Gå til innhold

Tesla stenger færre butikker enn planlagt. Øker heller prisene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mr. Musk bør nok skru ned hasjdosene for å unngå å komme med spontane utsagn som har ganske umiddelbart må gå tilbake på (som privatisering av Tesla, som nedleggelse av butikker, som 3% prisoppgang på enkelte av modellene)! Bortsett fra hasjbruken er Elon Musk min store helt. Tenk om vi hadde hatt ti som han og klimautfordringene hadde vært løst på ti år!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den eneste pesronen på denne kloden som er like gjennomtenkt i sine Twittermeldinger som Elon Fusk er Donald Trump.

 

Mannen burde hatt en Nanny til å passe på seg når han logger inn på Twitter.

 

Konkurransen han etterlyste for noen år siden er ikke så morsom likevel, nå som den er kommet. Skal forresten bli morsomt å se hvordan han hansker med garantikostnadene som kommer på Model 3 til 35000US. Den bilen er så dårlig skrudd sammen, at det er ikke annet enn logisk at den ikke er et anbefalt kjøp lenger.

https://www.theverge.com/2019/2/21/18234740/consumer-reports-tesla-model-3-recommend-remove

 

Neste idiotiske Twittermelding er ikke langt unna. De kommer alltid når han blir hysterisk pga aksjekursen. Og den kursen går jo rett vest.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er bekymrende at Tesla som sliter såpass økonomisk fortsatt pøser ut nybiler fulle av feil. Det blir dyrt når reklamasjonene strømmer på og jeg tror de blir lett overkjørt av de etablerte bilprodusentene med økonomiske muskler om 2-3 år.

Er de fulle av feil altså?

Lenke til kommentar

Den eneste pesronen på denne kloden som er like gjennomtenkt i sine Twittermeldinger som Elon Fusk er Donald Trump.

 

Mannen burde hatt en Nanny til å passe på seg når han logger inn på Twitter.

 

Konkurransen han etterlyste for noen år siden er ikke så morsom likevel, nå som den er kommet. Skal forresten bli morsomt å se hvordan han hansker med garantikostnadene som kommer på Model 3 til 35000US. Den bilen er så dårlig skrudd sammen, at det er ikke annet enn logisk at den ikke er et anbefalt kjøp lenger.

https://www.theverge.com/2019/2/21/18234740/consumer-reports-tesla-model-3-recommend-remove

 

Neste idiotiske Twittermelding er ikke langt unna. De kommer alltid når han blir hysterisk pga aksjekursen. Og den kursen går jo rett vest.

Hvorfor begynner du å spamme i vei om Twitter? Denne artikkelen handler om nye endringer i priser og utsalgssteder.

 

Hvor har du det fra at Model 3 er dårlig skrudd sammen? Dataene til CR er snart et år gamle. De har ikke data for biler fra høsten 2018 og fremover. Så nok en gang dummer du deg ut.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at Model 3 er dårlig skrudd sammen? Dataene til CR er snart et år gamle. De har ikke data for biler fra høsten 2018 og fremover. Så nok en gang dummer du deg ut.

Hvilke data skal man bruke hvis ikke 6 måneder gammelt data er bra nok? Denne unnskyldningen holder rett og slett ikke. 

 

Enten må en bruke denne dataen, eller vente til neste bråta med data som kommer nå om ikke så lenge - resultatet er uansett det samme. Man kjøper ikke bilen basert på siste mengde data per dags dato.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at Musk har fått til mye. Men de har hatt en svært god timing og kommet inn i et gryende marked der de store ikke så noen vits i å pøse inn penger da markedet ikke var stort nok. Nå er dette i ferd med å endre seg og alle de store er på ballen. Slik det ser ut for meg har ikke Tesla greidd å opparbeide seg de finansielle reservene de trenger for å møte sterkere konkurranse. Det haster mye for Musk å få dette på plass for å kunne utvide bredden i tilbudet.

Mitt stalltips er, og har vært noen år, at på et eller annet tidspunkt raser Tesla-aksjen, enten pga dårlig resultat, eller en eller annen uoverveid handling fra Musk, (eller gjerne begge i kombinasjon) og Tesla blir da kjøpt opp av en av de store som henger litt bakpå når det gjelder teknologi. GM eller Ford er nærliggende...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tviler på at noen av de store vil kjøpe Tesla. Blir nok i så fall kinesere eller andre utenfor vesten.

 

Det lille forspranget de har på rekkevidde er med all sannsynlighet spist opp om noen få år. Det handler primært om å få produksjon av batteri stor nok slik at man har nok inntjening. Når Audi ikke lanserer sin første elbil med større rekkevidde, så handler det trolig vel så mye om de ikke trenger det og ser på avkastingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En mulig grunn til at Tesla ikke kommer til å stenge så mange butikker som de meldte i februar, kan være at det viste seg å være vanskeligere å avslutte allerede inngåtte leiekontrakter.

 

Som børsnotert selskap er Tesla pliktig til å innrapportere finansielle data om slike forhold, og der kan man se at Tesla har påtatt seg forpliktelser ("lease obligations") til en verdi av $1.6 Billion. (https://seekingalpha.com/news/3441294-tesla-wants-close-stores-fast-say-landlords)

 

Hvis man allikevel skal ha utgifter på dette, så er det kanskje bedre å fortsette å drive butikk i lokalene.

Lenke til kommentar

En mulig grunn til at Tesla ikke kommer til å stenge så mange butikker som de meldte i februar, kan være at det viste seg å være vanskeligere å avslutte allerede inngåtte leiekontrakter.

 

Som børsnotert selskap er Tesla pliktig til å innrapportere finansielle data om slike forhold, og der kan man se at Tesla har påtatt seg forpliktelser ("lease obligations") til en verdi av $1.6 Billion. (https://seekingalpha.com/news/3441294-tesla-wants-close-stores-fast-say-landlords)

 

Hvis man allikevel skal ha utgifter på dette, så er det kanskje bedre å fortsette å drive butikk i lokalene.

 

Ikke usannsynlig. Men det hadde nok vært en tanke å sjekke dette før en publiserte offentlig at butikkene skulle stenges. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke data skal man bruke hvis ikke 6 måneder gammelt data er bra nok? Denne unnskyldningen holder rett og slett ikke. 

 

Enten må en bruke denne dataen, eller vente til neste bråta med data som kommer nå om ikke så lenge - resultatet er uansett det samme. Man kjøper ikke bilen basert på siste mengde data per dags dato.

Tesla gjør hele tiden forbedringer på bilene sine. De er ikke som andre produsenter som kommer med en ny variant en gang i året. Det betyr at biler fra flere måneder tilbake ikke er det samme som bilene som produseres i dag. Og spesielt ikke når dataene kommer fra en periode der Tesla nettopp har begynt å få i gang økning av produksjonen. De stabiliserte produksjonen og kuttet ned på produksjonsøkningen mot slutten av 2018. De fokuserte i stedet på å forbedre effektivitet og gjøre det billigere å produsere hver bil.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at Musk har fått til mye. Men de har hatt en svært god timing og kommet inn i et gryende marked der de store ikke så noen vits i å pøse inn penger da markedet ikke var stort nok.

Hva er det du snakker om? Tesla/Musk startet hele dette markedet. Dette sier selv konkurrenter av Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...