Jump to content
Redaksjonen.

Elbilandelen fyker i været i storbyene. Det er det én grunn til

Recommended Posts

Viktigste grunnen til at Trondheim ligger lavt på elbilandelen er at en ikke rakner privatøkonomien til folk i bomringen der i byen. Sånn som en på Nord-Jæren, i Bergen og Oslo har som mål å sende folk på fattigkassa gjennom nøye planlagte ran via bompenger.

  • Like 7

Share this post


Link to post

Viktigste grunnen til at Trondheim ligger lavt på elbilandelen er at en ikke rakner privatøkonomien til folk i bomringen der i byen. Sånn som en på Nord-Jæren, i Bergen og Oslo har som mål å sende folk på fattigkassa gjennom nøye planlagte ran via bompenger.

Vi har lite bompenger, sør-rogaland. Mange elbiler her.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Vi har lite bompenger, sør-rogaland. Mange elbiler her.

Det er jo fordi «alle» pendler inn i bomringene lenger nord.

Share this post


Link to post

Det er riktig at det bare er en grunn for den høye el-bil andelen i Norge. De ekstreme ( i forhold til andre land i Europa) inntektene fra olje og gass salg gjør at norske politikere kan tilby økonomiske fordeler til el-bil eiere som ikke finnes i resten av Europa. Det er imidlertid litt ironisk at de gruppene som jobber mest for å stoppe olje og gass næringen er blant de ivrigste til å bruke olje inntektene.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Blir spennende å se effekten ved målinger av luftkvalitet i fremtiden.

 

Nå bygges det jo nesten utelukkende singelboliger i Oslo. Over halvparten av boligene har bare én person boende der så flere og flere dyttes ut og må pendle inn. Antall kjørte km med bensin- og dieselbiler øker vel fremdeles så det blir lite forbedring å måle i lufta, men alternativet hadde jo vært enda mer forurensing.

Share this post


Link to post

Nå bygges det jo nesten utelukkende singelboliger i Oslo. Over halvparten av boligene har bare én person boende der så flere og flere dyttes ut og må pendle inn. Antall kjørte km med bensin- og dieselbiler øker vel fremdeles så det blir lite forbedring å måle i lufta, men alternativet hadde jo vært enda mer forurensing.

 

Jeg vet ikke om antall kjørte kilometer med fossilt drivstoff øker eller synker, men salget av fossilt drivstoff faller. Av det er det naturlig å tro at forurensningen fra fossilt drivstoff også faller.

 

https://dagligvarehandelen.no/2009/bensinsalget-ned-56-prosent

  • Like 3

Share this post


Link to post

 

Blir spennende å se effekten ved målinger av luftkvalitet i fremtiden.

 

Nå bygges det jo nesten utelukkende singelboliger i Oslo. Over halvparten av boligene har bare én person boende der så flere og flere dyttes ut og må pendle inn. Antall kjørte km med bensin- og dieselbiler øker vel fremdeles så det blir lite forbedring å måle i lufta, men alternativet hadde jo vært enda mer forurensing.

Ifølge SSB (https://www.ssb.no/statbank/table/12578/tableViewLayout1/) kjørte diesel- og bensinbiler i snitt flere km i 2005 enn i 2018. Elbiler kjører derimot flere km pr år i 2018 enn i 2005. Sistnevnte er vel ikke overraskende når man vet at en god elbil den gang var Think, som bare var for dem med kort pendlevei.

 

Total antall kjørte km for diesel- og bensinbiler har derimot økt i samme periode (7,5%).

  • Like 2

Share this post


Link to post

Det mest ironiske er at de som tidligere klaget på de høye utgiftene ved å bytte og eie bil nå protesterer mot at det nå er mulig å kjøpe bil med minimale ekstrautgifter.

 

Og tilslutt kommer de til å klage over at fordelene er borte når de endelig er klare for å kjøpe elbil.
  • Like 7

Share this post


Link to post

Det er riktig at det bare er en grunn for den høye el-bil andelen i Norge. De ekstreme ( i forhold til andre land i Europa) inntektene fra olje og gass salg gjør at norske politikere kan tilby økonomiske fordeler til el-bil eiere som ikke finnes i resten av Europa. Det er imidlertid litt ironisk at de gruppene som jobber mest for å stoppe olje og gass næringen er blant de ivrigste til å bruke olje inntektene.

 

Mener å huske at vi hadde høye avgifter på biler før oljerikdommene flommet over oss. Og litt merkelig at Venuzuela som har enorme oljerikdommer knapt har mat til egen befolkning, mens Sverige, Finnland og Danmark går så det suser uten oljerikdommer. Kan det være at du bare prater tull? At du ikke forstår så mye om hvordan samfunn fungerer. Trur nok det er slik det henger sammen. Har du noen gang reflektert over hva det betyr for et samfunn å ha tilgang på energi som er tilnærmet gratis. At det gjør AS Norge biligere å drifte. Vi snakker om vannkraft og muligeten som vi nå har fått til å bruke den også til å drifte personbilene våre.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Blir spennende å se effekten ved målinger av luftkvalitet i fremtiden.

Ja, men det blir umulig å bare gi elbilene æren for forbedringene. Det er mange andre ting som trekker i samme retning. Forbudet mot oljefyr, nye rentbrennende ovner, landstrøm, økt piggfriandel osv.

 

Nå bygges det jo nesten utelukkende singelboliger i Oslo. Over halvparten av boligene har bare én person boende der så flere og flere dyttes ut og må pendle inn. Antall kjørte km med bensin- og dieselbiler øker vel fremdeles så det blir lite forbedring å måle i lufta, men alternativet hadde jo vært enda mer forurensing.

På veldig generell basis så er ikke Oslo sentrum særlig barnevennlig uansett så det må gjerne bare bygges singelboliger der for min del. Områdene rundt derimot. Der bør det bygges mer familievennlig, raskere for å få ned prisene og følges tett opp med mer t-bane.

 

Ifølge SSB (https://www.ssb.no/statbank/table/12578/tableViewLayout1/) kjørte diesel- og bensinbiler i snitt flere km i 2005 enn i 2018. Elbiler kjører derimot flere km pr år i 2018 enn i 2005. Sistnevnte er vel ikke overraskende når man vet at en god elbil den gang var Think, som bare var for dem med kort pendlevei.

 

Total antall kjørte km for diesel- og bensinbiler har derimot økt i samme periode (7,5%).

Gamle biler kjøres i gjennomsnitt kortere per år enn nye. Fossilbilparken eldes raskt nå for tida. Bare de siste 5 årene har gjennomsnittsalderen på fossilbilene økt fra 10,5 til ca 11,3 år. Elbilbestanden er i gjennomsnitt bare 2 år. (Fra desember 2016 til desember 2018 doblet elbilbestanden seg fra 100 000 til 200 000). Slår vi sammen de to gruppene er gjennomsnittsalderen fortsatt ca 10,5 år.

Share this post


Link to post

Blir spennende å se effekten ved målinger av luftkvalitet i fremtiden.

 

Såvidt jeg kan huske, utgjør personbiltrafikk en relativt liten andel av forurensingen de måler på (partikler, nox...). Andre ting betyr mer, f.eks. vær.

Share this post


Link to post

Ute å kjørte i dag og tunnelene var gråe av støv og det lå masse støv langs veikantene, så det vi trenger er vasking av veiene

Møtte på en saltbil, som spredde saltlake på veien, i 4+ og sol

Hadde være mye mer effektivt om de hadde fjernet støvet istede for å prøve å binde det

  • Like 4

Share this post


Link to post

Og tilslutt kommer de til å klage over at fordelene er borte når de endelig er klare for å kjøpe elbil.

 

Penget er jo at staten taper masse penger på at folk kjøper og kjører elbil fremfor fossil. Disse pengene må vi alle være med å betale på andre måter. Fordelene kan fjernes nå.

Share this post


Link to post

Penget er jo at staten taper masse penger på at folk kjøper og kjører elbil fremfor fossil. Disse pengene må vi alle være med å betale på andre måter. Fordelene kan fjernes nå.

Husker du bilpakken? Også kjent som Porsche-forliket..

 

Omlegging av avgiftssystemet ga veldig hyggelige avgiftsreduksjoner på enkelte dyre, motorsterke, plugin-hybrider.

 

Så ille var det at da noen regnet ut prisen på avgiftsletten så kom de til at under halvparten av avgiftslettene gikk til nullutslippskjøretøy.

 

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/09/28/195437524/miljogevinsten-ved-ladbar-hybrid-varierer-stort

https://e24.no/bil/biltest/lav-avgift-hoeyt-forbruk/23582536

https://prestmarkenbil.no/index.php/blog/9-ladbar-hybridbil-perfekt-for-by-og-landeveg

 

 

For øvrig har du helt rett i at avgifter før eller siden bør innføres på nullutslippskjøretøy. De er fredet frem til 2021 så kanskje 5% MVA fra da med 5% økning i året til de har nådd 25%?

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Og tilslutt kommer de til å klage over at fordelene er borte når de endelig er klare for å kjøpe elbil.

 

Penget er jo at staten taper masse penger på at folk kjøper og kjører elbil fremfor fossil. Disse pengene må vi alle være med å betale på andre måter. Fordelene kan fjernes nå.

Hvis vi leser litt oppdager man faktisk at milliardene i avgiftskutt i all hovedsak har gått til fossilbilen. Verdien på dette er verd mer enn hele Elbilfritaket.

I tillegg betaler ingen deler av oljeindustrien nettleie for sitt gigantiske strømforbruk. Dette er også verd mer enn hele Elbilfritaket for fellessamfunnet.

Merkelig hvordan ting egentlig kan se ut når man fjerner folklore og overtro.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ar1RM/Milliardene-i-avgiftskutt-har-gatt-til-fossile-biler

  • Like 5

Share this post


Link to post

Det er morsomt hvordan dere her trekker frem engangsavgiften som om det er den eneste avgiften på nye biler.

Prøv å regne med mva også, det er en relevant avgift som man er fritatt fra ved kjøp av elbil..

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...