Gå til innhold

2 moskeer angrepet i New Zealand, minst 40 døde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... medmindre man leser hans manifest ... istedenfor å stole på journalister som foretrekker at man leser deres tolkning og at originales blir fjernet fra nettet.

 

Manifestet burde være en god pekepinn, ja, men du må regne med at "noen" vil omtale han som kommunist/venstreekstrem selv om manifestet ikke sier noe om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Manifestet burde være en god pekepinn, ja, men du må regne med at "noen" vil omtale han som kommunist/venstreekstrem selv om manifestet ikke sier noe om dette.

Utvilsomt ... høyresiden vil omtale ham som kommunist/venstreekstrem, mens venstresiden vil omtale ham som nazist/høyreekstrem ... og begge kan finne støtte i manifestet.

 

Were/are you “right wing”?

Depending on the definition, sure.

Were/are you “left wing”?

Depending on the definition, sure

https://observer.news/assets/The-Great-Replacement.pdf Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er på tide å kutte ut høyre og venstre et øyeblikk, og dele inn i individuelle meninger:

Hvor står han på nasjonalisme vs. globalisme?
Sosial og kulturell frihet vs. å bevare kristne/konservative tradisjoner?
Rettigheter og likhet blant alle vs. den sterkestes rett?
Vitenskap, objektivitet og sannhet vs. religion, alternative fakta og medier med bias?

---

Deretter kan man se hvilke partier som er mest enige med ham, og minst enige med ham.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er på tide å kutte ut høyre og venstre et øyeblikk, og dele inn i individuelle meninger:

 

Hvor står han på nasjonalisme vs. globalisme?

Sosial og kulturell frihet vs. å bevare kristne/konservative tradisjoner?

Rettigheter og likhet blant alle vs. den sterkestes rett?

Vitenskap, objektivitet og sannhet vs. religion, alternative fakta og medier med bias?

 

---

 

Deretter kan man se hvilke partier som er mest enige med ham, og minst enige med ham.

Alle norske partier er najonalistiske (eller patriotiske om du vil) og ønsker å forhindre utlendinger fra å komme til Norge.

 

Der er ikke ett eneste parti som er for fri innvandring på Stortinget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Were/are you a supporter of Donald Trump?

As a symbol of renewed white identity and common purpose? Sure. As a policy maker and leader? Dear god no."

White nationalism is a right wing extremist ideology, not left wing. His views on other policies might be more leftist oriented but he was not motivated by a classic left wing ideology to mass murder Muslims, it was a classic right wing extremist ideology that exists in modern western society.

 

To imply otherwise is disingenuous

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste er vel å kalle han sentrumekstrem. Han har noen ekstreme venstrevridde meninger og noen ekstreme høyrevridde meninger.

 

Breivik var også sentrumekstrem. Det virker som om de mest ekstreme er de som er ekstreme begge veier. Det tror jeg er fordi de ikke føler seg hjemme noe sted, og når noen føler seg utstøtt så er det lett å ty til vold.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det beste er vel å kalle han sentrumekstrem. Han har noen ekstreme venstrevridde meninger og noen ekstreme høyrevridde meninger.

Sentrumspolitikerne, bruker gjerne to forskjellige definisjoner på extremisme samtidig. Den ene betyr voldelig, den andre betyr syn på ting som ligger utenfor normalen (dvs hva de selv står for).

 

Breivik var også sentrumekstrem. Det virker som om de mest ekstreme er de som er ekstreme begge veier. Det tror jeg er fordi de ikke føler seg hjemme noe sted, og når noen føler seg utstøtt så er det lett å ty til vold.

Tvilsomt argument all den tid de som tyr mest til vold er nettopp majoriteten mot minoriteter, noe man ser på Stortinget til daglig. Faktisk er demokratiet ett system der man anser at flertallet har rett til å bruke vold mot mindretallet for å nå sine mål, og mindretallet er å anse som kriminelle om de skulle finne på å forsvare seg mot flertallet.

 

Det hører til sjeldenhetene at minoriteter bruker vold for å prøve å nå sine mål selv om dette er ett slikt tilfelle.

 

Videre bør det vel påpekes at man ikke kan laste andre som deler samme synspunkter for de voldelige angrepene utført av enkeltindivider medminder disse andre aktivt har støttet vedkommende på noe sett for at denne skulle kunne utføre disse handlingene. Det gjelder enten man snakker om muslimer eller nasjonalister ... eller borgerlige eller sosialister.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Breivik var også sentrumekstrem. Det virker som om de mest ekstreme er de som er ekstreme begge veier. Det tror jeg er fordi de ikke føler seg hjemme noe sted, og når noen føler seg utstøtt så er det lett å ty til vold.

 

Istedet for å kverulere på semantikk så kan vi jo heller adressere det han har til felles med høyreradikale: Et hat ovenfor mennesker som er annerledes. Hans meninger om f.eks. bomstasjoner og foreldrepermisjon er ren avledning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Istedet for å kverulere på semantikk så kan vi jo heller adressere det han har til felles med høyreradikale: Et hat ovenfor mennesker som er annerledes.

Eller ett ønske om å stenge ute alle mennesker som er anderledes ... hvilket han har til felles med sentrum ... faktisk alle partier som sitter på stortinget.

 

PS. Ellers bare påpeke at vedkommende ikke ser ut til å ha noe spesielt hat mot muslimer per se (les manifestet), så din påstand ser ut til å være en stråmann.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at man vil ta avstand fra hans holdninger ved å si at han er venstre eller høyre. Men det er ikke viktig, spør du meg. Det som er viktig er å ta avstand fra hans holdninger til muslimer. Det er den tankegangen som i hovedsak var feil ved ham. Han er ansiktet til, og representerer, alle som hater muslimer. Samme med Breivik.

 

Alle som trur på slike muslimkritiske konspirasjonsteorier er en direkte trussel mot vår fred. Det kan ikke tas alvorlig nok.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner at man vil ta avstand fra hans holdninger ved å si at han er venstre eller høyre. Men det er ikke viktig, spør du meg. Det som er viktig er å ta avstand fra hans holdninger til muslimer. Det er den tankegangen som i hovedsak var feil ved ham. Han er ansiktet til, og representerer, alle som hater muslimer. Samme med Breivik.

 

Alle som trur på slike muslimkritiske konspirasjonsteorier er en direkte trussel mot vår fred. Det kan ikke tas alvorlig nok.

Nesten enig ... kun minimale forskjeller:

 

Jeg skjønner at man vil ta avstand fra hans holdninger ved å si at han er venstre eller høyre. Men det er ikke viktig, spør du meg. Det som er viktig er å ta avstand fra hans nasjonalisme (patriotisme). Det er den tankegangen som i hovedsak var feil ved ham. Han er ansiktet til, og representerer, alle nasjonalister. Samme med Breivik.

 

Alle som trur på slike nasjonalistiske indoktrineringer er en direkte trussel mot vår fred. Det kan ikke tas alvorlig nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Nesten enig ... kun minimale forskjeller:

 

Jeg skjønner at man vil ta avstand fra hans holdninger ved å si at han er venstre eller høyre. Men det er ikke viktig, spør du meg. Det som er viktig er å ta avstand fra hans nasjonalisme (patriotisme). Det er den tankegangen som i hovedsak var feil ved ham. Han er ansiktet til, og representerer, alle nasjonalister. Samme med Breivik.

 

Alle som trur på slike nasjonalistiske indoktrineringer er en direkte trussel mot vår fred. Det kan ikke tas alvorlig nok.

Han var imot hvite innvandrere også? Hvorfor reise til et annet land enn sitt eget og drepe «innvandrere» hvis det er patriotisme som var hans problemet? Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Nesten enig ... kun minimale forskjeller:

 

Jeg skjønner at man vil ta avstand fra hans holdninger ved å si at han er venstre eller høyre. Men det er ikke viktig, spør du meg. Det som er viktig er å ta avstand fra hans nasjonalisme (patriotisme). Det er den tankegangen som i hovedsak var feil ved ham. Han er ansiktet til, og representerer, alle nasjonalister. Samme med Breivik.

 

Alle som trur på slike nasjonalistiske indoktrineringer er en direkte trussel mot vår fred. Det kan ikke tas alvorlig nok.

Dette er jeg selvsagt 100% enig i. Jeg snakket bare litt mer spisset, og ikke så generelt. Men du har mer rett enn meg, ja.

 

Kulturkonservatistene benekter virkeligheten. Det er ingen vei tilbake i vår globale verden. Jeg ser på terrorangrep av denne typen som en måte å holde seg for øyne og ører mens man skriker "JEG VIL IKKE!". Det helt meningsløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...