Gå til innhold

Så mye rekkevidde trenger dieselbileiere for at en elbil skal dekke deres behov


Anbefalte innlegg

Spørsmålet om elbil handler også om strøm, både produksjon og distribusjon av strøm. Jeg tror vi vil se enda flere kreative løsninger, som vil spres mer og mer. Det kan jo være nettet også må oppgraderes litt.

Variable priser, Solceller, tidsstyring og hjemmebatteri.

Og eierskap. Snart er det kinesiske investorer som eier fossekraften og vinden i Norge, og disse betaler utbytte til Erna's oldebarn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utvilsomt slik at det ikke passer for alle, men jeg finner det lite troverdig at så mange har kjørebehov som gjør at de trenger rekkevidde lenger enn de kan få pr i dag. En Tesla Model 3, til rundt 500000 vil ha rekkevidde nok til å dekke behovet for de aller fleste. Man kommer 50 mil på sommeren og 40 på vinteren. Og med rundt 30 min på hurtiglading, som det finnes en hel haug av, kommer man fryktelig langt. Så langt at jeg ikke kan forstå at det er for lite for flesteparten.

Rimelig sikker på at mange overvurderer behovet sitt. Kan da umulig drive å kjøre over 50 mil hver dag. Når man kan drive taxinæring i elbil, skulle det vel være dekkende for de fleste.

Saken er at de ikke vil ha elbil. Samme som at de ikke vil ha dabradio eller hijab i nabolaget. Det er jo bare ræl.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For meg personlig er ikke rekkevidden som er det største problemet men tiden det tar å lade. Jeg ønsker rett og slett ikke å bruke en time ved å vente på at bilen skal lades, det er rett og slett utelukkende for meg.

 

Man må ikke lade fullt hver gang før man fortsetter turen. På en Tesla, så lader man nok til å komme til neste ladestasjon, evt. nok til å hoppe over en, avhengig av hvor langt man vil kjøre. Er veldig sjeldent jeg må lade noe mer enn 40 minutter for å komme meg dit jeg vil. 

Jeg skjønner at en kan gjøre det ene og det andre mens bilen lader men det er i teorien men i praksisen lar det seg ikke alltid gjøre og da tenker jeg mest på om noe skjer hjemme eller en eller annen krise og jeg er plutselig tom for strøm da kan liv gå tapt og jeg ville aldri tilgitt meg selv. Det er mest på det jeg tenker når det kommer til lading. Når en har noen i familien som er syk og som må passes på så har man ikke tid på lading av bilen hvis det skjer noe. Jeg er ikke imot el biler tvert imot men lading er det som bekymrer meg mest. Ikke alle har råd til tesla, det er dyre biler og det er bare p90d og p100d som har en rekkevidde som er tilfredsstillende nok og da snakker vi en million kr. Model 3 er for liten for mine behov så den ville jeg aldri vurdert. Det er to el biler jeg har sans for ig det er hyundai kona og kia e Niro

Lenke til kommentar

En Tesla Model 3, til rundt 500000 vil ha rekkevidde nok til å dekke behovet for de aller fleste. Man kommer 50 mil på sommeren og 40 på vinteren. 

Rekkevidden til disse bilene overdrives alltid.

«Tesla oppgir 53 mil rekkevidde for «Performance». Under prøvekjøringen i 5–6 plussgrader går det ikke å komme lenger enn rundt 35 mil på en lading.»

https://www.motor.no/artikler/elbil-svenskene-slakter-tesla-model-3/

 

Det betyr altså trolig 27-30 mil om vinteren med kuldegrader. Selvsagt avhengig av temperatur, forhold og fart.

Lenke til kommentar

Rekkevidden til disse bilene overdrives alltid.

«Tesla oppgir 53 mil rekkevidde for «Performance». Under prøvekjøringen i 5–6 plussgrader går det ikke å komme lenger enn rundt 35 mil på en lading.»

https://www.motor.no/artikler/elbil-svenskene-slakter-tesla-model-3/

 

Det betyr altså trolig 27-30 mil om vinteren med kuldegrader. Selvsagt avhengig av temperatur, forhold og fart.

Dette har du erfaring med ser jeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er utvilsomt slik at det ikke passer for alle, men jeg finner det lite troverdig at så mange har kjørebehov som gjør at de trenger rekkevidde lenger enn de kan få pr i dag. En Tesla Model 3, til rundt 500000 vil ha rekkevidde nok til å dekke behovet for de aller fleste. Man kommer 50 mil på sommeren og 40 på vinteren. Og med rundt 30 min på hurtiglading, som det finnes en hel haug av, kommer man fryktelig langt. Så langt at jeg ikke kan forstå at det er for lite for flesteparten.

Rimelig sikker på at mange overvurderer behovet sitt. Kan da umulig drive å kjøre over 50 mil hver dag. Når man kan drive taxinæring i elbil, skulle det vel være dekkende for de fleste.

Saken er at de ikke vil ha elbil. Samme som at de ikke vil ha dabradio eller hijab i nabolaget. Det er jo bare ræl.

E du helt tilbakestående?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Å se muligheter, istedet for utfordringer"...

 

Starter med den der, fordi jeg selv er altfor opptatt av å se utfordringer og svakheter i det meste. Akkurat slik som det er i dette kommentarfeltet, og i haugevis med andre. Massevis av folk som ser utfordringer, problemer og ulemper med det å eie en elbil.

 

Og joda, utfordringer finnes. Man må tenke på en litt annen måte når man eier og kjører en eilbil, enn en fossilbil. Og fordelene er blitt listet opp så mange ganger at de er nå vel ikke vits i å repetere noe mer. 

 

Men det som er litt fascinerende å se, er at de som idag (i 2019) er motstandere av elbiler, baserer seg på argumenter og TRO, som er gammel og feilaktig.

Man TROR at elbiler går 500km om sommern og 200km om vinteren, uansett hvor i verden/norge man bor

Man TROR at det tar 14 timer å lade en elbil når man er på langtur

Man TROR at batteriene er laget av små barn som jobber 23 timer i døgnet i en gruve i Afrika

Man TROR at bilen spontant tar fyr og brenner som ei ildkule bare man kjører fort over en fartsdemper

Man TROR at man snylter på samfunnet om man kjøper en elbil (selv om styresmaktene har gjort ALT som er mulig å gjøre for å "hinte" frampå at det er ønskelig at man gjør det)

Man TROR at elbilen ikke er verdt fem flate øre som bruktbil (sjekket bruktpris på min første Tesla Model S nå, og den har gått ned under 200.000,- i verdi på 5 år)

 

Det er helt greit (for meg) at det finnes noen igjen her i landet som faktisk ikke kan kjøre elbil. Grunnene kan være mange de. Men for all del folkens, vær litt realistiske før du gulper utav deg noe som knapt nok var riktig i 2013.

 

Om 2 år (det vil si i løpet av en normal leasingperiode om du signerte i fjor eller i år) så kommer markedet antagelig til å flomme over av nye, rimelige elbiler. Det er ikke en eneste bilprodusent som skryter eller markedsfører noenting som helst som har med bensin eller diesel å gjøre. Selv ikke Toyota. Se framsiden på www.toyota.no . ALLE bilene på framsiden er hybrid, og hybrid er en ventepølse på vei mot hel-elektrisk, enten Toyota vil det eller ei.

 

Sannheten er vel snarere den at det selges nesten ikke elbiler i det hele tatt, sammenlignet med diesel og bensin.

Det sier ihvertfall salgstallene. Norge er et unntak, og omtrent det eneste unntaket. Ca 80 millioner solgte biler per år, og i 2017 ble det solgt 1 mill elektriske biler.

Lenke til kommentar

Bent: tror du at 100% av den potensielle energien av forbrenningen av disel eller bensin går til å bevege bilen? At det ikke lekker noe energi i den prosessen motoren din har? Hvor var du i fysikktimene? Gikk du i hele tatt skole?

 

Har du lagt merke til at bilen din på tomgang både bråker og vibrerer? En elbil er helt knusk stille. Hvorfor det?

Endret av Limbeck
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at en kan gjøre det ene og det andre mens bilen lader men det er i teorien men i praksisen lar det seg ikke alltid gjøre og da tenker jeg mest på om noe skjer hjemme eller en eller annen krise og jeg er plutselig tom for strøm da kan liv gå tapt og jeg ville aldri tilgitt meg selv. Det er mest på det jeg tenker når det kommer til lading. Når en har noen i familien som er syk og som må passes på så har man ikke tid på lading av bilen hvis det skjer noe. Jeg er ikke imot el biler tvert imot men lading er det som bekymrer meg mest. Ikke alle har råd til tesla, det er dyre biler og det er bare p90d og p100d som har en rekkevidde som er tilfredsstillende nok og da snakker vi en million kr. Model 3 er for liten for mine behov så den ville jeg aldri vurdert. Det er to el biler jeg har sans for ig det er hyundai kona og kia e Niro

 

Den der var ganske tynn. Er man i et sånt scenario, så har man alltid mulighet til å ringe politi, brannvesen, ambulanse for når det er krise i familien. Setter man bilen på lading hver dag til f.eks. 90%, så er man alltid klar til å kjøre.

 

Men hei, skal ikke si at det ikke er tilfeller hvor elbil ikke passer for en. Det må enhver selv få avgjøre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Om du ikke kjører så langt, eller trekker tilhenger regelmessig, så må du uansett beholde dieselbilen for å kunne gjøre det de gangene du må?

Tja, jeg trekker henger kanskje en gang annet hver år. Da kan jeg heller fint enten låne en bil an en kompis eller i verste fall leie. Oi, eller enda bedre, elbilen min kan visst trekke henger :)

 

Lange distanser kjører jeg innimellom men etter 3-4 timer i bil trenger jeg en leggstrekk og en pissepause i en 20-30 min uansett så da kan jeg like så greit lade mens jeg holder på. ;)

Ja, det er dine behov. Hadde elbil, da vi hadde to biler. Nå skal en bil dekke alt

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha elbil uansett fordi de er fulle av konfliktmineraler fra Afrika!

 

https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritiserer-elbil-industrien_-_-vi-har-alle-et-ansvar-for-konflikten-i-kongo-1.14332916

 

flire. Interessant hvor "klimabevisste" folk har blitt nå som elbil har blitt populær. spesielt de som kjører fossile biler. Fra en industri som heller ikke er fri for bruk av kobolt. og hva tror du driver mobiltelefonen din og evt laptop?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

flire. Interessant hvor "klimabevisste" folk har blitt nå som elbil har blitt populær. spesielt de som kjører fossile biler. Fra en industri som heller ikke er fri for bruk av kobolt. og hva tror du driver mobiltelefonen din og evt laptop?

Han har selvsagt verken mobiltelefon eller laptop. Pen og papir holder i massevis. Og Gud så miljøgunstig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

E du helt tilbakestående?

Tror poenget er at mange av elbilhaterne egentlig ikke har noen gode argumenter for hvorfor de ikke vil/kan ha elbil. Man har bare bestemt seg for at sånn er det og så finner man frem til de snodigste use casene for hvorfor elbil er noe søppel. Skulle tro halve Norge plutselig var yrkessjåfører på fulltid som trakk to tonns henger.

 

 

Det holder med at tilhengeren på 1200kg totalvekt skal trekkes avogtil, om ikke hver dag, og i 70 mil.

Mange elbiler har en grei rekkevidde, sånn i hverdagen og de få langturene man har. Men det stopper der.

Kan jo ikke hive madammen i bagasjerommet for å holde fast tilhengeren.

Det hadde ikke bydd på noen problemer for bilprodusentene å typegodkjenne en del av elbilene for tilhengerfeste.

Kanskje Bu&co kunne presse litt der, på produsentene, isteden for å presse kaffelatteracere på folket??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...