Jump to content

toffo

Medlemmer
  • Content Count

    1230
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

569 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Takk for info. Synd, ellers er det en fin bil. Setene på 307 og 308 1. gen er gode (for min kropp i hvert fall) så det er rart de har tullet det til såpass...
  2. OK. Har de få feil, som Honda bruker å ha, så er det ingen krise med høye delepriser. Leser at den ikke er av de beste på støy, så det må vurderes. Men det ser ut som om det ligger noen gode kjøp på Finn. Må se om jeg får meg en prøvetur en dag for å se om jeg trives i den. Og så er alltid spørsmålet med japanere (og VAG) - rust...
  3. Forslag fra sidelinja: Honda Civic Tourer. Noen som har noen inspill?
  4. Skal sjekke ut Insignia, den kjenner jeg ikke. De er litt underdog. 😉 Sjekket ut Astra forrige gang jeg skulle kjøpe bil men på de modellene jeg så på fant jeg ut det var en god del motorutfordringer... Men da var det snakk om Astra H (2004-2009). Kjørte i fjor nyeste Astra stv som leiebil en helg og den var behagelig og fin på alle måter, men kanskje litt uspennende. 308 har jeg hatt tilfeldigvis hatt som leiebil i to runder. Enig i at den er overraskende stor innvendig og skikkelig god å kjøre, men jeg ble ikke fortrolig med førersetet, fant ikke hvile for høyrebenet og det ble ubehagelig over tid. Det var en GT-line, mulig standardutgavene har andre stoler?
  5. Olje/sludge-problemet med 1.6 HDi'en løste de i stor grad ved oppgraderinga i 2011, da ble både kjølinga til turboen gjort om, bunnpanna rettet ut og redusert risiko for lekkasje på injector. Men at f.eks C5, 508 og V70 kan være litt mye å dra på for den motoren kan nok være rett. Jeg (og mine foreldre) har hatt flere franske opp gjennom årene og så langt bare hatt rimelig gode erfaringer, og har langt overgått tyskerne jeg har hatt i driftssikkerhet og driftskostnader. Mondeo skal jeg ikke ha, hovedsaklig fordi min eks-kone har... :-D. Dessuten hater jeg setene i den bilen, får utpreget tresmak etter en times tid uansett hva jeg gjør. Men akkurat den bilen er den mest feilfrie jeg har vært borte i på lenge. Ikke en liten filleting som har feilet selv om den nå har passert 200k med god margin. Jeg har glasstak nå, men guttungen sitter stort sett bare med iPad'en i bilen uansett - så det blir mest en gimmick for tilfeldige passasjerer. 😄 Bakovervent barnesete håper jeg å slippe i noen år til - eldstemann er ikke moden nok til å bli far ennå. 😄
  6. Ja, får se om jeg får testet de ved anledning. Ser jo at D3'en er atskillig dyrere på bruktmarkedet og bilen ellers er jo den samme. D2'en kom seg vel også litt etter et år eller to (2011?) da den fikk den oppgraderte motoren med mer dreiemoment og ikke så laaang girutveksling som de første hadde.
  7. Den er god. V70'en er absolutt på lista mi. Må prøvekjøre D2'en kanskje. Har samme motor i min bil nå, men den er ca 200kg lettere enn V70'en. Jeg er i grunn ferdig med råkjøring på vanlig vei 😉 , men jeg kjører en del med tilhenger til og fra hytta f.eks. og greit å ikke måtte tyne den hele veien. 😉
  8. Nyere Berlingo har litt mer kvalitetsissues, min tidlige 1.gen kommer jeg aldri til å klare å slå på driftskostnader. Kjørte den fra 70.000-300.000km og kostet på den i underkant av 20.000,- på den tiden hvorav halvparten var på overhalt bakaksling (obligatorisk ved 200k på disse). Ble tynt som en arbeidshest, i bykjøring og Norge/Sverige/Danmark på langs gjerne tungt lastet, med og uten tilhenger. Startet og gikk som ei klokke til den ble solgt ved 304.000km. Levde ennå et par år etter det... Ja har sett litt på C5'en men det ser ut av det jeg leser til å være noen mandagsbiler her og der. Mulig bare Citroën-skrekk og vandrehistorier? 😉 Får sjekke om buret går inn, det er vel evt. høyden som kan være issue men buret må være såpass høyt skal bikkja kunne sitte oppreist i det. At den er litt tung ved bykjøring er ikke noen krise, kjører jevnlig en 2010 Mondeo med sportsunderstell, den trives best i 'øppna landskap' - helst i 100-sona. Tung og svær i byen. Peugeot 508 har vel omtrent samme rykte som C5 når det gjelder påståtte mandagsbiler, noen vil bare bli kvitt den, andre har 0 feil og går og går. Har også vurdert 1. gen Peugeot 5008, den ser ut til å være veldig solid, spesielt hvis en unngår første runde med 1.6D og EMG-kassa.
  9. Ja ingen tvil om at V70'en er praktisk. Hvilken årsmodell og hvordan er han fornøyd med kvalitet/driftskostnader?
  10. Har tidligere hatt Berlingo i mange år, klarer fint å la være å bry meg om hva andre mener. ;-D Har hørt litt begge deler om C5'en, men gen 2 er vel atskillig bedre bygget enn gen 1. Vil gjette at buret går inn, det er bare stort, ikke kjempestort. 😉
  11. Med driftssikkerhet i fokus bør den være forholdsvis ny - 2012+, kanskje. Bensin/diesel ikke viktig, blir mest småkjøring med enkelte lengre turer innimellom, dvs diesel billigst i drift men potensielle utfordringer med EGR etc (har diesel i dag, bensin forrige). Har alltid hatt manuell, men med en del bykjøring så er det ingen ulempe med automat. Har ikke så mye krav til utstyr som ikke finnes på de fleste biler nyere enn 2005'ish 😉 Men en del ting går jo på plusslista som ryggesensor, automatisk klima, regnsensor, gode lys... Det viktigste for meg er egentlig å single ut de bilmodellene som har vist seg pålitelige og driftssikre. De behøver ikke å ligge på Finn akkurat nå, har sommeren på meg.
  12. Pri: 1. Stor nok i bagasjerommet til schäferburet pluss gjerne noe bagasje 2. Brukandes plass i baksetet til fremovervendt barnesete/stort barn 3. Lite feil/rimelig i drift - ikke høy km stand. Bør forventes å holde noen år. 4. Komfortabel 5. Ikke VAG og ikke Mondeo 😉 Jeg har mine meninger men kunne tenkt meg innspill på driftssikre biler i prisklassen, gjerne erfaringer ikke bare synsing. Evt. på hva jeg må holde meg langt unna. 🙂
  13. Og så putter du på en (evt. brukt) 18-105/f4, med konstant blenderåpning og god motorisert zoom. Da har du en anvendelig pakke innenfor budsjett. 🙂
  14. Det kan du godt si, ja. Og den løypa er i ferd med å bli strødd med dødsulykker og negative oppslag som gjør bransjen skeptiske og forsiktige. Så her tror jeg enkelte er litt optimistiske i sine tidsestimater. 😉 Det er en vanvittig forskjell på å håndtere godt merkede motorveier og faste løyper til å takle norske bygdeveier og vinterføre. For min del tror jeg ikke førerløse privabiler slippes løs i Norge før infrastrukturen oppdateres til å håndtere disse problemstillingene med f.eks. magnetspor i veibanen e.l. Den dagen noen finner på å finansiere en slik utbygging i stor skala har jeg trua. Mest sannsynlig vil dette gå gradvis slik at biler vil kunne være førerløse på 'lønnsomme' strekninger, la oss si Oslo-Trondheim, mens føreren må ta over på småveiene.
  15. Selvfølgelig. Gi gjerne beskjed når forsikringsselskapene mener at risikoen er lav nok til at de tilbyr forsikring for førerløse privatbiler. 🙂
×
×
  • Create New...