Gå til innhold

Tesla mot salgsrekord - flere klager over leveringstrøbbel


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Marked og salgsmessig er det jo et drømme scenario at det er mangel/rift om bilene. For en godt etablert leverandør kan det mer vere snakk om en ulempe, og mandagsbil.

 

Er som når polet får folk til å stå i kø, en tilnærmet “psykotisk” tilstand. “Jeltsin” Vodka gjør jo den grovste/ viktigste jobben lang bedre, hurtigere og er kansje også bedre for miljøet, hvem vet. AKPml´ne drakk jo mer vodka og mindre Rødvin en Frp’ene, en statistikken der fikk tårer til å trille.

Noe tilsvarende skjedde også i “Journalistlaget” da “Trump” vant valget.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Enkelte har valgt å avbestille bilen under overtakelse på grunn av åpenbare feil og mangler. Når det gjelder Teslas svært generøse angrerett, som lar kundene levere tilbake bilen innen sju dager eller 1600 kilometer, forteller han at det er svært få som har angret.

 

Noen kunder opplever å få biler som har vært registrert tidligere. Dette er ifølge Roland rene papirfeil, og gjelder svært få biler. 

– Dette er en sak vi skal rydde opp i så det ikke går utover kunden. Bilen er selvsagt helt ny, så dette handler kun om saksbehandling.

Kan det være en sammenheng ? Ikke at det er et problem men eieren vil vel stå som eier nr. 2 i vognkortet eller får de fikset dette med biltilsynet tro ?

 

Og dette er ingen negativ kommentar angående Tesla så det er ingen vits og gå i angrepsposisjon, er bare nysgjerrig på om det er en sammenheng.

Endret av Nautica
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Model 3 selger ekstremt bra og kan få en ny salgspulje når billigmodellen kommer.

Jaguar selger ekstremt bra. Omtrent en dobling av salget her i landet sammenlignet med i fjord (alle modellene de hadde da), takket være i-pace. Audi kan potensielt selge mange e-tron, Hyundai Kona EV selger fortsatt bra, nye Kia Soul kan komme til å selge veldig bra, og ikke minst Kia e-Niro kan selge bra. I tillegg til en del som er lansert tidligere men som fortsatt selger en del.

 

I sum tror jeg 2019 blir et vanvittig år for elbilsalget. Jeg tror det er på tide å tenke ut hvilken nummerserie vi skal gå løs på etter EV, for det må nok være klart kort tid etter årsskiftet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I sum tror jeg 2019 blir et vanvittig år for elbilsalget. Jeg tror det er på tide å tenke ut hvilken nummerserie vi skal gå løs på etter EV, for det må nok være klart kort tid etter årsskiftet.

Årsskiftet? Det er ca 41.000 skilt igjen i EV-serien. Hvis vi fortsetter å registrere 10.000 elbiler i måneden så vil vi da ha behov for ny skiltserie ca i august... Kanskje litt senere, men tror neppe senere enn september.

 

Neste serie er for øvrig EB. https://www.motor.no/artikler/2019/mars/na-kommer-eb-skiltene/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

SÅ glad jeg ikke er en del av dette kaoset, kan til og med bli presset på en bil med store defekter som flere har skrevet om.

 

Tenker mye det samme. 

 

Har personlig absolutt ingenting imot Tesla og det er på mange områder imponerende hva de har fått til på relativt kort tid. 

Men, jeg er skeptisk i forhold til apparatet de har tilgjengelig etter kjøp når utfordringene dukker opp. 

 

Jeg har 3 personer i min bekjentskapskrets som har eller har hatt Tesla. Ingen av dem er særlig fornøyd. 

 

Naboen, en av mine beste kompiser hadde en P85D ett års tid rundt 2015. I løpet av året han eide den var den totalt på verksted i mer enn 3 måneder før han gav opp og gikk tilbake til en tysker som siden den gang enda har tilgode å være på verksted utenom for ordinær service. Vi snakker om en tysker med OL-ringer i grillen og 8 sylindre. Før han kjøpte Teslaen gikk det også i diverse tyskere og i en periode et innslag av italiensk. Alle med 6 til 10 sylindre. 

 

En kollega, også med Model S hadde sin stående i kø for utbedringer hos Tesla på Kokstad 3 måneder i løpet av våren 2018. Den køen vokste og vokste en periode for hver dag, og Tesla måtte etterhvert leie industriområder på Kokstad for oppbevaring av alle bilene. Vi snakker om biler i hundretall. Han har denne bilen enda. 

 

Sistemann har en Model X. Her har det også vært regelmessige verkstedsbesøk det siste året. Når nærmeste verksted ligger 3 timer og en ferjetur unna er det klart det blir en smule frustrerende. På toppen av det hele har han lagt ut en anseelig sum for helfoliering av en bil han sannsynligvis ikke kommer til å beholde så veldig mye lenger. Han vurderer nå Audi e-tron.

 

Selv er jeg så rar at jeg kjører svensk.  Bortsett fra ordinær service har jeg med to biler hatt to verkstedsbesøk de siste 6-7 årene. Ett på grunn av feil på en sensor i ett dørhåndtak og ett på grunn av feil på en oljetrykkssensor. Med merkeverksted et steinkast unna og god tilgjengelighet på reservedeler har disse to verkstedsbesøkene tatt i underkant av en arbeidsdag til sammen.  

 

Om Tesla har gjort fremskritt i forhold til kvalitet med Model 3 blir spennende å se. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Årsskiftet? Det er ca 41.000 skilt igjen i EV-serien. Hvis vi fortsetter å registrere 10.000 elbiler i måneden så vil vi da ha behov for ny skiltserie ca i august... Kanskje litt senere, men tror neppe senere enn september.

 

Neste serie er for øvrig EB. https://www.motor.no/artikler/2019/mars/na-kommer-eb-skiltene/

Såpass ja! Jeg trodde det ikke var lenge siden vi rundet 200 000 og vet at det selges ca 150 000 nye biler årlig her i landet. Med 50% elbilandel regnet jeg med 275 000 ved årsskiftet, men ser nå at jeg tar feil. Elbilsalget går i et forrykende tempo! :)

 

Godt at EB er klart allerede. Kanskje de burde vurdere å ta i bruk hele E-serien og etter hvert ikke lengre ha bestemte bokstaver for elbiler.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange måneder det tar før disse hasteprodserte bilene begynner å vise alvorlig feil. Regner med majoriteten av kjøperne vil angre seg når solid byggene elbiler kommer på veien i 2020. Når den første kjøpsrusen har lagt seg blir nok en del anger å spore.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange måneder det tar før disse hasteprodserte bilene begynner å vise alvorlig feil. Regner med majoriteten av kjøperne vil angre seg når solid byggene elbiler kommer på veien i 2020. Når den første kjøpsrusen har lagt seg blir nok en del anger å spore.

Ingen Tesla-tråd uten krisemaksimering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange måneder det tar før disse hasteprodserte bilene begynner å vise alvorlig feil. Regner med majoriteten av kjøperne vil angre seg når solid byggene elbiler kommer på veien i 2020. Når den første kjøpsrusen har lagt seg blir nok en del anger å spore.

 

Bilene er ikke hasteprodusert. De er produsert i normalt tempo på ca 7000 biler pr uke.

Det er også levert Model 3 i USA i lengre tid, nettopp for å unngå at Europa (og Asia) skulle bli belastet med verkstedbesøk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du kan kjøpe en Audi/Volvo og kjøre den 14 dager, så levere den inn igjen på angreretten?

Angreretten er ikke like dekkende som det Tesla tilbyr. Det gjelder bare biler bestilt på nett, noe som utelukker noen bilforhandlere. Og det gjelder ikke spesialbestilte produkter, f.eks om man bestiller en BMW med brunt og rødt interiør og lilla lakk. Og så kan selgeren trekke i fra sine kostnader ved at du benytter deg av angreretten.

 

Det er stort sett bare Tesla som reelt sett har et system der man kan prøve ut bilen i noen dager og så levere tilbake uten at det koster spesielt mye. (Og fortsatt er det ikke *gratis*. Om man tar opp lån må man fortsatte betale finansieringskostnader, og om man skulle betale kontant, så gir man uansett Tesla et rentefritt lån på noen hundre tusen kroner i noen dager/uker.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...