Gå til innhold

Ligge over fartsgrensen


Anbefalte innlegg

Finnes noe gode argumenter her og der, men jeg fortsatt synes at man må selv bestemme farten på stedet (tilpasse farten etter forholdene egentlig). Jeg tror at fartgrenser hjelper ikke her. Hastigheten skal være dynamisk og avhengig av vær, trafikk osv. Jeg kjører ikke 150km/t der det er skole sone eller mye trafikk. 

 

@K.S. Gode argumenter her. Ja, jeg skjønner at en ulykke har større konsekvenser med høyere fart, med hva er poenget da? Hvorfor ikke kun 30 soner rundt landet? Vi skal ikke ha drepte og hardt skadde i trafikken med 30 grensa i det hele tatt. Jeg synes at vi bør forsøke å eliminere ulykker og dårlige sjåfører, ikke bare redusere konsekvensene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes noe gode argumenter her og der, men jeg fortsatt synes at man må selv bestemme farten på stedet (tilpasse farten etter forholdene egentlig). Jeg tror at fartgrenser hjelper ikke her. Hastigheten skal være dynamisk og avhengig av vær, trafikk osv. Jeg kjører ikke 150km/t der det er skole sone eller mye trafikk.

Det er allerede dynamiske hastigheter - man har en maks-hastighet og man skal tilpasse seg føre og forhold, altså senke hastigheten ned til sikker hastighet når forholdene tilsier det. 

Folk følger ikke med, de ser ikke at uttrykningskjøretøy nærmer seg og de reagerer ikke - de følger ikke med, selv om de ikke sitter på mobil elns. I tillegg har man de som sitter med mobil o.l. Ser utrolig mye farlig hver dag i trafikken - så det å tro at folk er istand til å bestemme dette selv er å tro på julenissen.

 

Har mistet noen(gode sjåfører som tenkte sikkerhet) i trafikken og vet hastighet kan være farlig selv om man holder seg innenfor gitte maksimale grenser satt.

Regner med du er forholdsvis ung - det er i alle fall slik holdning man finner hos yngre sjåfører. (har vært der selv :))

Hvis man absolutt skal kjøre så fort, dra på bane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høy fart kan være færlig, det er helt klart.

Men jeg regner ikke med at noen av oss kjører i 200 km/t i en 80 sone eller kl 7 på morgenen mens det er andre biler.

 

De fleste av oss er for litt høyere fart vil jeg tro er folk som finner seg på motorveien midt på natta i blant og tenker: Ingen biler, ingen andre trafikanter. Kun rett strekning. Hvorfor skal man da ikke få lov til å gi på langt over fartsgrensen?

Om politiet da skulle stått der med laser og måle farta di sier jo det litt om dem, at de er mer opptatte av å fylle statskassa enn å beskytte unger fra skolen, ettersom jeg ikke har sett dem en eneste ganf på skoler på 1 år men stadig vekk på motorveien på tider hvor det er lite trafikk.

 

Hvis alle hadde kjørt etter forholda hadde det ikke vært noe problem. Problemet er at mange har feil definisjoner på kjøring etter forhold.

 

Ingen av oss her vil jeg tro kjører i 100 på 30 sone ved en skole, eller i en smal vei med biler parkert på kanten osv.

 

Det er snakk om steder og situasjoner hvor det er ikke mulig å sette andre i fare mer enn det er til vanlig eller om noen skulle sittet på tlf eller lignende.

Lenke til kommentar

Gjerne det, hvis alle mobil brukere følger etter.

Bevist for mange år siden at handsfree tar like mye vekk fra oppmerksomheten som og ha telefon i øra. Og jo mer komplisert samtale du har, jo mer tar den vekk oppmerksomheten.

 

Lurer på når de skal la det bli lov og snakke med telefon i øra eller forby handsfree.

 

Skrive på mobilen er verstingen, tar både syn og oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Gjerne det, hvis alle mobil brukere følger etter.

 

Jeg foretrekker at dere som vil kjøre fort får banen for dere selv uten mobilbrukere - de bør heller bli tatt i trafikken og få skikkelig konsekvenser på sitt bruk. Samtale tatt første gang = prikker og skikkelig bot. Samtale tatt andre gang = førerkortbeslag for en god periode pluss kraftig bot. Tasting = kraftig bot og førerkortbeslag for 5 år automatisk.

Lenke til kommentar

 

 

Mye vås igjen, det eneste som stemmer her er at de anbefaler maksimalt 130km/t, resten er bare vås.

 

Man kan kjøre så fort man vil på noen autobahn-strekninger i Tyskland, helt uten å risikere hverken bot eller ugyldig forsikring. Det stilles aktsomhetskrav til førerne og det skulle da bare mangle.

 

Ikke er bøtene for å kjøre for fort så ille der det faktisk er fartsgrense heller.

Selv on det forsåvidt er riktig at forsikringen ikke er ugyldig om man kjører raskere enn anbefalt hastighet, er det faktisk slik at men automatisk vil få delvis skyld for ev ulykker uavhengig av hvor uaktsom den andre parten har vært.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker at dere som vil kjøre fort får banen for dere selv uten mobilbrukere - de bør heller bli tatt i trafikken og få skikkelig konsekvenser på sitt bruk. Samtale tatt første gang = prikker og skikkelig bot. Samtale tatt andre gang = førerkortbeslag for en god periode pluss kraftig bot. Tasting = kraftig bot og førerkortbeslag for 5 år automatisk.

De gangene de ikke blir tatt så er det alltid mulig at de kjører på noen. Syntes det blir litt dobbeltmoral ærlig talt.

Lenke til kommentar

De gangene de ikke blir tatt så er det alltid mulig at de kjører på noen. Syntes det blir litt dobbeltmoral ærlig talt.

 

Man skal ikke kjøre for fort, man skal ikke bruke tlf (uten handsfree pr idag) - så enkelt er det.

At de bruker mobil på eller utenfor bane er farlig for andre(og seg selv) som er i vei/bane. Skal man kjøre fort så trenger man all fokus på det man holder på med - man er på grensen til hva friksjon og evne takler - man trenger absolutt ingen mobilbrukere der. Man trenger det heller ikke i vanlig trafikk naturligvis, men følger folk dette tror du? Det vet vi ikke er tilfellet hos mange - da er en kraftig konsekvens nesten eneste måten å stoppe det på. Har du bedre forslag - relatert til virkeligheten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@K.S. Gode argumenter her. Ja, jeg skjønner at en ulykke har større konsekvenser med høyere fart, med hva er poenget da? Hvorfor ikke kun 30 soner rundt landet? Vi skal ikke ha drepte og hardt skadde i trafikken med 30 grensa i det hele tatt. Jeg synes at vi bør forsøke å eliminere ulykker og dårlige sjåfører, ikke bare redusere konsekvensene.

Dette er eit spørsmål om kost/nytte.

Det kostar samfunnet mykje pengar kvar gong det er ei dødsulykke, men det kostar meir dersom det tek tre døgn å frakte varer til andre sida av landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er en artikkel om hvor lite en sparer og hvor dramatisk risikoen øker om en øker farten:

https://www.dinside.no/motor/sa-lite-sparer-du-pa-a-bryte-fartsgrensa/70003615

Det er jo masse å spare på å kjøre fort om man skal langt. Er en grunn til at de ikke tar med mer enn 10 mil i eksempelet.

 

Kjører man i 130 kontra 100, så sparer man 30% av reisetiden.

Oslo København med gjennomsnitt 100km/t = 6t6min

Oslo København med gjennomsnitt 130km/t = 4t41min

 

Og det med at man ikke klarer å kjøre konsekvent fortere er også bare tull. snittfarten øker jo i %

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Interessant tema... Ser at autobahn in Tyskland blir nevnt i forbindelse med fart, noe som i seg selv ikke er så rart. Autobahn er i utgangspunktet et fenomen uten sidestykke over hele verden, med unntak av nord-Australia som merkelig nok heller ikke har fartsgrenser. Forskjellen er naturligvis at Nord-Austalias strekninger uten øvre fartsgrense i stort sett ikke rommer nevneverdige menger med trafikk, imens Autobahn i stor grad er en hovedfartsåre gjennom Sentral-Europa med svært trafikkerte strekninger. Det er som tidligere nevnt i tråden ingen øvre fartsgrense på Autobahn, men dette gjelder kun enkelte seksjoner av veien, og ikke hele strekket gjennom Tyskland. Tysk politi er meget sterkt representert på strekningene med fri fartsgrense, og slår hardt ned på en rekke forhold. Selvom det ikke finnes en øvre fartsgrense, er det svært strenge krav til aktsomhet til annen traffikk. Jeg har selv vært oppe i hastigheter rundt 300km/t på Autobahn. Ved slike hastigheter mister man fullstendig begrep om hastighet, og en bil i din kjørebane som holder en fart på 140-150km/t kan oppleves som om har parkert, og er stillestående i veibanen forut. Fri fartsgrense skaper naturligvis en mulighet til å "råkjøre", og definisjonen mellom hensynsløs fart og kjøring på slike strekker er ofte et vanskelig dilemma for Autobahns håndhevere av loven. Det artige faktum er forsåvidt at antall omkomne og alvorlige ulykker på Autobahn kun er en brøkdel av døds -og skadestatestikken i forhold til ordinære veier i Tyskland.

 

Min oppfatning er at fri fartsgrense i utgangspunktet gjør at folk rett og slett bare holder en fart som de selv føler er komfortabel. Det finnes nok felt i samme kjøreretning på Autobahn at de som vil kan kjøre hele strekket i 70-80km/t og opp til 3-350km/t om de så ønsker.

 

 

Spørsmålet vedrørende det å ligge over fartsgrensen i Norge har et relativt sammensatt svar. I korte trekk handler det om hvilken fartsgrense som er satt på stedet du ferdes. Et artig faktum er at fartskontroller tilnærmet aldri avholdes i 30-soner. 

Det å overskride det som er definert som maksimalt tilltatte hastighet er i alle tilfeller et lovbrudd. men overskridelsene behandles forskjellig avhengig av fartsgrensen på stedet. Å overskride fartsgrensen med 20km/t i en 40-sone straffes naturligvis mye hardere enn å kjøre i 100km/t i en 80-sone. 

Motorveier i Norge defineres i hovedregel som veier hvor kryssene trafikk er løftet i planoverganger, og møtende trafikk er adskilt, samt sammenhengende belysning. Disse veiene gis fartsgrenser fra 90-110km/t. Slike fartsgrenser settes der det er helt unaturlig for mennesker og dyr plutselig og uforventet å oppholde seg i veibanen. Slike veier i Norge bygges idag etter standarer som ville forsvart en fartsgrense på rundt 140-150km/t. Dette fører naturligvis til en økt trafikksikkerhet. Det artige er at da fartsgrensen på enkelte strekninger i Norge ble gitt fartsgrense 110km/t viste tall fra politiet og vegvesenet at antall forseelser i sammenheng med fartsoverskridelser gikk betraktlig ned. Straffereaksjoner i slike fartsgrenser er også betraktelig redusert. Det tas hensyn til hvor fort trafikken forut faktisk gikk, kjøreforhold, bilens standard, eventuelle farlige observerte situasjoner etc. Jeg har selv opplevd å bli målt til 117km/t i 80-sone, hvor reel hastighet antageligvis var mye høyere. Faktorer som spilte inn var som nevnt hvor mange andre trafikkanter som ferdes på veien på tidspunktet etc. Sett at du ligger i 120km/t i en 100-sone, hvor 20 biler foran deg holder samme hastighet, og du har en akseptabel avtand til bilen foran, så tror jeg ikke politiet bryr seg.

 

 

Den største fienden er ikke fart i seg selv, men fart i kombinasjon med uforkuserte sjåfører med blikket ned på telefonen.

Endret av Gamle ørn
Lenke til kommentar

Jeg har aldri blitt stoppa i fartskontroll eller fått noen bøter i det hele tatt, og ligger godt over fartsgrensen flere ganger i løpet av en uke. jeg passer bare på at det ikke er andre bilister eller folk generelt i nærheten når jeg gjør det. Altså, jeg gjør det bare når det er forsvarlig og ikke vil gå ut over noen andre på noen som helst måte. Sånn ellers så følger jeg trafikkflyten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...