Gå til innhold

Så mye rekkevidde trenger dieselbileiere for at en elbil skal dekke deres behov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fotavtrykket er det samme, husk de lades med køl

Så bytt kilde da! Kjøp strøm fra grønnere alternativer. Kull og olje etc er uansett ikke en energikilde som vil vare enig. Prosessen over til fornybar energi er godt i gang og med den blir "forspranget" til elbil bare større og større.

 

Og til slutt. Jo, selv om strømmen kommer fra kullkraftverk er faktisk elbil bedre. Det tar lengre tid for å nulle ut effekten, men over noen år er det fortsatt bedre.

Lenke til kommentar

Å spise mens du kjører bil er ulovlig. Om ikke du har et automatisert foringssystem som gjør at du kan spise mens du holder begge henda på rattet? 

 

10min på en hurtiglader gir faktisk endel km til og med på 120kW lader. Nå kommer det både 250kW og 350kW i tillegg, så da er jo hele debatten død, det kan fort være at du ikke rekker å spise mens du lader en gang 

har du kilde på dette , der ingen regler som sier at du MÅ ha 2 hender på rattet. 

Lenke til kommentar

Det er synd. I mange borettslag sklir dette rett gjennom uten problem. Det er ikke mye strøm som trengs til sammen, styringer som Zaptec gjør at man får høy makseffekt når få lader men også god fordeling når mange lader. Man kan søke om tilskudd til dette, avhengig av hvor man bor. Men det viktigste er å ville. Hvis høvdingene i styret har bestemt seg for at elbiler er noe dritt, da er det lite å gjøre.

Hverdagskomforten med en elbil som har egen lading i egen garasje er helt super. Aldri innom en stasjon i hverdagen, aldri noe dieselstank på fingrene. Det er like lett som å ha en mobiltelefon.

Årsaken er nok att enkelte steder, så er det veldig mye ting før borettslaget som må oppgraderes. Og må det gjøres på grunn av borettslagets lade behov. Så må borettslaget betale (alle beboere)

Og dette blei for dyrt. Og styre fant også ut at ett industrifelt ved siden av, slipper å betale, som benytter seg av samme sentral. Og bygger dem ut i framtiden, så trenger dem ikke å betale for det, siden vi må oppgradere sentralen, til en fremtidlig mulig økning i hele området denne sentral tingen skal levere til.

Det tålte ikke styret, heller ikke 70% av beboere.

Det er snakk om store summer.. Men pr leilighet, er min personlig mening, at det er helt ok. (husleie økning i 20 år blir 800,- og garasjeleie opp 150,- Men det er med alt som må gjøres i borettslaget også selvsagt, i forbindelse med lade mulighet på alle 900 parkeringsplasser. P.S. Forbehold om noe hukommelsesvikt med tallene)

 

Ellers, jeg sliter ikke med diesellukt, eller støy, selv om jeg har dieselbil. Ikke tar jeg det spesielt tungt å bruke 5 min pr 3'a uke heller. Tåler fint utgiftene også.

Men har lyst på el bil likevel.

Lenke til kommentar

har du kilde på dette , der ingen regler som sier at du MÅ ha 2 hender på rattet. 

 

Kan bli §3 for uaktsom kjøring om du spiser mat mens du er fører av bilen ja. Men det er forskjell på om du spiser en Snickers enn om du spiser en bolle med salat vil jeg tro, da loven ikke spesifiserer hver eneste lille ting man kan finne på gjøre mens man kjører bil. Så det kommer an på situasjon og ja - Politi har hjemmel for å ta deg for uaktsom kjøring (miste førerrett) om du vingler rundt med en pølse i hånda mens du tørker vekk sennepen i fanget ditt i f.eks 40-sona rundt skolen

 

Uansett, det er ikke poenget. Du har ingenting i trafikken å gjøre mens du spiser mat. Så argumentet der du absolutt MÅ kjøre bil mens du spiser fordi du ikke har tid til å vente mens du har en elbil på hurtigladern i 10-15min, syns jeg rett og slett er håpløs. Hvis dette skal være et reeelt argument IMOT en elbil, da veit jeg ikke helt hva jeg skal si, men ber deg i alle fall å heller vente med å spise til du kommer frem dit du skal. Vær så snill

Lenke til kommentar

Man må ikke ha to hender på rattet men det er forbud på ting som distraherer. Mat er spesielt nevnt

 

https://www.oa.no/trafikk/nyheter/na-blir-dette-forbudt/s/5-35-72677

 

Men det er vel noe med den gruppering mennesker icenor snakket om. ;)

1 april ? joda ..

 

Kan bli §3 for uaktsom kjøring om du spiser mat mens du er fører av bilen ja. Men det er forskjell på om du spiser en Snickers enn om du spiser en bolle med salat vil jeg tro, da loven ikke spesifiserer hver eneste lille ting man kan finne på gjøre mens man kjører bil. Så det kommer an på situasjon og ja - Politi har hjemmel for å ta deg for uaktsom kjøring (miste førerrett) om du vingler rundt med en pølse i hånda mens du tørker vekk sennepen i fanget ditt i f.eks 40-sona rundt skolen

 

Uansett, det er ikke poenget. Du har ingenting i trafikken å gjøre mens du spiser mat. Så argumentet der du absolutt MÅ kjøre bil mens du spiser fordi du ikke har tid til å vente mens du har en elbil på hurtigladern i 10-15min, syns jeg rett og slett er håpløs. Hvis dette skal være et reeelt argument IMOT en elbil, da veit jeg ikke helt hva jeg skal si, men ber deg i alle fall å heller vente med å spise til du kommer frem dit du skal. Vær så snill

det var ikke et argument mot elbil , men et argument mot at det er greit og stå og vente en plass i 20-30 minutter mens du lader, sånnsett kan jeg vente med og spise til jeg er framme heller. jeg bare ser ikke at noen som er upraktisk , nemlig at man ikke kan kjøre lange distanser uten og måtte stoppe og lade ikke blir godttatt som et et motargument , jeg kan fint kjøre Stavanger - Oslo uten stop og hadde blitt iriter om jeg måtte brukt timevis på lading på veien . 

 

og sånn btw jeg er eier at en twizy til dagelig by kjøring så det er ikke det at jeg er motstander av el, men realsitisk på bruksområder, når det kommer biler med tesla rekkevidde til 200-300 tusen da er vi inne på noe som vanlige mennesker kan vurdere. 

Lenke til kommentar

Argumentet for rekkevidde og ladetid burde være hvor ofte man kjører langtur og om man er villig til å akseptere ladepauser på langtur eller ikke.

Dersom ikke så passer ikke elbil for deg.

Et alternativ å vurdere opp mot dette er om elbilen i sin daglige bruk kan rettferdiggjøre å ha en annen bil til langtur.

Snakker da naturligvis om dagens elbiler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil hevde at muligheten til å lade hjemme er en forutsetning for å kunne ha elbil i dag. For en del er ikke dette mulig og da er kanskje ikke elbil det optimale valget. Dette er dog ikke elbilens feil.

 

Nå det er sagt har elbilen min vært mer pålitelig i -20 enn dieseldroget jeg hadde før var.

 

 

Jo dette som tilsier att disse folka ikke er helt med på vanlige folks hverdagsliv og muligheter.

 

Nå har jeg aldri hatt diesel selv på annet en traktor, forstår ikke dragning til de upålitelige rakle-verka.

 

Senest i dag så fikk jeg spørsmål om hvordan Suzuki var som el bil..   Når jeg sa dem ikke har elbil forstod dem ingenting, for dem hørte ikke bilen...  Det kommer jo av att det er bensin og ikke rakle-verk i den..  (Og de folka trolig delvis dauhørte)

 

Det er mange mil mellom bensin og diesel.... Og selvsagt hva en prioriterer som bestemmer hva som passer folk best.

 

Samme gjelder jo til elektrisk.

Men koste 400 000 mer en den jeg kjøpte, for amerikansk elbil med awd virket ikke passende for meg.

Jeg kjenner godt til amerikansk "kvalitet" da jeg har kjøretøy fra den siden av kloden. Og får si, er greit en kan skru selv. 

Men hovedkjøretøyet kan jo ikke værra slik.

 

Og med elbil er det jo enda viktigere å komme hjem til laderen, så noe annet en awd funker ikke her..   (Vell om sommeren så, men blir jo vinter igjen snart)

 

 

Men er vel 3-4 produsenter som snuser godt på awd elbil nå. Kanskje til folkelig pris også...

Og trådløs-lading er jo igang.

 

 

Kanskje en ser induksjon-lading under drift innen 15 år også?

 

Men vi må vel globalt sett tenke litt på hvor strømmen kommer ifra også

Endret av Hillebillys
Lenke til kommentar

Helt i mål er vi ikke før vi får 300kWt batteripakker som ikke veier mer og tr mer plass enn dagens 100kWt batteripakker.

 

 

Bedre å gå motsatt vei.

 

El-bil med enda høyere effektivitet, mindre batterier som holder lengre og lades fort.

 

Ser elbiler med 36kwh batteri som har lik eller så vidt (2-3 mil) lengre rekkevidde en el-bil med 24kwh batteri.

Og da er til og med den med det "lille" batteriet en litt større bil.

 

Og da kan lades på ett kvarter (20% til 80%%) i hurtiglader, Lades fra 0% til 100% i vanlig stikk på rundt 8 timer...(perfekt over natta)

 

Smører en inn induksjon-lading på denne så blir det bra.

 

Bruker en den tanken der fremover, og gjerne da når lading under drift er igang..  

Nei jeg tror det i fremtiden blir "små" batterier, Høyeffektivitet, kort ladetid. Gjerne lading under drift...

 

Husk, yrkes-transporten så er det kun behov for 4 timer drift før halvtimes lading...   Kan fint tilpasses etter det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...