en med psykose bare sparker og slår rundt seg". Jeg tenker meg at dette er svært individuelle egenskaper.

 

Mannen var ustabil på en eller annen måte. Paranoid kanskje, schizofren var nevnt vel? Kanskje psykotisk. Man kan ikke klandre mannens handlinger mot politiet nå i ettertid om man ikke samtidig vet en del. Det kan være muligheter for at mannen følte seg truet på livet gitt den ustabile tilstanden han kanskje var i.

 

Bildet av et politi som jobber med problemet i flere timer taler også for at de har forstått at de behøver å bruke god tid. Også har innsatsstyrken valgt å brøyte seg vei inn i stedet for å prøve å gasse han ut eller liknende tiltak. Da øker også risikoen for en ekstremsituasjon seg i form av nærkamp med vegger rundt seg og lite areal å flytte seg unna på. Politiet har vel seg selv å takke da de neppe kunne vite hvilke redskaper mannen hadde. Men de fikk jo en forsmak med macheten, og sånn sett så kunne de vel heller ha valgt utrøykingsalternativet da det ville gitte øyne fra 360 grader rundt mannen som ville endt opp i gårdsrommet (plenen) eller hva det nå var på stedet.

Det er ikke noe jeg påstår, det er noe jeg ser blant flere pasienter vi har hatt i psykose, hvis du utagerer i det hele tatt. Som du sier selv så har de brukt god tid, og de har vært veldig forsiktige. Det som er litt skummelt hvis noen utagerer, er at det kan skje når du tror du har kontroll på situasjonen. 

 

Lite areal trenger ikke nødvendig å være dumt å forholde seg i slik situasjon der man ser seg nødt til å bruke tvang, samt at at mannen selv gjerne føler seg tryggere hjemme enn utenforbi? Og de har jo brukt god tid på dette, og gått fram gradvis. Forhørt seg med ekspertise. Selvfølgelig er det sikkert elementer de kan lære av, det vil det alltid være i enhver situasjon. Det settes helt sikkert i gang både briefing og trening på å takle slike situasjoner bedre i fremtiden. Ikke alle tåler å bli skutt, heller, selv om de blir skutt "bare" i beinet. Og jeg tenker, uavhengig av om man er frisk eller har psykdom, man forsvarer seg når man opplever av livet ens er truet. Hvorfor skal ikke politiet få lov å forsvare seg selv? 

 

Ustabil mann kommer mot politiet og folk er overrasket at de skyter han?

Hehe, ja, jeg veit, det henger ikke på greip. Jeg begriper ikke hvorfor folk er overrasket over hvorfor man handler i nødverge. De ville antakeligvis gjort det samme selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare trist å se kommentarer om at det å plaffe ned en åpenbart mentalt forstyrret person er greit.

 

Dette burde politiet klart å gjøre uten å avlive personen.

 

Å trekke inn beredskapstropp er jo bare å bekrefte at det var om å gjøre å "eliminere" personen.

Er ingen som påstår det. Det ble uheldig konsekvens, i nødverge. Liker ikke at du bruker ordet avlive, fordi da har jo du antatt allerede at de har gjort det med vilje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ja, jeg veit, det henger ikke på greip. Jeg begriper ikke hvorfor folk er overrasket over hvorfor man handler i nødverge. De ville antakeligvis gjort det samme selv

Dessverre tror jeg at jeg hadde gjort det samme om en sinnsyk person kommer mot meg med motorsag.. Om jeg hadde våpen da :p

 

Men skulle ønske heller at politiet siktet mot beinet til personen så de kunne immobilisere personen istedenfor og skyte han / alvorlig skade han :/

 

Men vanskelige situasjoner gjør splitt-sekund avgjørelser vanskelig :\

 

(Har ikke våpen i den grad, kun luftpistol/luftrifle :p )

Lenke til kommentar

Det er ikke noe jeg påstår, det er noe jeg ser blant flere pasienter vi har hatt i psykose, hvis du utagerer i det hele tatt. Som du sier selv så har de brukt god tid, og de har vært veldig forsiktige. Det som er litt skummelt hvis noen utagerer, er at det kan skje når du tror du har kontroll på situasjonen. 

 

Lite areal trenger ikke nødvendig å være dumt å forholde seg i slik situasjon der man ser seg nødt til å bruke tvang, samt at at mannen selv gjerne føler seg tryggere hjemme enn utenforbi? Og de har jo brukt god tid på dette, og gått fram gradvis. Forhørt seg med ekspertise. Selvfølgelig er det sikkert elementer de kan lære av, det vil det alltid være i enhver situasjon. Det settes helt sikkert i gang både briefing og trening på å takle slike situasjoner bedre i fremtiden. Ikke alle tåler å bli skutt, heller, selv om de blir skutt "bare" i beinet. Og jeg tenker, uavhengig av om man er frisk eller har psykdom, man forsvarer seg når man opplever av livet ens er truet. Hvorfor skal ikke politiet få lov å forsvare seg selv? 

 

Hehe, ja, jeg veit, det henger ikke på greip. Jeg begriper ikke hvorfor folk er overrasket over hvorfor man handler i nødverge. De ville antakeligvis gjort det samme selv

 

Nåja. Politiet har en større rett til å kunne være hvor som helst om de har et formål med det enn hva andre folk har. Men også de må opptre høflig. Men siden de brukte mange timer på å forsøke å hanskes kontakten med personen. Hvorfor velges det ikke å bare få røyket ut personen. Tvangsinnlegge vedkommende. Holde han et par døgn til observasjon på psykiatrisk eller noe sånn? Framfor å ta det som en skarp situasjon?

 

Mannen var kun utrustet med ordinære redskaper som selvsagt kunne forvolde noe skade, men politiet hadde likevel våpen som mannen sannsynligvis ikke hadde. De brukte sikkert timene flittig på blant annet å sjekke for om mannen kanskje hadde løyve på ymse jaktvåpen vil jeg tro før de sendte folk inn i huset.

Endret av G
Lenke til kommentar

Spesielt om noen bryter seg inn i ditt hjem?

 

Når politiet "bistår helse" som de selv omtaler det, gir det dem full adgang til å ta kontroll på personen og eiendelene. 

 

Men det virker rart å drepe noen på bakgrunn av en helsesjekk. Hvis det ikke engang var vedtatt en tvangsinnleggelse. 

 

Vel, på samme måte har politiet adgang til å stanse et hvilket som helst kjøretøy, og hvis det ikke stanser forfølge det og skape farlige situasjoner. 

Lenke til kommentar

Når politiet "bistår helse" som de selv omtaler det, gir det dem full adgang til å ta kontroll på personen og eiendelene. 

 

Men det virker rart å drepe noen på bakgrunn av en helsesjekk. Hvis det ikke engang var vedtatt en tvangsinnleggelse. 

 

Vel, på samme måte har politiet adgang til å stanse et hvilket som helst kjøretøy, og hvis det ikke stanser forfølge det og skape farlige situasjoner. 

 

Høres ut som det er noen seriøse defekter i Norges lover om dette stemmer.

Lenke til kommentar

Spesielt om noen bryter seg inn i ditt hjem?

Om jeg er så syk at jeg trenger hjelp så håper jeg at helse og eventuelt politi "bryter seg inn". Og ja, hadde jeg blitt krakilsk og farlig, så hadde jeg forventet at de gjorde det de kunne for å holde omgivelsene, seg selv og meg selv trygge. Tvang er helt innafor. 

 

Dessverre tror jeg at jeg hadde gjort det samme om en sinnsyk person kommer mot meg med motorsag.. Om jeg hadde våpen da :p

 

Men skulle ønske heller at politiet siktet mot beinet til personen så de kunne immobilisere personen istedenfor og skyte han / alvorlig skade han :/

 

Men vanskelige situasjoner gjør splitt-sekund avgjørelser vanskelig :\

 

(Har ikke våpen i den grad, kun luftpistol/luftrifle :p )

Ja, men det kommer ikke frem hvor han ble skutt (rett meg om jeg ikke har fått med meg dette i artikkelen) og det er ikke alle som tåler et skudd i foten en gang. Ja, du har helt helt, vanskelig situasjoner gjør slike avgjørelser vanskelig. Av og til rett og av og til feil. Det konstruktive politiet kan gjøre, er å lære av situasjonen, for å se om de kunne handlet annerledes, briefe og trene på slike situasjoner i fremtiden som sagt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

edit2:

Ser posten, men hvis ikke elektrisitet stopper han og han kommer på med motorsag.. Ville et skjold / større ladning (elektro) ha hjulpet? 

 

Elektrosjokkvåpenet kan ha bommet på bar hud. Kanskje det var noen lag klær i mellom eller at elektrodene traff på siden av der de egentlig ønsket å sikte. Dette spørsmålet har vært besvart før med en plausibel forklaring. For hadde elektrosjokkvåpenet vært koblet til kroppen hans så hadde han garantert blitt passivisert i litt tid slik at politiet hadde et svært kort vindu på å kanskje få kontroll over han. Eller vurdere å flykte ut igjen og finne på andre fornuftige tiltak som ikke satte dem i like stor fare som å møte mann med motorsag. F.eks. utrøyking.

 

Man har f.eks. en hendelse i fra flyplassen i Vancouver, B.C. Canada. Der en utlendig ble drept av politi som brukte elektrosjokkvåpen. Så å komme å anta at våpen var brukt riktig og at det hadde null effekt, det synes jeg er å overdrive det ganske sterkt.

 

Det lokale politiet fikk i ettertid gått igjennom prosedyrer, men også bedrevet grundig opplæring for å unngå liknende språkproblematikk for framtiden.

 

Jeg mener at en psykisk ustabil mann kan ha liknende språklige vansker der og da. Dette bør politiet forstå. At noen opptrer med selvforsvar som språk (her machete, motorsag eller hva det nå er) må jo tolkes som en mulig språkvanske?

 

Det er jo bare å se på seg selv egentlig. Hvordan blir du når du er trøtt og sliten, sur og gretten kanskje? Det er jo milde ting. Hvordan en som er vettskremt i en psykosetilstand vil oppføre seg fikk man kanskje svaret på med denne politisaken?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg er så syk at jeg trenger hjelp så håper jeg at helse og eventuelt politi "bryter seg inn". Og ja, hadde jeg blitt krakilsk og farlig, så hadde jeg forventet at de gjorde det de kunne for å holde omgivelsene, seg selv og meg selv trygge. Tvang er helt innafor. 

 

 

Inkludert det å skyte og drepe deg ... til ditt eget beste forstås?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja, det må ha vært fælt for naboene å se på ei hytte med gjenspikrede vinduer. Nå slipper de vel snart det mer. 

 

Men burde det ikke være en forskjell på helsesjekk og vedtatt tvangsinnleggelse, slik at politiet ikke blir brukt til å gjennomføre helsesjekker? Bør det ikke være rom for å trekke seg tilbake fra en helsesjekk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåja. Politiet har en større rett til å kunne være hvor som helst om de har et formål med det enn hva andre folk har. Men også de må opptre høflig. Men siden de brukte mange timer på å forsøke å hanskes kontakten med personen. Hvorfor velges det ikke å bare få røyket ut personen. Tvangsinnlegge vedkommende. Holde han et par døgn til observasjon på psykiatrisk eller noe sånn? Framfor å ta det som en skarp situasjon?

 

Mannen var kun utrustet med ordinære redskaper som selvsagt kunne forvolde noe skade, men politiet hadde likevel våpen som mannen sannsynligvis ikke hadde. De brukte sikkert timene flittig på blant annet å sjekke for om mannen kanskje hadde løyve på ymse jaktvåpen vil jeg tro før de sendte folk inn i huset.

Opptre høflig? Hvor står det at de oppførte seg uhøflig? Er dette forsvarlig helsehjelp å la noen råtne alene og isolert i hus? Å ikke gi nødvendig helsehjelp er moralsk forkastelig og ikke en gang lov...

Og det er rimelig å anta at de ville prøve tvangsinnlegging med observasjon på psykiatrisk i selve prosessen når han åpenbart var så syk som han var. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det må ha vært fælt for naboene å se på ei hytte med gjenspikrede vinduer. Nå slipper de vel snart det mer. 

 

Men burde det ikke være en forskjell på helsesjekk og vedtatt tvangsinnleggelse, slik at politiet ikke blir brukt til å gjennomføre helsesjekker? Bør det ikke være rom for å trekke seg tilbake fra en helsesjekk?

Hvorfor drar du naboene inn i dette? Bra naboene brydde seg. 

 

Tror du ikke det er litt rimelig å anta at det politiet startet med å være på avstand ved en helsesjekk? Er dette som er prosedyre i alle fall. 

Lenke til kommentar

Når Politiet bryter seg inn hos noen så er det ikke Politiet som handler i selvforsvar.

 

Du har åpenbart ikke peiling. Politiet skulle pågripe mannen og var dermed i ferd med å utføre en lovlig tjenestehandling som de hadde rett og plikt til å utføre. Dersom politiet blir angrepet med potensielt dødelig vold kan de selvsagt skyte i selvforsvar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har åpenbart ikke peiling. Politiet skulle pågripe mannen og var dermed i ferd med å utføre en lovlig tjenestehandling som de hadde rett og plikt til å utføre. Dersom politiet blir angrepet med potensielt dødelig vold kan de selvsagt skyte i selvforsvar.

 

Stemmer, og jødene ble drept i sin tid på helt lovlig vis.

 

Dog i politikkdelen diskuteres ikke jussen, dvs hva loven er, men politikken, dvs hva loven bør være. Derfor har man egne underfora for juss og politikk.

 

Om du er interessert i de juridiske aspektene ved det som har skjedd bør du opprette en dertil egnet tråd i jussdelen av forumet.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...