Gå til innhold

Ligge over fartsgrensen


Anbefalte innlegg

Jepp, innlegget ditt ble lest i helhet. Dyr kan hoppe frem fra bak busker og stein. Dyr kan være innenfor viltgjerdet. Det finnes folk som sykler, uten refleks, rundt svingen. Du kan måte andre som ligger i 180km/t i motgående felt. Jeg står 100% for det jeg skrev. Holdningene dine til hastighet er helt på trynet, og du utsetter andre for fare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det som er så greit med elgen, den annonserer sin ankomst i god tid og kjem aldri overraskande på.

Kan bekrefte sarkasmen din. I påska kjørte jeg E6 mellom Dombås og Hamar en plass. Lang venstresving, ekstra bred vei med skravert felt i midten. Autovern på min side. Til venstre for veien er det motbakke og til høyre er det en også en bratt bakke opp mot veien.

 

Jeg var bil nr 2 til en ulykke med bil mot elg. Dyret knuste ruta på passasjersiden og fikk spasmer midt på veien mens han rullet i glass og blod.

 

Ikke en behagelig opplevelse akkurat.

 

 

Kan jo legge til at jeg kjører etter fart målt med GPS-speedometer app da speedometeret i bilen er håpløst feil. Har kontrollert mot fartsmåler på veien montert av Veivesenet.

 

50 -> 56

60 -> 67

70 ->78

80 ->90

90 ->100

 

Forstår jeg fartkontroller og fratrekk riktig så trekker UP 3km/t fra hastigheter under 100km/t og 3% over 100km/t. Det betyr at mitt speedometer kan vise maks 93 i 80.

Lenke til kommentar

Har noen forslag til deg om du vil kjøre over grensa. (jeg gjør det ofte og ble aldri stoppet av politiet)

Jeg snakker ikke om 90 i 80 sone, mer som 150 i 80 sone. 

 

1. Ikke kjør for fort når det finnes andre biler på veien. (for å unngå UP og dårlige sjåfører)

2. Ikke kjør for fort rundt store byer.

3. Følg fartsgrensa. Det finnes ikke noen politibiler? Snu. Kjør 200km/h om du vil. 

 

Nå skal jeg forklare. Jeg kjører ofte 150-170km/h over Hemsedal. Svært liten sjanse for å møte andre biler (spesielt UP), ingen dyr og god vei. Du kan kjøre 150-170km/h uten noe problem. Hvis du vil være helt sikker at politiet ikke er der, kjør en gang ved grensen, snu, kjør 200km/h tilbake, men jeg tror ikke at du kommer til å møte politiet der... Jeg kjører ofte fra Hønefoss til Gardermoen (bor på Hønefoss). E16, ingen dyr, god vei (det er et gjerde ved siden av veien). Til Gardermoen: 80km/h og ser etter politibiler. Fra Gardermoen (hvis jeg ikke så en politibil) : 160-180km/h.

 

Jeg skal si det igjen: Ikke kjør for fort når det finnes andre biler på veien.

 

Blir det mye trafikk til Gardermoen så kjører jeg fint begge retninger.

 

4. Kjør mellom 0200 og 0400, men se etter dyr ;)

 

Noen ganger vil man bare kjøre fort og teste bilen sin.

Skjønner ikke at folk her reagerer så sterkt spør du meg, å kjøre i 150 km/t ER mindre trafikkfarlig enn å kjøre i 100 km/t og være uoppmerksom (tlf ,bilens skjerm f.eks, mange her som jeg vil tro er skyldig her.) Selvfølgelig på en vei du er godt kjent, skilt fra venstre og høyre (hindre dyr på veien) og ingen mulighet for gående / syklister and trafikanter osv.. (perfekt eksempel er rett tunnel på motorveien).

 

Flere ganger jeg har opplevd at jeg er i nesten en ulykke fordi jeg skulle bare stille på klima i bilen eller bytte sang på spotify.

Aldri opplevd nesten ulykke av å ligge over fartsgrensen.

 

Får følelsen av at politiet kan sitte et eller annet sted og måle meg, selsom jeg har kjørt motorvei flere ganger på forhånd og snudd osv.

Har en kamerat som skal kjøpe en sportsbil, han sa før jeg reiser til tyskland for å kjøre i 350 km/t så skal han få en venn til å stå midt på natta på en avkjøring, og en annen på andre og rapportere om det kommer biler eller ikke, hvis ikke så skal han gi bånn gass sier han mellom avkjøringene :p Så det er jo en mulighet om man er virkelig paranoid.

 

 

Morsom historie:

 

Kjørte hjemover i dag på kvelden, stort sett kun motorvei. Lå vel greit over fartsgrenser, veldig lite med biler osv.

Kjørte forbi en bil, dette taklet han dårlig virker det som. Kjørte litt til og kikker i speilet at han er langt bak, neste gang jeg kikker i speilet (c.a et par sekunder) kommer det en bil i stor fart og woops er han langt forbi meg.

 

Prøvde å ligge noe etter men etter 160 km/t og ser at han forsatt forsvinner til langt uti helvete på en rett motorvei tenkte jeg bare fuck it. Han må ha kjørt i 250 km/t eller noe i flere kilometer.

Endret av Magician16
Lenke til kommentar

Dette tyder på at du mestrer det å kjøre veldig dårlig og hastigheter over lovlig er noe du absolutt ikke mestrer, selv uten spotify og klimaanlegg.

Dette var et eksempel, men uansett så skrev jeg ikke at det var jeg som forårsaket nesten ulykker. Du også driver å tror at disse "nesten ulykkene" har skjedd på veier hvor jeg har kjørt for fort! Tvert i mot, på sakte gående kjøring.

 

Kjører hver dag til jobb, og på veien er det et par rundkjøringer som har to felt som går to andre veier. Flere ganger i uken opplever jeg at folk hiver seg det andre feltet midt i rundkjøringen eller rett etter, gjerne uten å blinke. Jeg er obs på dette, og klarer å reagere selvom jeg ikke får forvarsel fra motparten. Om jeg skulle drive med noe annet i denne perioden så ville det ha vært ulykke meste parten av tiden.

 

Uoppmerksomet for meg inkluderer alt hvor du ikke har mye fokus på veien. Dette gjelder når man kjører jævlig sakte pga. kø, idiotiske fartsgrenser, en som sinker osv.

 

Går det i 100 på motorveien så tar jeg gjerne å tar på meg solbriller som jeg må ta ut fra eska, selvom det betyr at jeg må slippe henda fra rattet litte grann. Dette ville jeg f.eks aldri gjort hvis jeg skulle ha kjørt for fort.

 

Opplever stadig vekk etter å ha fulgt med på politiets twitter at de stopper gjerne folk som kjører fort på motorveien (150 km/t) og oppover som blir stoppet av UP. Disse er det mange av som jeg opplever, ettersom jeg møter på amerikansk muskel bil nesten hver uke på motorveien på morgenen på vei til jobb som alltid kjører langr over lovlig fartsgrense (150 +) han har aldri kræsjet ettersom jeg har møtt på han i nesten et år nå, men så har du på nyhetene på at det har vært ulykker pga. andre årsaker enn fart. Lite rom mellom bilen foran, uoppmerksomhet, kjøre forbi på høyre osv.

Lenke til kommentar

@Magician16 Helt enig med deg, farten er aldri et problem i seg selv. Dette "få en venn til å stå midt på natta på en avkjøring, og en annen på andre og rapportere om det kommer biler eller ikke, hvis ikke så skal han gi bånn gass sier han mellom avkjøringene " virker som en perfekt måte å gjøre det på, men du må ha venner for dette, noe jeg ikke har xD Har lagt en video i går der jeg kjørte opptil 170km/h og det var gøy men jeg føler meg ikke trygg å laste den opp her skjønner du :p 

Jeg glemte et viktig råd for deg (og evt. andre som likker å gasse av og til): Kjør fort oppoverbakke. Skjer noe så blir det mye enklere å stoppe pga. tyngde, du vil bli overrasket over hvor raskt du kan stoppe/bremse... 

Se dette her (mellom Gjøvik og Raufoss, bruk streetview): https://www.google.no/maps/@60.7638477,10.6390102,3a,75y,165.26h,89.56t/data=!3m5!1e1!3m3!1sjWd0RP6tU9uZ9wF6Mc4Zag!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DjWd0RP6tU9uZ9wF6Mc4Zag%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D180%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100

 

2 filer og ganske bratt opp, fysisk skilt ;) 

Lenke til kommentar

Har lagt en video i går der jeg kjørte opptil 170km/h og det var gøy men jeg føler meg ikke trygg å laste den opp her skjønner du :p

 

Du må huske på at det er en betraktelig forskjell på å kjøre "10 over" og å kjøre i 170. Førstnevnte er en prinsippsak som straffes med bot, sistnevnte er en uforsvarlig lek med eget og andres liv som straffes med fengsel og tap av førerkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må huske på at det er en betraktelig forskjell på å kjøre "10 over" og å kjøre i 170. Førstnevnte er en prinsippsak som straffes med bot, sistnevnte er en uforsvarlig lek med eget og andres liv som straffes med fengsel og tap av førerkort.

Dette er jo bare vås.

170km/t kan være helt ok det, alt avhenger av vei, føre og annen trafikk.

I enkelte land kan man faktisk kjøre lovlig så fort man vil på veier tilsvarende de vi i Norge kan kjøre i max 110 på.. Denne lovlige kjøringen er altså ifølge deg uforsvarlig lek med eget og andres liv...

Lenke til kommentar

Vil gjerne også vite hvilke land man kan kjøre så fort man vil, med norsk standard

 

Autobahn har anbefalt maks 130 km/h, og en kan få bot om en kjører fortere, og en risikerer at forsikringen ikke er gyldig

lol, helt feil. Les mer om autobahn og kom tilbake da. Du får ikke bot om du kjører fortere enn 130 der det er lov. Gjelder også Isle of Man (Irland tror jeg)

http://www.bbc.com/travel/story/20130124-roads-without-limits

"In addition, the island is very strict about mobile phones and driving – talking or texting on your phone while driving is a criminal offense, which can garner a fine of up to £2,500."

Dette er jeg helt enig med. De der skjønner at farten ikke er et problem i seg selv.

Endret av Mestønsket
Lenke til kommentar

De der skjønner at farten ikke er et problem i seg selv.

Kjører man i 20 km/t og kolliderer kontra 170 km/t så sier det seg selv at farten er en utfordring, eller?

 

Du skjønner at et treff av en hjort/elg er langt verre i 170 enn i 80? Samt det er en mulighet for at 80 kan forhindre kollisjonen, mens 170 kan eliminere denne muligheten. Så du skjønner at fart i seg selv kan være ett problem?

 

Samt, folk er uoppmerksomme uansett hastighet. Ser daglig folk med mobilen i 80-90 sone og likedan i 30 sone med mye unger i nærheten.

Det er en grunn til at Norge er i toppen på sikkerhet - jeg tror ikke det akkurat er for at vi har så gode veier. (eller slår hardt ned på mobilbruk - det er alt for få kontroller og reaksjon - ser folk bruke mobil hele tiden)

 

trafikksikkerhet-708x278.jpg

[vegnett.no]

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo bare vås.

170km/t kan være helt ok det, alt avhenger av vei, føre og annen trafikk.

I enkelte land kan man faktisk kjøre lovlig så fort man vil på veier tilsvarende de vi i Norge kan kjøre i max 110 på.. Denne lovlige kjøringen er altså ifølge deg uforsvarlig lek med eget og andres liv...

 

thisisbait.png

Lenke til kommentar

Hvilke land er det? - altså så fort man vil med standarden vi har på våre 110 soner.

 

Tyskland er et godt eksempel, deler av A9 har fri fart og en standard dårligere enn E6 mellom Grankrysset og Gardermoen som har 110-sone.

 

Vil gjerne også vite hvilke land man kan kjøre så fort man vil, med norsk standard

 

Autobahn har anbefalt maks 130 km/h, og en kan få bot om en kjører fortere, og en risikerer at forsikringen ikke er gyldig

Mye vås igjen, det eneste som stemmer her er at de anbefaler maksimalt 130km/t, resten er bare vås.

 

Man kan kjøre så fort man vil på noen autobahn-strekninger i Tyskland, helt uten å risikere hverken bot eller ugyldig forsikring. Det stilles aktsomhetskrav til førerne og det skulle da bare mangle.

 

Ikke er bøtene for å kjøre for fort så ille der det faktisk er fartsgrense heller.

Lenke til kommentar

Ta det med ro, jeg driver ikke med sånt tull. Jeg sier meningen min og er nok i overkant ærlig om mitt forhold til fartsgrenser.

Selv anser jeg fartsbøter som straffebeskatning for retten til å kjøre bil.

 

this-is-bait-of-cellent-quality-27681140.png

 

Selv om du har en radikal mening om noe så betyr ikke det at andre taler vås. 170 km/t der andre kjører 110 er faktisk livsfarlig det også, og dette er i det hele tatt gitt at jeg kjøper dine edgecaser som du dikter opp for å baite meg.

Lenke til kommentar

Tyskland er et godt eksempel, deler av A9 har fri fart og en standard dårligere enn E6 mellom Grankrysset og Gardermoen som har 110-sone.

Så ser man på statistikken jeg linket til om dødsulykkene Norge vs Tyskland - så da stemmer det ganske godt med den «Denne lovlige kjøringen er altså ifølge deg uforsvarlig lek med eget og andres liv...» likevel.
Lenke til kommentar

Selv om du har en radikal mening om noe så betyr ikke det at andre taler vås. 170 km/t der andre kjører 110 er faktisk livsfarlig det også, og dette er i det hele tatt gitt at jeg kjøper dine edgecaser som du dikter opp for å baite meg.

Det er ikke caser jeg dikter opp, det er faktiske saker. Det er faktiske forhold, selv har jeg kjørt en del på A9, en av få veier der man kan holde 250+ relativt lenge. 

 

Så ser man på statistikken jeg linket til om dødsulykkene Norge vs Tyskland - så da stemmer det ganske godt med den «Denne lovlige kjøringen er altså ifølge deg uforsvarlig lek med eget og andres liv...» likevel.

Neida det gjør ikke det. Det er ikke slik at folk flest dør av å kjøre på Autbahn mens det er sånn ca det man sier ved å komme med slike horrible påstander.

Lenke til kommentar

Neida det gjør ikke det. Det er ikke slik at folk flest dør av å kjøre på Autbahn mens det er sånn ca det man sier ved å komme med slike horrible påstander.

 

Tja:

"Da delstatsmyndighetene i Brandenburg innførte en fartsgrense på 130 kilometer i timen på en strekning der det tidligere hadde vært fri fart, sank antallet ulykker dramatisk, antallet skadde og drepte gikk også kraftig ned.

En undersøkelse fra det tyske Trafikksikkerhetsrådet fra 2016 viser at 26 prosent færre mennesker døde i trafikken på strekninger med fartsgrense sammenlignet med dem uten. En tredjedel av alle ulykker på motorveien skyldes for høy fart.

– Ved lavere fart skjer det færre ulykker, og særlig er konsekvensene for dem som forulykker mindre, talsperson Julia Fohmann fra Trafikksikkerhetsrådet til Der Spiegel.

 

En viktig forklaring er at bremselengden blir mange titalls meter lenger om en bil kjører i 200 kilometer i timen sammenlignet med 130."

[https://www.dagsavisen.no/verden/vil-ikke-ha-fartsgrense-1.1269360]

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...