Gå til innhold

Så mye rekkevidde trenger dieselbileiere for at en elbil skal dekke deres behov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening sier mange nye elbilister blir overrasket når de ser hvor enkelt det er å starte hver dag med fullt batteri,"

 

 

 

Det hun ikke forstår er att ikke alle kan lade hjemme. Dermed så vil disse trenge en rekkevidde nok til att dem kan lade på lørdag eller søndag. Gjerne i forbindelse med en tur dem vet dem skal bli lenge ett sted hvor det er lade plass...

 

Dette er fult mulig, men da må en jo kunne kjøre trygt hele uken. Selv om det er en januar uke med -20°C Noe som selvsagt ikke skjer så ofte lengre. Men vi bor i Norge og det kan skje... Litt nord for Sinsen skjer jo det litt oftere.

 

Selv vil jeg ha mulighet til å lade hjemme, men det er ikke sikkert relevante el-bil for meg klarer å komme opp bakken vinterstid. Noe som kan by på problemer

Jeg vil hevde at muligheten til å lade hjemme er en forutsetning for å kunne ha elbil i dag. For en del er ikke dette mulig og da er kanskje ikke elbil det optimale valget. Dette er dog ikke elbilens feil.

 

Nå det er sagt har elbilen min vært mer pålitelig i -20 enn dieseldroget jeg hadde før var.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Christina Bus respons på dette viser en skremmende liten innsikt i folks bilbruk.

Hovedproblemet vil alltid være ladetid, en som er avhengig av å dekke store distanser på kort tid kan rett og slett ikke benytte en elbil slik teknologien er i dag

 

Men hvor mange av oss er avhengig av å regelmessig dekke store distanser på kort tid? Det er nok fortsatt en liten stund før elbilen passer for alle overalt men jeg tror det er mange der ute som sitter med skyggelappene på og nekter å innrømme at elbil ville fungert helt fint for dem.

Om du ikke kjører så langt, eller trekker tilhenger regelmessig, så må du uansett beholde dieselbilen for å kunne gjøre det de gangene du må?

Lenke til kommentar

Om du ikke kjører så langt, eller trekker tilhenger regelmessig, så må du uansett beholde dieselbilen for å kunne gjøre det de gangene du må?

Tja, jeg trekker henger kanskje en gang annet hver år. Da kan jeg heller fint enten låne en bil an en kompis eller i verste fall leie. Oi, eller enda bedre, elbilen min kan visst trekke henger :)

 

Lange distanser kjører jeg innimellom men etter 3-4 timer i bil trenger jeg en leggstrekk og en pissepause i en 20-30 min uansett så da kan jeg like så greit lade mens jeg holder på. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter min erfaring så er denne debatten sryrt av fordommer og feilinformasjon. De argumentene man får mot seg er til å grine av.

 

Og så er det en gruppe som faktisk har behov som ikke elbiler dekker enda.

 

Hadde vert morro å sette opp prisen om bensin og disel til privat bruk. ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Dette argumentet er utdatert og irrelevant med dagens elbiler og utbredte hurtigladernettverk, og viser bare at du ikke har tenkt deg godt nok om. La meg hjelpe deg.

 

I dag kan du kjøre over 500 km når du kjører ut av garasjen om morran. Med gjennomsnittsfarten på norske motorveier tar dette 7 timer. For det første er det ganske vannvidd å pendle syv timer hver vei hver dag, og i så tilfelle er dette ekstremt utenfor normalfordelingen av bilbruk. For det andre sier du at å da stoppe 20 minutter per 7 timer for å lade er et kjempestort problem. I tillegg sparer du godt over tusen kroner i bensin for de 500+ km hver vei du kjører. Nei du, dette må du lengre ut på landsbygda med.

De bilene koster litt da. Får ikke de til 150000.

 

Men argumentet er verdiløst. Har man kjørt 150km er det smart og godt med en pause og da er det enkelt å hurtiglade en klatt. Å hurtiglade er ikke noe problem om man er villig til å løse det.

 

Et annet problem er om man ikke kan lade hjemme. Man leier en leilighet i en blokk eller noe. Jeg kjenner ikke bybilde godt nok men da tenker jeg at det beste er å ikke ha bil. Sånne steder er kollektiv transport utbygd nok til å dekke behovet.

Lenke til kommentar

Så kun når elbilen har lengre rekkevidde enn Diesel og Bensinbiler og går minst like raskt å lade som å fylle drivstoff vil du vurdere elbil? Høres ut som en veldig rasjonell vurdering.

Nei, det er det mange dieselbiler har i dag. En 80 liters dieseltank og et gjennomsnittlig forbruk på 0.55 L/mil utgjør ca 1500 km rekkevidde. Når elbiler kan gi samme rekkevidde i minus 20 grader skal jeg vurdere en.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, det er det mange dieselbiler har i dag. En 80 liters dieseltank og et gjennomsnittlig forbruk på 0.55 L/mil utgjør ca 1500 km rekkevidde. Når elbiler kan gi samme rekkevidde i minus 20 grader skal jeg vurdere en.

Hvorfor skal du vurdere en da?

Muligens fordi en bil som Renault Zoe som jeg selv har, som har "rekkevidde" på 300km WLTP, knapt har 100 km vinterstid. Når det er et problem å bruke bilen annet enn korte turer, er den som familiebil verdiløs.

Det er dessuten ingen el-biler utenom Tesla som har i nærheten av størrelse og rekkevidde om du skal ha den som familiebil (muligens i-pace og e-tron kunne fungert, men jeg har ikke sjekket de ut og de er relativt nylig kommet. Du er uansett på et ganske annet prisnivå enn hva menigmann er interessert i å betale for en bil).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når elbiler har 1500 km per lading og lading fra 5% til 95% tar mindre enn fem minutter skal jeg vurdere å kjøpe elbil.

 

Hva med den her:

"Når det koster 25,- pr liter diesel, og snittprisen per bompassering er 75,- kr, da skal jeg vurdere å kjøpe meg elbil."

Også kan du få lov å justere de beløpene akkurat slik du vil selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er utvilsomt slik at det ikke passer for alle, men jeg finner det lite troverdig at så mange har kjørebehov som gjør at de trenger rekkevidde lenger enn de kan få pr i dag. En Tesla Model 3, til rundt 500000 vil ha rekkevidde nok til å dekke behovet for de aller fleste. Man kommer 50 mil på sommeren og 40 på vinteren. Og med rundt 30 min på hurtiglading, som det finnes en hel haug av, kommer man fryktelig langt. Så langt at jeg ikke kan forstå at det er for lite for flesteparten.

 

Rimelig sikker på at mange overvurderer behovet sitt. Kan da umulig drive å kjøre over 50 mil hver dag. Når man kan drive taxinæring i elbil, skulle det vel være dekkende for de fleste.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For meg personlig er ikke rekkevidden som er det største problemet men tiden det tar å lade. Jeg ønsker rett og slett ikke å bruke en time ved å vente på at bilen skal lades, det er rett og slett utelukkende for meg.

 

Man må ikke lade fullt hver gang før man fortsetter turen. På en Tesla, så lader man nok til å komme til neste ladestasjon, evt. nok til å hoppe over en, avhengig av hvor langt man vil kjøre. Er veldig sjeldent jeg må lade noe mer enn 40 minutter for å komme meg dit jeg vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er deilig med renere luft i byene, men i et globalt perspektiv skjønner jeg ikke at el biler er miljøvennlige. De får komme opp med noe nytt, el bilen har blitt et gigantisk blindspor

Hva skal til da? Elbiler har 1/3 av fotavtrykket til de mest miljøvennlige alternativene. Jeg synes det er ganske bra

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Det er deilig med renere luft i byene, men i et globalt perspektiv skjønner jeg ikke at el biler er miljøvennlige. De får komme opp med noe nytt, el bilen har blitt et gigantisk blindspor

Hva skal til da? Elbiler har 1/3 av fotavtrykket til de mest miljøvennlige alternativene. Jeg synes det er ganske bra

Fotavtrykket er det samme, husk de lades med køl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...