Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke noe av foreldra


Anbefalte innlegg

Hei, jeg får ikke noe annet av foreldra mine enn klær og mat. Jeg har aldri fått en telefon, sykkel, TV osv. Faren min tjener ca 900.000 i året og moren min 600.000. Dem sier bare at jeg må skaffe egne penger om jeg skal kjøpe noe. Men det er ikke så veldig lett når man er 15 år. Dem gir meg ikke ukelønn heller selvom jeg gjør ting hjemme.

 

Hva skal jeg?

 

Anonymous poster hash: 0e273...198

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte og gå med aviser på søndager fra dør til dør som 12 åring. (Ikke like aktuelt i digitale dag)

 

Når jeg var 14 var jeg ute på 3 timers turer med reklame i postkassene til folk 3 ganger i uka.

 

Så begynte jeg som ekstrahjelp i butikk i høysesong, noe som førte til fast arbeid i helger osv.

 

Jeg var rik blant mine venner. Fikk ikke en drit gratis jeg heller utenom det nødvendige.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du egentlig ha ukelønn for at du hjelper til hjemme? Burde du ikke gjøre det fordi du er med på å rote du også? Spør foreldrene dine om det er noe ekstra du kan gjøre for en liten sum. hvis ikke så er det jo bare å ta bena fatt og spørre naboer om de trenger hjelp med diverse småjobber du kunne tatt på deg for en liten sum penger. Mange bekker små vettu

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er ikke så lett å gi råd i forhold til foreldrene dine, men skal jeg anbefale noe så er det å prøve å finne seg en liten jobb som man kan ha ved siden av skole. Selv begynte jeg å gå med aviser i ung alder, før jeg gikk over til de vanlige kiosk/butikkjobbene ved siden av skole (som du kanskje er litt for ung til foreløpig).

 

Som konkrete forslag:

 

  1. Avis/andre distribusjonsjobber (hvis det i det hele tatt eksisterer slikt lenger)
  2. Både se etter, eller tilby, småjobber på FInn.no. Du kan f.eks tilby klipping av gress e.l., det er en ganske grei jobb. Kanskje vasking av biler, klipping av hekk etc. Fantasien setter grenser.
  3. Høre med en matbutikk (eller annen butikk for den saks skyld, elkjøp, power etc.) om de kan være interessert i en rydde/stablehjelp f.eks, det er grei jobb for en 15-åring.
  4. Ellers har jeg også sett driftige unge som samler flaskepant hjemme hos folk. De banker rett og slett på og ser ut som de får bra med napp innimellom da de kommer slepende på søppelsekker med tomgods. Det er ikke alle som er like glade i å pante flaskene sine :)
Endret av bas
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva foreldrene dine tjener er egentlig ikke relevant.

De ønsker sannsynligvis at du skal lære deg verdien av å tjene penger og gjøre deg fortjent til ting.

 

Jeg kunne kjøpt dyr telefon, kul sykkel, high end PC og stor tv til ungene mine, men hva lærer de av det? Da blir de bare bortskjemte og tror at alt kommer gratis. Så blir de kanskje ekle unge menn som ikke gidder å jobbe når de blir lærlinger fordi de har jo "krav" på ditt og datt.

 

Men hvis de jobber og tjener penger og da bruker sine egne penger på å kjøpe sine egne ting som de får bestemme over selv så lærer de verdien av tingene sine.

 

Noe av det Værste jeg ser på jobb er disse bortskjemte mammadaltene som begynner som lærlinger. Disse som har null arbeidsmoral eller ansvarsfølelse. Mer opptatt av å trykke på telefonen enn å gjøre jobben sin og konstant må fortelles hva de skal gjøre. Vi ser fort når det kommer en ung mann som har lært seg verdien av å jobbe. Noen er veldig flinke når de kommer inn i sin første jobb. De er ikke redde for å vise litt initiativ, snakke med sjefen eller plukke opp en kost og gå over gulvet på verkstedet hvis de har laget ferdig delene som står på lista mens mammadaltene setter seg ned i et hjørne og venter på at vi andre må oppdage at de ikke gjør noe og gi dem nye oppgaver. Dette er forskjellen på unger som får det de peker på og unger som har måttet arbeide for å få det de vil ha.

De som lærer seg å jobbe blir formenn og ledere mens de som ikke lærer seg å jobbe i ung alder blir som oftest gående som lakeier i mange, mange år. Dette er antagelig hva dine foreldre håper at du skal lære.

 

 

Det er ikke vanskelig å tjene penger for dem som har lært seg dette. Når vi var på din alder og yngre så brukte vi halve sommeren på å klippe plener i nabolaget, male hus for naboene, handlet mat for noen gamle og måkte snø om vintrene.

 

Skriv ut et bilde fra Google maps over nabolaget. Gå til hvert hus på bildet, ring på og spør om de har lyst til at du klipper plenen for en femtilapp og om de vil at du skal komme tilbake neste uke. Da lager du en liste over husene da har tatt hver uke og gjentar runden jevnlig.

 

Du kan tjene mange tusen på dette.

Tell husene og gang antall hus med prisen du tar så ser du at du kan tjene masse penger på kort tid. Mye mer enn hva de fleste får i ukepenger med bare et par timer arbeid hver dag. Du kan kjøpe en ny mobil hver måned om du vil.

De fleste har sin egen klipper, men du kan også kjøpe din egen så vet du at du har en god klipper som er lett å kjøre uansett hvor du går. Foreldrene dine er helt sikkert interessert i å hjelpe deg med å kjøpe en hvis du viser at du står på og jobber.

 

De fleste av oss voksne liker å se en ung kar som tjener sine egne penger så selv om jeg ikke har noe problem med å klippe min egen plen så hadde jeg glatt gitt jobben til en ung type som spurte om jobben.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, jeg får ikke noe annet av foreldra mine enn klær og mat. Jeg har aldri fått en telefon, sykkel, TV osv. Faren min tjener ca 900.000 i året og moren min 600.000. Dem sier bare at jeg må skaffe egne penger om jeg skal kjøpe noe. Men det er ikke så veldig lett når man er 15 år. Dem gir meg ikke ukelønn heller selvom jeg gjør ting hjemme.

 

Hva skal jeg?

 

Anonymous poster hash: 0e273...198

Er du helt sikker på at "klær" er det eneste de dekker for deg? Har du ingen fritidsaktiviteter, kjører de deg rundt, får du busskort, får du mye/dyre ting på bursdager og jul, drar dere på ferier?

 

Ellers er det nok bare å skaffe seg en jobb. Lønna deres trenger ikke være så fantastisk, forresten, selv om det høres mye ut. Det kommer mye an på prisen av utdannelsen, hvor dere bor, hvor stor familien er osv.

 

Anonymous poster hash: 31956...a02

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min kjære venn, du må bare finne deg i at ingen, INGEN, unner deg NOE som helst i denne verden, og spør du om hjelp, får du hånda slått av deg da også! Spesielt av de som du forventer hjelp av. Det gjelder også her på forumet! Du får ingen lett start, enten må du bli en suksess, ellers kommer du til å DØ i rennesteinen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei, jeg får ikke noe annet av foreldra mine enn klær og mat. Jeg har aldri fått en telefon, sykkel, TV osv. Faren min tjener ca 900.000 i året og moren min 600.000. Dem sier bare at jeg må skaffe egne penger om jeg skal kjøpe noe. Men det er ikke så veldig lett når man er 15 år. Dem gir meg ikke ukelønn heller selvom jeg gjør ting hjemme.

 

Hva skal jeg?

 

Anonymous poster hash: 0e273...198

 

Ta det opp med foreldrene dine. De burde kunne gi deg noe råd om hvordan du finner en jobb. Når jeg var 15 fikk jeg jobb på kjøkkenet til det lokalesykehuset, med hjelp fra min mor. Jobba der hver ukedag, og et par helger, hele sommeren. Når skolen starta hjalp faderen meg med å få en jobb på en matbutikk. 

 

Det er greit nok at foreldrene dine vil at du skal tjene penger selv, det har du bare godt av. Samtidig er det ikke urimelig av deg å be de om hjelp til å finne en jobb. Du kan også ta rådene du har fått her, det burde ikke være noe problem å finne en jobb på egenhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det var kjipt av dine foreldre. Jeg hadde det slik selv.

 

Så når jeg fikk barn selv - var jeg mye mer gavmild. Datteren begynte allikevel med butikkjobb på ledig tid når hun var 17 og ville ikke ha mer penger etter det.

 

Selv fikk jeg høre dette med "å lære seg verdien av arbeid" hele oppveksten, når jeg spurte etter cash eller å slippe å jobbe i alle ferier.

 

Når jeg og mine venner ble voksne, oppdaget jeg at de bortskjemte som aldri gjorde en dritt hjemme, var like flinke i jobb som hvem som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min kjære venn, du må bare finne deg i at ingen, INGEN, unner deg NOE som helst i denne verden, og spør du om hjelp, får du hånda slått av deg da også! Spesielt av de som du forventer hjelp av. Det gjelder også her på forumet! Du får ingen lett start, enten må du bli en suksess, ellers kommer du til å DØ i rennesteinen!

 

Jaha ..

 

Jeg vil heller påstå følgende: Er man vitne til at noen får alt de ønsker seg - rett i fanget, kan man kanskje bli litt misunnelig, ja. Men om vedkommende jobber hardt for å oppnå noe vil oppegående folk flest ikke ha noe problem med å unne vedkommende den suksessen som da forhåpentligvis følger. Fordi den da er fortjent .. Sånne typer er det også enklere å hjelpe enn de som er helt uten initiativ/tiltakslyst og som i stedet sutrer og gnåler om at verden går dem imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaha ..

 

Jeg vil heller påstå følgende: Er man vitne til at noen får alt de ønsker seg - rett i fanget, kan man kanskje bli litt misunnelig, ja. Men om vedkommende jobber hardt for å oppnå noe vil oppegående folk flest ikke ha noe problem med å unne vedkommende den suksessen som da forhåpentligvis følger. Fordi den da er fortjent .. Sånne typer er det også enklere å hjelpe enn de som er helt uten initiativ/tiltakslyst og som i stedet sutrer og gnåler om at verden går dem imot.

 

Jeg skjønner ikke helt hva dette har med tråden å gjøre.

 

Men enkelt og greit, så er det bare tull å nekte sitt avkom et sunt og friskt økonomisk grobunnlag, slik at man får prøvd seg litt med penger, kjent på følelser rundt kjøp, salg og handel og hvor mye svindlere og svinerier det finnes rundt om kring, så man får lært seg å grundig sjekke ut priser, produkter og markeder før man blir voksen! For da får man plutselig alt i fanget! Foreldre som kniper så til de grader, -spesielt- når de har muligheten.

 

Intelligent lederskap slår alltid ren overlevelse og diktaturtakter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På den positive siden så lærer du verdien av penger og av å jobbe for det du vil ha. På den negative siden så blir sannsynligvis ungdomsårene dine ganske kjedelige, og du blir nok like kjip som foreldrene dine når du er voksen.  :grin:

 

Det siste du nevner er nødvendigvis ikke noe som må skje. Jeg gjorde omvendt!  :D

 

Edit: Når jeg tenker litt på kompiser som er foreldre - så er de 3 som er mest gjerrig med barna sine - de som var mest bortskjemt under oppveksten.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men enkelt og greit, så er det bare tull å nekte sitt avkom et sunt og friskt økonomisk grobunnlag, slik at man får prøvd seg litt med penger, kjent på følelser rundt kjøp, salg og handel og hvor mye svindlere og svinerier det finnes rundt om kring, så man får lært seg å grundig sjekke ut priser, produkter og markeder før man blir voksen! For da får man plutselig alt i fanget! Foreldre som kniper så til de grader, -spesielt- når de har muligheten.

 

Mer penger vil gi mindre av alt det du beskriver ..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva dette har med tråden å gjøre.

 

Men enkelt og greit, så er det bare tull å nekte sitt avkom et sunt og friskt økonomisk grobunnlag, slik at man får prøvd seg litt med penger, kjent på følelser rundt kjøp, salg og handel og hvor mye svindlere og svinerier det finnes rundt om kring, så man får lært seg å grundig sjekke ut priser, produkter og markeder før man blir voksen! For da får man plutselig alt i fanget! Foreldre som kniper så til de grader, -spesielt- når de har muligheten.

 

Intelligent lederskap slår alltid ren overlevelse og diktaturtakter.

What?

Steg 1 er jo å skaffe penger.

Alle kan brenne penger. Det kommer automatisk.

Ikke før man lærer verdien av penger kan man forstå hvordan man skal bruke dem fornuftig.

 

Forstår jeg deg riktig så mener du at unge lærer av å få penger gratis og lærdommen kommer av å bruke dem og ikke tjene dem?

 

What??

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...