Gå til innhold

Så mye rekkevidde trenger dieselbileiere for at en elbil skal dekke deres behov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

500km holder for meg, omtrent 220km hver vei til hytten + litt margin å gå på

Lenge siden jeg har kjørt lengre

Var en tur til Drammen for mange år siden, men på det strekket så er det mange hurtigladere

 

Edit: Modell Y frister, men blir tidligst i 2022..

Endret av Dubious
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken veistrekning er det du skal kjøre, og på hvilket tidspunkt? 150 mil i -20 tror jeg du skal slite med å finne eksempler på.

Skal ikke kjøre så langt, men er bedre å fylle en gang i mnd enn å lade hver dag. Og skal jeg fra Bergen til Oslo og tilbake på samme dag, noe jeg gjør et par ganger i året, tar jeg bare én pause hver vei. Og nei, jeg følger nesten aldri fartsgrensen. Om vinteren har elbiler også ekstra lav rekkevidde og ekstra lang ladetid, så å kjøre lange strekninger som feks Bergen Tromsø eller Sverige er håpløst. For ikke å snakke om all plassen en diesel stasjonsvogn har i forhold til mange av elbilene.

 

Når kan jeg kjøpe en brukt elbil til 90 000 som kan erstatte den ti år gamle dieselbilen min med samme plass og rekkevidde? Om 20 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med den her:

"Når det koster 25,- pr liter diesel, og snittprisen per bompassering er 75,- kr, da skal jeg vurdere å kjøpe meg elbil."

Også kan du få lov å justere de beløpene akkurat slik du vil selv.

Da flagger jeg ut for da har Norge blitt en bananrepublikk :p

 

Uten innblanding fra den norske staten koster dieselen ca 5 kr literen. Bompenger trenger vi ikke, vi kan bygge veier slik de gjør i Tyskland.

Lenke til kommentar

Jeg tolker disse tallene på en tredje måte, nemlig at svært mange har svært lite pragmatisk tankegang rundt transport. Behold den gamle dieselen med hengerfeste til det den kan best, og kjøp en liten snerten elbil til all småkjøringen. Egentlig ganske elimentert.

Mange har kun plass til en bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke bra nok enda. Pluss at alle el.biler er for minimalistiske, papp seter og papp interiør er forbeholdt plebs.

Vi har da mange elmuligheter i penisforlenger segmentet.

 

Så forresten en E-Tron i helga. Det ser litt ut til at de vil skjule at det er en elbil. En massiv grill i front.... som brukes til hva?

Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor i borettslag med 400+ leligheter...og ingen mulighet for lading...nå eller i fremtiden.... og vi er nok ikke de eneste :D

 

Hvordan de skal løse den floken blir morsomt å se :)

så en artikkel om at Energiplan tilbyr løsninger til borettslag av den størrelsen der de tar all installasjon, app og drift mot påslag på 30 øre/Kwh:

https://blogg.energiplan.com/case-karihaugen-borettslags-nye-ladere-startet-en-elbiltrend

 

Men hvor selektive de er på prosjekter og/eller hvor samarbeidsvillige Styret i borettslaget er - se det er et annet tema. 

 

Mange gode løsninger som strander på hvordan Styret er.  Tipset eget Styre om dette ifjor.  Styret skulle uavhengig av dette komme opp med løsningsforslag for elbillading i Oktober som var.  Ca November kom istedet beskjed om at all lading måtte opphøre umiddelbart! -  (dvs de få som hadde egen lader) pga brannfare osv.  :ohmy:   Så for egen del kan jeg bare drite i å kjøpe elbil.

Lenke til kommentar

Vi har da mange elmuligheter i penisforlenger segmentet.

 

Så forresten en E-Tron i helga. Det ser litt ut til at de vil skjule at det er en elbil. En massiv grill i front.... som brukes til hva?

Brand identity! Ian Callum hos Jaguar forklarte hvordan det var viktig for dem at I-Pace fortsatt så ut som en Jaguar selv om den var elektrisk. Grillen er såpass viktig del av den visuelle profilen til mange av de etablerte bilprodusentene så den kunne ikke bare fjernes. Callum innrømmer at dette går på bekostning av litt aerodynamikk men at de mener de har funnet en fin balanse.

 

Det samme gjelder nok både Audi og Mercedes.

Endret av ardevd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brand identity! Ian Callum hos Jaguar forklarte hvordan det var viktig for dem at I-Pace fortsatt så ut som en Jaguar selv om den var elektrisk. Grillen er såpass viktig del av den visuelle profilen til mange av de etablerte bilprodusentene så den kunne ikke bare fjernes. Callum innrømmer at dette går på bekostning av litt aerodynamikk men at de mener de har funnet en fin balanse.

 

Det samme gjelder nok både Audi og Mercedes.

Dette er en av grunnene til at jeg elsker orginale Leaf. Det er ikke noe sånn "vi skammer oss over å lage en elbil" tull Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig burde man heller sett på hva nybilkjøpere mener. De fleste bilistene i Norge kjøper bruktbiler, og da er det lett å skjønne at elbil ikke er veldig aktuelt. Dagens utvalg er ganske begrenset.

 

Når man da ikke har mulighet til å kjøpe seg en elbil som passer til sine behov, så undersøker man heller ikke hvor mye rekkevidde man faktisk trenger, og tenker heller noe ala "høyt henger de, og sure er de".

 

Men det er nybilkjøperne som avgjør hvilke bruktbiler som vil være tilgengelige om noen år. Etter hvert vil da mer attraktive elbiler spre seg nedover i systemet.

Lenke til kommentar

 

Så kun når elbilen har lengre rekkevidde enn Diesel og Bensinbiler og går minst like raskt å lade som å fylle drivstoff vil du vurdere elbil? Høres ut som en veldig rasjonell vurdering.

Nei, det er det mange dieselbiler har i dag. En 80 liters dieseltank og et gjennomsnittlig forbruk på 0.55 L/mil utgjør ca 1500 km rekkevidde. Når elbiler kan gi samme rekkevidde i minus 20 grader skal jeg vurdere en.

Nå er det vel så godt som ingen dieselbiler som har 0.55 i snittforbruk som har 80 liters drivstofftank, og ingen av de som har 0.55 i snittforbruk klarer dette i -20.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Så kun når elbilen har lengre rekkevidde enn Diesel og Bensinbiler og går minst like raskt å lade som å fylle drivstoff vil du vurdere elbil? Høres ut som en veldig rasjonell vurdering.

Nei, det er det mange dieselbiler har i dag. En 80 liters dieseltank og et gjennomsnittlig forbruk på 0.55 L/mil utgjør ca 1500 km rekkevidde. Når elbiler kan gi samme rekkevidde i minus 20 grader skal jeg vurdere en.

Helt greit det. Og i mellomtiden skal vi blød deg i avgifter slik at du i praksis betaler avgiftene for 5 elbileiere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...