Gå til innhold

Ligge over fartsgrensen


Anbefalte innlegg

Eksemplet ditt gir jo full mulighet for å følge fartsgrensen. Under pga trafikk er jo å følge fartsgrensen - du kan også gå opp til maks fartsgrense i venstre fil. Så jo, ett glimrende eksempel på at det nettopp går an.

Meh blander nok begrepene når jeg sier følge fartsgrensen mente jeg da å være på den.

 

Problemet når man følger fartsgrensen i venstre fil må man slippe de som kommer bak. Så det ender da opp med at du bytter fil hele tiden frem og tilbake og det blir plutselig mer stressende, føler jeg bare er i veien da.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kjører som regel 10 over til vanlig der det passer. Mest strake strekninger som passer, har en plass nær der jeg bor hvor utallige mange mister lappen hver eneste måned, helg etc.. Men jeg? Neida, kjører 70 der i en 60 sone.. ikke blitt stoppet en gang.. men et parr "rånevenner" som kjørte 140 der? Å jada, DE ble stoppet ikke overraskende nok.

 

edit: Det med motorvei, pleier og ligge på 120-130 til vanlig om jeg husker riktig fra ikveld (til idag) fra Larvik og hjemover mot Porsgrunn. Er vel ikke uvanlig det heller, selv om jeg ser bedre luksus-biler (Merce, Audi, BMW osv) som ligger på sperra og kjører fullt ut og driter i alle rundt seg. Undrer litt på hvordan de har lappen enda noen ganger når jeg ser de kjører så fort at de er borte ved neste sving.. Skumle krefter på veien.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Nye biler har ingen feilmargin. Det blir trekket fra automatisk fra politiet sin side. Siden ikke alltid utstyret er til å stole på.

Dette du kommer med nå er mer biler før 2000 tallet., og noen få opp til 2005. Så har dette blitt vannet bort. Om det er så misvisende som dette på en nyere bil så må du inn å få det kalibrert  den så det blir riktig.

Veldig forskjellig fra bilmerke til bilmerke, Audi viser akkurat det du kjører. Ford har fortsatt samme feilmargin ser det ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig forskjellig fra bilmerke til bilmerke, Audi viser akkurat det du kjører. Ford har fortsatt samme feilmargin ser det ut til.

Det skal ikke være så mye på en Ford heller. Men endring i dekk felger osv kan og vil påvirke dette med feilmargin.

Men om det er så mye som 10% så hadde jeg ville tatt den inn for sjekk om det er en ny bil med garanti.

Som regel på nye biler så blir farten oftes målt ut fra GPS i bilen.

 

Audi og vw har vert nokså riktige i gjennom siste 15 åra. 

Lenke til kommentar

Nye biler har ingen feilmargin. Det blir trekket fra automatisk fra politiet sin side. Siden ikke alltid utstyret er til å stole på.

Dette du kommer med nå er mer biler før 2000 tallet., og noen få opp til 2005. Så har dette blitt vannet bort. Om det er så misvisende som dette på en nyere bil så må du inn å få det kalibrert  den så det blir riktig.

Alle bilmerker ligger under fartsgrensen, så enten ligger de under med vilje, eller så viser hastighetsmåleren feil

 

Har ikke regnet på prosenten, men jeg kan kjøre 5-10 km over fartsgrensen på hastighetsmåleren, på en Toyota fra 2015

Lenke til kommentar

Alle bilmerker ligger under fartsgrensen, så enten ligger de under med vilje, eller så viser hastighetsmåleren feil

 

Har ikke regnet på prosenten, men jeg kan kjøre 5-10 km over fartsgrensen på hastighetsmåleren, på en Toyota fra 2015

Nå hva det ikke gjennomsnittsmåling det var snakk om her,da alle dem er innstilt på en margin på 10 prosent altså i en 80 sone kan du ligge i 90. Men dem fleste kjører under fartsgrensen når dem møter på et så farlig udyr som en fotoboks,vet aldri om den kommer løpende etter deg og slår deg i hue om du kjører litt over den tillate hastigheten på plassen, så folk er livredde disse farlige skapningene langs norske veier. Det har med at det er mange gamle biler er på veien enda, dem er der mest for at du redusere farten der dem står. Om du kjører så fort at du blir tatt så har du ligget på ca 95 og oppover.

Men blir du tatt i laser fra UP så blir dette en helt annen sak.

Lenke til kommentar

Nå hva det ikke gjennomsnittsmåling det var snakk om her,da alle dem er innstilt på en margin på 10 prosent altså i en 80 sone kan du ligge i 90. Men dem fleste kjører under fartsgrensen når dem møter på et så farlig udyr som en fotoboks,vet aldri om den kommer løpende etter deg og slår deg i hue om du kjører litt over den tillate hastigheten på plassen, så folk er livredde disse farlige skapningene langs norske veier. Det har med at det er mange gamle biler er på veien enda, dem er der mest for at du redusere farten der dem står. Om du kjører så fort at du blir tatt så har du ligget på ca 95 og oppover.

Men blir du tatt i laser fra UP så blir dette en helt annen sak.

Der nevnte jeg ikke fotobokser i det hele tatt

På en vanlig dag uten fotobokser så passerer jeg biler når jeg holder fartsgrensen

Kan tilogmed ta en forbikjøring uten å bryte fartsgrensen

Lenke til kommentar

Der nevnte jeg ikke fotobokser i det hele tatt

På en vanlig dag uten fotobokser så passerer jeg biler når jeg holder fartsgrensen

Kan tilogmed ta en forbikjøring uten å bryte fartsgrensen

Sånne avgifter vi har i dag på fartsbøter så er det vel det som er grunnen til at folk kjører akkurat på eller litt under. Dem fleste vil ikke ha bøter som svir av ræva på en stakkars pensjonist eller dem som ikke tjener så godt. Det er vel dobbelt så mye kontroller nå en før, med mye høyere satser er vel det som er grunnen at du passere folk. Dem fleste i dag er livredde for å møte UP eller komme inn i kontroll å få en bot på 6500kr eller mere pluss at dem kan få prikker i førekortet.

Lenke til kommentar

Jeg er nok en stereotypisk BMW-sjåfør som ligger 10-15 over i venstrefila. Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å få bøter for dette, selv om jeg har til gode å få en bot enda.

 

Men en forhåndsregel som har fått meg til å kjøre glatt gjennom mange fartskontroller og fotobokser er å aldri tulle med fartsgrenser som er 60 eller lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. De fleste av oss har i et eller annet punkt ligget over fartsgrensen. Mange her tipper jeg ligger gjerne alltid nok til å få bot på motorveien.

 

Dere som ligger på 120-150km/t ++ og aldri blitt tatt, jeg lurer på hvordan har dere ikke blitt tatt? Forhåndregler dere tar for å ikke bli tatt? Hvordan ser dere om det er sivil politi? Passer dere på farta under spesielle situasjoner?

Jeg ligger gjerne en del over fartsgrensen, særlig på motorveier og på morsomme veistrekninger jeg er kjent på.

Jeg blir tatt litt sånn innimellom, hittil har jeg blitt målt av annet kjøretøy 1 gang og fått bot som følge av lasermåling en rekke ganger.

Radar har jeg aldri blitt tatt i og å bli tatt i fotoboks er bare flaut så det har jeg unngått.

 

Jeg ser på bilene jeg passerer og sjekker speilet med jevne mellomrom, kommer det biler inn på motorveien som så drar på for å hive seg over i venstrefeltet følger jeg litt ekstra med.

 

Nøkkelen er uansett å kjøre på et vis som ikke virker aggressivt. Altså, hold fornuftig avstand til forankjørende, ikke kjør forbi på høyre, hold jevn hastighet og ikke hiv deg for mye frem og tilbake mellom feltene.

 

 

På motorvegar er det sjeldan ordinær fartskontroll, så for å bli stoppa og bøtlagt så må du køyre så fort/stygt at du blir plukka ut av patruljerande UP i sivil eller uniformert bil. I såpass god fart er det ikkje realistisk å tru at du skal oppdage pomitiet før politiet oppdager deg, særleg når det er snakk om sivil politibil.

Fartskontroll på motorveier er nok vanligere enn du tror, mange steder er det også fine lommer å ta folk inn i, i tillegg bruker de veiskulder og avkjøringer for å stoppe folk.

 

 

Radar brukes ikke lenger i Norge, men laser nå den dag idag. Her kan du ikke få noe varsel, men det finnes utstyr som kan gi feilsignal om jeg ikke tar feil. Dog får man da bot på kr8000 er det vel.

Når sluttet man med radar? I den utgaven av GP-4027 jeg har står fortsatt instruksen i bruk av radar, den er riktignok fra 2016. 

Jeg har bedt om ny versjon nå, blir jo interessant å se hva det står i den. 

 

Nye biler har ingen feilmargin. Det blir trekket fra automatisk fra politiet sin side. Siden ikke alltid utstyret er til å stole på.

Dette du kommer med nå er mer biler før 2000 tallet., og noen få opp til 2005. Så har dette blitt vannet bort. Om det er så misvisende som dette på en nyere bil så må du inn å få det kalibrert  den så det blir riktig.

De fleste nyere biler har også en feilmargin, E-klassen min har det definitivt men den er jo tross alt et år gammel da.

Det er viktig å merke seg at hvis bilen viser helt riktig kan man heller ikke lovlig sette på en dimensjon større dekk siden det vil gjøre at speedometeret viser for lite og det er ikke lov.

 

Men om det er så mye som 10% så hadde jeg ville tatt den inn for sjekk om det er en ny bil med garanti.

Som regel på nye biler så blir farten oftes målt ut fra GPS i bilen.

Jeg kjører litt rundt i en 2011 Toyota Ræv4 også, den holder 71km/t ved 80km/t indikert hastighet. Dekkdimensjonen er den samme som den kom med originalt.

 

Kan du vise til dokumentasjon på at farten ofte måles ut fra GPS i bilen i nyere biler?

 

 

Jeg er nok en stereotypisk BMW-sjåfør som ligger 10-15 over i venstrefila. Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å få bøter for dette, selv om jeg har til gode å få en bot enda.

Det er en gruppe det er lett å få et hatforhold til disse stereotypiske BMW-sjåførene.

Å holde seg i venstrefeltet i 10-15km/t over fartsgrensa betyr i en del tilfeller at man er til hinder for annen trafikk.

Venstrefeltet er til for forbikjøring.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det er en gruppe det er lett å få et hatforhold til disse stereotypiske BMW-sjåførene.

Å holde seg i venstrefeltet i 10-15km/t over fartsgrensa betyr i en del tilfeller at man er til hinder for annen trafikk.

Venstrefeltet er til for forbikjøring.

 

Nei. Du gjør en feilaktig antakelse at jeg camper i venstrefeltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Du gjør en feilaktig antakelse at jeg camper i venstrefeltet.

Jeg tar deg på ordet når du sier du er en stereotypisk BMW-fører som ligger 10-15 over i venstrefeltet.. Det er nemlig akkurat det den stereotypiske BMW-føreren gjør..

 

Hvis du mener du er noe annet enn en stereotypisk BMW-fører bør du kanskje ikke utgi deg for å være nettopp det.

Lenke til kommentar

Ikke ta din egen misoppfattelse av det jeg sier og snu det mot meg.

 

Jeg forstår, man må ikke ta det du skriver for å være det du skriver. Logisk.

 

UP i Norge pensjonerte radaren i 2010.

Allikevel hadde de altså i 2016 en instruks om hvordan man utfører kontroll med radar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har noen forslag til deg om du vil kjøre over grensa. (jeg gjør det ofte og ble aldri stoppet av politiet)

Jeg snakker ikke om 90 i 80 sone, mer som 150 i 80 sone. 

 

1. Ikke kjør for fort når det finnes andre biler på veien. (for å unngå UP og dårlige sjåfører)

2. Ikke kjør for fort rundt store byer.

3. Følg fartsgrensa. Det finnes ikke noen politibiler? Snu. Kjør 200km/h om du vil. 

 

Nå skal jeg forklare. Jeg kjører ofte 150-170km/h over Hemsedal. Svært liten sjanse for å møte andre biler (spesielt UP), ingen dyr og god vei. Du kan kjøre 150-170km/h uten noe problem. Hvis du vil være helt sikker at politiet ikke er der, kjør en gang ved grensen, snu, kjør 200km/h tilbake, men jeg tror ikke at du kommer til å møte politiet der... Jeg kjører ofte fra Hønefoss til Gardermoen (bor på Hønefoss). E16, ingen dyr, god vei (det er et gjerde ved siden av veien). Til Gardermoen: 80km/h og ser etter politibiler. Fra Gardermoen (hvis jeg ikke så en politibil) : 160-180km/h.

 

Jeg skal si det igjen: Ikke kjør for fort når det finnes andre biler på veien.

 

Blir det mye trafikk til Gardermoen så kjører jeg fint begge retninger.

 

4. Kjør mellom 0200 og 0400, men se etter dyr ;)

Endret av Mestønsket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen forslag til deg om du vil kjøre over grensa. (jeg gjør det ofte og ble aldri stoppet av politiet)

Jeg snakker ikke om 90 i 80 sone, mer som 150 i 80 sone. 

 

1. Ikke kjør for fort når det finnes andre biler på veien. (for å unngå UP og dårlige sjåfører)

2. Ikke kjør for fort rundt store byer.

3. Følg fartsgrensa. Det finnes ikke noen politibiler? Snu. Kjør 200km/h om du vil. 

 

Nå skal jeg forklare. Jeg kjører ofte 150-170km/h over Hemsedal. Svært liten sjanse for å møte andre biler (spesielt UP), ingen dyr og god vei. Du kan kjøre 150-170km/h uten noe problem. Hvis du vil være helt sikker at politiet ikke er der, kjør en gang ved grensen, snu, kjør 200km/h tilbake, men jeg tror ikke at du kommer til å møte politiet der... Jeg kjører ofte fra Hønefoss til Gardermoen (bor på Hønefoss). E16, ingen dyr, god vei (det er et gjerde ved siden av veien). Til Gardermoen: 80km/h og ser etter politibiler. Fra Gardermoen (hvis jeg ikke så en politibil) : 160-180km/h.

 

Jeg skal si det igjen: Ikke kjør for fort når det finnes andre biler på veien.

 

Blir det mye trafikk til Gardermoen så kjører jeg fint begge retninger.

 

4. Kjør mellom 0200 og 0400, men se etter dyr ;)

Håper du kun tar livet av deg selv, og ikke andre mennesker eller dyr når du kjører deg ihjel. Gjør det gjerne et sted du ikke stopper trafikken i begge retninger. Good riddance.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår at du er sint, men har du lest det jeg skrev? 

"ingen dyr"

"1. Ikke kjør for fort når det finnes andre biler på veien."

"Jeg skal si det igjen: Ikke kjør for fort når det finnes andre biler på veien."

 

Det er ingen grunn til å være så sint, kommer noe til å skje så er det bare meg. Og slutt med "Good riddance", ingenting kommer til å skje. Biler krasjer ikke plutselig når du kjører over 100km/t, vetdu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...