Gå til innhold

Psykisk syk drept av politi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må innrømme at jeg har en følelse av at "Skatteflyktning" og "missi" har et litt annet syn på samfunnet generelt, og politiet spesielt, enn meg...

Ja, de er litt mer videreutvilklet enn oss andre..

De evner bare ikke å få noen til å forstå logikken sin, men det er bare vi som ligger et par evolusjonære hakk bak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og det har du, siden du allerede har diagnosert han? Han var åpenbart inne i helsesystemet, jeg setter min lit til helsepersonellet som var der og de som har vært i kontakt med han tidligere.

Jeg forholder meg til det som har kommet frem i mediene angående denne saken, og velger å avstå fra slike spekuleringer.

 

Ja, stiller det samme kritiske spørsmålet som deg. Og som du sier, vi kan ikke annet enn å velge å forholde oss til det vi vet. 

Så lenge mannen oppfører seg truende, så kan ikke politiet bare sende inn fagfolk. Det er politiets sin oppgave å beskytte almennheten.

Jeg tror heller ikke at de skyter noen før de ser at det er fare for andres liv og helse.

 

At du tror politifolk synes det er kjekt å skyte og drepe folk er rimelig absurd. Har du noen gang pratet med en politibetjent?

Ja, kommentaren "kaken på kammerset" var usmakelig, enig.  Jeg synes faktisk ganske synd på politiet som må stå i såpass vanskelig situasjon, og som appåtil får tyn for å opptredt etter logisk oppførsel i en lei og uønsket situasjon. 

 

De har beleilig nok taushetsplikt, og lar derfor drapsmennene legge frem sin historie uten noen innsigelser for en ukritisk presse.

Hvordan kan du bevise at pressen er ukritisk i dette tilfellet? Hvordan vet du det ikke var andre involvert som ikke hadde taushetsplikt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men når helsevesenet henvender seg til politiet, så bør de vel anta at det ikke er en helt rasjonelt individ de skal møte?

 

Veldig godt poeng.

 

Burde de ikke røyke ham ut med tåregass heller om de absolutt skulle gjøre en helsesjekk av mannen som "stinket svette og hadde rød hud rundt ballene, fett hår og et villniss av rot innenfor sine fire vegger?

Lenke til kommentar

Hvis mannen har psykisk lidelse og kan være en fare mot seg selv eller andre kan de bli nødt til å utføre en velferdssjekk.

 

Og hva legger du i det å være en fare for seg selv?

 

 

Man har ingen plikt til å svare Politiet, enn så lenge gjenstår noen rester av ytringsfrihet i Norge.
 
Helsepersonell har intet med å "hjelpe" folk som ikke VIL ha hjelp.
 
Nja, det er vel mulig at helsepersonell kan tvangshjelpe en person som er psykotisk. Ofte så blir politi involvert for å få denne personen med seg ufrivillig til tvangsinnleggelse. Dette er tillatte virkemidler. Som regel så leder ikke det til død da, dersom ikke noen uhell skulle skje. Normalt så vil jo ikke fysiske basketak lede til død, selv om det kan finnes en liten fare for at det kan skje innimellom.
Endret av G
Lenke til kommentar

Man har ingen plikt til å svare Politiet, enn så lenge gjenstår noen rester av ytringsfrihet i Norge.

 

 

 

Jeg er ingen advokat eller jurist, men etter hva jeg forstår er dette feil. Politiet har rett til å innbringe person i maks fire timer hvis personen ikke oppgir enkelte personalia. Relevant lovparagraf fra Politiloven sitert under. 

 

 § 8.Innbringelse

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten

1 den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel 2 den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel 3 den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av 4

den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.

 

Ingen må holdes tilbake lenger enn nødvendig etter denne bestemmelsen og ikke ut over 4 timer.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen advokat eller jurist, men etter hva jeg forstår er dette feil. Politiet har rett til å innbringe person i maks fire timer hvis personen ikke oppgir enkelte personalia. Relevant lovparagraf fra Politiloven sitert under. 

 

 § 8.Innbringelse

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten 1 den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel 2 den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel 3 den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av 4

den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.

 

Ingen må holdes tilbake lenger enn nødvendig etter denne bestemmelsen og ikke ut over 4 timer.

Tror kun den gjelder når det er tvil om personalia som ikke var tilfellet her.

 

Det skal dog bemerkes at du har rett ... det er ikke stort igjen av ytringsfriheten i Norge.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan helsepersonnel tvinge en "velferds-sjekk" på en person som sier klart fra at han ikke ønsker det ?

Kan politiet tiltvinge seg adgang til et menneskes private hjem hvis h*n ikke har begått en ulovlig handling eller er mistenkt for slikt ?

Hadde mannen truet noen FØR episoden startet ?

Tror man bare må vente på videre oppklaringer fra en nøytral instans i dette tilfellet, muligens kan det ligge mer til grunn enn det som er fremkommet så langt. Men som vanlig skal vel politiet etterforske seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan helsepersonnel tvinge en "velferds-sjekk" på en person som sier klart fra at han ikke ønsker det ?

Kan politiet tiltvinge seg adgang til et menneskes private hjem hvis h*n ikke har begått en ulovlig handling eller er mistenkt for slikt ?

Hadde mannen truet noen FØR episoden startet ?

Tror man bare må vente på videre oppklaringer fra en nøytral instans i dette tilfellet, muligens kan det ligge mer til grunn enn det som er fremkommet så langt. Men som vanlig skal vel politiet etterforske seg selv.

Ja, det er lov, sjekk helsepersonelloven

Lenke til kommentar

Var du tilstede siden du vet at det var ren løgn? Politiet ringte beredskapstroppen etter at mannen hadde angrepet den ene politibetjenten med machete.

 

Men mannen var jo paranoid. Da måtte politiet kunne forvente hva som helst slags oppførsel. I aller verste tilfelle så burde politiet ha uskadeliggjort personen uten å drepe. Eller de burde helst ikke fått det eskalert til det nivået i det hele tatt. Hvor mangelfull er opplæringen hos det norske politiet? Og evt. hvor mangelfull er opplæringen hos helsepersonell i Norge?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig ut å dra ut med psykolog, ei heller psykiatrisk sykepleier, til et sånt scenario og det var en klok avgjørelse fra helsevesenet sin side å ha beskyttelse fra politiet. I hjelpesitusjoner må man først tenke egen sikkerhet før man hjelper andre. Hvis helsepersonell og politiet risikerer å bli drept så er sjansen dårlige for alle sammen. Politiet følger retningslinjene. I starten har de sannsynligvis vært på avstand, som jo er rådet i blant for å ikke hisse opp situasjonen, men er naivt å tro at det holder i 10/10 tilfeller.

DING DING DING! Vi har en vinner! Det er ikke vanlig å ha ned seg fagfolk! Og der er jammen problemet! Vi sender testosteronsbavianer med skytevåpen! Er det rart det da ender med at testosteronsbavianene får en stjerne i boken for et kill?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At du tror politifolk synes det er kjekt å skyte og drepe folk er rimelig absurd. Har du noen gang pratet med en politibetjent?

At det er litt stas å ha beskyttet allmenheten med å ha løsnet skudd? Å ja. Det er nok av dem som synes det er litt skikkelig Rambo. Er jo en grunn de liker seg der fremme i «krigen» og holder fagfolk langt vekke fra psykiatriske pasienter. Det er kos antallet og treff med disse testosteronsbavianene som gjør at jeg rister p hodet av dem. De er jo totalt blottet for menneskelig kapital de fleste av dem. Og jo yngre de er jo verre er de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DING DING DING! Vi har en vinner! Det er ikke vanlig å ha ned seg fagfolk! Og der er jammen problemet! Vi sender testosteronsbavianer med skytevåpen! Er det rart det da ender med at testosteronsbavianene får en stjerne i boken for et kill?

Det var da voldsomt til omtale av politiet da. Hvorfor kunne ikke heller de gale vært sperret inne i godt polstrede rom?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men mannen var jo paranoid. Da måtte politiet kunne forvente hva som helst slags oppførsel. I aller verste tilfelle så burde politiet ha uskadeliggjort personen uten å drepe. Eller de burde helst ikke fått det eskalert til det nivået i det hele tatt. Hvor mangelfull er opplæringen hos det norske politiet? Og evt. hvor mangelfull er opplæringen hos helsepersonell i Norge?

Når politiet skyter, så skyter de gjerne fortrinnsvis i fot, fordi det er vesentlige lettere å hjelpe vedkommende enn å skyte noen i bryst eller hodet Men av og til har du ikke annet valg, for å redde ditt og allmennhetens liv. Politiet streber å prøve å et bedre egnet sted hvis de først MÅ skyte, som kan ha vært vanskelig eller umulig å få til i en kaotisk situasjon.

 

Jeg får inntrykk i noen av kommentarene her at noen her mener politiet tar lett på skytingen? Stemmer den antagelsen?

 

PS. Mange kan være paranoide uten å være voldelige, det er misoppfatning at voldelighet medfølger det å være paranoid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...