Jump to content
torest

Her prøver Jeremy Clarkson å trekke et containerskip med en personbil

Recommended Posts

Det er nok først og fremt vind som vil bevege skipet. (Noe jeg også tenker er tilfelle i denne videoen - man ser skipet ikke bare bevege seg mot bilen, men også drive ut fra kai. Altså trolig er det litt vind som dytter skipet fra kai og mot bilen.)

 

Men om det er perfekt vindstille skal det være mulig for en liten bil å bevege skipet.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 2

Share this post


Link to post

Like enkelt underholdningstriks som å løfte noe tungt via trinser eller vektstang.

 

Eneste jeg er overrasket over er den idiotiske strategien hans. Rykk og napp, spinning av dekk, kvalmende gummirøyk og eksoshelvete.

Det selger tvtid og være villbass.

I utgangspunktet er en båt vektløs i sitt rette element "Arkimedesloven" så under perfekte forhold kan i teorien en maur trekke skipet.

 

Forøvrig så har jeg ikke sansen for den ufyselige typen :p

  • Like 3

Share this post


Link to post

Morsomt, men fullstendig bullshit.

Skipet har stor hovedpropell med kontrollerbar pitch.

Helt utenkelig at skipperen lar skipet ligge å drive i en havn og under et slikt eksperiment uten hovedmotoren i gang, altså roterer propellen, noe skorsteinsrøyken også tyder på.

Alle som har prøvd å 0-justere pitch på såpass store propellere, vet at det er nesten umulig å få propellvingene justert slik at like mye vann kastes bakover som framover.

Altså er det hovedpropellen som fullstendig dominerer over kreftene til bilen, så utfallet om bilen går frem eller bak, er helt tilfelig.

 

fakta fra DNV's søkbare skipsdatabase på aktuelt skip:

Propeller, controllable pitch 132A/4D-B/P Rolls-Royce AB

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kjære, The Grand Tour er et rent humorprogram ikke et hardcore science fakta program, dere skulle sett alle de andre rare testene han kjører den bilen gjennom. Dette er bare en liten del av et langt segment av tulletester i den siste episoden.

Edited by Bytex
  • Like 5

Share this post


Link to post

Så lenge friksjons koeffisient er nesten en er bilens maksimale kraft lik vekta. Den er vel ca et tonn. Ergo har den bollard pull på 1 tonn. På båter regner man 10 kg kraft PR hk. Så bilen drar det samme som en slepebåt med 100 hk.

 

I gamle dager var det ikke noe pingle slepebåt. Dagens slepebåter er nok noe større og 2000 til 5000 hk er nok vanlig.

Med 20 til 50 tonn kraft.

 

Å få overført kreftene med manuell gear er nesten umulig. Enten må koblingen slure eller må hjulene gjøre det.

 

Hadde bilen hatt ekstrem utveksling som en traktor ville man fint klare å overføre krefter inntil hjulene dreier/spinner.

 

Metoden claekson bruker utnytter energien i bilen i tillegg. Det kan gi ekstra trekk i snora dynamisk fordi man bremser bilens masse i tillegg.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Clarkson sin "gimmick" er at POWER and speed conquers all. Han hadde ikke gjort det på noen annen måte uansett, mens May har den rolige fysikk-tilnærmingen til ting, og Hammond er sånn passe midt i mellom. Det er derfor programmene deres har blitt så populære over 15 år.

 

Dette er en liten del av et langt segment der han kjørte en pickup gjennom helt latterlige tester.

Edited by Bytex
  • Like 3

Share this post


Link to post

Så lenge friksjons koeffisient er nesten en er bilens maksimale kraft lik vekta. Den er vel ca et tonn. Ergo har den bollard pull på 1 tonn. På båter regner man 10 kg kraft PR hk. Så bilen drar det samme som en slepebåt med 100 hk.

Mange glemmer at i tillegg til friksjonskoeffisienten (gummi/asfalt) så har man et mekanisk grep i tillegg som må legges til. Gummien former seg etter ujevnhetene i underlaget og "låser" seg nesten som tenner i tannhjul. Selvfølgelig ikke så mye som i tannhjul men en del effekt blir det. Det er ikke ubetydelig. Det er bl.a. derfor man kan se mange "sensasjonsvideoer" med både den ene og andre bilen som trekker store vogntog, Boeinger og gudene vite hva når det "i teorien ikke skal være mulig". :p

  • Like 1

Share this post


Link to post

Eneste jeg er overrasket over er den idiotiske strategien hans. Rykk og napp, spinning av dekk, kvalmende gummirøyk og eksoshelvete.

Å bruke rykk gir et mye høyere moment enn å starte med stramt tau.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Å bruke rykk gir et mye høyere moment enn å starte med stramt tau.

Høye øyeblikksverdier er irrelevant og bidrar bare til at motoren får ujevnt pådrag og dermed lite optimal skyvekraft. Det er kraft * tid som er interessant og det optimerer man ved å holde jevnt høyt moment over tid.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Morsomt, men fullstendig bullshit.

Skipet har stor hovedpropell med kontrollerbar pitch.

Helt utenkelig at skipperen lar skipet ligge å drive i en havn og under et slikt eksperiment uten hovedmotoren i gang, altså roterer propellen, noe skorsteinsrøyken også tyder på.

Alle som har prøvd å 0-justere pitch på såpass store propellere, vet at det er nesten umulig å få propellvingene justert slik at like mye vann kastes bakover som framover.

Altså er det hovedpropellen som fullstendig dominerer over kreftene til bilen, så utfallet om bilen går frem eller bak, er helt tilfelig.

 

fakta fra DNV's søkbare skipsdatabase på aktuelt skip:

Propeller, controllable pitch 132A/4D-B/P Rolls-Royce AB

 

Selv om hovedmotoren går trenger ikke propellen gå rundt. Mye mulig det er girkasse mellom motor og propell og gjerne en PTI/PTO løsning.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Sindig og sunn fornuft er ikke like gøy som "POWAH"! Derfor bilentusiaster elsker Clarkson mens grå mus liker seg best på et stille bibliotek. Hadde vært litt gøyere med en Audi Q7 med V12 TDI, men kanskje litt for risky finansielt sett om den hadde gått på sjøen. Ikke at Amazon hadde gått konken av den grunn.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Det er et humorprogram, ikke Bill nye the science guy. Selvsagt kan båten ha hjulpet til. Denne episoden er bare et bittelite utdrag fra et langt innslag om denne bilen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Morsomt, men fullstendig bullshit.

Skipet har stor hovedpropell med kontrollerbar pitch.

Helt utenkelig at skipperen lar skipet ligge å drive i en havn og under et slikt eksperiment uten hovedmotoren i gang, altså roterer propellen, noe skorsteinsrøyken også tyder på.

Alle som har prøvd å 0-justere pitch på såpass store propellere, vet at det er nesten umulig å få propellvingene justert slik at like mye vann kastes bakover som framover.

Altså er det hovedpropellen som fullstendig dominerer over kreftene til bilen, så utfallet om bilen går frem eller bak, er helt tilfelig.

 

fakta fra DNV's søkbare skipsdatabase på aktuelt skip:

Propeller, controllable pitch 132A/4D-B/P Rolls-Royce AB

 

Selv om hovedmotoren går trenger ikke propellen gå rundt. Mye mulig det er girkasse mellom motor og propell og gjerne en PTI/PTO løsning.

Det er en stor 2 takter ombord som ikke trenger nedgiring. Clutch benyttes heller ikke.

Man hadde fått et bedre resultat med en direktedrevet propell. Den hadde vært i ro når "spaken" stod i stopp.

Men uansett dette er kun for show. Clarkson og co er herlig ukorrekte og har det garantert moro på jobben.

Share this post


Link to post

Moderatormelding

En rekke innlegg er fjernet grunnet OT. Utslippsdebatten mellom fosil og elbil passer ikke inn under denne artikkelen. 

 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

fakta fra DNV's søkbare skipsdatabase på aktuelt skip:

Propeller, controllable pitch 132A/4D-B/P Rolls-Royce AB

Hvis du faktisk hadde sjekket hele settet med data, så er det listet opp både en "Propulsion engine" (fra MAN B&W) og styrbord og babord "Main generator engine" (Hyundai-HiMSEN). Helt naturlig å la fremdriftsmotoren stå men ha minst en av generatorene i gang.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...