Gå til innhold

Tesla stenger færre butikker enn planlagt. Øker heller prisene


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Det lille forspranget de har på rekkevidde er med all sannsynlighet spist opp om noen få år. Det handler primært om å få produksjon av batteri stor nok slik at man har nok inntjening.

Eh nei, det handler ikke bare om rekkevidde, men om batterikjemi. Konkurrenene i dag og de som kommer de neste årene konkurrerer mot batteriteknologien i Model S og X, som begynner å bli gammelt. Model 3 har nyere batteriteknologi med ganske store forbedringer. Og de har sannsynligvis enda mer som ikke er lansert enda. I og med at Musk sa at S og X aldri ville få samme batterier som de som sitter i Model 3, er det grunn til å tro at ved neste "refresh" så vil S og X komme med en enda nyere generasjon batterier igjen.

 

Det handler om pris, rekkevidde, kvalitet, osv. De andre er ikke i nærheten av Teslas batteriteknologi, og ikke minst produksjonsvolumene deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... og Tesla blir da kjøpt opp av en av de store som henger litt bakpå når det gjelder teknologi. GM eller Ford er nærliggende...

GM og Ford ble reddet av staten, de fikk massive bailouts og sliter enda med kniven på strupen. De henger håpløst langt etter i et marked som er dømt til å ta over for fossilindustrien. Hvorfor skulle Tesla feile mens Ford og GM av en eller annen grunn overleve?

Lenke til kommentar

Tesla gjør hele tiden forbedringer på bilene sine. De er ikke som andre produsenter som kommer med en ny variant en gang i året. Det betyr at biler fra flere måneder tilbake ikke er det samme som bilene som produseres i dag. Og spesielt ikke når dataene kommer fra en periode der Tesla nettopp har begynt å få i gang økning av produksjonen. De stabiliserte produksjonen og kuttet ned på produksjonsøkningen mot slutten av 2018. De fokuserte i stedet på å forbedre effektivitet og gjøre det billigere å produsere hver bil.

Jeg syns ikke omtalen rundt feil har gitt seg siden sommeren 2018. Så jeg er en smule skeptisk til at det har blitt særlig mye bedre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En mulig grunn til at Tesla ikke kommer til å stenge så mange butikker som de meldte i februar, kan være at det viste seg å være vanskeligere å avslutte allerede inngåtte leiekontrakter.

 

Som børsnotert selskap er Tesla pliktig til å innrapportere finansielle data om slike forhold, og der kan man se at Tesla har påtatt seg forpliktelser ("lease obligations") til en verdi av $1.6 Billion. (https://seekingalpha.com/news/3441294-tesla-wants-close-stores-fast-say-landlords)

 

Hvis man allikevel skal ha utgifter på dette, så er det kanskje bedre å fortsette å drive butikk i lokalene.

Garantert. Leieforpliktelsene påvirker ikke minst balansen og kontantstrømmen.
Lenke til kommentar

Tesla gjør hele tiden forbedringer på bilene sine. De er ikke som andre produsenter som kommer med en ny variant en gang i året. Det betyr at biler fra flere måneder tilbake ikke er det samme som bilene som produseres i dag. Og spesielt ikke når dataene kommer fra en periode der Tesla nettopp har begynt å få i gang økning av produksjonen. De stabiliserte produksjonen og kuttet ned på produksjonsøkningen mot slutten av 2018. De fokuserte i stedet på å forbedre effektivitet og gjøre det billigere å produsere hver bil.

Med slike begrunnelser kan du jo egentlig si inn i evigheten at "3-6 måneder gamle undersøkelser som dette har ingen sammenheng med bilene som blir produsert i dag".

Så store er nok ikke endringene fra dag til dag i teltet, selv om du hele tiden preiker om at det er det. Sammen med mye andre halvsannheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med slike begrunnelser kan du jo egentlig si inn i evigheten at "3-6 måneder gamle undersøkelser som dette har ingen sammenheng med bilene som blir produsert i dag".

Så store er nok ikke endringene fra dag til dag i teltet, selv om du hele tiden preiker om at det er det. Sammen med mye andre halvsannheter.

Ja, man kan si det inn i evigheten så lenge de fortsetter med kontinuerlige forbedringer inn i evigheten.

 

Endringene fra dag til dag trenger ikke å være store for å samlet sett utgjøre større endringer over tid. Er det et fryktelig vanskelig konsept for deg?

 

Og igjen: Undersøkelsen tar for seg biler produsert midt i det verste produksjonshelvetet. Mot slutten av 2018 roet de ned produksjonsøkningen og fokuserte på å stabilisere og optimalisere produksjonen.

 

Hvis du skal kommet med argumenter, prøv i det minste å komme med noe relevant som ikke er tilbakevist alt!

Lenke til kommentar

Synsingen din er strengt tatt ikke særlig relevant. Du har ikke engang noe konkret å vise til.

Eneste jeg vet er at jeg ikke har kjøpt en TM3, og heller venter til 2021 med å kjøpe noe. Jeg viser hva jeg tenker om saken med lommeboka. Det tipper jeg det er flere som gjør også. 

Lenke til kommentar

Eneste jeg vet er at jeg ikke har kjøpt en TM3, og heller venter til 2021 med å kjøpe noe. Jeg viser hva jeg tenker om saken med lommeboka. Det tipper jeg det er flere som gjør også.

Dog ser model 3 ut til å bli den mest solgte bilen noensinne? Denne måneden i Norge. Så mange åpner lommeboken:)

Lenke til kommentar

Dog ser model 3 ut til å bli den mest solgte bilen noensinne? Denne måneden i Norge. Så mange åpner lommeboken:)

Flaskehalsen her er produksjons-antallet. Denne rekorden hadde vært der uansett grunnet forhåndsbestillinger. Blir spennende å se hvordan bilen selger om et år. 

Lenke til kommentar

Flaskehalsen her er produksjons-antallet. Denne rekorden hadde vært der uansett grunnet forhåndsbestillinger. Blir spennende å se hvordan bilen selger om et år. 

 

Mener du de produserer for lite? Takten er jo ganske sterkt økende etter 2019, sannsynligvis pga de åpnet for EU/Asia osv. Nå starter de jo salg av SR også. 

Lenke til kommentar

Mener du de produserer for lite? Takten er jo ganske sterkt økende etter 2019, sannsynligvis pga de åpnet for EU/Asia osv. Nå starter de jo salg av SR også. 

Jeg mener at det spiller ingen rolle at jeg ikke bestilte bil allikevel, ettersom flaskehalsen ikke er stor nok til å ta for seg et uendelig antall bestillinger nå i starten. Det at det er solgt rekord mange nå, er jo kun pga forhåndsbestillinger. 

 

Det blir spennende å se salget av bilen etter at alle forhåndsbestillinger er tatt for seg, og man kun står igjen med vanlig salg måned til måned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? Tesla/Musk startet hele dette markedet. Dette sier selv konkurrenter av Tesla.

 

Det går vel ikke an å starte et marked. Enten er markedet der, eller så er det ingen etterspørsel. Et marked er ikke noe som produsenten oppretter...

Men Tesla var først til å dekke en viss etterspørsel etter elbiler med kombinert lang rekkevidde og store nok til å være nr 1 bil. Dette markedet var kommet i hovedsak pga statlig støtte i enkelte land som Norge og Kina. M.a.o. god timing.

Det er ikke spesielt vanskelig å forstå at de store bilprodusentene ikke gadd å legge milliarder på bordet for å gjøre det samme som Tesla når for det første markedet var svært lite i deres målestokk, og de kunne selge eksisterende modeller til de samme kundene. Enkel matte. Når nå markedet øker pga statsstøtte i flere land og ikke minst begrensninger for fossilbiler i mange byer og steder så kommer investeringene, og om ett til to år er det full konkurranse på elbilmarkedet. Så får vi se hvem som kommer best ut av det.

Lenke til kommentar

GM og Ford ble reddet av staten, de fikk massive bailouts og sliter enda med kniven på strupen. De henger håpløst langt etter i et marked som er dømt til å ta over for fossilindustrien. Hvorfor skulle Tesla feile mens Ford og GM av en eller annen grunn overleve?

 

Hvorfor skulle Tesla feile (på børs): Fordi de konstant går med underskudd, og nå begynner å møte tøffere konkurranse. På et eller annet tidspunkt er det ikke usannsynlig at investorene mister trua og kursen går ned. Kursen er fremdeles svært høy i forhold til realistisk forventet inntjening.

Ford og GM har begge skjerpet seg og går med overskudd etter den tragiske redningsaksjonen for noen år siden. De har begge penger nok til å vurdere det som mer lønnsomt å kjøpe Tesla hvis kursen er lav enn å bruke milliarder på egen utvikling.

Enkel matte.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det viktig å se "hvem som kommer best ut av det", all den tid det er vinn-vinn om det er flere elbiler på veiene - kontra fossilbilene?

 

Hehe. Det er det samme for meg, jeg har ikke investert i noen av dem. :-) Jeg gjør bare et magert forsøk på å svare på enkelte påstander fra Tesla-frelste som ikke helt henger på greip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det viktig å se "hvem som kommer best ut av det", all den tid det er vinn-vinn om det er flere elbiler på veiene - kontra fossilbilene?

Er jo det majoriteten sier og mener. Det er kun Tesla-fanboys som skal tviholde på at Tesla er best og alltid kommer til å være best. 

Lenke til kommentar

Hvem er det som sier dette? Musk selv sier jo at han ikke har noe i mot at konkurrentene går forbi Tesla 

EDIT: Og jeg begynner å bli lei av dette "Tesla-fanboys" opplegget. Det er ikke akkurat ukjent at det finnes fanboys av forskjellige ting, alt fra bil/mc til konsoller og mobiltelefoner, og har da sett folk tatovere FORD eller Harley Davidson på ryggen og armene. I Bathurst så er det vanlig at Ford og Holden-tilhengerne sloss fordi de enda ikke er enige av hvilket av disse to merkene som er best. Jeg har vært borti folk som er så BMW-fans at de ikke en gang ønsker å sitte i noen annen bil som passasjerer en gang. Har dere sett i tåpelige klærne som BMW-fans har på seg, eller Ferrari for dens saksskyld? Mange av disse eier ikke bilene selv engang

... "Tesla-fanboys" - pff

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Jeg mener at det spiller ingen rolle at jeg ikke bestilte bil allikevel, ettersom flaskehalsen ikke er stor nok til å ta for seg et uendelig antall bestillinger nå i starten. Det at det er solgt rekord mange nå, er jo kun pga forhåndsbestillinger. 

 

Det blir spennende å se salget av bilen etter at alle forhåndsbestillinger er tatt for seg, og man kun står igjen med vanlig salg måned til måned. 

 

Ja det blir spennede, men fortsatt rekord.. De fleste holder jo på sikt om dagen, med reservasjoner. De færrest har dog 400 000+ backlog. Sier mye det også.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...