Gå til innhold

Skjult leieinntekt..


Anbefalte innlegg

Var kjapp på enter tasten der gitt!

 

Jeg har en liten hytte

 

Denne har jeg begynt å leie ut. ( 2 år ca )

 

Det er ikke store inntekten.. Men vil få inn rundt 20-60k i året

 

Det jeg lurer på er om banken/skatteetaten vil legge merke til disse inntektene og gjøre noe med det?

 

Det går relativt store summer inn og ut av kontoen min hver mnd og har gjort det de siste årene.. Vi pusser opp støtt å stadig og da kommer det inn penger fra venner og familie som jeg tidligere har lånt penger til.. Så det vil ikke se så utrolig rart ut at det kommer inn 20k ekstra.

 

Jeg vet godt jeg burde melde inn dette,, men jeg vet selv at jeg ikke kommer til å holde utleiedelen noe særlig aktiv.. Den blir egentlig bare leid ut når familie eller venner ønsker å leie den.. Så noen år vil det sikkert stå stille også..og da er jeg rett å slett sånn at jeg ikke gidder å skatte av denne "inntekten"

 

Men ja..Vet andre her om det er en stor sannsynlighet for at jeg blir tatt og får baksmell ?

 

Jeg vet om flere på området som leier ut 8/9 mnd i året og får penger uten å skatte av det, men ja..

 

Anonymous poster hash: d2ab8...605

Endret av Omnia vincit amor
Fjerning av tomt innlegg.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligheten er meget stor for at du blir oppdaget. Husk at det er datateknologien som oppdager at du er skattesnytter, og ikke menneske som manuelt går gjennom en haug med dokumenter som det var tidligere.

 

Datateknologi er selvlært, det vil si at den er lærer seg selv om å finne sånne som deg. Spørmålet er bare om banken har implementert denne type teknologi eller ikke. De største bankene har dette idag, men ikke lokalbankene.

 

Teknologien kalles maskinlæring.

Lenke til kommentar

Spørmålet er bare om banken har implementert denne type teknologi eller ikke. De største bankene har dette idag, men ikke lokalbankene.

Det er vel ingen lokalbanker som kjører på egne bankingsystemer lenger? Alle kjøper vel tjenestene hos de store aktørene i markedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ingen lokalbanker som kjører på egne bankingsystemer lenger? Alle kjøper vel tjenestene hos de store aktørene i markedet. 

 

Du har forsåvidt rett. Men det finnes noen få banker som ikke bruker de nyeste teknologiene ennå. De har gjerne høyere gebyr og renter for å dekke kostnader med gammel teknologi etc. De har tid å bruke ny teknologi.

Lenke til kommentar

Spekulasjoner i om Skatteetaten vil finne ut av noe har ingen hensikt, ettersom det ikke har særlig for seg. Enten finner de det ut, ellers finner de det ikke ut. 

 

Den største kilden til at de finner det ut er imidlertid det faktum at du har med andre mennesker å gjøre. Er du sikker på at de vil holde kjeft de neste ti årene, minst? 

 

(Skatteetaten har tilgang til kontoutskrifter.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Spekulasjoner i om Skatteetaten vil finne ut av noe har ingen hensikt, ettersom det ikke har særlig for seg. Enten finner de det ut, ellers finner de det ikke ut. 

 

Den største kilden til at de finner det ut er imidlertid det faktum at du har med andre mennesker å gjøre. Er du sikker på at de vil holde kjeft de neste ti årene, minst? 

 

(Skatteetaten har tilgang til kontoutskrifter.)

Har skatteetaten tilgang til kontoutskrifter?

 

Min bank har forsikret meg om at ingen etater kan kontrollere min bankkonto, og om det skulle skje ville jeg informeres om dette. De mente dette ikke var noen problemstilling i det hele tatt så lenge man ikke direkte var mistenkt for kriminalitet.

Lenke til kommentar

Da tar banken din feil. De har muligens sett seg blinde på hvitvaskingsloven. Se skatteforvaltningsloven § 10-2:

 

§ 10-2.Kontrollopplysninger fra tredjepart

(1) Enhver tredjepart plikter​ etter krav fra skattemyndighetene å gi opplysninger som kan ha betydning for noens skatteplikt.

(2) Advokater og andre tredjeparter plikter, uten hinder av lovbestemt taushetsplikt, etter krav fra skattemyndighetene å gi opplysninger om pengeoverføringer, innskudd og gjeld, herunder hvem som er parter i overføringene, på deres konti tilhørende skattepliktig.

(3) Innhenting av opplysninger for målretting av kontroller kan bare foretas når det foreligger særlig grunn.

(4) I den utstrekning opplysningene ikke knytter seg til deres næringsvirksomhet, plikter fysiske personer bare å gi opplysninger i følgende tilfeller:

a) Den som lar utføre arbeid på bygg eller anlegg, plikter etter krav fra skattemyndighetene å gi opplysninger om hvem som har levert materialer mv. og hvem som for egen regning har medvirket til arbeidet. Det skal gis opplysninger om varelevering og -kjøp, tjenester, vederlag og andre forhold som knytter seg til det enkelte mellomværendet og oppgjøret for dette.

b) Enhver skyldner eller fordringshaver plikter etter krav fra skattemyndighetene å gi opplysninger om tilgodehavende og gjeld som navngitt person, bo, selskap eller innretning har, og om renter, provisjoner mv. som knytter seg til fordringen eller gjelden.

c) Den som ved leie eller på annen måte stiller fast eiendom helt eller delvis til rådighet for noen, eller bestyrer forretninger for noen, plikter etter krav fra skattemyndighetene å gi de opplysninger om forholdet som har betydning for spørsmålet om vedkommende er skattepliktig til kommunen og for omfanget av skatteplikten.

d) Den som har utbetalt eller ytet lønn eller annen godtgjøring for arbeid, plikter etter krav fra skattemyndighetene å gi opplysninger om alt som i siste skattleggingsperiode er ytet til den enkelte mottaker.

e) Oppdragsgiver plikter etter krav fra skattemyndighetene å gi opplysninger om de mellommenn vedkommende har gitt oppdrag, og om størrelsen på vederlag som omfattes av oppdraget gjennom et nærmere angitt tidsrom.

(5) Skattemyndighetene kan kreve at tredjepart dokumenterer opplysningene ved for eksempel å gi innsyn i, legge fram, sammenstille, utlevere eller sende inn regnskapsmateriale med bilag, kontrakter, korrespondanse, styreprotokoller, elektroniske programmer og programsystemer

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men dette betyr vel ikke at skatteetaten har tilgang til alle transaksjoner på alle konter til alle i Norge? Slik at de kan analysere alt dette.

 

Skatteetaten må vel be om innsyn i enkeltpersoner sine kontoer, hvorpå de kan granske hva som har skjedd på de aktuelle kontoene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men dette betyr vel ikke at skatteetaten har tilgang til alle transaksjoner på alle konter til alle i Norge? Slik at de kan analysere alt dette.

 

Skatteetaten må vel be om innsyn i enkeltpersoner sine kontoer, hvorpå de kan granske hva som har skjedd på de aktuelle kontoene.

 

... og så kan de be om kontoutskrifter videre hos motparten i transaksjonen... 

 

 

Dette gjelder 3. part, altså advokater og andre.

 

Førstepart er aktøren, dvs. Skatteetaten. Andrepart er skattyter. Tredjepart er alle som ikke er Skatteetaten eller skattyter, dvs. banker, advokater, forsikringsselskaper, deg, naboen din, bikkja di, og arbeidsgivere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De vil neppe finne ut av det, men ikke umulig. Mulig dette går under utleie av fritidseiendom, korrekt skatt blir da å trekke 10.000 fra leieinntekter og deretter trekke fra 15 %, altså om inntekten er 20.000 blir grunnlaget 8500, som ganges med gjeldende skattesats, det blir altså i underkant av 2000 kr i skatt i det tilfellet.

 

Er veldig enkelt å føre i skattemeldingen, ser ikke poenget med å bevisst svindle på skatten for så lite.

Endret av Leiferen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Største problemet med å leige ut for småbeløp samtidig som at du har mykje store beløp inn og ut på kontoen din, er vell at dersom nokon melder inn at dei har betalt leige til deg, så vil det kunne medføre at straffeskatten blir utrekna på feil grunnlag.

Ved å registrere at du har mottatt leige (som ikkje er arbeidskrevande i det heile tatt), så har du i alle fall litt dokumentasjon på kva som er leigeinntekter og kva som er anna inntekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

60k i leieinntekter. Første 10k er skattefrie, ellers er det skatt på 85% på resterende beløp. Skal vel bli i området 10k pr år i skatt. 

Alltid så gledelig når folk ikke føler for å bidra til fellesskapet, selv når de er pålagt å gjøre det. 

Myndighetene er ganske flinke til å følge med. Noen er heldige å sniker seg unna, mens andre blir fanget i stikkontroller. Da får man vel rundt 60% straffeskatt for skatteunndragelse, og det er ikke spesielt gøy. Man kan vel også bli etterlignet flere år tilbake i tid, så den regninga kan svi på pungen. Med stadig smartere datasystemer og automatiske kontroller i skattemeldingen er nok sannsynligheten for at man blir avslørt til stede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

60k i leieinntekter. Første 10k er skattefrie, ellers er det skatt på 85% på resterende beløp. Skal vel bli i området 10k pr år i skatt.

 

 

Ikke glem at hvis bolig er skattepliktig så har man anledning til å trekke fra utgifter

Forsikring, renovasjon, komm avg, eiendomskatt, vedlikehold, osv...osv.

 

Med max 60k i inntekter kan det ikke bli mange kronene i nettoskatt.

 

Edit. Tok feil. Alle fradrag må avregnes mot utleieperioden. Leier man kun ut 2mnd er kun 1/6 av kostnadene fradragsberettiget.

Endret av Sheldon C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...